Buget european separat pentru statele din zona euro? Cu ce propunere vine un europarlamentar român pentru prevenirea unei noi crize economice

Capacitatea bugetară reprezintă un instrument important pentru protejarea zonei euro de șocurile economice iar extindrea acesteia și asupra zonei non-euro ar putea contribui la convergenta economică  a noilor state membre”, a menționat europarlamentarul Siegfried Mureșan, într-un editorial semnat EurActiv.rp_Siegfried-muresan-220x300.jpeg

„Crizele economice și financiare, care a izbucnit în anul 2008, au afectat profund statele membre UE, cu precădere pe cele aflate în zona euro. Uniunea Europeană nu a fost suficient de pregătită pentru a face față unor crize de asemenea dimensiuni. Statele care au amânat în trecut reformele relevante au simțit consecințele crizei mult mai puternic, acestea resimțindu-se și astăzi. Blocul comunitar a stabilit numeroase noi instrumente care să soluționeze criza, precum Mecanismul European de Stabilitate. Prin intermediul acestui mecanism, Uniunea Europeană a luat măsurile necesare pentru a ajuta orice stat aflat în dificultate. A venit momentul însă să ne concentrăm pe prevenirea unei noi crize, nu doar pe gestionarea acesteia după ce aceasta a izbucnit”, a adăugat europarlamentarul român.

În viziunea acestuia, ideea unei viitoare integrări economice și a unei convergențe a statelor membre UE este importantă. Un instrument important pentru consolidarea Uniunii Monetare Economice este un buget pentru zona euro.

În acest sens, Siegfried Mureșan a oferit o serie de măsuri pentru statele aflate în zona euro, pentru soluționarea problemelor întâmpinate la nivelul acestei sfere:

“A. Practicabilitatea capacității bugetare. Pentru început, trebuie să evaluăm înainte de toate instrumentele care sunt deja puse în aplicare pentru a îmbunătăți situația economică din Europa, cum ar fi Semestrul European sau recomandările specifice de țară. Acesta sunt tipurile de reformă care ar putea fi stimultate prin stabilirea capacității bugetare. Rata implementării acestor tipuri de măsuri nu este una îmbucurătoare.

epp group logoEste necesar ca aceste stimulente financiare să contribuie la adoptarea reformelor necesare și nu să garanteze ajutorul financiar statelor care s-au confruntat cu dificultăți ca urmare a amânării procesului reformator. Dorim să stimulăm un comportament responsabil, nu să plătim pentru consecințele unor politici defectuase. Evaluările independente și constante vor fi necesare pentru a ne asigura că rezultatele sunt unele dorite.

B. Exemple de reforme. Capacitatea bugetară ar putea să sprijine o serie de reforme, de exemplu în sectorul pensiilor sau în administrația publică. Adoptarea unor măsuri care promovează îmbătrânirea activă ar putea fi forța motrice pentru reforma pensiilor.

În cazul în care, ca urmare a reformelor de pe piața muncii, unii dintre oameni devin șomeri, aceștia ar putea fi ajutați financiar de către UE prin programe de instruire, mobilitate și asistență pentru găsirea unui nou loc de muncă.

Costurile privind reformarea administrației publice ar putea fi suportate de către capacitatea bugetară.

C. Guvernarea. Discuțiile privind guvernarea sunt importante. Ar trebui să luăm în calcul efectele asupra economiei reale, pentru a genera investiții și locuri de muncă. Trebuie să le oferim cetățenilor și companiilor un plan fezabil.

D.Participarea statelor care nu sunt membre ale zonei euro. Capacitatea bugetară ar trebui să se aplice tuturor statelor membre UE. Statel care doresc să adere la zona euro ar trebui să contribuie și să beneficieze de avantajele fianciare. Multe dintre statele care nu sunt în zona euro sunt lipsite de competitivitate, mai ales în sectorul public. Acesta este unul dintre impedimentele care care ar trebui soluționate pentru a deveni stat mebru al zonei euro. Acestea ar trebui să devină suficient de puternice pentru a face față competitivității din zona euro.”

.

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *