Analiza PISA: Performanţele slabe ale copiilor, vizibile în economie

eleviAproape un sfert dintre elevii de 15 ani din statele membre în Organizaţia pentru cooperare şi dezvoltare economică (OCDE) au cunoştinţe minime de matematică, limitate la operaţii simple cu numere întregi, arată testele PISA din 2012.

În România, 40% din elevi s-au dovedit a fi slabi şi doar 3,2% de top, şi doar ceea ce ne-a plasat din nou pe un loc codaş, 45 din 65, între statele lumii. Specialiştii români susţin că asta adânceşte decalajul dintre educaţie şi piaţa muncii şi afectează productivitatea economiei ţării.

„Noi avem un curriculum foarte teoretizat, care nu se potriveşte cu filosofia testelor PISA, construite să dea măsura în care un sistem de educaţie pregăteşte elevii în special pentru piaţa muncii. Acum avem o prăpastie între piaţa muncii şi şcoală, iar de o piaţă a muncii competitivă depinde şi atractivitatea economiei noastre. Fără meseriaşi care să răspundă pretenţiilor patronilor, circa 80% din piaţa muncii, n-o să avem investiţii nici în următorii 100 de ani”, explică profesorul Ştefan Vlaston, preşedinte EDUCER şi blogger adevarul.ro, la Adevărul Live.

OECD: Elevii buni la matematică ar putea ”îmbogăţi” lumea cu trilioane de dolari în decursul vieţii

„Dacă toţi elevii de 15 ani din statele OECD ar atinge cel puţin nivelul 2 la testele PISA la matematică ar genera în toţi anii lor de muncă un surplus în economia mondială de aproape 200 de trilioane de dolari. Este o estimare desigur, însă arată clar că beneficiile îmbunătăţirii sistemelor de educaţie depăşesc orice cost imaginat“, explică Andreas Schleicher, director adjunct al departamentului de Educaţie şi Competenţe al OECD, într-o analiză publicată miercuri,potrivit Adevarul.ro.

Există şi ţări care au înţeles deja importanţa investiţiei în educaţie răsfrântă şi în economie: Canada, Korea, Shanghai-China şi Singapore, unde doar unul din 10 elevi are un nivel scăzut de înţelegere a matematicii.

Modelul câştigătorilor

Ceea ce mai arată analiza comparativă PISA 2012-PISA 2009 este că progresul în educaţie este posibil. La matematică, arată expertul OECD, ţări precum Brazilia, Mexic, Tunisia şi Turcia s-au ridicat de la coada clasamentului. Italia, Portugalia şi Rusia au ajuns aproape de media OECD, Germania şi Polonia au trecut de la un nivel mediu la unul bun, iar China-Shanghai şi Singapore au atins nivelul de top în 2012.

Modelul acestor state ne arată că soluţiile sunt motivarea profesorilor şi mobilitatea celor buni către zonele dezavantajate, dar şi sădirea încrederii în elevi că pot avea performanţe, susţine Andreas Schleicher.

Aici România stă din nou prost, ba chiar ocupă primul loc în lume cu cei mai demotivaţi elevi. „Performanţa şcolară a elevului nu e dată doar de faptul că eşti bun la o materie, la matematică, contează foarte mult motivaţia elevului, investiţia părinţilor, a dascălilor, dar mai ales intersul său“, explică psihologul şi bloggerul adevarul.ro Mihai Copăceanu.

“Calitatea unui sistem educaţional nu poate depăşi calitatea profesorilor săi”, scrie şi Alexandra Anton, expert în politici educaţionale, în special pe modelul finlandez. ”Factori precum atenta selecţie a profesorilor, buna lor pregătire continuă, oferirea accesului la profesori buni unui număr cât mai mare de copii, încurajarea unei relaţii bazate pe respect reciproc între copii şi profesori şi motivaţia copiilor de a învăţa, explică în bună parte succesul academic în unele zone ale lumii în comparaţie cu altele”, explică Anton.

Detalii AICI.

Surse: Adevarul.ro, ec.europa.eu

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *