Demonstratie de forta si competenta a ministrului Afacerilor Europene

Ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, a prezentat, joi, intr-o conferinta de presa, prioritatile institutiei pe care o conduce. Rigoarea dobandita in cursul mandatului de Comisar European a fost dublata de o impecabila acoperire a problematicii afacerilor europene, o lectie pentru numeroasele balbe, scapari si neglijente inregistrate pana acum. Iata principalele declaratii:

Prioritatile Ministerului Afacerilor Europene

  • Coordonarea Afacerilor Europene
  • Consolidarea rolului Romaniei in procesul  decisional la nivelul UE. Romania e al saptele stat, ca marime si pondere de voturi, ceea ce ne indrepttteste sa avem un rol important.
  • Sustinem procesul de adancire a integrarii europene.
  • E nevoie de un astfel de obiectiv, mai ales date fiind tendintele centrifuge la nivel comunitar.
  • Initiativele sa se sprijine pe Comisie si Consiliu, Parlament, si mai putin pe metoda interguvernamentala, doar prin unele state membre
  • Am vazut situatia Spatiului Schengen, o initiativa interguvenramentala, nu comunitara.
  • Aplicarea riguroasa a legislatiei europene.
  • Evitam procedurile de incalcare a Tratatului, care pot implica rapid pierderi financiare pentru statul roman.
  • Litigiile pt netranspunere atrag penalizari importante, care pornesc de la 1,3 mil euro, la care se adauga penalitati pentru fiecare zi de intarziere in respectarea normelor europene

Prioritati specifice

Viitorul buget al UE

  • Avem un mandat care spune ca Romania ar trebui sa se afle pe o situatie financiara mai avantajoasa decat cea anterioara. Diferenta dintre fondurile primite de la UE si cele pe care sa le varsam sa fie mai mare decat in actuala situatie
  • Negocierea e complicata
  • Sunt trei propuneri ale comisiei: Intregul buget, Politica de coeziune, Politica agricola comuna
  • Sunt chestiuni care ne vor crea mari dificultati
  • Politica de coeziune are conditii greu de realizat, gen sistem performant de achizitii publice.
  • Daca nu se respecta criteriile macroeconomice, deficit de 3 la suta si datorii de maxim 60 la suta, se pot suspenda sau taia total sau partial fondurile.
  • Riscurile sunt enorme daca sunt agreate astfel

Pol agricola comuna

  • Sunt eleme cu care partea romana nu e confortabila
  • Ex: apropierea nivelurilor platilor directe in statele membre. E un proces care dureaza mult, se va egaliza dupa 2025, nu ne satisface
  • Plafonarea platilor directe, indiferent cat de mare e ferma, suma maxima va fi de 300 mii euro, pt putin peste o mie de hectare pt o ferma
  • Ar putea conduce la faramitare a fermelor mari
  • Piata interna
  • Suntem sustinatori ai consolidarii pietei interne
  • Libera circulatie a persoanelor – vrem tratament fara obstacole pt cetatenii romanii. Mai degraba nu se relaxeaza regulile de libera circulatie si  acces piata muncii, iar Spania si Olanda au inasprit acest regim

Strategia EU 2020

  • Bugetul UE va fi definit pe prioritatile strategiei UE 2020
  • Avem tinte nationale, e in interesul nostru sa le atingem

Guvernanta economica e procesul cel mai sensibil

  • Reuniunea Consiliului European a fost  amanata de luni pe duminica, pt a da timp decidentilor sa gaseasca solutii la criza din zona euro
  • Urmarim atent sa nu se creeze diferente intre ce e in interiorul si exteriorul zonei euro. Exista riscul ca deciziile din zona euro sa creeze diferenta mare, iar cele din afara sa se detaseze
  • De aceea, Romania a aderat la Pactul EuroPlus, pt a fi aproape de procesul decizional

Aderarea la Schengen

  • Vom sprijni efort altor institutii, MAE, MAI, pt ca pana la sfarsitul  anului viitor sa atingem aderare complete
  • Nu avem nicio perspectiva, nu e confirmata spre ex de Olanda.
  • Orizontul nostru implica integrarea completa.
  • Nu inseamna ca am renuntat deocamdata la solutia negociata cu Franta si Germania, privind aderarea graduala.
  • Daca pana la sf anului nu ajungem la o intelegere sau acord, de la inceputul anului viitor va parea ciudat sa aderam aerian si maritim in martie, iar in iulie terestru. Nu e o decizie finala, discutam si avem sprijinul consistent al institutiilor comunitare, Consiliul European, Comisia Europeana, Parlamentul European.
  • Avem un sprijin, dar constam ca o tara nu are flexibilizare. Ne e foarte greu sa anticipam. In ciuda demers, propunerilor pe masa, totusi avem o rezistenta totala
  • Finlanda are o anumita flexibilizare, avem discutii

Strateg nationala de incluziune a romilor

  • Vom sprijini adopt acestei strategii, care sa tina cont de recomandarile Comisiei Europene
  • Pana la sf arsitul acestui an, va fi propus un proiect de lege
  • Hotararea de Guvern tb sa respecte cerinta CE din trimestrul unu, cadrul european pt stragia nationala, cu obiective, tinte, conditionalitati
  • Vom supravaghea si implementarea deciziilor luate.
  • Dorim promovarea in spatiul public a afacerilor europene
  • Exista putina dezbatere pe probleme europene
  • Subiectele trec pe langa noi, nu le discuta politicienii, mass media, societatea civila
  • E pacat ca suntem parte a procesului de decizie, dar prin implicarea scazuta, decidentii au argument reduse

Coordonarea problematicii fondurilor comunitare

  • Obiectivul principal este evitarea dezangajarii
  • Ne propunem o rata de absorbtie de minim 20 la suta pana la sf anului viitor
  • Acum este 3,7 la suta
  • Va trebui sa ajungem la 3,8 miliarde euro
  • Inseamna facturi si cereri de rambursare catre Comisia Europeana
  • E obiectiv ambitios, dar tb realizat
  • Riscul de a pierde sume este de 1,9 miliarde
  • Am propus un obiectiv dublu, pt ca varful de sarcina este in 2013, cu 6,7 mlrd care trebuie absorbiti in acel an
  • 2013 e anul cu cel mai mare risc de angajare
  • Alta tinta este rata de contractare. Acum e de 59 la suta, ne propunem minim 90 la suta, ca sa putem cheltui fondurile pana la sfarsitul anului 2015. Daca nu contractam, nu putem cheltui banii
  • Pana la 31 oct riscam sa avem intreruperi de plati pe minim sase luni
  • Tb sa indeplinim doua conditii:
  • Reformarea sistemului de  achizitii publice, adica reguli mai dure si includerea in sistem a Autoritatilor de reglementare in domeniu si structurii din Ministerul de Finante, UCEVAC
  • Si pana acum verificau, dar nu raspundeau de corectitudinea verificarilor
  • Ei vor fi auditati, dar si sub lupa Comisiei Europene
  • Opinia CE a fost ca sistemele de achizitii publice aveau probleme sistemice. Ne-am angajat sa verificam  toate proiectele cu achizitii publice. In scurt timp, spre finalul lunii, vor fi decizii ale autoritatilor de management de a introduce corectii financiare pt proiecte imolementate
  • Vor fi nemultumiti, dar asa tb sa functioneze sistemul

Simplificarea procedurior de gestionare a fondurilor comunitare

  • Uneori, din frica deciziilor gresite, avem proceduri mai complicate decat cerintele din regulamentele UE
  • Nu trebuie insa sa punem sub semnul intrebarii managementul fondurilor comunitare prin simplificarea procedurilor
  • Cresterea gradului de corectitudine in gestionarea fondurilor comunitare si de coeziune
  • Guvernul a luat decizia sa un faca grup lucru care pana la sfarsitul lunii noiembrie sa creeze un cod de conduita privind conflictele de interese si incompatibilitatile
  • Au fost cazuri, vrem un document ca sa contina obligatii si recomandari
  • Sunt situatii care tb gestionate legal si moral
  • Cei care gestioneaza fonduri comunitare vor fi invitati sa se retina de la unele chestiuni, chiar daca nu ar fi ilegale
  • Inalt nivel de transparenta
  • Au existat plangeri de la beneficiari, care acuza ca sunt probleme la autoritatile de management, intarzieri la facturi de ani, nu sunt reactii la cei responsabili
  • Vom veni cu decizii
  • Vom cere fiecarei autaritati care gestioneaza cereri de rambursare sa puna pe site sittuatia lor – cand au fost primite, care e stadiul procesarii
  • Vom fixa termen limita pt gestionarea cererilor de rambursare. Sa nu mai stea neprocesate cu lunile
  • Vom coordona lista proiectelor mari pe care le gestioneaza Romania
  • Avem o lista cu 61 de proiecte prioritare, va fi completata cu alte proiecte majore
  • Ex:  saptamana trecuta a fost promovat proiectul broadband, internet de mare viteza pentru  intreaga tara. Proiectul va ttrebui concretizat si trimis la Comisie . Ieri Guvernul a fost de acord ca proiectul ELI, lașerul de la Magurele, sa fie transmis la Comisia Europeana. Valoarea proiectului e de 293 de milioane de euro. Suma din actualul buget  este 183 mil. Pe Competitivitate nu sunt toti banii,dar Guvernul va aloca restul banilor. Realocarile tb accept de Comisie

Imbunat relatiei  intre structurile in domeniu si beneficiarii de proiecte

  • Mai avem cateva zile pana la finaliz demersurior. Suntem in grafic. Suntem increx ca vom reusi rez problem intreruperilor de plati.
  • Cum sa se intareasca procesele decizionale la nivelul UE?
  • Elaborare mai rapida, inainte de formarea deciziei,
  • Intensificarea relatiei  cu Parlamentul  European
  • Sunt europarlamentari  care sunt raportori pe documente importante. Un contact strans cu ei ne ajuta.
  • Politica mai accentuata de aliante. Pe dosare, nu generale
  • Alaturi de Polonia, Ungaria, alte state membre noi, pt echilibrarea pachet de coeziune.
  • Sa acceleram integrarea europeana
  • Atat timp cat vom avea MCV, vom avea o problema la acces deplin la sistemul decizional
  • Acest mecanism e utilizat uneori impotriva noastra

Nemultimiri privind activitatea unor autoritati de management

  • Avem o evaluare a tuturor autoritatilor  si structurilor. Unele au performat mai putin bine. Destituirea pentru mine e masura extrema, pana atunci pot fi alte masuri care sa le eficientizeze. Eu nu destitui, dar pot face propuneri, daca lucrurile nu functioneaza si voi considera ca sunt epuizate toate celelalte cai
  • Riscurile cele mai mari de dezangajare sunt la doua autoritati de management
  • La celelalte riscuri limitate
  • Diferenta intre  sumele varsate la bugetul UE si cele primate era in septembrie de peste 5 miliarde euro in favoarea Romaniei.

Un ordin comun va reglementa activitatile MAE si MAEur, pentru a evita suprapunerile

  • In majoritatea statelor membre e o anumita concurenta. Am propus. Ministrului Baconschi sa avem un  ordin comun de ministru ca sa ne delimitam  zonele de compet pentru afaceri europene, va fi clar cine si ce gestioneaza, sa eliminam suprapuneri care mai exista din pacate, sa asiguram activitatea deplin complementar.
  • Pe undeva cele doua ministere incearca sa suplineasca slaba capacitate a institutiilor centrale
  • Am gasit deplina intelegere

Cititi aici integral prioritatile lui Leonard Orban

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

15 + two =