The Guardian va arăta în poze propria voastră țară. Felicitări!

dan-dimaAcum cateva zile, cinci la numar, cativa cunoscuti, propria familie, in fine, aproape toata lumea care ma cunoaste si care are acces la internet m-a asaltat cu linkul din The Guradian in care romanii erau incurajati sa transmita fotografii din Romania, in incercarea “jurnalistica, de exceptie si fara precedent” de a se oferi potentialului migrant roman, care se presupune ca este si extraordinar de imbecil (pentru ca nu si-a vazut propria tara fara ajutorul The Guardian…), argumente din materialul clientului. Aceasta fiind in mintea lor o solutie in sensul temperarii migratiei, un stimulent pentru ca primatul sa isi iubeasca tara ceva mai adunat….si nicidecum un gest altruist pentru Romania si oamenii care fatalitate s-au nascut pe aici.

Evident ca dupa un an de zile in care presa britanica nu numai ca s-a comportat in cel mai neprofesionist si deplorabil mod posibil la adresa Romaniei si romanilor, imi este foarte foarte greu sa intind mana pentru a lua fructul otravit oferit si de data aceasta. De aceea, cred ca este de datoria mea sa va spun ce cred despre aceasta campanie de 12 zile, “What is Romania like?”

In primul rand, nu pot sa nu remarc o schimbare de atitudine a unei prese care pana acum o luna de zile infiera orice migrant roman, fie ca era rrom sau de alta etnie. Imi este extrem de dificil sa nu imi amintesc cum presa britanica, la unison, anticipa valuri de migranti desi nimeni si nimic nu i-a oprit pe romanii care au vrut cu adevarat, pana astazi, sa munceasca in Marea Britanie, sa mearga acolo. In fine, aducand discutia intr-o zona strict profesionala, nu pot sa nu imi aduc aminte de felul in care ani la rand, in chip aberant contraproductiv si profund lipsit de orice urma de profesionalism in comunicarea internationala, presa britanica a facut tot ce i-a fost posibil sa descurajeze migratia calificatilor, a vorbitorilor de limba engleza, a celor care citesc presa de la Londra, a medicilor, spre exemplu, categorie profesionala la care aceasta tara se afla in mare nevoie. Vorbim despre aceeasi Mare Britanie a carei presa a facut, in acelasi timp, tot efortul ca mesajul ei de descurajare a migratiei necontrolate, nepregatite, necalificate etc sa ocoleasca exact categoria de cetateni romani de care se plang de atata amar de vreme.

Ei bine, cei care au facut ani de zile, totul sau aproape totul pe dos, vorbind luni si ani la rand despre problema migratiei si niciodata despre solutiile la aceasta problema, aceia care au vorbit inutil sute daca nu mii de zile la rand despre rromi fara sa le treaca prin minte sa vorbeasca cu rromii ori sa isi impulsioneze mediul politic sa o faca, astazi isi indreapta atentia catre ….frumusetile Romaniei. Ridicol!

Desi din punct de vedere tehnic – comunicational aceasta noua eroare natanga a presei britanice are o explicatie, la randul ei, destul de tehnica, eu voi alege sa va spun plastic faptul ca ea (eroarea) inseamna acelasi lucru cu a ti se opri motorul automobilului in mers refuzand sa reporneasca iar tu, sofer ghinionist si nepriceput, te pui pe umflat pneurile pe spate crezand ca astfel rezolvi problema…

Ce legatura au frumusetile Romaniei, Castelul Bran si Lacul Sfanta Ana cu plecatul romanilor in Anglia? Ei bine, s-ar putea sa se fi intamplat o alta mare nenorocire – anume sa se fi contaminat spatiul de mesaj din Marea Britanie de neghiobia si impostura cu care decizionalul romanesc a incercat la fel de multi ani sa contrapuna exemplelor de migratie toxica si infractionala uneori, alte exemple, de bine, de romani care au reusit acolo, romani care si-au castigat prestigiul, care s-au imbogati, ori daca nu s-au imbogatit macar fac performanta pe patratica lor. Ce legatura au acesti performeri cu reprosurile britanicilor? Britanicii intreaba ceva, iar noi totdeauna raspundem altceva. Dar frumusetile din Romania ce legatura au cu plecatul migrantilor de la Vaslui spre Londra? Iertati-ma dar aceasta nu este doar o eroare ci o dovada crasa de obraznicie si nepricepere in managementul migratiei care se pare ca s-a luat de la romani la britanici.

Nu vreau sa adaug aici, deocamdata, desi sunt extrem de pregatit sa o fac, argumentele care ma determina sa fiu inca si mai rezervat fata de efortul Printului Charles de “promovare” a Romaniei salbatice, ori a “Carpathiei”…cum spune el. Va voi ruga doar sa verificati in lantul genealogic care se pare ca il trage pe Charles aici, daca exista cumva vreo strabunica de o anumita etnie careia ii pute ingrozitor numele de Romania, gasind astfel si o explicatie logica pentru inlocuirea in celebrele filme de “promovare” a Romaniei, a numelui tarii noastre, pe o anume regiune, cu “Carpathia”…

In concluzie, amabilitatea mimetica a celor de la The Guardian poate “prinde de nas” eventual doar paturile de public suficient de limitat sau comod in a gandi cu propriul creier. Ceea ce va pot spune este ca nici aceasta incercare stupida dar “extraordinara si fara precedent” nu poate da o rezolvare problemei managementului migratiei, cum nu au oferit nici altele venite de la ei si ca solutia sta in cu totul si cu totul alta parte.

Cine este cu adevarat interesat sa afle care este solutia ce ofera rezultate durabile in managementul migratiei, cu respectarea demnitatii umane si a legislatiei europene, nu are decat sa ma intrebe.

 

Dan Dima, Expert diplomatie publica

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three × 4 =