Statele Unite ale Americii și rolul Americii Latine și Centrale în politica de izolare a Chinei

Barack_ObamaAnul 2013 a început în America prin depunerea juramântului președintelui reales, Barack Obama. Prima vizită oficială realizată în noul mandat este  cea facută Israelului la finalul lunii martie. La începutul lunii mai președintele Barack Obama a revenit în America Latină pentru o nouă vizită facută omologului său, Enrique Pena Nieto. Pe lângă această vizită, Președintele s-a întâlnit la Casa Albă și cu liderii statelor din regiune, Belize, Guatemala, Honduras, El Salvador, Republica Dominicană, Panama și Nicaragua. Vizita și intâlnirile care au avut loc la începutul lunii mai fac parte din turul de forță al Președintelui, realizat cu scopul reafirmării parteneriatelor economice avute cu țările respective, dar în același timp și pentru o nouă dezbatere privind probleme  „clasice“ pentru regiune precum migrația, traficul de stupefiante sau corupția. Atenția sporită acordată regiunii vine în contextul unei strategii de izolare a Chinei , prin crearea Parteneriatului Trans-Pacific, acord care țintește la asigurarea unei zone de libe- schimb în zona Pacificului, având însă condițiile impuse de Statele Unite ale Americii. Din acest tratat nu este o surpriză faptul că statul chinez nu face parte, însă totodată trebuie menționat și că punctele care vor forma acordul final vor fi unele pe care China nu va reuși să le adopte. Totuși, întrebarea rămâne: este oare acest pas un salt înainte în politica de izolare a Chinei? Va  reuși America să izoleze China prin acest Acord?

După cum este bine știut, Mexicul reprezintă al doilea partener comercial al Statelor Unite ale Americii, cu schimburi bilaterale care se ridică la valoarea totală de aproximativ 500 miliarde de dolari anual [22]. În același timp, ambele state colaborează sub acordul NAFTA (Acordul Nord American de Liber-Schimb). [23] Totodată, granița comună dintre cele două țări poate reprezenta un avantaj sau din contră. Deși vizita a fost anunțată ca având drept centru de greutate Mexicul,  liderii din America Centrală menționează că la baza întâlnirilor ar sta alte intenții. Declarațiile Președintelui din cadrul vizitelor nu au omis subiecte precum reafirmarea sprijinului Americii în ceea ce privește crearea unui mediu sigur în regiune, creșterea securității, sporirea acordurilor comerciale, supravegherea imigrației ilegale dar și probleme mai noi precum securitatea energetică.

În data de 3 mai, în cadrul vizitei oficiale din Mexic, Președintele Barack Obama vizitând Muzeul Național de Antropologie, a declarat: “Am venit în Mexic cu intenția de a lăsa deoparte stereotipurile care au etichetat această țară. În același timp, fac acest lucru pentru că mexicanii luptă și fac sacrificii pentru securitatea lor, a țării lor, și se luptă pentru a oferi copiilor lor șansa la o nouă viață … Tocmai de aceea, un nou Mexic se întrezărește”. [24] Dat fiind interesul istoric al Statelor Unite ale Americii în ceea ce priveşte Mexicul, din discursul Președintelui putem deduce scopul real al vizitei sale. Cu toate problemele cu care se confruntă Mexicul, în prezent se poziționează pe locul 13 în lume conform Produsului Intern Brut de 1.086 trilioane de dolari, [25] având ca industrii majore: manufactura, energia, comunicațiile [26] și turismul (miliardarul numărul unu al lumii este mexicanul Carlos Slim Helu, având ca principal portofliu de activitate comunicațiile și energia). Pe durata celor 3 zile de vizită și întâlniri Președintele Barack Obama a ținut să accentueze ideea sporirii schimburilor comerciale, apoi a securității și a dezvoltării. Este bine cunoscut faptul că întreaga Americă Latină și Centrală sunt suficient de bogate încât să ajute Statele Unite ale Americii să își dobândească mult râvnita independență energetică, iar dintre toate statele din zonă, Mexicul deține de departe cele mai mari depozite de petrol [27], locul 5 în lume.

Având în vedere aceste date, această vizită este un eveniment destul de firesc, mai ales dacă luăm în considerare discursul președintelui Obama care a subliniat următoarele: “În încercarea de a securiza viitorul nostru economic, haideți să asigurăm și viitorul nostru energetic, incluzând energia verde, trebuie în același timp să combatem și schimbările climatice“ [28]. De cealaltă parte, omolgul său a ținut să menționeze faptul că este gata să deschidă industria petrolieră a Mexicului, Americii. Deși discursul Președintelui Barack Obama a fost puțin evaziv cu privire la acest aspect, a exprimat totuși ideea unei piețe transnaționale commune. [29] Mexicul reprezintă cea mai mare piață internă având ca P.I.B. pe cap de locuitor 15.300 de dolari [30], în timp ce China are un P.I.B. per capita de aproximativ 7500 de dolari [31], cu un sector de manufacturi orientat spre export și cu o populație relativ tânără, Mexicul poate reprezenta soluția pentru Statele Unite ale Americii de a scăpa de sub dominația furnizorului chinez de manufacturi. În consecință, această vizită poate reprezenta încă o cărămidă pentru temelia Parteneriatului Trans-Pacific, o soluție pentru încetinirea avansului economic chinez.

Cât privește acest Parteneriat, trebuie specificat că printre alte state membre se numără Singapore, Chile, Noua Zeelandă, Brunei, Australia, Malaezia, Peru, și Vietnam, iar state precum Japonia, Mexic sau Canada (acestea două fiind de altfel și partenere cu SUA în cadrul NAFTA) și-au prezentat intențiile clare de a se alătura acestui Parteneriat. În prezent, acest acord, cât și negocierile de aderare se poartă după regulile Statelor Unite ale Americii, ceea ce face ca implicarea sau aderarea Chinei să fie aproape imposibilă. Pe de altă parte, deși China nu este invitată la sesiunile de negocieri, iar etapele de negociere sunt foarte greu de trecut din punctul ei de vedere, China menține totuși un as în mânecă, acesta fiind ASEAN [32] (acord în care Statele Unite ale Americii nu se regăsesc). Iar pe lângă această organizație, China plusează în jocul pentru hegemonie în Asia, prin încercarea de a-şi aduce alături alți doi actori importanți: Japonia și Coreea de Sud. Într-adevăr implicațiile devin din ce în ce mai mari, iar jocul pentru puterea regională trebuie să țină cont de mai mulți factori, precum şi de faptul că unul dintre parteneri este cel mai mare jucător economic (și la propriu și la figurat) din regiune și oricine ar vrea să aibă compania sa. Majoritatea țărilor din regiune ar prefera balansarea în ciuda unei decizii clare de parteneriat în situația de față. De cealaltă parte avem actualul hegemon în sfera relațiilor internaționale, actorul cu cele mai multe alianțe în preajma căruia stau toate puterile internaționale și regionale, care însă a făcut o mică greșeală – a neglijat continentul Asiatic, mai ales partea Estică. Rămâne de văzut cum SUA va gestiona acest handicap, și cum va gestiona și Republica Populară Chineză Parteneriatul Trans-Pacific.

 

Articolul face parte din ultimul număr din 2013 al buletinului Politica sub lupa CEPE, disponibil aici.

Autor: Cătălin BadeaCenter for European Policy Evaluation

Foto: wikipedia

 

Referinte bibligrafice:

[23] „North American Free Trade Agreement”, Office of the United States Trade Representative, http://www.ustr.gov/trade-agreements/free-trade-agreements/north-american-free-trade-agreement-nafta;

[24] „Text of Obama’s Speech in Mexico City”, The Wall Street Journal, 3 mai 2013, http://blogs.wsj.com/washwire/2013/05/03/text-of-obamas-speech-in-mexico-city/

[25]http://foreigntrade.alumnieeni.com/gdp-ro.asp;

[26] „Îndrumar de afaceri – Statele Unite Mexicane”, http://www.dce.gov.ro/Materiale%20site/Indrumar_afaceri/Indrumar_afaceri_Mexic.pdf;

[27] „Mexico – full report”, U.S. Energy Information Administration (EIA), 17 octombrie 2012, http://www.eia.gov/countries/analysisbriefs/Mexico/Mexico.pdf;

[28] „Text of Obama’s Speech in Mexico City”, The Wall Street Journal, 3 mai 2013, http://blogs.wsj.com/washwire/2013/05/03/text-of-obamas-speech-in-mexico-city/

[29] Idem.;

[30] http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.C;

[31] „The World Factbook”, Central Intelligence Agency, https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2004rank.html       

[32] „ASEAN Member States”, Association of Southeast Asian Nations, http://www.asean.org/asean/asean-member-states;

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *