Dilema ridicarii Asteriscului – un impas de netrecut al integrarii europene a Romaniei?

~ Document de Pozitie, in urma Masei Rotunde a Platformei „EU-RO Clearing Funds” ~

Cu amabilul sprijin si in prezenta – in calitate de observator special – a Inaltului Reprezentant al Presedintiei Uniunii Europene, dl Jose de PIERPONT – din partea Ambasadei Regatului Belgiei in Romania, au avut loc la 15 octombrie 2010, la Palatul Parlamentului din Bucuresti, lucrarile Mesei Rotunde Europene cu titlul “Care este locul actual al Romaniei in Uniunea Europeana? Intre integrarea romilor si absorbtia fondurilor europene”, organizata de Fundatia EUROLINK-Casa Europei (HouseofEurope.ro) si, avand ca Partener Oficial, Societatea de Avocati NNDKP (nndkp.ro), Membra a SEE Legal.

Printre invitatii de onoare, dintre care unii s-au numarat si drept laureati ai Distinctiei „Personalitatea Anului pentru o Romanie Europeana” –editia 2010, s-au remarcat in mod deosebit: acad. Mugur ISARESCU, Guvernatorul BNR si Presedintele Clubului de la Roma – sucursala Romania, coordonatorul procesului de aderare la Spatiul Schengen din partea MAI, ministrul consilier Florin SAGHI, coordonatorul campaniei de lupta contra cancerului in cadrul Parlamentului European – Deputatul  Petru LUHAN, Presedintele Agentiei Nationale pentru Romi a Guvernului Romaniei, Ilie DINCA, Av. Ilinca POPOVICI – reputat expert european in Dreptul Concurentei (NNDKP), Presedintele Knowledge Management Institute – sucursala Romania, Dl Octavian SERBAN, Presedinta Asociatiei de Stiinte Alternative din Romania, prof. univ. dr. Carmen COSTEA (Academia de Studii Economice), Directorul CRFB, Dr. Georgeta GHETE DANAU, Directorul ACRAFE(Asociatia Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene), Dl Marian DOBRILA, reprezentantul Academiei Romane, prof. dr Petre PRISECARU, reprezentanta Programului Operational Regional in Romania (Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului), Dr. Iuliana TOPOLEANU etc.

Obiectivul central a fost o evaluare globala de catre mediul academic si societatea civila a situatiei in care se afla integrarea Romaniei la aproape 3 ani de la aderarea la UE. In baza acesteia, initiatorii si participantii pe diferite domenii de expertiza au decis sa treaca la elaborarea unuiDocument de Pozitie care sa formuleze propuneri, solicitari exprese si recomandari in atentia Presedintiei Consiliului UE si celorlalte institutii-cheie comunitare in vederea sensibilizarii acestora in raport cu situatia nesatisfacatoare a respectarii in practica a angajamentelor Statului roman fata de UE, ca  si  a drepturilor fundamentale si stimularii implementarii cetateniei europene, detinuta si de cetatenii romani. In subsdiar, organizatorii vizeaza nu o culpabilizare partizanala, ci o sprijinire mai activa a  autoritatilor romane si a Parlamentului in a-sicorecta in timp real si eficient deficientele de parcurs acumulate, in asa fel incat aderarea la Acordul Schengen sa nu sufere accidente sau amanari/conditionalitati suplimentare, iar eventualele noi penalizari, avertismente sau sanctiuni, care ar urma sa fie recomandate ori decise, sa nu afecteze in mod injust tot pe cetatenii obisnuiti si nu pe acei reprezentanti ai puterilor Statului si ai clasei politice ce au demonstrat lipsa de responsabilitate sau de consecventa, in raport cu propiile asumari si declaratii.

In sinteza, din majoritatea luarilor de pozitie ale participantilor, dincolo de inerente diferente de perspectiva, a reiesit in  mod coerent faptul ca ar fi necesar un tratament special, mult mai vigilent si mai implicant, din partea Presedintiei Consiliului UE, a conducerii Comisiei Europene, mai ales a Comisarului Viviane Reding si a Directoratului General responsabil de Libertati si Drepturile Fundamentale ale cetatenilor, a grupurilor parlamentare principale din Parlamentul European, a Bancii Centrale Europene si a Ombudsmanului European pentru ca Statul roman sa-si indeplineasca mult mai palpabil si coerent atat obligatiile si angajamentele europene, cat si pe cele interne fata de proprii cetateni – mai ales in calitatea lor cea noua, de cetateni europeni cu drepturi depline si comparabile cu cele din celelalte 26 de State Membre. In acest sens, organizatorii isi propun sa sprijine sincer si ferm ridicarea Asteriscului din dreptul Romaniei de catre Comisia Europeana, dar nu printr-o indulgenta superficiala, pseudo-toleranta, ci printr-un set de masuri speciale de monitorizare si evaluare paralela, mult mai intransigente si mai corelative in relatie cu progresele si performantele invocate si sperate in momentul aderarii din anul 2007. Statul roman trebuie sa ajunga sa-si manifeste in mod efectiv vocatia pentru apartenenta – in toate sectoarele – la constructia europeana, in asa fel incat cetatenii romani sa nu resimta doar masuri de austeritate si efectul procedurilor de infrigement tot mai numeroase, ci beneficii concrete, rezultate din procesul de integrare europeana.

Ilinca Popovici si Oana Pantilimon, avocati NNDKP specializati in problematica fondurilor structurale, au subliniat importanta componentei legale din perspectiva demararii si urmaririi procesului de accesare a fondurilor europene, precum si din cea a implementarii proiectelor finantate din aceste surse. Natura complexa a accesarii fondurilor structurale implica o abordare pluridisciplinara, devenind astfel incidente mai multe arii de practica, precum achizitiile publice, drept bancar si finantari, contracte comerciale, dreptul concurentei si alte practici emergente, in functie de specificul fiecarui proiect in parte.

Initiatorii si cei circa 100 de delegati ai institutiilor participante la Masa Rotunda asteapta sa se poata implica cu adevarat intr-un sistem de dialog si consultari intre Comisia Europeana – Guvern – Parlament – societatea civila, in mod neipocrit, flexibil, transparent, pe termen lung care sa conduca la o deblocare si revigorare dezirabila a spatiului public de comunicare  si exercitare a cetateniei europene active in cadrul societatii romanesti.

Totodata, organizatorii propun concentrarea pe studierea si sustinerea pe viitor asupra a trei tinte principale si fronturi de actiune:

reformarea profunda a sistemului de sprijinire a integrarii comunitatilor rome provenind din Romania, sub supervizarea exceptionala a Presedintiei Consiliului UE si cu sprijinul Troikai comunitare;

-in baza unei evaluari rapide a consecintelor politice ale integrarii la timp in Spatiul Schengen – in absenta progreselor reale in combaterea prin mijloace juridice convingatoare -, a coruptiei de Stat si a efectelor lor adiacente, recomandarea unor alternative corective si conditionalitati stimulative pentru indeplinirea obiectivului integrarii respective, in mod profitabil tuturor partilor, dar in special a asigurarii unor frontiere mai sigure si reducerea eliminarea criminalitatii organizate, pentru intreaga Uniune;

regandirea rapida a intregului sistem de supervizare/gestionare a programelor cu fonduri UE, inclusiv prin prevederea delegarii de competente catre sectorul privat/bancar – renegociat special si aparte pentru Romania, in spiritul unei  preventii a distorsionarii mecanismelor de absorbtie prevazute initial, precum si a asigurarii flexibilitatii, corectitudinii, eficientei si transparentei, impuse de reglementarile UE in vigoare, printr-un sprijin mult mai puternic din partea Comisiei Europene (indeosebi OLAF), dar si a Curtii Europene de Conturi de la Luxembourg – prin componenta sa de informare, advocacy si inalta expertiza juridica specializata.

In acest sens, organizatorii isi propun sa identifice oportunitati de finantare pentru operationalizarea unui Grup de Lucru Mixt (Task Force) care sa valorifice rapid, inovativ si energic, rezultatele de pana in prezent ale initativelor si activitatilor Platformei de Actiune si Interventie Rapida „EU-RO Clearing Funds” si ale Programului Ombudsman-ul Fondurilor Europene si sa contribuie la formularea unei noi atitudini si politici europene in raport cu „relaxarea” si relativul impas in care se afla procesul de integrare europeana al Statului roman, inregistrat in cei trei ani care au urmat aderarii.

Pentru detalii suplimentare asupra materialelor si propunerilor supuse consultarii si a axelor dezbaterii, cei interesati pot consulta siteulwww.HouseofEurope.ro/taskforce.html. Reamintim, de asemenea, ca Partenerii Media ai proiectului sunt: Agentia de Presa RADOR,CalendarEvenimente.ro, Tribuna Economica, NewsChannel.ro, Economie si Administratie Locala, Euroconsultanta-Ghidul Firmei,ClubAfaceri.roPRwave.roFinantare.roSmartFinancial.roSmartBank.roGhiseulBancar.roCaleaEuropeana.ro, Comunicatii Mobile,ComunicateMedia.roStiriEvenimente.ro, Early Warning Support – “EU-RO Clearing Funds”.

La lucrari, au fost acreditati – pe toata durara acestora – ca si corespondenti de presa reprezentanti ai posturilor publice – Radio Romania, TVR, Agentia AGERPRES si RADOR a Societatii Romane de Radiodifuziune, carora organizatorii le multumesc inca o data pe aceasta cale pentru interesul pe care l-au acordat reflectarii echilibrate a rezultatelor evenimentului.

Pentru conformitate,

Departamentul de presa si relatii publice

Fundatia EUROLINK-Casa Europei, Bucuresti

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one × five =