Undeva in Palilula

Gratian Mihailescu (2)Palilula lui Purcarete e un loc unde derizoriul coexista cu lucruri fermecatoare, iar populatia din oras e izolata pentru eternitate in betie, petreceri si orgii. La Palilula nimeni nu munceste,dar toti isi umplu burdihanele. Vi se pare cunoscut ? Analogia e evidenta.  Societatea romaneasca pare ca functioneaza dupa regulile societatii micului oras Palilula….deci problema majora in societate nu este coruptia  ci managementul politic si administrativ. Coruptia, desi este o mostenire  culturala si istorica, s-a accentuat sau pastrat din cauza unui management defectuos la nivel politic si administrativ. Politicienii bata-i vina…care au politizat-o si pe domna de servici de la CJ….ca sa nu mai vorbim de baronii locali…in concluzie 20 de ani de proasta guvernare !

Un scenariu posibil al regionalizarii

Am scris saptamana trecuta un articol, o analiza, despre regionalizare si despre pericolele care se arata in cazul in care ea va fi realizata asa cum se creioneaza in prezent: fara audieri publice, fara studii de impact si analiza pe regiuni, fara implicarea societatii civile si a sectorului privat. Va fi doar o decizie politica, de vazul lumii, iar dupa ce haosul administrativ va fi creat, prin incalecarea si suprapunerea de decizii – local Consiliu Judetean vs regional noile Consilii Regionale infiintate vs central Guvern – , se va instala  confuzia si dezordinea adminstrativa :  o birocratie si mai mare printr-un management defectuos si o suprapunere a deciziilor intre cele trei nivele,  plus actele de coruptie care vor fi mai greu de controlat.  In aceasta perspectiva, probabil dupa 1 an sau doi de functionare haotica, « descentralizata », se va decide probabil de catre mintiile luminate de la Bucuresti ca regionalizarea a fost un esec si se va reveni la centralizare,  deoarece nu va exista capacitate administrativa la nivel regional pentru a gestiona lucrurile, vezi cazul Ungariei. Astfel, toata lumea e multumita si cetatenii ca li s-a dat speranta sa viseze frumos si sa fie guvernati european, conform principiului subsidiaritatiii, si politicienii care vor sustine ca nu exista structuri care sa sustina o guvernare la nivel regional si ca aceasta guvernare regionala nu este eficienta.

 

Guvernare proasta

In ultimul raport SAR scriam de legatura dinstre  capacitatea administrativa si calitatea guvernării. Conform unui document al DG Regio, realizat pentru 178 de regiuni NUTS I si II europene, care a folosit indicatori realizati de World Bank, Freedom House şi Trasnparency International, indicatori ce au luat in calcul coruptia, statul de drept şi eficienta guvernarii, Romania se află pe ultimul loc. Conform aceluiasi studiu pentru a avea un nivel bun de guvernare regională care să ajute la o performanţă a administratiei publice regionale e nevoie de mai multi factori, printre care :

  • mass-media regionala puternica, independenta, care să exercite o presiune de jos in sus
  • angajarea in sectorul public pe baza de competitivitate in dauna clientelismului sau a contactelor personale
  • mai putina birocratie şi mai multa flexibilitate in procesul decizional.

Cum nici unul din acesti factori nu este dezvoltat la nivel regional in Romania ne punem intrebari serioase despre impactul regionalizarii asupra reformei administratiei regionale şi locale.

Managementul romanesc

Romania poate sa incerce zeci variante de regionalizari !  Romania poate sa ceara de la Comisie nu 40 de miliarde ci 100 de miliarde de euro pentru perioada 2014-2020 ! Lucrurile tot prost o sa mearga ! De ce ? Pentru ca Romania NU ARE un management eficient la nivel politic si la nivel administrativ !

Managementul politic. Tara asta sufera de 20 de ani la capitolul asta ! Buna guvernare merge mana in mana cu capacitatea administrativa. Si in Romania, nu exista buna guvernare…de 20 de ani ! Romania nu a fost si nu  este guvernata de Ponta, Basescu, Tariceanu, Nastase sau  Iliescu. Romania este controlata si guvernata de baronii locali, persoane influente in partide si care au ajutat la ascensiunea unor prim-ministrii sau presedinti de pana acum ! Ei trag sforile in partide, ei aduc voturile pentru partide ei numesc presedinti de partide ei fac regulile jocului. …Luati exemplul celor mai sarace judete din Romania ! Uitati-va la performantele lor economice, PIB, investitii, crestere economica. Apoi vedeti cum stau cu absorbtia de fonduri europene . Va spun eu : catastrofal !!! Si apoi uitati-va cine sunt persoanele care conduc acele judete. O sa vedeti ca ii cunoasteti ! Adica e posibil ca vicepremierul Dragnea, cu experienta vasta in administratie (sef la UNCJR) si presedinte de CJ la Teleorman, sa gestioneze asa prost un judet ca Teleorman timp de ani buni. Adica, daca nu a fost in stare sa gestioneze un judet, ce garantie am ca va gestiona eficient procesul regionalizarii sau ca va gestiona viitorul politicii de dezvoltare regionala ? Frunzaverde, omul care a decis schimbarea unui guvern, presedinte la CJ Caras-Severin. Vedeti performantele economice ale judetului in ultimii ani: catastrofale. Lista continua si nu doresc sa scriu despre aceste persoane. Nu merita ! Sunt altii care se ocupa de ei, din pacate nu o fac cum trebuie, deoarece, nu-i asa, mass-media in Romania sufera la capitolul finantare, fiind dominata de interese economice si politice. Si…din pacate, viitorul politicii este sumbru. Ne uitam in Parlament si ne dam seama de cine suntem guvernati. Si cei tineri, care vin din spate…tot asa au fost formati. In spriritul liderilor actuali. Adica nu asteptati ca unul dintre noii politicieni sa vina cu idei si argumente inovatoare in vreun domeniu. Ei, tinerii care au fost acceptati de catre liderii nostri politici si care au fost luati sub aripa protectoare a acestora, trebuie sa urmeze liniile trasate de politicianul respectiv. In Romania nu exista competitivitate ci clientelism, in Romania nu exista transparenta ci favoritsim si nepotism in toate domeniile, nu numai in politica. Problema e ca din politica apar liderii, care ne guverneaza si daca ei apar asa cum apar, ce pretentii avem sa fim guvernati eficient ? Ce exemplu dau altor domenii de activitate ? Si atunci….se intampla ce se intampla in prezent…

Management administrativ. Revenind la buna guvernare si la capacitate administrativa.   Scriam in toate articolele de pana acum ca politizarea excesiva a administratiei publice a dus la dezastrul absortbiei fondurilor europene. Si este adevarat. In Romania totul este politizat, incepand de la femeia de serviciu care spala pe jos in CJ pana la directorul unei Agentii de Dezvoltare Regionala sau directorii Autoritatiilor de Management  din cadrul Programelor Operationale: toti au fost numiti politic si trebuie sa se conformeze deciziilor politice. Nu prea au dreptul sa ridice capul sau sa vina cu initiative, altfel…altcineva le va lua locul caldut….si in vremea asta de criza…se gaseste greu un loc la stat, mai caldut. Este valabil si pentru administratia centrala si pentru agentiile adiacente care furnizeaza servicii administrative, pe langa CJ-uri. Sa nu mai vorbim de directorii de spital sau de directorii de scoala, liceu etc…Toti sunt numiti politic, mai putin pe baza de competente si cunostinte. De ce ? Simplu…Pentru a aduce voturi, pentru nevoia de a controla politic toate parghiile, pentru ca asa s-a obisnuit in Romania, fie ca vorbim de PSD, PNL, PDL.  Si atunci, cand politicul primeaza intereselor de functionare eficienta a administratiei se intampla ce se intampla la noi de 20 de ani. O guvernare proasta pe toate palierele administratiei : local si central, lipsita de competenta si transparenta, generatoare de birocratie si fapte de coruptie.

Dezvoltare regionala – Investitiile si cresterea economica vs capacitatea administrativa

In cursul saptamanii trecute am fost invitat sa vorbesc despre regionalizare si pericolele care se arata, la evenimentul organizat de Borboly Csaba, presedintele CJ Harghita, eveniment cu titlul :  Aproape totul DEspre Regionalizare. Dupa cinci ore de discutii, prezentari, opinii, analize, dezbateri despre dezvoltare economica, disparitati economice crescute, slaba capacitate administrativa s-a ajuns la concluzia ca Romania este prost guvernata. Da! Managementul eficient politic si administrativ in Romania exista, dar lipseste cu desavarsire, vorba lui Nea Iancu. Fara acesta, nu avem o buna guvernare. Modul si calitatea guvernarii lasa de dorit si au un impact negativ asupra capacitatii administrative. In cadrul conferintei de la Miercurea-Ciuc am avut placerea sa polemizez cu Gyula Horvath, fost profesor al meu si directorul Institutului de studii regionale din Pecs. Domnul Horvath a sustinut ca capacitatea administrativa nu e asa importanta si ca investitiile, pozitia geografica, somajul, diparitatiile economice, media de varsta a persoanelor active sunt factori care influenteaza nivelul de dezvoltare al unei regiuni. Total de acord, insa toti acesti factori  (exceptand pozitia geografica) provin din deciziile politice luate la nivel regional (CJ) sau local (primarie). Este vina cetateanului ca investitorii ocolesc o anumita zona? De ce un investitor ar prefera o anumita zona in favoarea alteia? Va spun, in caz ca nu banuiati: pentru ca in unele zone primariile ofera facilitati  (terenuri concesionate pe bani putini, etc) iar in alte zone primarii cer spagi prea mari pentru a facilita intrarea anumitor investitori.  Exemplele o sa le dau tot din zona de Vest, de unde ma trag. Resita, resedinta de judet a CS, e probabil pe ultimele locuri la investitii si atragere investitori. Parcul industrial construit cu ceva timp in urma, ramane in continuare gol. Unii dintre investitori, care au purtat discutii si negocieri pentru a realiza ceva la Resita, subit au preferat Caransebesul. Cum se poate ca o zona ca si Sanicolau Mare, din Timis, sa fie timp de 20 de ani pe locul intai, la investitii straine, fiind  localitatea fara someri din Romania, ba mai mult, sa atraga forta de munca din comunele din jur?! Explicatia e simpla: primarul de acolo, a faciltat venirea unor investitori (Zoppas, Delphi) la mijlocul anilor 90 iar acum, orasul cu 15.000 de locuitori se bucura de un flux financiar frumusel care genereaza dezvoltare economica. Asadar capacitatea administrativa este cea care decide nivelul investitiilor, iar in general politicienii (primari, presdinti de CJ), in cazul in care nu sunt spagari ordinari, au mentalitatea nationalisto-comunista „Noi nu ne vindem tara”! Pai nu asta e pretul ca am fost acceptati in UE? În 2008, cand activam la Bruxelles, am avut o discutie cu unul dintre europarlamentarii romani caruia ii spuneam ca ar trebui sa avem o colaborare intensa cu Vestul, ca ar trebui sa ii chemam la noi sa investeasca, sa le creeam facilitati si politici fiscale, sa implementam proiecte pilot in diferite domenii pentru a crea o inovare a conceptelor si technologiei….si el mi-a raspuns sec: pai ce…sunt aia mai destepti?…de ce sa ne ia strainii banii? ATENTIE….2008 Parlamentul European, europarlamentar roman. Pai daca omul ala gandea asa in 2008, ce pretentii sa avem acum in 2013, de la diferiti primari sau presedinti de CJ?

Asadar reiau ideile pe care le-am prezentat in majoritatea articolelor mele. Romania are nevoie de transparenta, competitivitate, corectitudine, responsabilitate, eficienta la nivel politic si administrativ. Romania are nevoie sa depolitizeze administratia si nu cred ca va fi in stare. Intr-un articol din 2012, scriam: « Dupa 20 de ani de economie de piata, Romania este inca la coada clasamentului, in spatele tuturor tarilor post-comuniste, cand vine vorba de performanta institutionala sau economica. Coruptia, care apare ca  o reflectare a cadrului institutional slab, continua sa fie un impediment serios pentru competitivitatea economiei romanesti. » Pentru o buna performanta economica, pentru o absorbtie mai accentuata a fondurilor, pentru o eficientizare a administratiei publice, cheia succesului o reprezinta buna guvernanta. Si situatia din prezent, din pacate, nu ne da sperante pentru un viitor in care Romania sa fie bine guvernata !

 

Graţian Mihăilescu

Consultant Dezvoltare Regională şi Afaceri Europene

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 × 5 =