Schengen – obiectiv de etapa. Nevoia unui obiectiv de tara!

Schengen – obiectiv de etapa. Nevoia unui obiectiv de tara!

S-a promovat ideea ca aderarea Romaniei la Schengen poate fi sustinuta si asumata ca un obiectiv de tara! O cataloghez ca fiind o abordare falsa si neconstructiva.

Adrian Marius DobreDe ce? Pentru ca este un obiectiv prea marunt. Da, intr-adevar nu exista integrare deplina in spatiul european fara o aprofundare a celor 4 libertati, dar  bifarea acestei etape nu trebuie sa indeparteze existenta unei ambitii nationale de a ne fixa un obiectiv sau mai multe obiective majore de tara.

Semnificatia unui obiectiv major de tara transcede scopurile punctuale, de etapa, ce se configureaza mai degraba in instrumente care au menirea de a crea pas cu pas acel obiectiv major de tara. In acest sens Schengen nu este decat un obiectiv de etapa, intermediar!

Integrarea Romaniei in Schengen, ca si adoptarea la un moment dat a monedei euro, nu sunt altceva decat instrumente, etape pe care Romania le-ar putea folosi in atingerea obiectivelor sale.

O serie de astfel de instrumente pot foarte simplu a fi indentificate, de la o diplomatie solida, atat economica, sociala si culturala pana la un sistem integrat destinat platformelor de export ale Romaniei pentru zonele non-UE sau folosirea sistemului fiscal pentru crestere economica reala.

La un alt nivel, unul mai cuprinzator, obiectivele Romaniei ar putea fi: reindustrializarea tarii, ambitia de a fi cel mai mare producator agricol bio, Romania – perla turismului european, sa avem in cativa ani 3 universitati in top 100 universitati din lume, dupa care sa ne preocupam sa ajunga una in top 10 si alte doua in top 100, sa avem cele mai multe proiecte de cercetare aplicate pe cap de locuitor, sa ridicam ambitii in exportul manufacturier de lux, etc. Sau toate la un loc.

Deziderate suficient de mari care inglobeaza o serie de alte obiective intermediare ce contureaza practic o viziune pe termen lung pentru Romania.

A urmari prosperitatea la modul general nu este suficient!

Implicatiile aderarii la spatiul de libera circulatie sunt numeroase, iar una dintre cele mai importante este mesajul politic de Incredere. In acest moment, cel mai mare “bun european tranzactionabil” este increderea. Increderea, ca si respectul sunt cele mai valoroase „active” pe care le poate detine o tara, o organizatie sau o persoana. Ambele in schimb se castiga greu si se pierd extraordinar de usor!

Implicatiile economice sunt de asemenea de o importanta deosebita, astfel ca putem vorbi fluxuri de capital, de fonduri de investitii, de costuri mai scazute privind imprumuturile, s.a.

Economia si eficientizarea din domeniul transporturilor este evidenta si a fost indelung comentata. As nuanta totusi ca acest lucru este si mai pregnant in conditiile in care exportul Romaniei este orientat in proportie de peste 70% catre spatiul UE.

Cu cat gradul de incredere creste, cu atat – bunastarea mediului de afaceri, a populatiei,  banii colectati din taxe si impozite la nivel guvernamental, banii alocati investitiilor – cresc, aducand  plusvaloare economiei si asezand-o pe un trend crescator.

Polemica Schengen fara de sfarsit…

In cazul aderarii Romaniei la Schengen inca se prefigureaza riscul de a cadea intr-o polemica agasanta si fara o finalitate constructiva.

Orice lucru inglobeaza in constructia sa atat aspecte negative, cat si aspecte pozitive. Neaderarea Romaniei la spatiul Schengen nu face exceptie acestei reguli si ne confruntam in continuare cu granite inchise, cu mesaje contradictorii, pe alocuri neinspirate ale decidentilor politici romani. Declaratii ce au ca efect o grava decredibilizare a Romaniei si aruncarea intr-o zona si mai intunecata de desconsiderare.

In final, aspectele pozitive sunt la fel de importante de reliefat, poate chiar mai importante.

Avem in acest moment o imagine clara asupra perceptiei Romaniei in exterior, lasand la o parte conditionalitatile de ordin politic intern ale Germaniei sau alte situatii de acest gen. Reprezinta pana la urma o constatare si un punct de plecare sincer.

Epopeea MCV-ului a dus printre altele si la solicitarea ministrului de justitie ca acest mecanism sa devina un panou, un tablou mai clar. Trasarea unor indicatori si parametri precisi cu siguranta se vor constitui intr-un aspect pozitiv pentru Romania.

Sigur luand in considerare faptul ca MCV-ul NU ESTE o conditionalitate REALA in patrunderea in spatiul de Schengen, el fiind folosit mai degraba ca o justificare diplomatica a unei decizii politice deja luate pe alte baze. Cu atat mai mult clarificarea acesteia este imperios necesara. El este in acest moment ambiguu, vag, generalist si din pacate deschis introducerii unor alte capitole restrictive.

Este, cum s-ar spune aproape „un organism viu”!

S-a vehiculat ca o solutie reluarea ofensivei diplomatice pentru realizarea acestui deziderat. Bineinteles este un lucru pozitiv, DACA si doar DACA va fi facuta in anumite conditii.

In primul rand daca se va adresa fondului, nu doar formei. In mai multe cuvinte ar insemna ca initierea unei campanii diplomatice, derulate exclusiv sau punctual pentru realizarea acestui deziderat nu ne va ajuta foarte mult, chiar daca realizam obiectivul in sine.

De ce? Pentru ca vom avea acceasi perceptie defectuoasa la nivel european si asta nu ridica foarte mult gradul de incredere. Si gradul de incredere este de fapt cel care ne intereseaza in mod deosebit.

In schimb, daca vom integra aceasta campanie diplomatica intr-o strategie pentru comunicarea unei imagini corecte a Romaniei, strategie care sa aiba o viziune clara, atunci vom incepe sa castigam.

Daca vom adauga la aceasta campanie sau ofensiva diplomatica si componente de diplomatie sociala, economica, culturala atunci ne vom apropia  de un rezultat mai bun.

Sa fim seriosi, nu suntem rusinea Europei! Suntem un popor liber, mandru, destept, creativ, muncitor, mandru. Si trebuie sa o spunem cat mai des si pe mai multe voci.

Avem tot dreptul sa fim NU codasii Europei ci mandria Europei.

Trebuie doar sa ne trezim din acest marasm si sa ne apucam de treaba. Avem o ceata, o perdea pe ochi pe care trebuie sa o dam la o parte!

Putem privi experienta Schengen ca o lectie de maturitate pentru diplomatia romaneasca si poate, de ce nu, o sansa de renastere.

Iata de ce spun si repet ca integrarea in spatiul Schengen este doar un obiectiv auxiliar si trebuie privit ca atare. Un instrument foarte important, dar totusi un instrument.

Orizontul trebuie sa fie mult mai departe!

 

Autor: Adrian Marius Dobre, Secretar General Fundatia Europeana Titulescu

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *