Digital Diplomacy: Cabinetul Cioloş în social media – cât de activi sunt noii miniştri în mediul online?

Într-o eră în care guvernele și liderii internaționali comunică în mod frecvent pe rețelele de socializare, transformând aceste platforme în surse primare de informare a cetățenilor, dar și a publicațiilor media, nici România nu se dezminte. 

Liderul de stat cu cei mai mulți fani pe Facebook – 1.7 milioane- este președintele României, Klaus Iohannis, iar în țara noastră s-a înregistrat în acest an un nou record: 8 milioane de oameni au conturi pe Facebook (studiu Facebrands) bărbați și femei, în timp ce 6.5 milioane de români sunt zilnic online (studiu BRAT).

ciolos fb

În acest context, Digital Diplomacy propune un studiu inedit privind activitatea și prezența cabinetului Cioloș în mediul online, având în vedere că prin intermediul rețelelor de socializare oamenii s-au mobilizat pentru a răspunde tragediei din Colectiv, pentru a-și exprima nemulțumirea și furia și pentru a se mobiliza pentru a lua parte la protestele care au dus la căderea guvernului Ponta și au determinat formarea unui guvern tehnocrat.

Din 22 de ministri, 9 au un cont personal pe Facebook, 5 au pagini tot pe aceeași rețea, 8 sunt prezenți pe Twitter și 6 pe LinkedIn. În același timp, 6 membrii ai cabinetului nu sunt deloc prezenți în mediul online, precizează sursa citată.

Dacian Cioloș

  • Domnul Cioloș apare în căutări cu trei pagini de Facebook, însă doar două din acestea par să-i aparțină. Pe prima pagină (34 759 likes) nu a făcut update secțiunii Despre care încă are detalii despre calitatea de comisar (Member of the European Commission responsible for Agriculture and Rural Development), în schimb website-ul oficial este indicat ca fiind www.gov.ro iar pe Timeline comunică în calitate de prim-ministru. Ultimele postări sunt despre interviurile recente și viitoare, precum şi proiectele în care Guvernul a fost implicat recent. Postarile dumnealui sunt preluate integral de mass media, chiar fără precizarea sursei. Am observat cu bucurie că domnul Cioloş răspunde comentariilor primite via acest canal, atât acum din calitatea sa de prim-ministru cât şi din calitatea de comisar european, în trecut. Cea de a doua pagină (93 likes) a apărut la începutul lunii noiembrie, iar ultima postare era din 17 noiembrie și oferea detalii despre formarea guvernului – nu era clar dacă această pagină face parte din comunicarea oficială iar astăzi ea nu mai este accesibilă.
  • Pe Twitter domnul prim-ministru apare cu trei conturi astfel: @CiolosRomania (353 followers), @CiolosDacian (93 followeri), @DacianCiolos (366 followeri). Primele două conturi sunt recente, din noiembrie. Deși primul cont este descris drept contul oficial al prim-ministrului României, lipsa activității îi pune la îndoială autenticitatea. Cel de al doilea cont este cel mai activ și pare a fi corelat cu activitatea de pe Facebook. Ultimul cont, deși deține cel mai mare număr de followeri nu are niciun tweet. De asemenea, contul de Twitter al guvernului, @guv_ro (5 572 followeri), este activ din 2009 și oferă informații despre activitatea membrilor guvernului, întâlniri oficiale, evenimente sau anunțuri privind livestreaming a ședințelor de guvern.
  • Totodată, odată propus pentru funcția de prim-ministru, domnul Cioloș a comunicat intens pe rețelele de socializare. Spre exemplu, decizia rapidă de a o retrage pe doamna Guseth în urma audierilor din comisiile de specialitate a comunicat-o pe Facebook la ora 01:30 a.m.

Raluca Prună, Ministerul Justiției

  • Doamna Prună are un cont personal pe Facebook însă pare că încă locuieşte la Bruxelles. Pe Twitter, contul @PrunaRaluca are 7 followereri însă fără activitate.

Vasile Dîncu Viceprim-ministru, Ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice

  • Domnul Dîncu are, începând cu 17 noiembrie, o pagină oficială de Facebook  (1 530 likes) care reflectă activitatea de Viceprim-ministru. Pe pagină se regăsesc interviuri recente din presă, televiziune și radio, dar și anunțuri privind întâlnirile oficiale.
  • Pe Twitter domnul viceprim-ministru nu este prezent cu un cont.

Costin Borc, Viceprim-ministru, Ministrul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri

  • Domnul Borc deține un cont personal pe LinkedIn care este actualizat și menționează noua funcție de Ministru al Economiei.
  • Later edit: Domnul Borc şi-a deschis o pagină oficială de Facebook urmărită de 124 de fani.

Achim Irimescu, Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale

  • Domnul Achim Irimescu are un cont personal pe Facebook.
  • Este prezent și pe rețeaua LinkedIn tot cu un cont personal, dar care are carențe în a oferi informații relevante.
  • Pe Twitter @Achim_Irimescu (3 followeri) are trei tweeturi, ambele făcând referire la numirea și preluarea mandatului de ministru al Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Mihnea Ioan Motoc, Ministrul Apărării Naționale

  • Pe Twitter, @MihneaMm (4 followeri) este un profil neactualizat din care nu se poate confirma dacă aparține domnului ministru.

Vlad Alexandrescu, Ministrul Culturii

  • Pe Facebook, domnul Alexandrescu are un cont personal, dar și o pagină (1 065 likes) pe care anunță viitoarele intervenții în emisiuni televizate, numirile făcute pentru funcții de consilier din cadrul ministerului, mesaje de mulțumire, articole din presă care îl privesc direct. Tot pe această pagină domnul ministru a oferit o adresă de email instituțională „pentru comunicări mai lungi”.
  • LinkedkIn: profil neactualizat.

Adrian Curaj,  Ministrul Educației Naționale și Cercetării Științifice

Victor Vlad Grigorescu, Ministrul Energiei

  • În căutările Facebook, domnul Grigorescu apare cu datele unui profil personal, care are menționată funcția de ministru al Energiei și cu datele unei pagini publice (91 likes), care este incompletă și puțin activă, dar care are un mesaj de mulțumire pentru cei care îl susțin în noua funcție.
  • LinkedkIn: profil neactualizat.

Anca Dana Dragu, Ministrul Finanțelor Publice

Aura Carmen Răducu, Ministrul Fondurilor Europene

Cristiana Pașca Palmer, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor

Marius-Raul Bostan, Ministrul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională

  • LinkedkIn: profil neactualizat care nu menționează funcția de ministru, ci pe cea din cadrul unei companii.
  • Pe Twitter, deși lipsesc imagini clare sau o secțiune de descriere completă, contul@marius0791 pare să aparțină domnului ministru Bostan. La secțiunea Despre este menționat website- ul  bostan.net, dar care redirecționează către site-ul Ministerului Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională. Activiatea de pe acest cont constă, în mare parte, în redistribuiri ale tweeturilor precum: Fox News, În Linie Dreaptă, România Liberă sau ale misiunii SUA în NATO.

Victoria-Violeta Alexandru, Ministrul pentru Consultare Publică si Dialog Civic

  • Pe Facebook, doamna ministru are un cont personal care menţionează funcţia de Director la Institutul pentru Politici Publice dar unde postează informaţii legate de activitatea guvernului, post numirii sale ca Ministru.

Ciprian Bucur, Ministrul delegat, Departamentul pentru Relația cu Parlamentul

Dan Stoenescu, Ministrul delegat pentru Relațiile cu Românii de Pretutindeni

  • Dan Stoenescu are o pagină oficială înființată odată cu investirea în calitate de ministru
  • Pe Twitter @danstoenescu are urmărit de 17 utilizatori iar contul pare folosit activ de noul ministru. Există informaţii despre funcţia oficială precum şi link către website-ul oficial.

Șase miniştri care nu sunt prezenţi pe reţelele sociale: Elisabeta Lipă, Ministrul Tineretului și Sportului, Lazăr Comănescu, Ministrul Afacerilor Externe, Petre Tobă, Ministrul Afacerilor Interne, domnul Marian Dan Costescu, Ministrul Transporturilor, domnul Patriciu Achimaș-Cadariu, Ministrul Sănătății şi doamna Claudia-Ana Costea, Ministrul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice. De asemenea, nici domnul Ioan Dragoș Tudorache, Șeful Cancelariei Primului-ministru nu este prezent pe nicio rețea socială.

Așadar, rețelele de socializare sunt o unealtă eficientă a cetățeanului implicat care va căuta în continuare să se implice. De aceea, este important ca miniștrii noului cabinet să conștientizeze puterea acestei unelte și să o folosească. Prin urmare, este important ca membrii guvernului să fie vizibili în mediul online și deschiși comunicării.

.

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *