DOCUMENT Social-democrații europeni și-au lansat viziunea privind viitorul securității și apărării UE, cerând puteri sporite pentru Parlamentul European și o abordare pragmatică în relația cu NATO

Capacitatea de proiectare a puterii Uniunii Europene la nivel global depinde de extinderea capabilităților de tip ”putere soft” – diplomație, instrumente de ajutor umanitar, sprijin financiar, influență economico-culturală – și complementarea lor cu caracteristici de tip ”putere hard”, arată un document de reflecție al Grupului Socialiștilor și Democraților Europeni prezentat miercuri la Bruxelles, și în care social-democrații solicită sporirea puterilor Parlamentului European în cadrul Politicii pentru Securitate și Apărare Comune (PSAC), creșterea rolului Agenției Europene pentru Apărare, o consolidare a mecanismului de cooperare în materie de intelligence sau o relație UE-NATO în care ambele organizații au propria autonomie strategică și în care Alianța rămâne principala structură privind apărarea colectivă în Europa.

FOTO: European Parliament

Documentul de reflecție al social-democraților europeni și la care au lucrat doi eurodeputați români – Ioan Mircea Pașcu (vicepreședinte al Parlamentului European) și Victor Boștinaru (coordonator al grupului S&D pentru politică externă) – este lansat în contextul unei dinamici aparte pe care dimensiunea apărării europene a cunoscut-o după referendumul privind Brexit, de la lansarea Strategiei Globale a UE la Declarația Comună UE-NATO sau de la prezentarea Planului European pentru Apărare (inclusiv Fondul European pentru Apărare) la anunțul Consiliului European de lansare a Cooperării Structurate Permanentă (PESCO) la nivelul UE.

Un document strategic în premieră

Este un document strategic în premieră, la capătul unui lung proces de discuții în care arătăm că Uniunea Europeană este o putere soft în tranziție. Trebuie să adăugăm noi capabilități de tip hard pentru a răspunde provocărilor, iar în document insistăm asupra investițiilor în prevenirea crizelor, în gestionarea lor și asupra unor strategii post-conflict”, a declarat Victor Boștinaru jurnaliștilor.

Eurodeputatul român a precizat că o atenție aparte este acordată și relației UE-NATO, insistând asupra faptului că poziția S&D este aceea că ”NATO și UE lucrează împreună” și că este necesară o abordare pragmatică.

”UE nu trebuie să dubleze eforturile și capabilitățile pentru apărare. Pentru apărare teritorială, NATO rămâne structura destinată apărării colective în Europa. (…) Noi propunem o abordare pragmatică din partea UE: investirea în asigurarea interoperabilității cu NATO”, a spus Boștinaru.

Propunerea social-democraților europeni: control al Parlamentului European asupra Politicii de Securitate și Apărare a UE

Alături de acesta, eurodeputatul Knut Fleckenstein a punctat că o propunere diferită și originală în acest document este redată de ”importanța crucială a unui control parlamentar asupra Politicii de Securitate și Apărare Comune”. Practic, social-democrații europeni propun ca o implicare a Parlamentului European în elaborarea PSAC, în aprobarea misiunilor și în asigurarea controlului bugetar să fie inclusă într-o viitoare revizuire a Tratatului de la Lisabona.

Documentul S&D conține nivelul de ambiție regăsit și în celelalte documente de profil de la nivel instituțional european, inclusiv în ceea ce privește dezvoltarea industriei europene a apărării, implicarea țărilor UE în cadrul PESCO, finanțarea cercetării în domeniu și utilizarea unui ”Semestru European pentru Apărare”, în care Agenția Europeană pentru Apărare va monitoriza alocările bugetare naționale pentru a sprijini o mai bună și eficientă cheltuire a bugetelor militare.

Armată europeană: ”Să nu visăm într-atât de departe”

Cu toate acestea, când vine vorba despre o armată europeană ”ca la carte” – sub o singură egidă, cu un buget european propriu și cu un unic comandament – social-democrații insistă pentru gestionarea entuziasmului și pentru o politică a pașilor mărunți

FOTO: European Commission

”Să nu visăm într-atât de departe. Securitatea și apărarea sunt ultima resursă a suveranității naționale. Pentru a avea o armată europeană cu un lanț de comandă și cu o doctrină militară – nu putem să o avem în deceniu”, a spus Victor Boștinaru.

Vitorul Cadru Financiar Multianual va avea un Fond pentru Apărare

În condițiile în care cel mai important aspect, dincolo de angajamentul politic al țărilor membre, este reprezentat de alocarea bugetară pentru dezvoltarea apărării europene, Comisia Europeană a lansat în luna iunie un Fond pentru Apărare în care cercetarea militară urmează a fi finanțată cu 90 de milioane euro până la sfârșitul anului 2019, din care 25 de milioane euro vor fi alocate pentru 2017 și cu  500 de milioane euro pe an după 2020. Separat, pentru dezvoltare și achiziții, UE se implica în regim de co-finanțare, astfel: 500 de milioane euro în total pentru anii 2019 și 2020, în cadrul unui program specific de dezvoltare a apărării și a industriei, propus astăzi. 1 miliard de euro pe an după 2020. 

”Va exista un fond de apărare al UE care va fi menționat în Cadrul Financiar Multianual. Facem eforturi”, a punctat Victor Boștinaru.

Documentul lansat de Grupul Social-Democrat din Parlamentul European poate fi consultat aici

Citiți mai multe despre Apărarea europeană

Dimensiunea securității și a apărării europene este o miză importantă prin prisma celor mai recente decizii în materie: acestea sunt reprezentate de acordul convenit de Șefii de stat sau de guvern la summitul UE din 22 iunie privind lansarea Cooperării Structurate Permanente, de adoptarea de către Comisia Europeană a unui fond european de apărare bazat pe cercetare și dezvoltare a tehnicii militare și lansarea unui document de reflecție privind o ”Europă care se apără” sub forma unui pachet cu trei scenarii. Dintre acestea, primul scenariu vizează nivelul de cooperare existent, cel de-al doilea vorbește despre o cooperare partajată, iar ultimul prezintă dezideratul unei securități și apărări comune.

Uniunea Europeană a făcut pași concreți pentru reenergizarea apărării europene din 2016 încoace de la momentul lansării Strategiei Globale a UE.

Consiliul UE a adoptat un plan de implementare în domeniul securității și apărării la reuniunea comună a miniștrilor de Externe și ai Apărării din UE din 14 noiembrie 2016, la câteva luni distanță după prezentarea inițiativei franco-germne în acest sens. Apoi, Parlamentul European, întrunit în sesiune plenară la Strasbourg, a votat două rezoluții ce vizau Uniunea Europeană a Apărării și revizuirea Politicii de Securitate și de Apărare Comune, cel din urmă raport fiind coordonat de vicepreședintele PE, eurodeputatul român Ioan-Mircea Pașcu. Nu în ultimul rând, Comisia Europeană a publicat la finalul anului trecut Planul European pentru Apărare, un document axat pe două dimensiuni: finanțarea cercetării în industria apărării cu 90 de milioane de euro până în 2020 și din 2021 cu 500 de milioane de euro anual și crearea unui fond european pentru apărare care să vizeze achiziția de armament, dar și cercetarea. Toate documentele amintite anterior subliniază caracterul de pilon fundamental al Declarației UE-NATO de la Varșovia în consolidarea apărării europene și au la bază Strategia Globală a UE adoptată în iunie 2016.

 

.

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *