Despre personalizarea alegerilor europene

de Dan LUCA

dan-lucaDe multe ori în politică se pune problema: lider locomotivă sau disciplină de partid, cine trage pe cine în sus? Adevărul e că partidul are nevoie de un lider locomotivă şi liderul are nevoie de o disciplină de vot, asigurată de maşina de partid. Partidul are potenţial limitat fără un lider care să inspire, iar un lider, oricât de inspiraţional, nu are voturi suficiente fără organizare. Acest lucru e adevărat în cazul alegerilor locale, parlamentare şi prezidenţiale, şi, din ce în ce mai mult, în cazul unor alegeri considerate, pe nedrept, de “mâna a doua”, ca importanţă pentru public cel puţin: alegerile europene.

România, ca şi celelalte 27 de state membre ale Uniunii Europene, vor vota noile echipe europarlamentare în penultima săptămână din luna mai. Miza va fi puternică, şi intern şi extern, căci dincolo de noii europarlamentari, se vor decide şi componenţa Comisiei Europene. Pentru a face alegerile europene mai atractive, marile familii politice europene au început să vină cu propuneri transparente, din timp, de personalităţi care să conducă lista “europeană” în mai 2014. Prezumţia e că cetăţenii vor “primi ceea ce văd”, fără negocieri din umbră din care să rezulte, ca în trecut, preşedintele Comisiei Europene. Social-democraţii europeni merg pe mâna actualul Preşedinte al Parlamentului European, germanul Martin Schulz, la popularii europeni (PPE), deşi sunt în continuare mai mulţi candidaţi, favorit pare luxemburghezul Juncker, iar la liberalii europeni (ALDE) liderul familiei politice din Parlamentul European, belgianul Guy Verhofstadt, va fi cel care conduce lista.

Astfel, se încearcă o legătură directă între liderul campaniei europene şi preşedintele Comisiei Europene, ideea fiind ca familia politică care va fi cea mai numeroasă să îşi impună liderul. Acest lucru ar forţa oarecum mâna decidentului de până acum, Consiliul European, formatul de preşedinţi şi / sau premieri. În România, doar unul din partide a stabilit liderul listei europene, PSD (prin Corina Creţu), ceilalţi urmând a se hotărî în săptămânile următoare. Cel mai probabil comisarul european din partea României va veni din partea stângă a esichierului politic, căci PSD, sau mai precis noua alianţă USD, va scoate cel mai mare scor la alegerile europarlamentare.

Va reuşi personalizarea, ca exerciţiu de imagine şi mobilizare? E un test care râmâne să îşi dovedească validitatea, atât în plan european, cât şi în România. Categoric, în plan naţional, liderul listei va conta, căci va fi mai expus mediatic ca restul listei şi va fi principalul transmiţător de mesaje. Va trage lista în sus, sau o va încetini, în funcţie de simpatia sau antipatia creată în rândul alegătorilor. În ceea ce priveşte planul european, impactul e posibil, dar în special în rândul cetăţenilor informaţi, care urmăresc nu numai presa naţională, ci şi europeană, putând identifica mai uşor astfel simbolistica asumării leadershipului listei pan-europene.

 

Dan LUCA este Doctor în Relaţii Internaţionale şi Studii Europene, fondator în 2003 al Clubului “România-UE” Bruxelles. Are 42 de ani şi îşi desfăşoară activitatea la Bruxelles din 1997. Este autorul a 3 cărţi despre România afacerilor europene, Bruxellesul european şi dilemele comunicării. Este profesor la universităţi din Bruxelles, Gorizia (Italia), Bucureşti şi Cluj. 

 

 

.

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three × 3 =