EXCLUSIV: ”Comisia Europeana nu a primit nici o notificare de la autoritatile romane privind masuri legate de privatizarea CFR Marfa” – purtator de cuvant al Vicepresedintelui Comisiei Europene, Joaquin Almunia, comisar European pentru Competitie

” Comisia Europeana nu a primit nicio notificare de la autoritatile romane privind masuri legate de privatizarea CFR Marfa. Prin urmare, Comisia nu are o opinie asupra subiectului”, a declarat, pentru caleaeuropeana.ro, Antoine Colombani(foto) , purtator de cuvant al Vicepresedintelui Comisiei Europene, Joaquin Almunia, comisar European pentru Competitie.  

colombani“The Commission has not received a notification from the Romanian authorities regarding measures linked to the privatisation of CFR Marfa. Therefore, the Commission has not taken a view on the subject”, se arata in raspunsul lui Colombani la solicitarea redactiei noastre: ”Am dori sa stim daca Guvernul roman a solicitat aprobarea Comisiei pentru stergerea datoriilor sau convertirea lor in actiuni in cazul CFR Marfa, care urmeaza a fi vanduta unei companii private in aceste zile. Daca da, va rugam sa ne precizati daca DG Competition a aprobat aceasta solicitare”.

 Potrivit Agerpres, CFR Marfă va prelua datoria de 127,41 milioane de lei pe care CFR SA o are de achitat către ANAF, iar datoriile totale ale CFR Marfă către bugetul statului, de peste 1,5 miliarde de lei, vor fi transformate în acţiuni, conform proiectului de ordonanţă de urgenţă privind reglementarea unor măsuri financiare fiscale publicată luni pe site-ul Ministerului Transporturilor.

 
În aceste condiţii, se va stinge parţial, cu suma respectivă, datoria pe care CFR Marfă o are de achitat către CFR, iar ANAF îşi va încasa creanţa de la CFR Marfă. 

Totodată, proiectul de act normativ prevede stingerea, prin conversie în acţiuni, a creanţelor principale şi accesoriilor aferente, inclusiv accesoriile aferente celor stinse cu întârziere, cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale şi bugetelor fondurilor speciale, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, precum şi orice alte creanţe administrate de ANAF, individualizate în titluri de creanţă emise până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, datorate de CFR Marfă la această dată şi neachitate la data eliberării certificatului de atestare fiscală. 

Conversia creanţelor cuprinse în certificatul de atestare fiscală se face la valoarea nominală a acţiunilor, potrivit proiectului de ordonanţă. 

Sumele încasate în cazul vânzării acţiunilor Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă “CFR Marfă” se virează la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, bugetele fondurilor speciale şi la fondul de risc până la concurenţa sumelor stinse, actualizate cu indicele preţurilor de consum.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, declara, la începutul lunii mai, că autorităţile române au acordurile de principiu din partea instituţiilor financiare internaţionale şi a Comisiei Europene pentru ştergerea datoriilor CFR Marfă către statul român, a căror valoare este în jur de 1,5 miliarde de lei, mult mai mare decât cea a activelor societăţii. 

”Noi am început demersurile pentru anularea datoriilor (CFR Marfă – n.r.) către stat. Avem acordurile de principiu din partea instituţiilor financiare internaţionale şi ale CE. Avem acordul verbal al DG Competition”, a spus ministrul, după încheierea procedurii de deschidere a ofertelor pentru precalificarea potenţialilor investitori pentru CFR Marfă. 

Potrivit acestuia, valoarea datoriilor totale ale CFR Marfă depăşeşte două miliarde de lei, din care 1,5 miliarde de lei sunt datorii către statul român. 

”Aceste datorii sperăm să fie şterse în următoarea perioadă. Aceste datorii sunt mult mai mari decât activele companiei”, a adăugat el.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a afirmat, miercuri, 12 iunie, la Realitatea TV, că niciunul dintre investitori nu va intra în posesia CFR Marfă, decât după ce va plăti în conturile statului român suma minimă de 180 de milioane de euro.

“Atunci când am început această privatizare, am spus că eu voi ţine cu dinţii la preţul de 180 de milioane de euro minim, pentru cele 51% din acţiuni. Nu abdic de la această idee. Nu va intra niciunul dintre investitori în posesia CFR Marfă decât după ce va plăti în conturile statului român această sumă minimă. (…) Am rugămintea de a fi de acord că anumite discuţii, care se poartă acum cu competitorii, sunt discuţii secrete până în momentul în care se va stabili un învingător. Vreau să vă rog să admiteţi că este o procedură în desfăşurare. În această perioadă se desfăşoară negocierea cu participanţii rămaşi în această cursă, şi multe lucruri despre această negociere, în afară de faptul că eu nu ştiu, nu pot fi spuse, până în momentul în care această negociere se finalizează”, a declarat Relu Fenechiu. 
În ceea ce priveşte ştergerea datoriilor CFR Marfă, ministrul a subliniat că miercuri a fost aprobată în şedinţă de Guvern conversia datoriilor în acţiuni, în urma adoptării unei ordonanţe care va fi publicată în Monitorul Oficial. “Dar sunt câteva chestiuni pe care le-am auzit spuse pe postul dumneavoastră de televiziune şi vreau să le precizez pentru că nu e bine să existe astfel de îndoieli. În primul rând, tot ieri, într-o emisiune a dumneavoastră, am văzut că de două zile făcusem ştergerea datoriilor, ceea ce este complet fals. Conversia datoriilor în acţiuni s-a aprobat astăzi în şedinţă de Guvern, în urma adoptării unei ordonanţe care va fi publicată probabil mâine, în Monitorul Oficial. Dincolo de toate astea, această conversie a datoriilor în acţiuni, eu vă pot pune la dispoziţie multiplele comunicate, conferinţe de presă pe care le-am făcut, a fost un anunţ public, transparent, şi toată lumea, care a vrut să-l ştie, l-a ştiut. De fapt, şi în strategia de privatizare, care este un document public, scrie că această companie va fi vândută fără datorii. Avem aprobarea de la DG Competition, avem pe ordonanţa de urgenţă viza Consiliului Concurenţei”, a explicat şeful de la Transporturi. 
Acesta a precizat că în strategia de privatizare a anunţat că CFR Marfă va fi vândută fără datorii. “În strategia de privatizare am anunţat că CFR Marfă va fi vândută fără datorii, că vor fi şterse datoriile către statul român. Toţi competitorii care au participat, sau care au dorit să participe la această privatizare, au pornit de la această realitate. Nu am putut să facem până acum această procedură, pentru că dacă am fi şters datoriile acum cinci luni, când ne-am apucat de privatizare, până acum mai erau datorii, şi noi trebuie să avem datoriile zero sau aproape de zero în momentul privatizării”, a adăugat ministrul Transporturilor.

sursa foto – Comisia Europeana

Share daca ti-a placut articolul:

One Response to EXCLUSIV: ”Comisia Europeana nu a primit nici o notificare de la autoritatile romane privind masuri legate de privatizarea CFR Marfa” – purtator de cuvant al Vicepresedintelui Comisiei Europene, Joaquin Almunia, comisar European pentru Competitie

  1. Pingback: LucianIsar.com - De ce un “Deutsche Bahn” nu a participat la “privatizarea” CFR Marfa? / P.S.1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

19 − 13 =