Rezultate Bacalaureat 2012. Sondaj IRES: elevii sunt vinovaţi de rezultatele slabe, românii s-au obişnuit cu situaţia

Majoritatea respondenţilor (44%) consideră că elevii înșiși sunt vinovați pentru faptul că aproximativ 55% dintre cei examinați nu au luat note de trecere. Sistemul educațional din România (17%), profesorii (13,3%), Ministrul învățământului (7,1%) și părinții (5,8%) sunt de asemenea menționați printre vinovați.

IRES a realizat în data de 9 iulie un sondaj de opinie privind percepţia populaţiei în legătură cu rezultatele de la Bacalaureat. Au fost intervievaţi  1.303 de indivizi de 18 ani și peste. Eşantionul este multi-stratificat, reprezentativ la nivel naţional. Eroarea maximă tolerată este de ± 2,8%. Rezultatele au fost comparate cu cele ale unui sondaj asemănător realizat anul trecut.

În ceea ce privește rezultatele obținute de către elevi la examenul de bacalaureat în 2012, 44,2% dintre respondenți consideră că elevii înșiși sunt vinovați pentru faptul că aproximativ 55% dintre cei examinați nu au luat note de trecere. Sistemul educațional din România (17%), profesorii (13,3%), Ministrul învățământului (7,1%) și părinții (5,8%) sunt de asemenea menționați printre vinovați. Persoanele mai tinere (între 18 și 35 de ani) tind să învinovățească mai degrabă elevii (50,8%), în timp ce persoanele cu studii superioare învinovățesc sistemul educațional românesc (17%) în proporție mai ridicată decât celelalte categorii.

„Cu toate că rezultatele obținute de elevi la examenul de Bacalaureat din acest an sunt mai slabe decât anul trecut, datele demonstrează o evoluție pozitivă a opiniilor respondenților privind aceste aspecte, lucru care poate semnala o resemnare a acestora; așadar, românii s-au obișnuit cu felul în care funcționează sistemul educațional și, cu toate că lucrurile nu se îmbunătățesc, tind să le evalueze într-o lumină mai favorabilă decât anul trecut, când a fost primul șoc privind rata redusă de promovabilitate a absolvenților de liceu“, se arată în comunicatul trimis de IRES.

Cei mai mulți dintre cei intervievaţi consideră că în ultimii doi ani acest examen a fost organizat ceva mai bine sau mult mai bine decât în anii precedenți (47%). Cu cât au un nivel al școlarității mai ridicat, cu atât respondenții consideră în proporție mai mare cum că examenul de bacalaureat a fost organizat ceva mai bine sau mult mai bine decât în anii precedenți. Locuitorii din Transilvania și Banat sunt cei care consideră în cea mai scăzută proporție că examenul a fost organizat mai bine, în timp ce respondenții din Moldova sunt cei care dau aceste răspunsuri în cea mai mare proporție.

Cât privește starea actuală a învățământului românesc, opiniile tind să fie mai favorabile decât anul trecut, când era apreciată drept bună sau foarte bună de 30% dintre respondenți, iar acum aceleași răspunsuri sunt date de 37% dintre aceștia. Femeile tind să fie convinse de faptul că starea învățământului este bună în proporție ușor mai ridicată decât bărbații, la fel persoanele din mediul rural comparativ cu cele din mediul urban; de asemenea, cu cât sunt mai educați, cu atât respondenții evaluează starea învățământului românesc ca fiind proastă sau foarte proastă în proporție mai ridicată. Cei mai sceptici din acest punct de vedere sunt locuitorii din Sudul țării (31%), în timp ce moldovenii sunt cei mai optimiști (43%).

Bărbații, în mai mare măsură decât femeile, declară că au o părere foarte bună despre utilizarea echipamentelor de supraveghere video în timpul examenelor: 53,4% vs. 40,4%. Dacă 45,6% dintre respondenții cu studii elementare și 45,3% dintre cei cu studii medii afirmă că au o părere foarte bună despre această măsură de securitate, procentul absolvenților de studii superioare care împărtășesc aceeași opinie este considerabil mai ridicat – 53,8%. În mod similar, locuitorii din sud declară în mai mare măsură că au o părere foarte bună despre acest aspect (52,8%), decât ardelenii (40%) sau moldovenii (44,4%). Atât în 2011, cât și în 2012, sondajele efectuate după finalizarea examenului de bacalaureat relevă faptul că majoritatea respondenților sunt de părere că utilizarea camerelor video pentru supraveghere au avut un rol în obținerea unor rezultate slabe de către elevi. Procentul celor care au această opinie diferă foarte puțin între cele două momente de cercetare: 2011 – 70%, 2012 – 66%.

Urmărind distribuția răspunsurilor în funcție de vârstă, se observă o diferență foarte mare între tinerii cu vârste între 18-35 de ani și respondenții peste 65 de ani. Primii consideră în măsură mult mai mare decât  cei din urmă (75,4% vs. 54,8%) că noile metode de supraveghere contribuie la rezultate slabe obținute de elevi la examenul de bacalaureat.

Date 2012

Volumul eșantionului: 1.303 indivizi de 18 ani și peste
Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel national.
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,8%
Interviurile s-au desfășurat prin metoda CATI
Perioada anchetei: 9 iulie 2012

Date 2011

Volumul eșantionului: 1.295 indivizi de 18 ani și peste
Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel national.
Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,7%
Interviurile s-au desfășurat prin metoda CATI
Perioada anchetei: 5 iulie 2011

Sursa: Adevarul.ro

Foto: abcdaenfermagem.blogspot.com

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × four =