Caracterul secret al serviciilor de informații, o provocare pentru controlul legislativ

În prezent personaje din cadrul serviciilor secrete ale variilor state acced la funcții publice de conducere și uneori chiar primesc aceste funcții publice – cel mai semnificativ exemplu fiind cazul președintelui Federației Ruse, Vladimir Putin ale cărui legături cu KGB-ul nu sunt un secret. Și în România s-a remarcat recent un asemenea caz prin numirea în calitate de prim ministru a unui fost director al Serviciilor de Informații Externe. În ciuda acestor lucruri, există puține detalii cu privire la rolul serviciilor secrete într-un stat și implicațiile pe care le-ar putea avea prezența acestor persoane în funcții cheie ale statului. Acest lucru este cauzat de faptul că serviciile de informații sunt caracterizate de un nivel înalt de secretizare. Acest caracter secret al operațiunilor, metodelor, informațiilor culese, rezultatelor limitează controlul parlamentar al acestui serviciu public, obligatoriu în orice democrație consolidată.

Scopul lucrării de față este acela de a explica din prismă teoretică relația dintre nevoia de secretizare a serviciilor secrete și controlul legislativ.

Serviciile de informații/ de intelligence sunt considerate a fi la fel de vechi precum lumea. Chiar și imperiile antice au utilizat un soi de servicii secrete rudimentare pentru a menține controlul sau pentru a păstra avantajul asupra inamicilor sau doar pentru a preveni un atac surpriză. Anumiți autori din domeniul studiilor de intelligence consideră că nevoia de informații este una biologică, pe care orice animal o are pentru a putea judeca dacă anumiți stimuli sunt buni sau dăunători pentru el. Din punct de vedere biologic, David Kahn consideră că intelligence (în sensul de informație secretă) este precum respiratul: „esențială pentru supraviețuire, dar nu pentru dominație”. Caracteristica definitorie a intelligence  este caracterul său secret.

Acest caracter secret ridică o serie de probleme și dificultăți:  în exercitarea controlului şi supravegherii democratice, probleme etice legate de metodele şi practicile utilizate, posibilitatea comiterii unor abuzuri sau acțiuni ilegale și complică posibilitatea unei cooperări internaționale. Regimurile dictatoriale au utilizate serviciile secrete ca instrumente de oprimare și control asupra populației. Acest fapt a lăsat o amprentă puternică asupra populațiilor care au trăit sub astfel de regimuri. O amprentă greu de uitat de oamenii care au trăit cu frica faptului că orice ar spune ar putea fi ulterior raportat. România este unul dintre statele în care funcția de control a fost exercitată de către serviciile de informații la un nivel greu de acceptat. Imaginea Securității, serviciile secrete comuniste române, este greu de șters din mentalul colectiv al populației în ciuda desființării serviciului. Instituțiile nou create, deși au luat ființă într-un stat ce dorea să devină o democrație, au avut  de întreprins eforturi considerabile pentru a câștiga încrederea oamenilor și a șterge eticheta de „inamic al poporului”. Acest lucru a fost posibil doar prin instaurarea unui control democratic asupra acestor servicii. Dar caracterul secret al acestora îngreunează această sarcină.  Articolul de față își propune să explice relația dintre nevoia de a menține secretă activitatea serviciilor de intelligence pentru a proteja valoarea informației și sursele, pe deoparte, și nevoia democrației de a exercita control legislativ asupra tuturor instituțiilor publice, pe de altă parte.

Premisa acestei lucrări poate fi rezumată în afirmația lui Robert Jervis:serviciile de intelligence sunt în același timp necesare unei democrații și o amenințare pentru aceasta. Sunt și vitale și incomode în același timp[…], incomode pentru că prin natura lor, serviciile de informații sunt secrete și multe lucruri trebuiesc ținute ascunse de ochii publicului, putând deveni astfel o amenințare pentru democrație și fiind greu de controlat”.

Continuarea articolului AICI.

Autor: Alina MOGOȘ
Sursa:  Center for European Policy Evaluation

Foto: impeachforpeace.org

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *