P4I, un instrument util pentru milioane de persoane in cautare de locuri de munca intr-o lume globalizata

logo P4IMarti, 24 septembrie, a avut loc, la Bucuresti, Conferinta finala a proiectului  Playing for Interculturality. La evenimentul organizat de  INCSMPS – Institutul National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si Protectiei Sociale din Romania au participat specialisti din organizatiile partenere, antreprenori, invitati din sectorul guvernamental, mediul academic si din societatea civila, care au analizat impactul proiectului destinat celor care doresc sa isi dezvolte abilitatile multiculturale, in contextul mobilitatii accentuate de pe piata fortei de munca.

Printre participanti s-au numarat PhD. Vasilica CIUCA, director general al  INCSMPS, Tamara RODRIGUEZ, INVESLAN, Liliana Grecu, senior researcher la  INCSMPS, Irisa ALEXE, consultant independent si trainer, Presedintele Asociatiei  Novapolis , Andrei CHURICAN, Senior Consultant, Denkstatt Romania SRL, membru al Inogen Environmental Alliance si George SIMONS, membru al Bordului director la SIETAR Franta.

p4iDoamna Vasilica Ciuca, director general al Institutului National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si Protectiei Sociale (INCSMPS) a deschis conferinta finala a proiectului, aratand importanta dezvoltarii competentelor interculturale, cat si posibilitatea de a le dezvolta utilizand jocul online P4I. Aceasta a sustinut ca P4I se adreseaza atat persoanelor care vor sa invete si sa isi dezvolte aptitudinile interculturale, cat si formatorilor si profesorilor ce vor sa foloseasca aceasta tehnica in predarea inovativa.

Doamna Tamara Rodriguez, coordonatoare a proiectului (INVESLAN, Spania) si doamna Liliana Grecu (INCSMPS) au prezentat proiectul si oportunitatile pe care acesta le ofera utilizatorilor. “P4I  a fost creat avand in vedere importanta globalizarii si a comunicarii interculturale”, a subliniat Tamara Rodriguez. Ea a adaugat ca proiectul are drept scop imbunatatirea stilului de comunicare, sensibilizarea cu privire la stereotipuri si simuleaza procesul de recrutare oferind utilizatorului o evaluare in functie de scorul obtinut.

In discutie a fost adusa si relevanta proiectului, in contextul mobilitatii fortei de munca, un fenomen actual ce are o amploare mare pentru Romania. In intreaga Uniune Europeana romanii au probleme de integrare, iar proiectul P4I ii poate ajuta pe cei care au plecat si vor sa se integreze si sa se acomodeze mai usor, au sustinut ele

Doamna Irisa Alexe, consultant independent si trainer, presedinte al Novapolis Association, Center for Analysis and Development Initiatives, a continuat discutia pe tema imigrantilor din Romania, sustinand o prezentare intitulata “Migratia pentru munca si dezvoltarea competentelor interculturale”. Ea a reiterat importanta unui astfel de proiect in contextul in care Romania este principala sursa de emigranti din UE, peste 3 milioane de romani fiind nevoiti sa se integreze intr-o alta tara – aproximativ 15% din populatia tarii noastre.

Totodata, Alexe a sustinut ca este important ca, in conditiile de boom economic, cand statul suplineste nevoia de forta de munca din tara prin imigranti, sa aiba in vedere ca aceasta este o solutie de scurta durata si trebuie sa existe un plan concret pe termen lung. Drept dovada au stat primii ani de criza financiara, cand foarte multi muncitori fara competente interculturale au trebuit sa faca provocarilor din 2009-2010, a adaugat Irisa Alexe.

Destinatiile alese de romani sunt in preponderenta Italia (43%) si Spania (30%), acest fapt demonstrand ca educatia si cultura influenteaza fenomenul de migratie, Romania fiind o tara apropiata din punct de vedere cultural de cele doua.

Andrei Churican, senior consultant in cadrul Denkstatt Romania si membru al Inogen Environmental Alliance a abordat tema “Impactul migratiei fortei de munca asupra specificitatii culturale a comunitatilor”. El a vorbit despre activitatea sa in cadrul firmei de consultanta pentru dezvoltare durabila aratand ca si companiile au responsabilitati in privinta integrarii angajatilor lor.

Provocarea migratiei, in opinia sa, este realizarea de politici care sa aduca un maxim de beneficii pentru imigranti, dar si pentru tarile din care provin si pentru tarile spre care se orienteaza acestia. Churican a vorbit, totodata, despre aspectul economic al migratiei ca “blestem si binecuvantare” amintind fenomenul “brain drain” pentru tarile sursa, dar si contributiile financiare prin economiile trimise de emigranti familiilor ramase in tara.

Companiile au responsabilitatea calitatii vietii angajatilor si a societatii si au un rol important in atenuarea impactului imigrantilor in tarile in care se duc, a concluzionat Churican.

George Simons, consultant, cercetator pe tema interculturalitatii, membru in Consiliul de Administratie al SIETAR France, a sustinut ca jocurile sunt foarte importante in procesul de invatare intrucat faciliteaza si dezvolta capacitatea de a lucra in echipa si de a privi situatiile din alt unghi decat in mod normal.

In opinia sa, jocurile ofera posibilitatea de a schimba atitudini si de a gandi inovativ. “Bucuria de a invata prin intermediul jocurilor se afla in patru elemente de joc ce se regasesc in aproape toate culturile” a sustinut Simons.

Primul element, “agonia” priveste depunerea unui maxim de efort,  si “invata cum sa treci peste propriile limite”, in timp ce “norocul” sau “sansa” se refera la partea vigilenta a jucatorului , constient de situatiile imprevizibile.

“Dezorientarea produsa in cadrul unui joc creeaza o sansa mai buna de invatare”, a sustinut Simons, acesta fiind cel de-al treilea element al jocului.

“Mimarea”, “imitatia” reprezinta cel de-al patrulea element – “cand scoatem in evidenta o parte a noastra mai putin cunoscuta, cand faci ceva diferit decat in mod normal”, potrivit lui Simons.

“Joaca provoaca surprize care fac mai usoara invatarea” si ne “ajuta sa ne depasim limitele”, a mai subliniat Simons.

Alocutiunile invitatilor au fost urmate de un workshop in care Antonios Fringas, reprezentantul SQLearn,  le-a explicat celor prezenti etapele si modul in care functioneaza jocul, acestia avand posibilitatea de a-si testa aptitudinile interculturale in cadrul jocului P4I.

 

In cadrul sesiunii de intrebari si recomandari, antreprenori romani si membri ai mediului academic s-au aratat interesati de posibilitatea utilizarii jocului pentru dezvoltarea competentelor angajatilor, respectiv a studentilor si au remarcat caracteristica sa utila.

“Jocul P4I este gratuit”, este un proiect european si poate fi folosit de oricine, au raspuns reprezentantii INCSMPS.

Formularea de noi proiecte pe tema recrutarii de personal a fost una dintre recomandarile si aprecierile celor prezenti la conferinta.

Informatii despre proiect

Zeci de adulti din Europa dar si de pe alte continente si-au exersat competenţele interculturale, participand la etapa de validare a jocului social inovativ Playing for Interculturality.

P4I – Playing for Interculturality[i] (Jucând pentru Interculturalitate) este un proiect european, finanţat de către Comisia Europeană în cadrul programului de învăţare pe tot parcursul vieţii, sub-programul Grundtvig. Proiectul a fost aprobat în 2011 şi va fi implementat în decurs de 2 ani, in baza parteneriatului dintre INVESLAN- Spania, Institutul European pentru Managementul Diversitatii – Spania, SQ Learn –  Grecia, CNIPA – Italia, SPI – Societatea Portugheza de Inovatie, INCSMPS – Institutul National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si Protectiei Sociale- Romania, Learnit3D – Marea Britanie si Twin Learning LLC- SUA.

Acest  joc social inovativ oferă posibilitatea adulţilor din Europa să-şi dezvolte abilitatile multiculturale, motivându-i să participe în mod activ şi să interacţioneze cu alţi utilizatori, stimulându-le competenţele cheie, cum ar fi socializarea digitală şi abilităţile de utilizare a calculatorului.

P4I – Playing for Interculturality (joacă pentru Interculturalitate) se adresează tuturor adulţilor beneficiari de formare, precum şi profesorilor, formatorilor şi experţilor în utilizarea de metodologii de predare inovative, din diferite sectoare ale educaţiei. Obiectivul jocului este de a obţine un loc de muncă într-o organizaţie internaţională. Participantii isi pot testa competenţele interculturale în 3 etape: un interviu de recrutare, selectarea unei echipe multiculturale si organizarea unei întâlniri de lucru cu echipa. Urmeaza, apoi, o serie de interacţiuni la birou cu oameni aparţinând unor culturi diferite.

Perioada de validare a fost organizata in perioada 10.06 – 5.07 2013. INCSMPS a derulat anterior o etapa de testare a prototipului initial, perioada in care au fost identificate o serie de imbunatatiri necesare pentru a fi cat mai potrivit utilizatorilor finali. Etapa validarii a constat in selectarea participantilor, 72 de persoane adulte din Romania si alte state membre – Germania, Olanda, Bulgaria, Polonia, Austria dar si state din afara UE, precum Turcia, Islanda, Canada.

Marea majoritate a celor care au testat aplicatia au avut o opinie favorabila acestui proiect, apreciindu-i atat utilitatea, precum si potentialul de dezvoltare. Pentru participantii romani, cunoasterea diferentelor culturale a fost principala nevoie identificata cu acest prilej.Toti participantii au remarcat necesitatea intelegerii importantei de a avea si dezvolta aceste competente in special in aceasta perioada, in care mobilitatea generata de calatorii sau de locul de munca este facilita.

Jocul este disponibil pentru orice persoana interesata in dezvoltarea competentelor interculturale, accesand aplicatia de pe pagina de Facebook

Mai multe detalii pe http://www.p4i-project.eu sau pe pagina: https://www.facebook.com/Playing4interculturality



[i] Acest proiect a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene – Programul Învăţare pe toată durata vieţii Această publicaţie  reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.

 

 

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 + thirteen =