Connect with us

ALEGERI 2014

ALEGERI PREZIDENTIALE 2014 Cum isi domina Victor Ponta contracandidatii. „Armata” stransa pe Facebook de candidatul PSD la prezidentiale, mai numeroasa decat cele adunate ale contra-candidatilor sai

Published

on

de Andra Avram

Batalia online pentru Cotroceni ofera un adevarat spectacol 2.0 celor interesati. Victor Ponta domina si in acest cadru de comunicare, strangand mai multi sustinatori pe Facebook decat toti ceilalti contra-candidati, fie ei deja  anuntati sau potentiali.

Posibilitatea de atingere a publicului-țintă și a susținătorilor cunoaște prea puține limite, în tentativa de a comunica pe o sferă cât mai deschisă și cât mai larg cuprinzătoare cu electoratul. Caleaeuropeana.ro deschide astăzi seria de analize dedicată candidaților și potențialilor candidați pentru fotoliul Cotrocenilor prin prezentarea paginilor de website ale acestora și a conturilor lor de pe cea mai utilizată rețea de socializare, Facebook.

grafic_likeuri

  1. VICTOR PONTA –„campionul” online

Website:http://www.victorponta.ro/

Site-ul actualului premier al României, Victor Ponta, se deschide în coloristica specifică partidului ce l-a consacrat, roșu-alb. Având pe fundal un grena mai închis decât nuanța clasică, nu este totodată singura conexiune existentă pe pagina acestuia cu social-democrația: în josul paginii există linkuri, intitulate „legături”, către Internaționala Socialistă (www.socialistinternational.org), Partidul Socialiștilor Europeni (www.pes.org), Partidul Social Democrat (www.psd.ro) și Tineretul Social Democrat (www.tsd.ro), fiind, prin aceasta, singurul dintre candidații analizați al cărui site suportă linkuri către domenii conexe social-democrației. Banner-ul principal al paginii, de-a lungul căruia sunt ilustrate principalele categorii, cuprinde cele mai recente știri, evenimente și declarații ale actualului premier, în conformitate cu ultimele noutăți. Într-o idee mai generală legată de cine este Victor Ponta și ce face acesta, sunt categoriile „Despre Victor” –interpretarea asupra acestei categorii fiind că titlul a fost special ales, pentru a exprima o oarecare apropiere, un sentiment de familiaritate și, într-un mod extins, chiar de prietenie între personajul principal al acestei pagini, Victor Ponta, și vizitator –, în care sunt expuse CV-ul și documente legate de viața profesională a acestuia (declarații de interes, de avere etc.), „Proiecte”, în care sunt expuse, sub format pdf, proiecte ale Guvernului din momentul învestirii și până astăzi, și „Activitate”, secțiunea cuprinzând știri, comunicate de presă, interviuri, discursuri, apariții TV, declarații, evenimente și informații de presă.

Pagina nu este foarte încărcată, ci dimpotrivă, are un aspect lejer, poate prea lejer, atât pentru funcția pe care acesta o deține în prezent, cât mai ales pentru cea la care candidează în toamnă. Informații relaționate de candidatura sa la prezidențiale nu există, accentul fiind în principal pus pe activitatea de Guvern desfășurată de acesta, și pe rezultatele pozitive obținute de partidul acestuia după alegerile din 2012.

Facebook: https://www.facebook.com/victor.ponta

Pagina sa de Facebook este una dintre cele mai populare și cele mai actualizate, cunoscând update-uri zilnice sau chiar de mai multe ori de-a lungul unei zile, în funcție de importanța și de actualitatea temelor. Cu un număr de peste 440.000 de like-uri, Victor Ponta este unul dintre cei „urmăriți” și cei mai vizualizați politicieni ai clasei politice românești.

 

  1. KLAUS IOHANNIS – primarul prezidențiabil

Website: http://www.klausjohannis.ro/

Candidatul din partea Alianței Creștin – Liberale, Klaus Iohannis, beneficiază de o pagină de website dedicată activității sale, fără a exista însă, la acest moment, nicio mențiune legată de candidatura lui la prezidențialele din toamnă. Accentul căzând în principal pe activitatea sa ca primar al Sibiului, pagina se deschide cu un mesaj adresat în special locuitorilor sibieni, continuându-se cu comunicate de presă, majoritatea relatând aspecte ce țin de acest oraș. Există cinci categorii principale, dedicate prezentării lui Klaus Iohannis: „Biografie”, în cadrul căreia este ilustrat un scurt CV al edilului orașului Sibiu, „Ce am realizat”, prezentând principalele realizări ilustrate de-a lungul a trei categorii („Realizările din mandatul 2008 – 2012”, „Realizări din mandatele trecute” și „Distincții primite”), „Comunicate și evenimente”, cuprinzând ultimele știri, aceleași expuse și pe prima pagină, „Alegerile locale din 10 iunie”, în care sunt încă prezentate rezultatele alegerilor din anul 2012, la nivel local, și, în fine, „Galeria foto”, ilustrând fotografii de la diferite evenimente și activități ale edilului.

Nu există niciun fel de mențiune asupra candidaturii acestuia la prezidențialele din toamnă, așa cum legăturile și conexiunile acestuia cu PNL sau, mai nou, ACL sunt foarte slab reliefate: nu există niciun link care să amintească nici de vechea formațiune al cărei președinte a fost (Forumul Democratic al Germanilor din România), nici de actuala, al cărui prezidențiabil este. Pagina este strict dedicată persoanei, și mai puțin imaginii de om politic candidat, accentul, așa cum am ilustrat-o și mai sus, fiind pus în special pe activitatea acestuia ca primar al Sibiului.

Facebook: https://www.facebook.com/klausiohannis

Lucrurile par să se schimb un pic, în momentul accesării paginii acestuia de Facebook. Cunoscând o posibilitate de schimbare și de actualizare mult mai mare, știrile postate aici sunt în special centrate pe ideea de candidat din partea ACL la prezidențiale, dar și pe evenimentele la care acesta este prezent. Numărul de like-uri strâns de această pagină, până în acest moment (31 iulie 2014), este puțin peste 11.500.

 

  1. CĂTĂLIN PREDOIU – politica in stil personalizat

Website:https://www.predoiu.ro/

Cătălin Predoiu, prezidențiabilul PDL, are și acesta o pagină proprie, debutând cu fotografii legate de activitatea sa, urmate de secțiunea „Ultimele evenimente”. Important de subliniat aici este faptul că știrile și titlurile acestora sunt scrise de o manieră personalizată, ilustrând bătălia simbolică dusă pe scena politică românească între candidații dreptei și cei (cel) al stângii. De asemenea, un alt lucru esențial aici este faptul că, până în acest moment, este singurul candidat pe-a cărui pagină se regăsește o categorie dedicată strict prezidențialelor din 2014. Categoriile paginii sunt, în rest, similare oricărei alte pagini a unui candidat, cu precizarea, din nou, a faptului că acestea cunosc stilizări și personalizări proprii: textele nu sunt scrise sub formă administrativă, ci sunt texte redactate din punctul său de vedere, în care se simte implicarea, afectivă și profesională, a acestuia. Secțiunea „Despre mine” este dedicată cunoașterii omului Cătălin Predoiu, în timp ce secțiunea de blog este o continuare a activității sale în domeniul scrierii, ilustrând impresii și comentarii fie la adresa puterii și a măsurilor luate de aceasta, fie la ceea ce se întâmplă la nivel internațional. Secțiunea de „Media” ilustrează aparițiile în presă ale lui Cătălin Predoiu, fie sub forma unor interviuri, declarații sau articole, fie simple știri similare celor postate în secțiunea de blog, în timp ce secțiunea proiectelor cuprinde proiecte ale fostului PDL – ultima postare în această categorie, lista Miniștrilor Guvernului Alternativ, fiind din octombrie 2013.

Pagina este astfel destul de complex gândită și construită, atingând diferite ramuri ale activității omului politic Cătălin Predoiu. Mai mult decât atât, se simte nota personală dată acesteia, prin scrierea articolelor și prin reiterarea anumitor idei și concepte personale ce țin de domeniul politic. De apreciat, de asemenea, este faptul că este singurul dintre actualii prezidențiabili a cărui pagină cuprinde și o secțiune dedicată alegerilor din toamnă. Legătura cu partidul său, PDL, sau cu noua alianță, ACL, nu este vizibil ilustrată prin linkuri sau conexiuni, simțindu-se prin aceasta, dar și prin alte elemente, faptul că acest site este dedicat exclusiv omului politic Cătălin Predoiu, fără vreo altă conexiune pe linie de partid sau alianță politică.

Facebook:https://www.facebook.com/catalin.predoiu

Pagina sa de Facebook cunoaște și eaactualizări și postări multiple, de-a lungul unei zile. Subiectele abordate țin fie de actualitatea politică românească sau cea de pe scena internațională, fie activități strict legate de omul politic Cătălin Predoiu, în concordanță cu aparițiile, interviurile sau declarațiile acestuia. La 31 iulie 2014, pagina sa de Facebook adunasepeste 55.000 de like-uri.

 

  1. Cristian Diaconescu –in cautarea sustinerii online

Website:http://www.cristiandiaconescu.eu/

Pagina de website a lui Cristian Diaconescu, candidatul PMP la prezidențialele din toamnă, este una simplă, generală, al cărei scop pare să fie foarte clar stabilit și delimitat: prezentarea lui Cristian Diaconescu drept candidat la alegerile prezidențiale. Cu un aspect simplist, deschizându-se cu un banner pe fundal albastru, pagina se continuă cu postări din cele mai actuale, dovadă fiind că site-ul este folosit drept real mijloc de comunicare cu susținătorii săi. Celelalte două categorii, căci doar din acestea este compusă pagina per ansamblu, prezintă CV-ul lui Cristian Diaconescu, respectiv formularul de susținere a candidaturii acestuia.

Pagina sa de website este astfel una dintre cele mai simpliste, nu atât ca informație, întrucât descrierile sunt ample și, din nou, ca în cazul lui Cătălin Predoiu, cunosc acea notă de personalizare, ci ca aspect și ca stil de prezentare. De subliniat, de asemenea, faptul că nu există nicio referință la statutul acestuia de membru al Fundației Mișcarea Populară, cu atât mai puțin vreun link către site-ul oficial al PMP.

Facebook:https://www.facebook.com/pages/Cristian-Diaconescu/219362498074565

Pe pagina principală de Facebook, informațiile postate cunosc o actualizare mai rapidă, în sensul în care există atât declarații de presă, interviuri și scurte pasaje extrase din acestea, cât și detalii privind viitoarele sale apariții media, în cadrul unor emisiuni de televiziune. Există, în acest mod, un contact permanent cu susținătorii săi, aceștia fiind în permanență informați de activitatea candidatului și de evenimentele și aparițiile din viața sa politică. La ora actuală, like-urile strânse de pagina sa sunt în număr de peste 4.000.

ponta-iohannis-predoiu-diaconescu

  1. MIHAI-RĂZVAN UNGUREANU–suflul tânăr al prezidențiabililor

Website:http://www.mrusenator.ro/

Pagina de website a lui Mihai-Răzvan Ungureanu poartă puternic amprenta vechiului partid Forța Civică, atât prin coloristică, dar și prin font și stil de expunere. Aspectul acesteia este unul lejer, fără a fi extrem de încărcat, culorile având în același timp un impact vizual liniștitor, în concordanță cu stilul expunerii paginii. Pe prima pagină se regăsesc ultimele actualizări, preluate din diversele categorii ale acestei pagini, pentru ca, în următoarele segmente, să se regăsească secțiunile „Blog”, „Presă”, „MRU” (cu două subsecțiuni, „CV” și „alții despre mine”), „Viziune” (cu specificația „pentru Arad”) și „Foto și Video”. Dacă primele secțiuni cuprind informații legate de activitatea lui MRU, atât în ceea ce privește blogul, cât și presa, omul politic începe să fie cunoscut odată cu secțiunea CV, acolo unde sunt cuprinse atât biografia lui (în subsecțiunea „CV”), cât și păreri, impresii, gânduri ale altor personalități (printre cei prezentați, prin intermediul unor interviuri extrase din presă, Andrei Pleșu și Neagu Djuvara). Secțiunea „Viziune” cuprinde proiectul său pentru orașul în care a fost ales senator, Arad, și cel pe care, de altfel, îl reprezintă în Parlament, pentru ca, în final, secțiunea „foto și video” să ilustreze fotografii și clipuri video desprinse din activitatea saca om politic.

Pagina nu este una complexă, ci, exact cum subliniat și mai înainte, este lejeră și prietenoasă vizitatorului. De remarcat faptul că, deși a fost exprimat de multe ori de-a lungul timpului, nu se regăsește pe pagina sa nicio referire la o potențială candidatură a sa la prezidențiale. Acesta poate fi fie un joc strategic, fie unul de expectativă – în sensul în care se așteaptă apropierea de data calendaristică a alegerilor, pentru a avea, în acel moment, un impact major asupra opiniei publice.

Facebook:https://www.facebook.com/MihaiRazvanUngureanu

Asemenea celorlalte pagini ale politicienilor puternic implicați în activitate, și pagina lui MRU cunoaște actualizări curente, cel puțin o dată la câteva zile. Acestea reprezintă însă postări, și nu simple știri, în sensul în care sunt impresii, păreri, opinii, în rândurile cărora susținătorii săi se pot regăsi. Pagina sa are, la momentul actual, peste 33.000 de like-uri.

 

  1. CĂLIN POPESCU TĂRICEANU – liber la comentarii critice

Website: http://www.tariceanu.ro/

Pagina lui Călin Popescu Tăriceanu cuprinde, pe prima pagină, extrase din secțiunea acestuia de blog, alături de o scurtă biografie și o agendă, fără a fi afișată însă nicio informație. Este, de altfel, prin numărul de secțiuni ilustrat, o pagină dedicată unei arii extinse a activității profesionale a acestuia, atât ca senator, cât și ca potențial candidat la prezidențiale: deși acest lucru nu există stipulat niciunde, mesajele sale politice duc cu gândul către acest aspect. O parte a acestei pagini este dedicată biografiei, în timp ce următoarele, inclusiv multimedia, conțin detalii și aspecte ce țin fie de intenții și proiecte politice (pensia aviatorilor, fonduri sociale, modificarea Constituției), fie de ambiții importante ale acestuia, prin care se numără și ideea de reformare a liberalismului românesc, prin crearea unui nou partid liberal. Pagina ajunge să se distingă, astfel, cantitativ, prin scrieri și prin multitudinea de secțiuni dedicate, acoperind, în acest mod, o paletă cât se poate de largă a activității acestuia.

Facebook: https://www.facebook.com/tariceanu

Pe pagina de Facebook a lui Călin Popescu Tăriceanu sunt prezente în mare parte activități și evenimente ale vieții profesionale a acestuia, în majoritatea fiind reprezentant al Senatului României, prin calitatea sa de Președinte. De remarcat este faptul că, la momentul vizualizării, existau comentarii împotriva sa, fără a fi ascunse de vizitatori sau restricționate de vreo manieră, ceea ce poate indica două lucruri: fie există dorința de a nu fi cenzurate, dreptul la liberă exprimare pe pagina acestuia existând, fie acestea nu reprezintă interes, în sensul în care fie nu sunt citite, fie sunt complet ignorate. La momentul actual, pagina sa de Facebook a strâns peste 13.000 de like-uri.

candidati

  1. CRIN ANTONESCU – 80.000 de sustinatori pe Facebook

Website:http://crinantonescu.pnl.ro/

Printr-o simplă accesare a paginii, aceasta se relevă drept a fi pagina de website cea mai puternic politizată a vreunui candidat sau potențial candidat. Crin Antonescu este, de altfel, singura personalitate politică a cărui pagină conține în denumirea sa numele partidului al cărui membru actual este. Și coloristica paginii este în concordanță cu acesta, albastrul și galbenul fiind culori predominante pentru conținut. Dincolo de aceasta, însă, actualizările întârzie să apară, în sensul că declarațiile postate ca fiind de „ultimă oră” pe prima pagină sunt din data de 17 iulie 2014. O corelare interesantă a acestui lucru ar putea fi cea cu data Congresului Național al PNL, acolo unde Klaus Iohannis a devenit noul Președinte al acestui partid, în defavoarea lui Crin Antonescu. Secțiunile prezente pe această pagină sunt clasice, în ceea ce privește profilul unui om politic, existând o mini-biografie personalizată, stilizată, alături de declarații și puncte de vedere public exprimate de acesta. Ce este de subliniat, în cazul acestuia, este puternica legătură dintre omul politic și PNL, fiind, prin acest lucru, un caz singular în rândul candidaților sau potențialilor candidați la alegerile prezidențiale din toamnă.

Facebook: https://www.facebook.com/CrinAntonescuPresedinte

Asemeni paginii sale de website, și cea de Facebook este puternic influențată de elementul PNL, atât cover-ul, cât și principalele fotografii de pe această pagină amintind de apartenența sa. Informațiile sunt, de asemenea, legate strict de activitatea omului politic și de cea a PNL. De remarcat, în acest context, și personalizarea URL-ului, cu „Crin Antonescu Președinte”, slogan ce pare să fi rămas încă din timpul vechiului USL. Pagina lui Crin Antonescu, potențial candidat la alegerile din toamnă, se bucură actualmente de nu mai puțin de 80.000 de like-uri.

macovei-udrea

  1. MONICA MACOVEI – un blogger pentru Cotroceni

Website: http://www.monica-macovei.ro/blog/

Pagina Monicăi Macovei, europarlamentarul PDL care s-a solicitat în înscrierea pentru cursa prezidențialelor din această toamnă, este o pagină strict de blog, amintind de formatul lui Cristian Diaconescu. Numărul de secțiuni este foarte limitat, existând doar pagina principală, acolo unde sunt postate principalele opinii ale politicianului, alături de o versiune în limba engleză a acestora, singura a cărei preocupare se duce și înspre acest domeniu, deși actualizările aici lipsesc (ultima postare este din ianuarie 2014), și o secțiunea intitulată „Profil”, unde este prezentată o scurtă biografie a acesteia. De remarcat sunt și culorile terne, sobre ale site-ului, alături de fotografia ce ilustrează banner-ul principal, în același ton: de negru, gri – în general, nuanțe închise. În acest context, nu există nicio referință către apartenența politică a acesteia, culoarea portocalie sau albastră neregăsindu-se pe nicăieri.

Facebook:https://www.facebook.com/MonicaMacoveiUE

Actualizările pe pagina de Facebook a Monicăi Macovei sunt curente, existând postări aproape zilnice. Tematica acestora este legată fie de activități profesionale, prin declarații sau interviuri, fie de momente ale vieții personale, în genul vizitării unor locuri și monumente dedicate personalităților politice de altădată. Contrar aparenței lăsate de aspectul tern și sobru al paginii sale de web, pagina de Facebook este ilustrată cu fotografii viu colorate, inclusiv imaginea europarlamentarului fiind una zâmbitoare și binevoitoare. În acest moment, pagina sa de Facebook are peste 28.000 de like-uri – 28.746, mai precis.

 

  1. ELENA UDREA – ambitii 2.0

Website:http://www.elenaudrea.ro/ro/

Pagina de website a deputatei Elena Udrea se dorește a fi mai degrabă o îmbinare a politicului cu imaginea sa de lider politic. Pe bannerul principal al acestei pagini sunt derulate fotografii ale acesteia, alături de principalele mesaje și inițiative ale sale și ale PMP. De altfel, legătura acesteia cu partidul al cărui președinte este pare a fi extrem de strânsă și în domeniul online, pe pagina sa fiind expuse linkurile către site-ul PMP, dar și către vechiul site al acesteia, din timpul campaniei pentru alegerile din 2012. De remarcat, în cadrul acestui site, pe lângă secțiunile clasice, dedicate biografiei și presei, este secțiunea intitulată „Realizările mele”, în care sunt expuse principalele reușite din perioada acesteia ca Ministru al Turismului. Site-ul, de altfel, are un aspect foarte nou și foarte actual, fiind printre puținele pagini de web dedicate unui politician din care poate reieși atât de clar grija pentru imagine și pentru aspectul, atât al site-ului, cât și al omului politic.

Facebook:https://www.facebook.com/EUdrea

Postările de pe pagina de Facebook a Elenei Udrea sunt în aceeași notă, asemănătoare celor de pe site, cu singura remarcă a faptului că aici sunt mai frecvente, datorită posibilității de actualizare mai rapide. Și pe această pagină legătura cu PMP este directă, pagina de cover a acesteia ilustrând simbolul acestui partid. Există, de asemenea, o îmbinare a aspectelor strict politice cu cele personale, în sensul în care și aici există postări din locuri de vacanță sau călătorii întreprinse de aceasta, alături de colegi de partid sau alți lideri politici. La momentul actual, pagina sa de Facebook a strâns peste 189.000 de like-uri.

Continue Reading
1 Comment

1 Comment

  1. Pingback: GRAFIC – Primul eșec major pentru Klaus Iohannis – Stiri pe surse - Cele mai noi stiri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ROMÂNIA

Sondaj INSCOP: Peste 50% dintre români cred că unele țări blochează aderarea României la Spațiul Schengen din motive economice și că poluarea este provocată de companii străine

Published

on

© European Union, 2017/ Source: EC - Audiovisual Service

Peste 50% dintre români sunt de părere că unele state constituie principala cauză pentru care România nu a fost încă admisă în spațiul Schengen, blocând astfel aderarea acesteia din motive economice, iar 43,5% dintre cei intervievați consideră că România nu a îndeplinit toate criteriile de aderare și de aceea țara nu face încă parte din spațiul Schengen. Este una dintre concluziile principale ale sondajului de opinie intitulat „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false – Capitolul 3 – Atitudinea față de companii străine, raportarea la Ungaria, atitudinea față de minorități, Spațiul Schengen”, potrivit unui comunicat remis CaleaEuropeană.ro

@sondaj INSCOP

55,9% dintre cei intervievați consideră că poluarea din România este provocată de companiile străine

Peste jumătate dintre români sunt de părere că poluarea din România este provocată mai ales de companiile străine, în timp ce 35% dintre aceștia cred ca poluarea este provocată de companiile naționale. Ponderea non-răspunsurilor este de 9,1%. 

@sondaj INSCOP

47,3% dintre români cred că tăierile ilegale ale pădurilor sunt cauzate de companiile străine

În ceea ce privește tăierile ilegale ale pădurilor din România, 47,3% dintre respondenți au fost de părere că acestea sunt produse de companiile străine, în timp ce 45,8% cred ca acest lucru este cauzat de companiile naționale și de cetățenii români.  

@sondaj - INSCOP

De asemenea, mai mult de 50% dintre români sunt de părere că realizarea autostrăzilor din România nu este blocată de puterile străine.

@sondaj INSCOP

Datele sondajului relevă că o majoritate covârșitoare a respondenților (78,2%) este de părere că românii sunt priviți ca fiind „cetățeni de mâna a doua” în Europa, în timp ce 20,4% dintre aceștia nu sunt de acord cu această afirmație. 

@sondaj INSCOP

Aproape 50% dintre români cred că Ungaria urmărește să rupă Transilvania de România, iar 87,2% sunt de părere că România trebuie să protejeze drepturile minorităților etnice de pe teritoriul său

49,5% dintre respondenți sunt de părere că Ungaria urmărește să rupă Transilvania de România, în timp ce 43.2% nu sunt de acord cu această afirmație. În ceea ce privește drepturile minorităților etnice de pe teritoriul României, 87,2% dintre români consideră că acestea trebuie protejate și respectate, în timp ce 11% nu sunt de acord cu acest lucru. 

@sondaj INSCOP

@sondaj INSCOP

Datele au fost culese în perioada 1-12 martie 2021 prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului multistadial stratificat fiind de 1100 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ±2.95 %, la un grad de încredere de 95%.

Capitolul 1 al sondajului arată că, în opinia a 81% dintre respondenți, VEST (adică UE, SUA, NATO)  este direcția înspre care ar trebui să se îndrepte România din punctul de vedere al alianțelor politice și militare. 10,4% consideră că România ar trebui să se îndrepte către EST (adică Rusia, China).

De asemenea, Capitolul 2 demonstrează că 57,6% dintre români acordă un nivel ridicat de încredere Germaniei și Uniunii Europene (51,6%), iar 49,4% au declarat că au multă încredere în NATO și 47,2% în SUA, în timp ce Rusia (16%) și China (19%) prezintă cea mai puțină încredere.

Continue Reading

ROMÂNIA

Studiu IRES: Doar o persoană din zece se declară împotriva legii care interzice fumatul

Published

on

Notorietatea legii care prevede interzicerea fumatului în spațiile publice din România este una foarte ridicată şi o proporție importantă dintre participanții la un studiu IRES cu privire la obiceiurile, comportamentele asociate şi percepțiile legate de fumat ale populației adulte din România au opinii favorabile legate de această lege.

În prezent, un sfert dintre adulții din România se declară fumători, iar patru din zece au încercat să renunțe la acest obicei în ultimul an. De asemenea, o treime dintre cei care nu mai consumă tutun în prezent spun că au fumat în trecut. Sunt principalele concluzii ale studiului derulat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie – IRES, în perioada 21-25 ianuarie 2016, cu privire la fumatul în România.

Percepții publice privind reglementările anti-fumat

smokingPotrivit studiului, 93% dintre participanți au auzit despre legea care interzice fumatul în spațiile publice din România. Procentul celor care sunt informați cu privire la această lege, conform declarațiilor lor, crește direct proporțional cu vârsta respondenților și cu nivelul lor de educație. 79% dintre intervievați au o părere bună sau foarte bună cu privire la această lege și doar una din zece persoane chestionate are o părere proastă sau foarte proastă față de legea privind interzicerea fumatului în spațiile publice. Inițiativa legislativă este susținută de trei sferturi dintre respondenți și 10% dintre ei declară că sunt împotriva acestei inițiative legislative.

Un procent de 30% dintre respondenții care ies în localuri minim o dată pe an afirmă că legea anti fumat le va influența comportamentul referitor la ieșirile în oraș; astfel, 15% dintre intervievați susțin că vor ieși mai des în oraș, 1% dintre ei declară că vor începe să iasă în oraș odată cu implementare acestei legi, iar 10% dintre participanții la studiu susțin că odată cu adoptarea legii vor ieși mai rar în oraș. În același timp, 69% dintre respondenți declară că obiceiurile lor nu vor fi influențate de legea anti fumat.

Atitudini cu privire la fumat şi fumători

În ceea ce privește atitudinea românilor cu privire la acest obicei, studiul relevă faptul că fumatul nu este niciodată permis în casele unei jumătăți dintre respondenții la această anchetă, iar în cazul unui sfert dintre intervievați fumatul este permis doar în anumite camere, și nu în întreaga casă. 2% dintre participanții la studiu declară că în casele lor fumatul este permis peste tot.

Opiniile românilor care nu fumează cu privire la fumători tind să fie negative: cu toate că aproape o treime dintre respondenții nefumători nu au nici o părere bună, nici una proastă față de fumători, ei neconsiderând acest aspect relevant, 61% dintre persoanele care au participat la studiu și nu fumează au o părere mai degrabă proastă despre fumători. Această opinie se regăsește cu precădere în cazul persoanelor cu vârsta peste 65 de ani, al celor cu studii elementare, al celor care locuiesc în mediul rural, dar și al femeilor.

Opt din zece nefumători declară că îi deranjează să stea în preajma fumătorilor și trei sferturi dintre ei afirmă că dacă ar merge în oraș și nu ar găsi o masă liberă decât la zona de fumători, ar căuta un alt local unde să aibă loc la zona de nefumători.

Profilul românilor fumători

75% dintre respondenți spun că nu fumează tutun deloc, 18% afirmă că fumează tutun zilnic, iar 7% susțin că fumează tutun mai rar; astfel, din totalul populației, 25% sunt fumători. Procentul celor care fumează tutun zilnic este mai ridicat în cazul respondenților cu vârste între 18 și 35 ani comparativ cu celelalte categorii de vârstă, în situația intervievaților din mediul urban și în cazul bărbaților. Procentul nefumătorilor este mai ridicat în cazul persoanelor cu studii elementare. De asemenea, proporția celor care nu fumează tutun deloc este mai ridicată în mediul rural.

Aproximativ un sfert (26%) dintre fumătorii participanți la acest studiu cheltuie între 1 și 30 lei, săptămânal, pe țigări, aproape o cincime dintre aceștia cheltuie între 31 și 50 de lei, iar 30% cheltuie  între 51 și 100 lei săptămânal.

Doar 1% dintre participanții la studiu folosesc alte produse din tutun, care nu se fumează, de exemplu tutunul de prizat sau cel de mestecat, același procent din populația investigată utilizând o țigară electronică în prezent; totuși, 8% dintre intervievați au folosit, în trecut, țigara electronică. Aceștia se regăsesc, într-un procent mai ridicat, printre respondenții din mediul urban și printre bărbați.

Dintre respondenții care nu fumează tutun în prezent, două treimi (66%) nu au fumat nici în trecut, în timp ce o treime (34%) dintre aceștia au fumat. Respondenții de sex masculin au fumat tutun în trecut într-o proporție semnificativ mai mare decât femeile. Dintre intervievații care au fumat în trecut, 63% făceau acest lucru zilnic și 36% – mai rar. Categoria de vârstă în rândul căreia s-a întâlnit cel mai ridicat consum zilnic de tutun este de 51 – 65 de ani. Persoanele care au educație elementară au răspuns într-un procent mai mare că au fumat zilnic decât populația cu studii medii sau superioare. Tot în trecut, respondenții de gen masculin, din mediul urban și cei care locuiesc în Moldova au fumat zilnic într-o proporție mai ridicată comparativ cu respondenții din celelalte categorii de gen, mediu de rezidență și regiune.

O proporție ridicată de respondenți care au fumat zilnic în trecut, dar momentan nu mai fumează, sunt neutri cu privire la inițiativa legislativă privind interzicerea fumatului în toate spațiile publice închise, comparativ cu cei care au fumat zilnic și sunt împotriva acestei inițiativei sau o susțin.

82% dintre fumători au început să fumeze înaintea vârstei de 22 de ani, în timp ce aproximativ jumătate dintre respondenți (49%) spun că au fumat pentru prima dată înaintea de a împlini vârsta majoratului. Proporția respondenților care au fumat înainte să împlinească 15 ani este mai ridicată în cazul celor cu studii elementare, al intervievaților din mediul urban și al bărbaților. În plus, proporția respondenților au început să fumeze înainte de 15 ani și sunt împotriva inițiativei legislative privind interzicerea fumatului în spațiile publice este mai ridicată comparativ cu proporția celor care au început să fumeze înainte de 15 și susțin această inițiativă sau sunt neutri în ceea ce o privește. Respondenții care au început să fumeze după 30 de ani sunt într-un procent mai ridicat de acord cu inițiativa legislativă.

46% dintre fumători spun că, în total, au cumulat un număr de maxim 15 ani de când fumează, iar 53% fumează de mai mult de 16 ani. Comparativ cu procentul în care se regăsesc în populația care fumează de mai mult de 31 de ani celelalte reguli legate de fumat, proporția celor în ale căror case fumatul este permis doar într-o cameră sau în unele camere este mai ridicat.

Consumul produselor din tutun în rândul fumătorilor din România

8% dintre fumători consumă zilnic mai mult de un pachet de țigări, aproximativ o treime fumează între 16 și 20 de țigări pe zi și mai mult de o treime dintre respondenți (37%) fumează mai puțin de jumătate de pachet zilnic.

Aproximativ o treime dintre persoanele cu vârste cuprinse între 18 – 50 de ani fumează zilnic aproape un pachet de țigări, în timp ce fumătorii cu vârste de peste 65 de ani sunt cei în cazul cărora procentul intervievaților care consumă între 6 și 10 țigări zilnic este mai ridicat comparativ cu celelalte categorii de vârstă.

Femeile fumează între 1 și 10 țigări zilnic într-o proporție mai mare decât bărbații, pe când situația se inversează atunci când vine vorba despre fumatul a mai mult de 16 țigări pe zi, unde procentul bărbaților care au acest comportament este mai ridicat.

49% dintre respondenții fumători declară că fumează săptămânal până într-un pachet de țigări, iar 48% dintre aceștia susțin că furmează mai mult de un pachet pe săptămână. Ponderea persoanelor care fumează mai mult de două pachete de țigări săptămânal este mai ridicată în cazul respondenților cu vârsta până în 35 de ani. Respondenții cu studii elementare declară într-o măsură mai mare față de cei cu studii medii sau superioare că fumează între un pachet și două pachete de țigări pe săptămână. Respondenții din regiunile Sud (inclusiv București) și Dobrogea fumează săptămânal într-o proporție mai ridicată față de cei din alte regiuni până în jumătate de pachet de țigări, iar cei din Transilvania și Banat – într-un procent mai mare mai mult de două pachete de țigări.

Aproximativ jumătate dintre respondenți (52%) fumează prima țigară în primele 30 de minute ale dimineții. Comparativ cu celelalte grupe de vârstă, intervievații care au între 36 și 50 de ani fumează într-o proporție mai ridicată în primele 5 minute după trezire; același comportament e valabil în cazul celor care au studii elementare, comparativ cu celelalte niveluri de educație. Așa cum este de așteptat, respondenții în a căror casă fumatul este permis peste tot răspund într-o proporție mai ridicată că fumează prima țigară la 5 minute după trezire față de celelalte categorii de respondenți, iar cei în a căror casă fumatul nu este permis răspund într-un procent mai mare față de ceilalți că fumează prima dată în cursul unei zile la mai mult de o oră față de momentul în care se trezesc.

În topul preferințelor fumătorilor intervievați în cadrul acestui studiu se află mărcile Kent (24%), Pall Mall (23%) și Winston (13%); aproape jumătate dintre respondenți își cumpără țigări de la magazinul de cartier sau magazinul sătesc și o cincime dintre intervievați achiziționează tutun de la supermarket.

Șapte din zece respondenți (71%) care în trecut au fumat declară că au renunțat la acest comportament de mai mult de 5 ani de zile.Proporția acestora crește odată cu înaintarea în vârstă, dar scade odată cu nivelul de educație. Procentul respondenților de gen masculin care s-au lăsat de fumat în urmă cu mai mult de cinci ani este mai ridicat față de cel al intervievatelor care declară același lucru. Participanții la studiu care susțin inițiativa legislativă privind interzicerea fumatului în spațiile publice închise declară într-o proporție mai mare că s-au lăsat de fumat în urmă cu mai mult de cinci ani comparativ cu cei care sunt neutri sau împotriva acestei inițiative.

Consumul produselor din tutun vs. sănătate

Dintre respondenții care momentan fumează tutun, 43% au vizitat un doctor sau un specialist în probleme medicale în ultimul an. Proporția celor care au făcut acest lucru este mai ridicată în cazul respondenților cu vârsta cuprinsă între 51 și 65 de ani, al celor cu studii superioare, al celor care locuiesc în mediul urban și al femeilor. În plus, un procent mai ridicat al participanților la studiu care au vizitat un medic se regăsește mai curând printre cei care sunt împotriva inițiativei legislative privind interzicerea fumatului decât printre cei care susțin această inițiativă sau printre cei care se declară neutri cu privire la ea.

Aproape șapte din zece fumători (68%) care și-au vizitat medicul în ultimul an au făcut acest lucru o dată sau de două ori și aproximativ o cincime dintre ei (19%) au vizitat un specialist în probleme medicale de trei până la cinci ori. Numărul vizitelor la medic în ultimul an crește direct proporțional cu vârsta respondenților. În majoritatea cazurilor (83%), fumătorii care au vizitat un medic în ultimele 12 luni au fost întrebați dacă fumează tutun;procentul acestora este mai ridicat în cazul participanților la studiu care locuiesc în mediul rural decât proporția celor care locuiesc în mediul urban și au fost întrebați dacă fumează și, de asemenea, mai ridicat în cazul bărbaților comparativ cu procentul femeilor cărora medicul le-a adresat această întrebare. Opt din zece intervievați fumători care au vizitat un specialist în probleme medicale în ultimul an au fost sfătuiți să înceteze să fumeze tutun;proporția celor care au primit acest sfat crește direct proporțional cu vârsta.

Patru din zece fumători care au participat la acest studiu declară că au încercat să se lase de fumat în ultimul an de zile; proporția acestora este cea mai ridicată în cazul respondenților cu vârsta peste 65 de ani și în cazul celor cu studii elementare. De asemenea, comparativ cu celelalte regiuni, participanții la studiu care locuiesc în Moldova și cei care rezidă în mediul rural declară într-un procent mai mare că au încercat să se lase de fumat în ultimele 12 luni. Aproape o treime dintre cei care au încercat să înceteze să fumeze declară că au reușit acest lucru pentru mai puțin de o săptămână, iar o altă treime susțin că ultima oară când au încercat să renunțe la fumat au făcut acest lucru pentru o durată mai mare de o lună.

Aproximativ o cincime dintre fumătorii intervievați intenționează, conform propriilor declarații, să renunțe la fumat în următoarea lună, iar mai mult de un sfert dintre ei nu sunt interesați să se lase de fumat. Dintre toate categoriile de vârstă, respondenții cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani sunt cel mai puțin interesați să renunțe la fumat. Același tip de declarații poate fi observat și în cazul respondenților din mediul urban, comparativ cu cei din mediul rural.

Avertismentele de pe pachetele de țigări nu par să aibă un impact puternic asupra fumătorilor, ținând cont de faptul că în ultima lună de zile cea mai mare parte dintre cei care au răspuns acestui chestionar (70%) nu s-au gândit să renunțe la fumat datorită acestor avertismente. Înștiințările de pe pachetele de țigări au un mai mare impact asupra fumătorilor cu vârsta peste 65 de ani, asupra celor cu studii elementare, a celor care locuiesc în Moldova și asupra femeilor.

.

.

Continue Reading

NEWS

SONDAJ INSCOP: Mai mult de jumătate dintre români au încredere în NATO, ONU și Uniunea Europeană

Published

on

Increderea romanilor in Presedintie a crescut, iar increderea in Biserica a scazut – releva un sondaj INSCOP, informeaza Ziare.com.

Potrivit cercetarii sociologice, institutiile interne in care romanii au cea mai mare incredere sunt Pompierii, Armata si Jandarmeria, in timp ce topul institutiilor internationale este condus de NATO, ONU si UE.

Topul increderii in institutiile politice

administratia-prezidentialaTopul increderii in institutiile politice este condus de Presedintie cu 51,2% incredere multa si foarte multa (fata de 46,3% in septembrie), iar la polul opus se afla Parlamentul, cu 12,8% incredere multa si foarte multa (10,9% in septembrie) si partidele politice cu 8,6% (7,6% in septembrie).

Pe locul al doilea in topul increderii se situeaza Primaria – 37,6% fata de 36,3% in septembrie 2015, urmata de Curtea Constitutionala cu 32,8% incredere multa si foarte multa (fata de 35,1% in septembrie 2015).

Urmeaza Guvernul, care se bucura de increderea a 30,9% dintre cei intervievati (25,2% in septembrie) si Consiliul Judetean cu 22,9% (20,6% in septembrie).

Topul increderii in institutiile executive

armataIn ceea ce priveste topul increderii in institutiile executive, prima pozitie este ocupata, in luna noiembrie, de Pompieri (institutie masurata pentru prima oara in sondajele INSCOP) cu 77,5% incredere multa si foarte multa.

Urmeaza Armata cu 75,4% (fata de 73,8% in septembrie) si Jandarmeria cu 65,8% (fata de 63,7% in septembrie). Pe pozitia a patra se situeaza DNA cu un capital de incredere de 61,2% (fata de 60% in septembrie). Urmeaza SRI cu 51,3% (50,3% in septembrie), SIE cu 50,9% (48% in septembrie), Politia cu 48,9% (51,7% in septembrie), BNR cu 46,7% (49,5% in septembrie), ICCJ cu 46,2% (42,7% in septembrie), ANAF cu 40,7% (41,9% in septembrie) si ANI cu 37,1% (36,6% in septembrie).

Topul increderii in institutii sociale si private

Topului increderii in institutii sociale si private este condus de Biserica cu 56,3% incredere multa si foarte multa (fata de 61,2% in luna septembrie).

Pe locul al doilea se situeaza universitatile, care se bucura de increderea a 43% dintre cei intervievati (fata de 44,6% in luna septembrie). Clasamentul este incheiat de presa – 35,7% incredere multa si foarte multa (fata de 34,5% in luna septembrie), organizatiile societatii civile – 30,2% incredere multa si foarte multa (fata de 30,5% in luna septembrie), patronate cu 19,7% (fata de 18,7% in luna septembrie), sindicate cu 18,6% (fata de 21,2% in luna septembrie) si banci cu 17,6% (fata de 17,8% in luna septembrie).

Clasamentul institutiilor internationale

natoCercetarea mai arata ca primul loc in clasamentul institutiilor internationale este ocupat de NATO – cu 55,7% (fata de 57,6% luna septembrie).

Pe locul secund se situeaza ONU cu 54,8% incredere multa si foarte multa (56,6% in septembrie 2015), iar locul al treilea este ocupat de Uniunea Europeana cu 50,5% (52,7% in septembrie 2015).

Pe locul al patrulea se situeaza Parlamentul European cu 45,6% (47,8% in septembrie), Comisia Europeana cu 43,5% (45,7% in septembrie). Topul este incheiat de Banca Mondiala cu 33,8% (41% in septembrie) si de Fondul Monetar International cu 29,5% (33,9% in septembrie 2015).

Citiți și SONDAJ INSCOP. Dacian Cioloș, pe locul 3 în topul încrederii

Premierul Dacian Cioloș se situează pe locul trei în topul încrederii, cu 32,6% încredere multă și foarte multă, relevă un sondaj de opinie realizat de INSCOP Research, la comanda ziarului ”Adevărul”. Este pentru prima oară când premierul este măsurat într-o cercetare sociologică.

Prima poziție este ocupată în continuare de președintele Klaus Iohannis, cu 59,8% multă și foarte multă încredere (față de 58,6% în luna septembrie), urmat de guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, cu 40,4% (față de 41,6% în septembrie).

Ierarhia este completată de ambasadorul României în SUA, George Maior– 29,8%, directorului SIE, Mihai-Răzvan Ungureanu– 21,8% încredere și președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu– 21,4%.

Barometrul INSCOP – ADEVARUL despre Romania a fost realizat de INSCOP Research la comanda Adevarul in perioada 26 noiembrie – 2 decembrie 2015. Volumul esantionului a fost de 1.071 de persoane si este reprezentativ pentru populatia Romaniei de 18 ani si peste. Eroarea maxima admisa a datelor este de plus/ minus 3%, la un grad de incredere de 95%. Metoda folosita a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondentilor.

.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions
ROMÂNIA37 seconds ago

Marcel Ciolacu: România continuă să atragă investitori din Emiratele Arabe Unite în infrastructura aeriană, digitalizare, energie și agricultură

ROMÂNIA DIGITALĂ10 mins ago

Ministrul Adrian Câciu, la DISB-CIP Forum: România beneficiază de 7.5 mld. euro fonduri europene pentru digitalizare, până în 2029

POLITICĂ36 mins ago

Deputatul Ionuț Stroe, mesaj din Plenul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei: Am reușit o radiografie obiectivă și clară a situației din Albania. Procesul de monitorizare, încheiat

ALEGERI EUROPENE 20243 hours ago

La ultimul summit UE înaintea alegerilor europene, liderii Belgiei și Cehiei cer noi sancțiuni pentru a contracara influența Rusiei în procesele electorale europene

CONSILIUL EUROPEAN3 hours ago

O relație reciproc avantajoasă cu Turcia este în interesul strategic al UE, au stabilit liderii. Klaus Iohannis: Toată lumea trebuie să înțeleagă că relația cu Turcia este importantă

CONSILIUL EUROPEAN3 hours ago

Orientul Mijlociu: Liderii UE au decis să impună sancțiuni Iranului după primul atac direct cu rachete al Teheranului împotriva Israelului

U.E.3 hours ago

Consiliul European: Scholz, Macron, Iohannis, Rutte și ceilalți lideri au decis că este necesar ca statele UE să furnizeze “urgent apărare antiaeriană Ucrainei”

SCHENGEN15 hours ago

Raportul privind viitorul pieței unice prezentat liderilor UE cere stabilirea în 2024 a unui termen clar pentru intrarea României în Schengen pe cale terestră

CONSILIUL EUROPEAN15 hours ago

Raport revoluționar privind viitorul pieței unice: Enrico Letta le propune liderilor UE să integreze telecomunicațiile, energia și finanțele și propune cea de-a 5-a libertate a pieței unice, consacrată inovării

ROMÂNIA16 hours ago

Am discutat în Qatar despre investiții majore în infrastructură, energie, agricultură, anunță Marcel Ciolacu. Va fi creat un grup comun de lucru care să identifice proiecte concrete și de interes pentru ambele părți

ROMÂNIA17 hours ago

Directorul general ICI București, în cadrul Digital Innovation Summit: Lumea se schimbă şi va trebui să ne adaptăm. Foarte multe informații nu le mai putem opera decât dacă suntem digitalizați

ROMÂNIA18 hours ago

Ne dorim să dezvoltăm Portul Constanța în perspectiva procesului de redresare și reconstrucție a Ucrainei, subliniază Marcel Ciolacu în Qatar: Avem nevoie de expertiza și experiența companiilor qatareze

ROMÂNIA20 hours ago

Ministrul Adrian Câciu își dorește ca Europa anului 2030 să ”fie un furnizor mondial de tehnologie, un producător de semiconductori şi un producător de software”, fiind convins că România va fi cu totul alta

REPUBLICA MOLDOVA2 days ago

Gala AOR. Președintele Rețelei Orașelor și Municipiilor din R. Moldova din cadrul CALM: Ne dorim parteneriate în care Republica Moldova să se simtă parte a românității de facto și de jure

ROMÂNIA DIGITALĂ2 days ago

Digital Innovation Summit Bucharest explorează în perioada 16-18 aprilie punctul de intersecție dintre inovarea digitală, securitatea cibernetică și eforturile diplomatice într-o lume interconectată

ROMÂNIA DIGITALĂ2 days ago

Digital Innovation Summit/Nicolae Ciucă: Văd următorii 10 ani ca pe un deceniu al siguranței, în care investiția în inovație și tehnologie trebuie să fie parte a noului proiect de țară

ROMÂNIA3 days ago

Premierul Marcel Ciolacu, întâlnire cu președintele Congresului Mondial al Ucrainenilor: Lucrăm împreună pentru a asigura drepturi egale pentru minoritățile naționale din România și Ucraina

NATO6 days ago

Klaus Iohannis explică de ce România nu a investit 2,5% din PIB pentru apărare în 2023: Inflația, lipsa lichidităților la momentul achiziției și a echipamentelor militare

PARLAMENTUL EUROPEAN1 week ago

Regele Philippe al Belgiei, în plenul PE: „Europa și întreaga lume au mare nevoie de speranță”

NATO1 week ago

“România – NATO, 20 ani”. Premierul Marcel Ciolacu: Ancorată ireversibil în comunitatea euro-atlantică, România este o ancoră strategică a NATO pe flancul estic

Trending