Studiu: Copiii migranți sunt mai susceptibili să ajungă în școli slabe

eleviPotrivit unui nou studiu comandat de Comisia Europeană, copiii migranți nou-sosiți sunt mai susceptibili să sufere de pe urma segregării și să ajungă în școli mai slab dotate, ceea ce duce la scăderea performanțelor și la o probabilitate ridicată ca acești copii să abandoneze prematur școala.

Studiul propune statelor membre să le asigure copiilor migranți un sprijin educațional specific, cum ar fi profesori specializați și implicarea sistematică a părinților și a comunităților, pentru a le facilita integrarea.

Studiul examinează politicile naționale în favoarea copiilor migranți nou-sosiți din 15 țări care au cunoscut recent valuri considerabile de imigrație: Austria, Belgia (comunitatea de limbă flamandă), Republica Cehă, Cipru, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Luxemburg, Țările de Jos, Norvegia, Suedia și Regatul Unit. Autorii studiului constată că Danemarca și Suedia oferă cel mai bun model, bazat pe asigurarea unui sprijin specific și a unui nivel rezonabil de autonomie a școlilor. Celelalte țări au tendința de a se concentra doar asupra unuia dintre aceste aspecte, nereușind astfel să obțină rezultate mai bune în ceea ce privește integrarea copiilor migranți.

Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, a declarat: „Toți copiii, din orice mediu ar proveni, merită șanse egale în materie de educație, pentru a dobândi competențele de care vor avea nevoie în viață și pentru a-și îmbunătăți perspectivele de carieră. Este necesar să obținem rezultate mai bune în acest sens în Europa și să acordăm mai mult sprijin grupurilor vulnerabile. Trebuie să schimbăm etosul care există încă în multe școli. Elevii care au crescut în țara în care studiază sunt primii care trebuie să se adapteze la copiii migranți și ar trebui încurajați să îi primească cum se cuvine pe acești copii, iar pentru aceasta avem nevoie de sprijinul părinților. Dacă nu luăm măsuri, riscăm să creăm un cerc vicios în care lipsa de oportunități duce la rezultate școlare slabe și la un risc mai mare de șomaj și de sărăcie.”

Analiza din cadrul studiului evidențiază importanța autonomiei școlilor și a unei abordări holistice privind sprijinul educațional pentru noii copii migranți; aceasta include sprijin lingvistic și academic, implicarea părinților și a comunității, precum și o educație interculturală. Potrivit studiului, școlile ar trebui să evite atât segregarea, cât și selecționarea prematură a elevilor pe baza competențelor, întrucât acest lucru poate fi în dezavantajul copiilor migranți, care se adaptează la o limbă nouă. Studiul mai subliniază și necesitatea de a ameliora monitorizarea și realizarea de statistici cu privire la accesul, participarea și performanța copiilor și a elevilor migranți.

Concluziile studiului reflectă statisticile furnizate de Programul internaţional al OCDE pentru evaluarea elevilor (PISA), care evaluează competențele și cunoștințele tinerilor în vârstă de 15 ani. OCDE a constatat că, în 2010, 25,9% dintre copiii din Europa născuți în străinătate și-au abandonat prematur studiile sau formarea profesională, comparativ cu 13% în cazul copiilor născuți în țară.

Sursa: ec.europa.eu

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one + eight =