Apple, Google si alte companii mari, chemate la Bruxelles pentru probleme semnalate de consumatori

Comisia Europeana discuta cu marile companii detinatoare de magazine de aplicatii web despre un model de business care a indus multa lume in eroare si a dus la numeroase plângeri din partea utilizatorilor. E vorba de fenomenul in-app purchase care iti permite sa instalezi gratuit o aplicatie, pentru ca apoi utilizarea ei sa poata fi posibila doar daca faci diverse achizitii. 

google_searching european union“Inducerea in eroare a consumatorilor este in mod evident un model de afaceri gresit, pe langa faptul ca se opune spiritului normelor UE in domeniul protectiei consumatorilor”, spune comisarul european Viviane Reding, potrivit unui comunicat al CE.

Sectorul european al aplicatiilor este in plina expansiune. Acesta reprezinta peste 1 milion de locuri de munca si se preconizeaza ca va atinge 63 de miliarde de euro in urmatorii cinci ani.

Potrivit platformei externe de analiza a aplicatiilor Distimo, circa 80 % din veniturile unui singur furnizor (estimate la peste 10 miliarde de euro pe an) provin din achizitiile realizate de consumatori in cadrul unei aplicatii, cu ajutorul carora acestia pot accesa un continut sau functii speciale, cunoscute sub numele de “achizitii pentru utilizarea aplicatiei”.

Pentru ca sectorul aplicatiilor sa se dezvolte conform intregului sau potential si sa isi continue inovatiile, consumatorii trebuie sa aiba incredere in produsele sale.

In prezent, peste 50 % din piata jocurilor online din UE consta in jocuri promovate ca fiind “gratuite”, desi deseori presupun achizitii, uneori costisitoare, pentru utilizarea aplicatiilor respective. Adesea, consumatorii nu sunt pe deplin constienti de banii pe care ii cheltuie, deoarece cartile lor de credit sunt debitate implicit, se arata in comunicat.

In special copiii sunt vulnerabili la promovarea jocurilor care pot fi descarcate gratuit, dar care nu pot fi jucate gratuit. In urma primirii de plangeri de pe intreg teritoriul Europei, Comisia Europeana se intalneste pe 27 si 28 februarie cu autoritatile nationale responsabile cu aplicarea legii si cu mari companii din domeniul tehnologiei, pentru a discuta aceste probleme. Industriei de profil i se va cere sa se angajeze sa ofere solutii intr-un termen limita clar, astfel incat sa asigure o protectie corespunzatoare a utilizatorilor de aplicatii.

“Industria aplicatiilor prezinta un potential enorm, atat pentru a genera crestere economica si locuri de munca, cat si pentru a imbunatati viata noastra de zi cu zi prin tehnologii inovatoare. Pentru ca acest sector sa isi valorifice potentialul, consumatorii trebuie sa aiba incredere in noile produse. Inducerea in eroare a consumatorilor este in mod evident un model de afaceri gresit, pe langa faptul ca se opune spiritului normelor UE in domeniul protectiei consumatorilor. Comisia Europeana asteapta raspunsuri foarte concrete de la sectorul aplicatiilor in ceea ce priveste problemele semnalate de cetateni si de organizatiile nationale ale consumatorilor”, spune vicepresedintele Viviane Reding, comisar al UE pentru justitie.

“Consumatorii, in special copiii, trebuie sa fie mai bine protejati impotriva costurilor neprevazute generate de achizitiile facute pentru utilizarea aplicatiilor mobile. Autoritatile nationale responsabile cu aplicarea legii si Comisia Europeana poarta discutii cu industria de profil pentru a gasi modalitati de solutionare a acestei probleme, care nu doar cauzeaza daune financiare consumatorilor, ci si poate submina credibilitatea acestei piete extrem de promitatoare. Gasirea cat mai rapid posibil a unor solutii concrete va fi in avantajul tuturor.”, spune comisarul Neven Mimica, responsabil pentru protectia consumatorilor

Autoritatile nationale responsabile cu aplicarea legii din intreaga UE vor prezenta modul comun in care inteleg sa aplice in acest domeniu normele relevante referitoare la protectia consumatorilor.

Cele mai importante patru probleme semnalate de consumatori care vor fi discutate in cadrul reuniunilor sunt urmatoarele:

  • jocurile promovate ca ¬gratuite¬ nu ar trebui sa induca in eroare consumatorii cu privire la costurile reale implicate;
  • jocurile nu ar trebui sa cuprinda incitari directe adresate copiilor pentru a face achizitii in cadrul unui joc sau pentru a convinge un adult sa faca astfel de achizitii pentru ei;
  • consumatorii ar trebui sa fie informati in mod adecvat cu privire la modalitatile de plata, iar achizitiile nu ar trebui sa fie debitate prin setari implicite, fara consimtamantul explicit al consumatorilor;
  • comerciantii ar trebui sa puna la dispozitie o adresa de e-mail prin care sa poata fi contactati de consumatori in cazul in care acestia au intrebari sau plangeri.

Piata UE a jocurilor si aplicatiilor online si mobile este in plina expansiune. Potrivit estimarilor, in 2011 consumatorii din Regatul Unit, Germania, Franta, Italia, Spania, Olanda si Belgia au cheltuit 16,5 miliarde de euro pe jocuri online. Potrivit unui studiu extern realizat de Bitkom (o asociatie care reprezinta industria TIC si a telecomunicatiilor din Germania), doar in Germania veniturile din achizitiile efectuate pentru utilizarea aplicatiilor s-au dublat in perioada 2012-2013, atingand 240 de milioane de euro. Peste un milion de consumatori sunt copii si adolescenti cu varste cuprinse intre 10 si 19 ani.

Mai multe detalii AICI.

 

 

.

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one × four =