BBC: Cum să câştigi un referendum

BBC News Online publică luni un material amplu despre “Cum să câştigi un referendum”, ce conţine mai multe recomandări de la câştigători sau învinşi în diferite referendumuri din Marea Britanie şi care pot fi aplicate în orice campanie pentru o astfel de consultare populară, arată Mediafax.

Referendumurile, spre deosebire de alegerile generale, sunt o luptă pe viaţă şi pe moarte între două părţi care ar putea să nu se mai întâlnească vreodată la urne, scrie reporterul politic Brian Wheeler. În cazul referendumurilor nu se poate vorbi despre o coaliţie confortabilă sau un compromis, deoarece câştigătorul ia tot. Dar, deşi fiecare campanie este diferită, sunt câţiva factori pe care toate le au în comun, scrie Wheeler în acest material realizat în perspectiva organizării, în Marea Britanie, a unui referendum pe tema relaţiei ţării cu UE, a reformei Camerei Lorzilor sau a independenţei Scoţiei, scrie BBC News Online.

Tinerii strategi din spatele campaniei din 2004 de blocare a planurilor lui John Prescott de a înfiinţa o adunare regională în North-East şi-au găsit inspiraţia în filmele de război şi în particular în filmul “Patton” al lui George C. Scott. Ei au decis că nu este suficient doar să îţi aperi teritoriul, ci trebuie să mergi mai departe şi să îţi destabilizezi inamicul. Nimic nu este suficient pentru a exploata slăbiciunea celeilalte părţi.

“Adevăratul truc este să ataci punctele lor puternice şi să câştigi, pentru că atunci oponentul nu va mai avea cu ce să riposteze, până în punctul în care poţi să îl faci tăvălug”, scrie fostul strateg al campaniei de respingere a referendumului din North East, William Norton, în cartea sa “White Elephant: How the North-East Said No”.

Un alt factor important este să îţi cunoşti adversarul. “Trebuie să fii foarte realist în privinţa celor cu care te confrunţi”, afirmă Katie Ghose, director de campanie în cadrul referendumului provind votul alternativ (AV) din Marea Britanie. “Nu poţi schimba prea mult opinia publică în timpul campaniei”, adaugă ea.

Tot campania pentru votul alternativ oferă un nou pont: nu le vorbi doar propriilor susţinători.

“Un avans timpuriu poate fi fatal”, avertizează Wheeler, explicând că partea care are un avans în sondaje la început este adeseori mai vulnerabilă la autoliniştire şi are doar de pierdut, subestimând adeseori scala provocării cu care se confruntă.

“Problemele constituţionale sunt destul de abstracte pentru majoritatea oamenilor”, afirmă Matthew Elliott (director de campanie în referendumul privind votul alternativ), “comparativ cu problemele lor de zi cu zi de a-şi păstra locul de muncă şi de a-şi da copiii la cea mai bună şcoală, astfel încât trebuie găsită o modalitate pentru a face acest lucru relevant pentru viaţa lor zilnică”.

“Nu ai nevoie de celebrităţi”, acestea putând să dividă opinia publică şi să nu te ajute să ajungi dincolo de baza de susţinere obişnuită. Oamenii de afaceri de succes şi oamenii de ştiinţă sunt un pariu mai sigur, mai ales dacă referendumul se referă la locuri de muncă sau economie.

“Nu ai nevoie nici de politicieni, dar ai nevoie de partidele lor”. Votul antipolitic este o forţă puternică în zilele noastre dar un referendum reprezintă totuşi nişte alegeri care necesită obţinerea unei majorităţi. Iar singurul lucru prin care poţi reuşi realist acest lucru este să te bazezi pe structurile partidelor şi pe voluntari.

“NU poate să însemne DA”. Katie Ghose susţine că cei care luptă împotriva menţinerii status quo-ului – care este de obicei campania pentru NU – pleacă din start cu un mic avantaj deoarece cetăţenii nu vor să rişte o schimbare. Dar uneori un vot pentru DA poate menţine status quo-ul.

Unoeri însă “chiar nu poţi câştiga”. Poţi avea cele mai strălucite tactici şi cei mai mulţi bani, dar dacă situaţia politică şi economică este împotriva ta, vei pierde cel mai probabil, conchide reporterul BBC.

Sursa: Mediafax.ro
Foto:  photo-dictionary.com

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *