Comisia Europeană: 75% din site-urile ce vând jocuri, cărţi şi muzică nu respectă normele de protecţie a publicului

Autoritatile nationale din 26 de state membre UE, plus Norvegia si Islanda au verificat un total de 333 site-uri de comert electronic, iar rezultatele arata ca 76 % dintre aceste site-uri nu par a respecta normele privind protectia consumatorilor, a anuntat joi Comisia Europeana (CE), potrivit HotNews.ro.

Autoritățile naționale au semnalat 76% din totalul site-urilor (254 de site-uri) ca necesitând investigații suplimentare, deoarece au avut îndoieli în legătură cu respectarea de către acestea a normelor UE din domeniul protecției consumatorilor, în special a normelor care reglementează publicitatea și informațiile esențiale privind costurile și caracteristicile conținutului digital care permit consumatorilor să ia decizii în cunoștință de cauză. Dintre cele 55 de site-uri care vând jocuri pentru copii cu vârste de până la 14 ani verificate, 71% (39) nu păreau a respecta legislația comunitară.

Principalele probleme au fost:

  • Clauzele abuzive: clauzele contractuale trebuie să fie clar indicate și echitabile. Un total de 230 de site-uri (69 %) conțineau clauze considerate abuzive, de exemplu, i) declinau răspunderea comerciantului în cazul în care un element descărcat dăunează echipamentului consumatorului, ii) refuzau consumatorilor exercitarea dreptului de a recurge la o cale de atac judiciară sau de alt tip, îi împiedicau să facă acest lucru sau le creau dificultăți în acest sens sau iii) încălcau dreptul consumatorilor de a primi un nou produs sau de a solicita rambursarea atunci când produsul descărcat nu funcționează;
  • Dreptul de retragere: datorită naturii descărcărilor, consumatorul își pierde dreptul de a se retrage din contract din momentul în care, cu acordul consumatorului, începe descărcarea (cu alte cuvinte, produsul descărcat nu poate fi returnat). Totuși, comercianții sunt obligați să informeze consumatorii cu privire la acest fapt înaintea achiziționării. 141 de site-uri (42 % dintre site-urile verificate) nu furnizau această informație;
  • Lipsa informațiilor referitoare la identitatea și adresa comerciantului: comercianții sunt obligați să își precizeze pe site identitatea, adresa poștală și adresa de e-mail, pentru a le permite consumatorilor să îi contacteze dacă este necesar. 121 de site-uri (36 %) nu afișau aceste informații esențiale.

În plus față de această verificare minuțioasă, Comisia a contractat un studiu complementar3care a arătat următoarele:

  • Lipsa informațiilor referitoare la restricțiile geografice: este posibil ca un conținut digital descărcat să nu poată fi utilizat într-o altă țară decât țara de reședință a consumatorului, iar comercianții ar trebui să îi informeze pe consumatori cu privire la acest lucru. Din totalul site-urilor internet verificate, 73 % nu comunică această informație. Atunci când este oferită, această informație este prezentată adesea doar în termenii și condițiile generale și, prin urmare, este dificil de găsit.
  • Jocurile prezentate ca „gratuite” implică adesea costuri într-o etapă ulterioară:aproape 9 din 10 site-uri nu informau clar și de la început utilizatorii în legătură cu funcțiile suplimentare sau achizițiile contra cost necesare pe parcursul jocului. Deși este adesea menționată în clauzele contractuale, această informație nu cuprinde prețuri indicate în mod clar.

Surse: HotNews.ro, Reprezentanta CE în România

Foto: kanx.org

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two + six =