Connect with us

GENERAL

EXCLUSIV ADRIAN NĂSTASE: CUM A INTRAT ROMÂNIA ÎN NATO ȘI UE FĂRĂ SĂ SUPERE RUSIA. CE AVANTAJE AM RATAT LA ZECE ANI DE LA TRATATUL DE ADERARE LA UE?

Published

on

Fostul premier Adrian Năstase crede că România a ratat avantaje importante obținute prin Tratatul de aderare la UE, în urmă cu zece ani. Șeful Guvernului în perioada în care România a intrat în NATO și a încheiat negocierile cu Uniunea Europeană vorbește, într-un interviu acordat în exclusivitate pentru caleaeuropeana.ro despre abordarea “înțeleaptă” față de Rusia din acea perioadă, în care a fost implicat, alături de fostul președinte, Ion Iliescu, dar și despre interesele americane în zonă, situația din Ucraina, aderarea la Schengen și securizarea frontierelor de catre EADS.

Dan Cărbunaru (D.C.): Suntem la zece ani și câteva zile de la momentul simbolic al semnării Tratatului de aderare al României la Uniunea Europeană. Se numără printre realizările pe care și dumneavoastră le-ați menționat și le menționați în continuare în partea de comunicare publică inclusiv pe site și pe blog, alături de aderarea la NATO. V-aș propune să vorbim despre Uniunea Europeană pentru că încărcătura simbolică e mai puternică din perspectiva anilor care au trecut de atunci.

Cum vi se pare România europeană a anului 2015 față de momentul semnării tratatului? Vi se pare că a progresat? Este o țară mai prosperă decât cea pe care o lăsam în urmă acum zece ani?

Foto:facebook.com/Nastase.Adrian

Foto:facebook.com/Nastase.Adrian

Adrian Năstase (A.N.): Răspunsul nu este simplu. În mod evident, noi românii am privit integrarea în Uniunea Europeană ca un proces accelerat de modernizare care să aducă beneficii țării, dar și fiecărui cetățean. Din acest punct de vedere, probabil, unele dintre așteptări nu s-au împlinit. Altele probabil s-au realizat. Negocierea a fost foarte complicată, dincolo de faptul că procesul ca atare a început în 1995. Negocierile în sine, după o buclă care a fost mai puțin reușită la sfârșitul anilor 1990, au început în februarie 2000 și s-au finalizat în decembrie 2004. Noi vorbim despre Uniunea Europeană ca despre o structură de formă club în care lucrurile rămân așa cum le știam: la un moment dat plătești o cotizație pentru intrarea în acest club și poți să realizezi diverse lucruri având acest card. Lucrurile sunt mai complicate pentru că în acești zece ani și România s-a schimbat, cu lucruri mai bune, cu lucruri mai rele, dar și Uniunea Europeană s-a schimbat foarte mult. Din acest punct de vedere părerea mea este că există un anumit defazaj între felul în care noi acționăm în UE și politica internă și procesul de decizie al Uniunii. Ceea ce s-a putut constata, din păcate, chiar începând cu anul 2005 în UE, după referendum-urile din Franța și Irlanda și după aceea în timpul crizei economice din anii 2008 și următorii. Aceste lucruri au dus nu la continuarea unei stări de euforie a integrării, nu la o continuare a ideii de realizare a unei federații europene, a unei națiuni europene. Din păcate s-a ajuns la o renaționalizare a politicilor europene, fiecare stat încercând să supraviețuiască acestei perioade economice mai complicate, redefinindu-și interese specifice în relațiile cu diverse alte spații și în ceea ce privește legăturile cu țările ce au intrat în al cincilea val de integrare. Ceea ce se întâmplă ne arată cu bugetul UE pe următorii șapte de ani, de aproximativ 900 de miliarde de euro va fi insuficient pentru cele 28 de țări membre, mai ales pentru așteptările țărilor mai sărace, și de aceea punctul meu vedere este că în aceste condiții și pornind și de la ceea ce spuneam mai devreme, România ar trebui să își diversifice și să caute în continuare parteneri și în afara Uniunii Europene. Noi am pierdut, din păcate, zece ani până când s-au aplicat sancțiunile împotriva Rusiei și vă rog să vedeți nivelul legăturilor economice dintre Polonia, Ungaria, Slovacia sau Cehia.

D.C.: Polonia are schimburi comerciale anuale de 24 de miliarde de euro față de patru miliarde ale României.

A.N.: Exact. În ceea ce privește România cele patru miliarde reprezintă, de fapt, ceea ce am plătit noi pentru importurile de gaze și nu atât componenta de export a noastră.

“Noi uneori suntem mai catolici decât americanii, ceea este destul de ciudat”

D.C.: Aceasta ar fi cumva partea economică. Există și componentă geopolitică, geostrategică și de securitate care ar putea genera la un moment dat comentarii. Am citit articolul dumneavoastră în legătură cu o apropiere de BRICS, poate ca o soluție pe care o gândeați dumneavoastră. În contextul acesta ar putea cumva să fie o deviere de la parteneriatul strategic cu clubul occidental sau cu americanii. Nu credeți?

A.N.: Nu. Aici eu am spus câteva lucruri care trebuie adăugate la ceea ce ar putea să fie o înțelegere simplistă a analizei mele. Eu consider că România are dreptul să își definească și anumite interese specifice complementare la ceea ce reprezintă interesele comune ale NATO sau ale Uniunii Europene. De altfel, dacă observați, fiecare dintre statele membre ale NATO sau ale UE procedează în acest fel. Noi rămânem blocați exclusiv pe percepția noastră despre interesele comune ale alianțelor respective. Din acest motiv rămânem într-o anumită inerție, în condițiile în care, spre exemplu, relațiile dintre Statele Unite și Rusia au fost pe niște bucle oscilante de dragoste și ură. Noi pierdem adeseori momentele acestea și rămânem într-o inerție care ne creează probleme economice.

D.C.: Suntem într-un fel și la intersecția acestor sentimente, și fizic și geopolitic, dar și emoțional uneori.

A.N.: E foarte adevărat. De aceea, eu cred că așa cum am crezut în anii 1990-1992, când în calitate de ministru de externe am vizat o legătură foarte strânsă cu Statele Unite și cu prilejul momentului în care România a avut președinția Consiliului de Securitate al ONU, atunci când Irakul a invadat Kuweit-ul. Pornind de la acele momente și de la colaborarea din acea perioadă, noi am folosit relația cu Statele Unite pentru a evita rămânerea într-o zonă tampon în momentele în care țările europene occidentale doreau cuprinderea doar țărilor membre ale grupului Vișegrad. Pentru a evita această situație și noi și americanii – care erau interesați de zona strategică a Turciei, a Greciei – am dezvoltat o relație foarte strânsă care apoi a continuat la nivel militar și a permis intrarea în NATO, inclusiv pe baza unei colaborări în al doilea război din Irak. Aceste elemente de strategie sunt foarte clare. Problema pe care am pus-o eu de fiecare dată a fost aceea că noi având un stat și un profil foarte clar stabilit, în colaborare cu partenerii noștri, putem în anumite momente ale istoriei să folosim datele noastre geografice pentru alte legături. Noi uneori suntem mai catolici decât americanii, ceea este destul de ciudat.

D.C.: Fără să ne afecteze ortodoxismul nostru neaoș…

A.N.: E posibil, dar vedeți, în relația cu Iranul: ceea ce părea într-o vreme o chestiune închisă pentru totdeauna, iată că în urma negocierilor de la Geneva lucrurile s-au deblocat. Relațiile cu Cuba se dezgheață. Ce ar trebui să facem? Rămânem pe vechea strategie a NATO și a Statelor Unite sau încercăm să ne pliem pe aceste schimbări. Asta este de fapt pledoaria mea, subliniind încă o dată importanța parteneriatelor noastre strategice, a calității de membru NATO și UE, dar încercând să fim mai mobili în ceea ce privește politica externă.

D.C.: În acest context, chiar secretarul general NATO declara zilele trecute într-un dialog legat de relațiile cu Rusia că Alianța are o deschidere față de aceasta dar fără să implice compromisuri ale principiilor și valorilor organizației. Cine și cum interpretează aceste principii și valori, când ele se încalcă și când nu atunci când apar aceste oscilații în relația cu Rusia?

A.N.: Statele Unite interpretează de fiecare dată principiile și valorile în relațiile cu Rusia. În chestiunea Kosovo a făcut o anumită interpretare a principiilor și valorilor, în chestiunea Osetiei o altă interpretare și în cea a Crimeei altă interpretare. Sigur că discuțiile filosofice sunt interesante. Ele țin fără îndoială de o anumită abordare în politica excepționalismului american și cei care se ocupă de teoria relațiilor internaționale știu foarte bine lucrurile acestea. Pe de altă parte, americanii au avut întotdeauna o mare deschidere pentru pragmatism în relațiile internaționale și s-au văzut lucrurile acestea în relațiile cu Libia dintr-o anumită perioadă, în relațiile cu Egipt în altă perioadă sau cu Pakistan. Deci, dincolo de valori și principii noi trebuie să fim atenți și la dimensiunea pragmatică a politicii americane și în general a partenerilor noștri. Și noi trebuie să învățăm din lucrurile acestea.

“Când elefanții se iubesc sau se bat, suferă iarba”

D.C.: În această cheie a pragmatismului pe care l-ați descris ceva mai devreme nu există riscul ca cei care promovează un astfel de discurs în abordarea relațiilor cu Rusia, în România cel puțin, să fie percepuți de orientare pro-rusă?

A.N.: Cei care au discutat despre relațiile cu Rusia – îmi aduc aminte în perioada anilor ’90 când Gorbaciov era la conducere, chiar președintele Bush părea extrem de pro-rus. La fel și președintele Clinton. În general e o veche vorbă pe care unii o repetă la cursurile de relații internaționale – “când elefanții se iubesc sau se bat, suferă iarba”. Problema este că noi, în această zonă, pentru că nu vom putea să schimbăm geografia….

D:C.: Și nici biologia…

A.N.: Așa este. Putem să schimbăm analizele geostrategice, interesele noastre și ale altora se pot modifica. Dar eu cred că trebuie să avem grijă de aceste lucruri și, repet, nu există în politica externă americană sau rusă chestiuni vitale de ideologie. Sunt interese în anumite momente, ele sunt dictate de culoarea guvernamentală de la Casa Albă, de felul în care Rusia își proiectează noua capacitate de putere și definirea zonelor de influență în ceea ce însemna vecinătatea apropiată. Dincolo de înțelegerea acestor lucruri, dincolo de ceea ce înseamnă valorile și interesele americane sau valorile și interesele Rusiei, noi trebuie să definim în viitoarea strategie de securitate a României interesele noastre și într-o colaborare strânsă cu țările membre NATO, dar nu numai pe termen scurt ci și pe termen lung.

“Ucraina este noul poligon de încercări pentru definirea zonelor de influență la 25 de ani după încetarea Războiului Rece”

D.C.: Pe de altă parte, – și pentru că sunteți totuși unul dintre artizanii proiectului de integrare europeană și euro-atlantică – în România nu au murit peste 6000 de oameni pentru că ne-am dorit apropierea de Vest, cum se întâmplă în Ucraina.

A.N.: Ucraina este noul poligon de încercări pentru definirea zonelor de influență la 25 de ani după încetarea Războiului Rece. Așa cum a fost Iugoslavia după 1991, Ucraina este o zonă în care Rusia a preluat doctrina Truman de la americani și încearcă să îndiguiască eforturile Occidentului de extindere în curtea fostei Uniuni Sovietice. De aici avem o bătălie care în termenii interbelici se numea cordonul sanitar pe care Rusia încearcă să îl stabilească, mai ales în relația cu proiectul Parteneriatului Estic – și vom avea în curând actul de la Riga pe această chestiune – dar și pentru ceea ce au însemnat revoluțiile colorate aprinse în Georgia sau în 2004 și ulterior anul trecut la Kiev. Este o bătălie care înseamnă, în mare măsură, o încercare a Rusiei de a bloca ceea ce a început din punctul său de vedere cu “extensia” Occidentului prin includerea Germaniei Răsăritene, apoi a țărilor din grupul Vișegrad, a României și Bulgariei, a țărilor baltice, și bineînțeles, în momentul în care Parteneriatul Estic cu cele șase țări din fosta Uniune Sovietice a vizat această extensie. În condițiile în care Rusia a reușit să se revigoreze după căderea economică și politică de după 1990 a apărut această reacție pe care o vedem, având și reacții diverse de la Berlin, de la Paris, din Statele Unite, în funcție de diferitele tipuri de interese.

“Abordarea înteleaptă” față de Moscova pentru intrarea României în NATO și UE

D.C.: Ați avut ocazia ca prim-ministru să vă confruntați cu diverse situații de iritare din partea Moscovei în perioada apropierii de NATO și apoi a aderării la NATO și ulterior a apropierii de Uniunea Europeană și apoi a semnării Tratatului de Aderare?

A.N.: Eu, guvernul ca atare și președintele din perioada aceea am avut o anumită abordare. Nu știu dacă era mai moderată, dar aș spune mai înțeleaptă. Practic am realizat obiectivele pe care le doream – intrarea în NATO și în UE – și în același timp am reușit în 2003 să finalizăm tratatul de bază cu Rusia, iar în 2004 am reușit să avem o vizită a unui premier al Rusiei la București, Mihail Kasianov, care acum este în opoziție față de Putin. În august 2004, după ce am fost la Washington și m-am întâlnit cu președintele Bush, am fost și la Moscova și m-am întâlnit cu președintele Putin, încercând în acel climat al relațiilor americano-ruse să facem în așa fel încât relația noastră cu Occidentul să nu fie considerată o amenințare pentru Rusia, și în același timp să putem discuta și despre celelalte subiecte care erau importante pentru noi: viitorul Republicii Moldova, chestiunea tezaurului. Aceste chestiuni le-am discutat la Moscova cu președintele Putin.

Amânarea extinderii UE cu zece ani, anunțată pentru calmarea Rusiei

D.C.: Există o comunicare dată de către comisarul european pentru Politica de Vecinătate și negocieri pentru extindere, Johannes Hahn, care a declarat de la Berlin că în următorii zece ani nu va mai fi vorba de o extindere la nivelul Uniunii Europene. Credeți că este o cedare explicită în fața Rusiei pe ceea ce înseamnă Ucraina și Moldova?

A.N.: Eu cred că această declarație este ușor hazardată pentru că actuala Comisie nu se poate pronunța decât pentru perioada mandatului său. Acest lucru a fost declarat de către președintele Jean-Claude Juncker, probabil pentru a digera problemele, nemulțumirile, distribuirea bugetului ș.a.m.d.. Mai curând s-a declarat acest lucru din cauze interne, ținând seama și de efectele crizei economice. Cred că acestea au fost în principal motivele și este posibil ca această declarație să încerce cumva să calmeze și Rusia care este preocupată de această extindere a organizațiilor euro-atlantice.

Ce avantaje a ratat România în prag de aderare

D.C.: Fără a intra într-o logică a istoriei contrafactuale, ce s-ar fi întâmplat dacă România nu și-ar fi închis în acel ciclu procesul de aderare la structurile euro-atlantice? Cum ar fi regăsit astăzi România anul 2015?

A.N.: În primul rând trebuie să ne amintim anul 2004 pentru că și atunci au fost numeroase încercări de a bloca România în procesul de negociere. Îmi aduc aminte de raportorul pentru Turcia care a propus suspendarea negocierilor cu România în 2004. Și doamna Nicholson a cerut la un moment dat suspendarea negocierilor pentru că țările occidentale la momentul respectiv doreau să găseascu un țap ispășitor pentru decizia lor de a nu avansa în negocierile cu Turcia. Pentru a nu spune acest lucru în mod direct Turciei raționamentul era de a construi un bulgăre mai mare de aderare pentru o viitoare extindere, așa cum fuseseră cele zece țări înaintea noastră și să creeze un grup mai larg, în felul acesta oferindu-i-se o explicație Turciei pentru blocajul din acel moment. Ar fi fost extrem de periculos dacă nu am fi închis acel ciclu pentru că dacă s-ar fi întâmplat așa cum cereau unii dintre cei care astăzi se felicită pentru cei zece ani de la semnarea tratatului și care la momentul 2004 cereau amânarea încheierii negocierilor pe capitole noi am fi intrat în logica în care a intrat Croația. Probabil că, în cel mai bun caz, am fi reușit să intrăm în Uniunea Europeană acum un an sau doi, cu toate consecințele situației geografice, într-o bătălie pentru sfere de influență mult mai puternică. Noi, dincolo de nemulțumirile interne pe care poate unii le avem, suntem sub o umbrelă de securitate, una dublă până la urmă (NATO și UE), ceea ce este extrem de important. Repet, dacă nu finalizam negocierile atunci se schimba Comisia. Știți bine că a venit Comisia Barroso și cu Olli Rehn în componența sa și cu o reacție mult mai dură față de extindere. Ar trebui să mulțumim Comisiei condusă de Romano Prodi și domnului comisar pentru extindere Günter Verheugen care ne-au sprijinit în finalizarea capitolelor de negociere. Este adevărat că cu presiuni și eforturi extraordinare din partea noastră, dar era un moment pe care dacă îl pierdeam, probabil am fi pierdut câțiva ani și bineînțeles, foarte multe dintre elementele de siguranță strategică și multe dintre eventualele avantaje economice, pe care din păcate nu am putut să le obținem în totalitate pentru că perioada 2005-2007, în opinia mea, nu a fost folosită suficient de bine cu pregătirea infrastructurii umane și a condițiilor de preluare a celor 30 de miliarde de euro care ne reveneau în bugetul UE.

“Momentul de aur al relației noastre cu Uniunea Europeană nu s-a mai putut realiza”

D.C.: În acest context – mai ales că aveți și această experiență guvernamentală și România a folosit foarte bine fondurile de pre-aderare – de ce nu am reușit să le folosim și pe cele de după? De ce a fost mai ușor să le folosim din afara Uniunii Europene decât din interiorul său? 

A.N.: E o întrebare pe care mi-am pus-o în permanență. Cred că unul dintre motive a fost faptul că în perioada 2005-2007 nu am dat o mare atenție pregătirii și trimiterii la Bruxelles a celor câteva sute de funcționari pe care noi aveam dreptul să îi integrăm în zona de comandă, conducere, coordonare de acolo. Pe de altă parte, proiectul pe care eu îl pornisem pentru pregătirea euroconsilierilor, ceea ce însemna un grup important de funcționari publici plătiți mai bine dar care să funcționeze nu numai în ministere ci și în prefecturi și la marile primării din țară care să ajute la scrierea proiectelor care să aducă fondurile europene în zonele respective. În 2005 s-a închis Institutul Național de Administrație pe care l-am fondat pe modelul ENA (Ecole Nationale d’Administration) care trebuia să ne asigure o infrastructură administrativă capabilă să pună în mișcare și să utilizeze aceste fonduri. Eu am impresia că parțial noi am pierdut o foarte bună ocazie de modernizare prin lansarea într-o perioadă în care încă mai exista entuziasm european a unor fonduri care ar fi putut fi mult mai bine folosite.

D.C.: Fără a pune discuția într-o cheie politică, atunci premier fiind domnul Tăriceanu: asistăm la o diferență de viziune sau o lipsă a sa pentru că efectele ei se resimt și astăzi, după zece ani?

A.N.: Nu vreau să critic pe cineva, dar în perioada respectivă guvernul României a fost format din mai multe partide, fără o anumită coerență a guvernării, în opinia mea. Au fost numeroase ținte interne legate de reașezarea puterii și pe de altă parte lipsa de dialog între premier și președinte au creat această atmosferă în care problematica europeană nu a apărut decât la nivel formal. Semnarea Tratatului în aprilie 2005….

D.C.: Cu avioane separate dacă îmi amintesc bine…

A.N.: Așa este. După aceea am avut 2007 (intrarea automată în UE), dar practic nu a existat ceea ce în perioada în care eu am condus guvernul s-a materializat prin acel comitet executiv pentru integrare europeană și care funcționa ca un guvern paralel. După eliminerea vizelor și intrarea în NATO, în a doua parte a mandatului, chestiunile legate de negocieri, de UE în general, reprezentau prioritate absolută și era o rigoare extraordinară. Am impresia că aceasta nu a mai existat și fără un control și o autoritate deosebită asupra instituțiilor guvernamentale, ceea ce ar fi trebuit să fie momentul de aur al relației noastre cu Uniunea Europeană nu s-a mai putut realiza.

Nu a existat un dialog Năstase-Tăriceanu 

D.C.: În afara lipsei de dialog între președinție și guvern a existat cumva ca și explicație o lipsă de comunicare și dialog între predecesorul premierului în funcție și acesta?

A.N.: Vă dați seama că în perioada aceea, datorită unei ostilități extraordinare din partea lui Traian Băsescu când eu eram președinte al Camerei Deputaților, primul interviu al președintelui sublinia ca principala prioritate a lui și a coaliției de atunci era schimbarea liderului Camerei Deputaților. Aveam un refuz complet al coabitării care făcut ca toate momentele care au urmat să însemne o ruptură politică completă. Bineînțeles, vă aduceți aminte că toată povestea asta a pornit cu formarea unui guvern împotriva rezultatelor alegerilor parlamentare. Sigur că nu a existat nici acest dialog, spre deosebire de perioada 1995-1996 cu acea masă rotundă de la Snagov și capacitatea de a pune împreună partidele politice pentru obiective importante. Acest dialog, din păcate, nu a mai existat. Acum sigur că observăm și la noi și în alte părți o anumită oboseală legată de integrarea europeană. Observăm că practic ceea ce trebuia să fie o evoluție inteligentă, graduală a reglementărilor, a instituțiilor, inclusiv în ceea privește lupta împotriva corupției. Îmi aduc aminte că legile principale ale justiției au fost adoptate în 2003-2004: legea conflictului de interese, acel pachet masiv legat de lupta împotriva corupției. Dar în momentul care zece ani lupta împotriva corupției a însemnat vânătoare de vrăjitoare suntem în situația în care cel puțin aparent și la nivel de percepții pare cumva că nivelul corupției este acum mai ridicat decât era în 2004. Și asta pentru că în loc să existe o acțiune graduală la nivel instituțional și la nivel normativ s-a preferat această luptă cu anumite ținte care, în principal, erau din zona opoziției. Astfel, din nou, elementele de dialog au fost afectate și capacitatea de dialog a suferit.

De ce crede fostul premier că nu era  în categoria “peștilor mari” așteptați de Bruxelles în plasa luptei cu corupția

D.C.: Se vorbea încă din acea perioadă, chiar și domnul Verheugen, despre peștii” cei mari care ar trebui să cadă în plasa luptei anti-corupție de la București. Credeți că o persoană de calibrul dumneavoastră ar fi intrat în această categorie solicitată de Bruxelles?

A.N.: Nu, dacă ar fi fost așa, atunci dl Verheugen nu mi-ar fi spus mie lucrul acesta, mi-a spus și despre cine era vorba, dar nu are rost să vă dau eu aceste elemente. Este adevărat că a existat o astfel de discuție și sigur că pentru cei de la Bruxelles o astfel de viziune poate să pară una interesantă. Eu spun însă că din punctul de vedere al construcției noastre interne, pentru a așeza din punct de vedere geologic, dacă ați amintit acest lucru, strat peste strat în care să construim, nu să folosim pickhamere pentru a dărâma. Eu cred că asta trebuia să fie evoluția și acea construcție și-a pus bazele inclusiv prin realizarea PNA-ului chiar dacă unii o critică – în primul an nu a fost foarte eficientă. Cred că a fost un proiect important, așa cum a fost importantă legea privind statutul magistraților, legea privind CSM-ul șamd. Veți vedea toate reglementările importante în acest domeniu și veți vedea, în domeniul justiției și nu numai, că au pus bazele Codului Fiscal, spre exemplu. Miile de legi pe are le-am adoptat în perioada aceea pentru a pune în acord legislația noastră cu acquis-ul comunitar (…)

D.C.: Cam 80.000 pagini de pagini traduse din Jurnalul Uniunii Europene

A.N.: E doar un fel de a spune traduse, pentru că ele au trebuit adaptate. Au fost preluate standardele și elementele principale, dar ele au trebuit să fie introduse până la urmă în legislația noastră, corelând cu ceea ce aveam noi, făcând anumite corecții. Plus o corespondență imensă, așa cum a fost procesul de negociere care a însemnat pentru 31 de capitole de înmulțit cu 15 țări, deci aproape 500 de zone de negociere distincte în care a trebuit să ținem seama de interesele fiecăreia dintre țările membre.

Despre Schengen si dosarul EADS: “Când urmărești un anumit obiectiv, dacă ești decis să obții angajamentul respectiv, poate că la un moment dat, și vânătoarea de urși în România poate să fie utilă”

D.C.: Se vede acum cât este de complicat. România a putut să intre în NATO și UE, dar nu reușește să intre în Schengen.

A.N.: Pentru că nu am știut să ne pregătim și să acționăm pentru a intra în Schengen. Schengen-ul nu este o persoană, discuți cu el și îi spui ”hai, primește-mă”. Este vorba de niște negocieri care trebuiau continuate, derulate, nu poți să discuți despre Schengen și să te bați cu Olanda pe chestiunea taxelor vamale pentru flori, sau a contrabandei cu flori. Dacă este o problemă, încerci să o rezolvi printr-un mod amiabil, nu în mod public și nu în acest fel. Problemele legate de EADS trebuie rezolvate, dacă anumite chestiuni nu au fost în ordine. În mod evident, atunci când am căutat un partener pentru securizarea frontierelor era greu să luăm pe cineva din China sau Rusia sau Siria. EADS reprezenta la momentul acela cea mai mare firmă cu acest specific din Europa. Noi ne batem în continuare cu grupurile acestea, toate aceste chestiuni au reverberații, chiar dacă nu directe, ele produc niște efecte. Nu vreau să spun că nu trebuie rezolvate unele dintre aspectele care poate nu au fost în ordine în negocierea sau derularea contractului, dar atunci când urmărești un anumit obiectiv, dacă ești decis să obții angajamentul respectiv, poate că la un moment dat, și vânătoarea de urși în România poate să fie utilă.

Despre milioanele de români plecați din țară: “Lucrurile pot fi pierdute de sub control”

D.C.: Există și momente de ”succes” în România anului 2015, o cincime din populația României care s-a bucurat de aderarea la Uniunea Europeană se află deja în afara țării. Cum vedeți acest proces?

A.N.: Eu am văzut acest proces ca pe unul temporar, pe ideea că plecarea la muncă în străinătate poate să însemne un fel de școală, de specializare pentru cei care eventual veneau înapoi și puteau să înceapă diverse meserii, proiecte. De aceea, am căutat să simplificăm chestiunile administrative: înregistrarea firmelor, ghișeul unic șamd. În plus, am creat la momentul respectiv, la Guvern, o unitate de head-hunting pentru tinerii plecați la studii în străinătate. În acea unitate aveam un registru de 10.000 de tineri plecați la burse cu care eram în legătură și pe care îi urmăream pentru a-i aduce înapoi în țară oferindu-le locurile de muncă și salarii mai bune în formula de euroconsilier. Lucrurile pot fi pierdute de sub control sau pot fi urmărite într-un anumit fel, depinde ce vrei să faci la nivel de guvernare. Mie mi s-a reproșat că păstram un control mai rigid asupra unor procese de acest gen. România a ales o variantă mai laxă, dar care după un timp generează acest tip de probleme și de nemulțumiri, frustrări. Mulți dintre ei nu se adaptează, sau sunt supracalificați și de aici pleacă o mare nemulțumire.

D.C.: În acest moment, lucrurile sunt scăpate de sub control, deci? în sensul evoluției demografice și sociale?

A.N.: Nu din punctul acesta de vedere, ci din punctul de vedere al utilizării forței de muncă și al revenilor în țară, al contactului cu ei, pentru a folosi forța de muncă într-o situație în care echilibrul dintre cei care lucrează și pensionari s-a deteriorat constant.

D.C: Pentru social-democrația din România, taxa a fost ”plătită”, chiar la alegerile din noiembrie, pe acest fond.

A.N.: Sigur că da, asta și din cauză că nu a existat un contact mai bun, o relație mai directă și s-au făcut câteva greșeli care au creat momentul emoțional pe care și eu l-am trăit în 2004, cu acuzațiile acelea false de fraudare a alegerilor în primul tur de scrutin și pe acest fundal, frustrarea respectivă a generat o reacție masivă în străinătate, transmisă și rudelor de acasă, din țară.

Stânga europeană nu reușește să găsească o nouă abordare după al treilea val, formula lui Blair și Schroder

D.C.: Din perspectiva social-democrației din România, cât de conectată este la valorile social-democrate din Europa? Nu mă refer doar la Parlamentul European unde avem o delegație importantă, ci la racordarea politicilor social-democrate implementate în alte state europene.

A.N.: Aș spune că, în general, stânga europeană este într-o perioadă de re-evaluare. S-au pierdut alegeri importante în câteva dintre țări, iar în zonele în care au existat sau există partide social-democrate sau socialiste au apărut la stânga lor forțe sau partide de orientare extremistă. Lucrul acesta arată că stânga europeană nu reușește să găsească o nouă abordare după perioada în care ea a mers mai curând către centru și al treilea val, formula lui Tony Blair, Gerhard Schröder, în mod evident, s-a tocit pentru că ea a dus la o pierdere a dimensiunii ideologice, la o omogenizare a stângii și a dreptei în formule guvernamentale unice, bazate mai curând pe protejarea capitalului și mai puțin pe protejarea muncii. Stânga europeană, în momentul de față, mai ales după ce s-a întâmplat și la alegerile din Franța, după pierderea semnificativă a suportului în Polonia sau în Italia a forțelor de stânga, caută o nouă direcție, o nouă abordare. Cred că lucrul acesta este important și pentru România, unde pentru a asigura după pierderea alegerilor prezidențiale menținerea formulei de coabitare, guvernul a trebuit să facă unele concesii care s-au văzut și în ceea ce privește Codul Fiscal și în alte măsuri și care vor trebui revăzute într-un cadru mai larg din perspectiva alegerilor parlamentare din 2016.

D.C.: Pentru că se apropie ziua de 9 mai, care regăsește România, pe de o parte, la 10 ani de la semnarea Tratatului de aderare, pe de altă parte încercăm să privim altfel istoria. Nu toată lumea sărbătorește la fel. Dacă ar fi să transmiteți un mesaj românilor, de 9 mai ne gândim la Ziua Europei, la Ziua Independeței, sau la ziua victoriei împotriva Germaniei hitleriste?

A.N.: Fiecare dintre aceste momente de istorie au fost importante și sunt importante pentru istoria României. Problema ar fi ca în 9 mai să fim capabili împreună să dăm un mesaj pentru viitor, pornind de la ceea ce este deja o istorie pe care nu mai putem să o schimbăm.

 

.

 

.

Continue Reading
3 Comments

COMISIA EUROPEANA

Ursula von der Leyen evocă un “moment istoric” și “o zi de mare mândrie” prin decizia de aderare graduală a Bulgariei și României la Schengen, cu frontierele aeriene și navale

Published

on

© European Union, 2022/ Source - EC Audiovisual

Comisia Europeană a salutat sâmbătă seară decizia luată în unanimitate de Consiliul Uniunii Europene, de a primi România și Bulgaria în spațiul Schengen, începând cu eliminarea controalelor la frontierele aeriene și maritime în martie 2024, executivul european precizând că aderarea celor două țări va stimula călătoriile, comerțul și turismul și va consolida și mai mult piața internă. 

Decizia de astăzi marchează un moment istoric pentru Bulgaria și Romania. Este o zi de mare mândrie pentru cetățenii români și bulgari. Începând cu luna martie, vor putea să traverseze liber frontierele maritime și aeriene interne, fără a se supune controalelor la frontiere. Este un pas major înainte pentru cele două țări și pentru spațiul Schengen, în ansamblul său. Adresez felicitările mele Bulgariei și României: această mare realizare a fost posibilă grație eforturilor, angajamentului și perseverenței de care ați dat dovadă. Datorită dumneavoastră, spațiul Schengen va deveni și mai puternic, în beneficiul tuturor cetățenilor europeni”, a declarat Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, conform unui comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

Potrivit sursei citate, discuțiile privind o altă decizie de a elimina controalele la frontierele terestre vor continua în cursul anului 2024. Comisia Europeană precizează că un spațiu Schengen extins va conferi UE, ca Uniune, mai multă putere, atât pe plan intern, cât și pe scena internațională.

Decizia a fost salutată și de comisarii europeni de resort, în speță Margaritis Schinas, vicepreședintele Comisiei Europene pentru modul de viață europeană, și Ylva Johansson, comisarul european pentru piață internă.

“Decizia istorică luată astăzi de Consiliu reprezintă o confirmare importantă a unității UE în scop și în spirit. Aderarea României și a Bulgariei va întări spațiul Schengen, va consolida această „bijuterie a coroanei” atât de reprezentativă pentru stilul de viață european, în beneficiul pieței interne, al economiei noastre și al cetățenilor europeni de pretutindeni. Felicit din toată inima ambele țări pentru eforturile depuse spre a ajunge aici – este realizarea dumneavoastră pe care nu numai că o meritați, dar pe care o și așteptați de multă vreme. Și vom continua să pășim pe acest drum împreună”, a transmis Margaritis Schinas.

 

“Salut din inimă decizia unanimă luată de statele membre de a invita România și Bulgaria să adere la spațiul Schengen. Această decizie istorică a Consiliului vine după 13 ani de blocaj și este rezultatul angajamentului politic și al determinării. Este un pas crucial înainte, care le va permite cetățenilor și întreprinderilor să beneficieze pe deplin de drepturile lor la libera circulație, atât pe mare, cât și pe calea aerului. Am convingerea că anul viitor Consiliul va fi în măsură să decidă cu privire la eliminarea controalelor la frontierele terestre. Voi continua să sprijin activ acest proces de o importanță crucială pentru Europa”, a spus și Ylva Johansson.

 

Consiliul Uniunii Europene a adoptat, sâmbătă, 30 decembrie 2023, la ora 22.38, în unanimitate, decizia privind aplicarea acquis-ului Schengen în România și în Bulgaria, în conformitate cu care acquis-ul comunitar Schengen se va aplica la frontierele aeriene și navale ale României începând cu luna martie 2024, a anunțat Ministerul Afacerilor Interne într-un comunicat care reprezintă oficializarea deciziei de aderare a României cu granițele aeriene și maritime la zona de liberă circulație, o decizie salutată de președintele Klaus Iohannis, președintele Senatului, Nicolae Ciucă, prim-ministrul Marcel Ciolacu, vicepremierul și ministrul de interne Cătălin Predoiu, ministrul de externe Luminița Odobescu, dar și de liderii instituțiilor UE – președintele Consiliului European, Charles Michel, și președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, în timp ce președinția Spaniei la Consiliul Uniunii Europene a precizat că acest acord prin care spațiul Schengen se extinde reprezintă ultimul al mandatului semestrial al Spaniei la cârma UE.

Potrivit executivului de la Bruxelles, Bulgaria și România sunt pregătite să adere la spațiul Schengen, mai  În 2011 Comisia a confirmat pentru prima oară că atât Bulgaria, cât și România, sunt pregătite să devină membre ale spațiului Schengen fără controale la frontierele interne. De atunci, Bulgaria și România au continuat să demonstreze că îndeplinesc condițiile impuse pentru a adera la spațiul Schengen. Acest fapt a fost reconfirmat de către trei misiuni de informare desfășurate la frontierele externe bulgare și române în 2022 și 2023. De asemenea, Comisia a lansat proiecte-pilot cu România și Bulgaria în martie 2023, pentru a da un impuls gestionării frontierelor externe, pentru a consolida cooperarea cu țările din vecinătate și pentru a asigura proceduri rapide de azil și returnare.

La rândul său, spațiul Schengen este pregătit să primească Bulgaria și România. În ultimul deceniu, UE a lucrat la consolidarea arhitecturii care protejează spațiul fără controale la frontierele interne. Au fost introduse o serie de măsuri în domeniul securității și al cooperării polițienești și judiciare pentru a garanta că UE rămâne la fel de puternică în fața amenințărilor la adresa securității. Spațiul Schengen este acum susținut și de un nou model de guvernanță, de un nou mecanism de evaluare și de un ciclu anual de raportare și monitorizare. Eforturile comune depuse în ultimii ani au sporit puterea și reziliența spațiului Schengen.

Această nouă extindere a spațiului Schengen confirmă și consolidează încrederea reciprocă și unitatea dintre statele membre care stau la baza spațiului Schengen și va contribui la dezvoltarea acestui proiect esențial. Ea va aduce mai multă putere Uniunii prin consolidarea protecției frontierelor noastre externe comune și printr-o cooperare polițienească eficace. Gradul de prosperitate va crește datorită eliminării timpului pierdut la frontiere și prin facilitarea contactelor între persoane și întreprinderi, la fel ca și atractivitatea Uniunii, prin extinderea semnificativă a celui mai mare spațiu comun din lume fără controale la frontierele interne.

Etapele următoare

Discuțiile referitoare la stabilirea unei date pentru viitoarea eliminare a controalelor asupra persoanelor la frontierele interne terestre vor continua în 2024 și se estimează că o decizie în acest sens va fi luată de către Consiliu într-un interval de timp rezonabil.

Pentru a asista Bulgaria și România în protejarea frontierelor externe ale Uniunii, aceste țări vor continua să primească un sprijin financiar substanțial, precum și asistență Frontex. În același timp, proiectele-pilot dezvoltate de Bulgaria și România la frontierele externe s-au dovedit a fi eficiente și ar trebui să fie transformate într-un format mai structurat.

Context

Spațiul Schengen de liberă circulație al Europei este una dintre cele mai mari realizări ale sale și dreptul cel mai apreciat de către cetățenii UE. Ceea ce a început în 1985 ca un proiect interguvernamental între cinci state membre – Franța, Germania, Belgia, Țările de Jos și Luxemburg – s-a extins treptat odată cu cele șapte valuri de extindere, pentru a deveni ceea ce este astăzi cel mai mare spațiu de liberă circulație din lume. Beneficiile eliminării frontierelor interne sunt și acum la fel de întemeiate precum erau în 1985.

Spațiul Schengen cuprinde 27 de țări și se întinde pe mai mult de 4 milioane de km2, înglobând o populație de aproape 420 de milioane de persoane. Odată cu aderarea României și a Bulgariei, spațiul Schengen va crește la 4,5 milioane de km2 și o populație de 450 de milioane.

Spațiul Schengen este parte integrantă a cadrului juridic al UE. Potrivit tratatelor, toate statele membre ale UE trebuie să devină, când sunt pregătite, membre cu drepturi depline ale spațiului Schengen. Este atât un drept, cât și o obligație. Atât Bulgaria, cât și România au dovedit rezultate exemplare în ceea ce privește punerea în aplicare a normelor. Odată cu aderarea României și a Bulgariei, spațiul Schengen devine și mai puternic. Misiunile voluntare de informare desfășurate în 2022 în Bulgaria și România, precum și ultima misiune derulată în 2023 în Bulgaria au venit să reconfirme gradul de pregătire al celor două țări.

Continue Reading

GENERAL

Adrian Câciu: România are la dispoziție 10 mld. de euro pentru IMM-uri, dintre care 7 mld. de euro sunt deja în joc

Published

on

© Guvernul României

Într-un anunț important pentru mediul de afaceri din România, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a transmis, miercuri, că țara are la dispoziție 10 miliarde de euro pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (IMM-uri). Din acești bani, 7 miliarde de euro sunt deja disponibili și așteaptă să fie utilizați pentru susținerea sectorului privat. Ministrul Câciu a subliniat, de asemenea, importanța finalizării absorbției acestor fonduri până în 2027, iar pentru a atinge acest obiectiv, el invită la colaborare cu mediul de afaceri, informează Agerpres.

„România are la dispoziţie în acest moment pentru Întreprindere Mici şi Mijlocii 10 miliarde de euro. Din acestea, 7 miliarde de euro sunt deja pe masă, în joc, dacă vreţi să spun aşa, în sensul că apelurile sunt lansate. 7 miliarde de euro, 70% din suma disponibilă României, de fapt disponibilă mediului de afaceri. (…) Ceea ce noi ne dorim este ca până la jumătatea anului 2024, toţi banii disponibili sau alocaţi României pentru IMM-uri să fie la dispoziţia dumneavoastră, să fie angajamentele încheiate, contractele încheiate, evaluările finalizate”, a subliniat Câciu, la „Topul Naţional al Firmelor Private din România”.

El a subliniat că vrea să finalizeze absorbția în cadrul financiar 2021-2027 până în 2027, și că acest obiectiv poate fi atins doar prin colaborarea cu sectorul privat.

„Dar aici voi veni cu o solicitare. Nu vreau ca ministrul Fondurilor Europene din 2029 să vorbească despre cum închide absorbţia aferentă cadrului financiar 2021-2027 şi n-o să poată să facă singur, decât împreună cu dumneavoastră. Aş vrea ca această absorbţie să se încheie în 2027. Şi putem să o facem, dacă stăm la masa dialogului şi găsim acele soluţii de simplificare, de digitalizare, de a aduce banii acolo unde sunt multiplicatori, acolo unde realizează plus valoare, valoare adăugată, de a o duce către dezvoltare reală şi nu către neapărat o ajustare conjuncturală pentru nevoi sociale. Uşa mea este deschisă non-stop. Biroul meu întotdeauna este deschis, iar eu sunt un om deschis dialogului”, a mai spus oficialul MIPE.

Ministrul le-a comunicat antreprenorilor că nicio persoană din domeniul fondurilor europene care ocupă o poziție în sectorul public nu va mai oferi servicii de consultanță în sectorul privat, menționând un caz specific care a avut loc în cadrul instituției pe care o conduce.

„Trebuie să spun şi lucrul acesta, pentru că vreau să închid o situaţie care s-a întâmplat şi astăzi la ministerul pe care îl coordonez. Nimeni din zona aceasta a fondurilor europene, atâta timp cât este funcţia publică, nu va mai face consultanţă în mediul privat şi va trebui să aleagă dacă va continua funcţia publică şi îşi face serviciul public pentru care este plătit sau vine la dumneavoastră şi dumneavoastră o să beneficiaţi de expertiza unor cetăţeni bine calificaţi. (…) Rezilienţa economiei româneşti nu vine din statistici, vine din munca dumneavoastră, iar afacerile sunt pentru oameni curajoşi”, a mai spus Adrian Câciu.

Nu în ultimul rând, acesta a remarcat că în acest an s-a discutat intens în mediul public despre deficit, însă nu s-a atras atenția asupra faptului că acest deficit este rezultatul cheltuielilor în investiții.

„Da, anul acesta deficitul se construieşte pe investiţii. N-am văzut comentatorii spunând despre deficit că se construieşte pe investiţii. Orice carte de economie ne spune că dezvoltarea se face până la urmă pe deficit, pe credit. Companiile se împrumută pentru a se dezvolta, pentru a realiza investiţii noi. Da, nu este bine ca deficitul să se facă pe consum. S-a schimbat acest mecanism”, a adăugat ministrul Fondurilor şi Proiectelor Europene.

Miercuri, Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România a găzduit cea de-a 31-a ediție a Topului Național al Firmelor Private din România. În cadrul acestui eveniment, premiile pentru antreprenori au fost acordate în diverse categorii, pe baza datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, ținând cont de criterii precum profitul brut, cifra de afaceri, productivitate și performanța globală în afaceri.

Continue Reading

GENERAL

România: Comitetul pentru Prevenirea Torturii al Consiliului Europei a descoperit nereguli grave în unitățile de psihiatrie și centrele de îngrijire rezidențială

Published

on

© CoE

Comitetul pentru Prevenirea Torturii și a Pedepselor sau Tratamentelor Inumane sau Degradante (CPT) al Consiliului Europei a publicat joi, 5 octombrie, raportul privind vizita sa ad-hoc în România, efectuată în perioada 19-30 septembrie 2022, împreună cu răspunsul autorităților române. Vizita s-a axat pe tratamentul pacienților internați în unități de psihiatrie și al rezidenților cazați în centre de îngrijire rezidențială.

Constatările vizitei 2022 subliniază necesitatea de a lua măsuri urgente pentru a se asigura că toate persoanele din instituțiile psihiatrice beneficiază de condiții de viață decente și de un tratament adecvat pentru tulburările lor psihice. Mai presus de toate, acest lucru necesită consolidarea nivelului de personal în spitalele vizitate. Mai general, CPT pledează pentru o schimbare de la îngrijirea instituțională la stabilirea de servicii de sănătate mintală în comunitate care să ofere structuri de sprijin social adecvate.

Cea mai dramatică situație a fost întâlnită la Spitalul de Psihiatrie și Măsuri de Siguranță Pădureni-Grajduri, unde 104 pacienți au fost nevoiți să împartă patul cu un alt pacient. Pacienții erau înghesuiți în dormitoare, aproape toată suprafața ocupată de paturile lor; de exemplu, în secția de internare, o cameră de 24m2 găzduia 18 pacienți în nouă paturi. Pentru CPT, condițiile de cazare a persoanelor cu tulburări mintale și dizabilități intelectuale constatate în acest spital pot fi considerate ca fiind echivalente cu un tratament inuman și degradant.

În general, pacienții cu care s-a întâlnit delegația CPT au vorbit în mod pozitiv despre personal, în special despre personalul medical. Cu toate acestea, au fost primite acuzații de rele tratamente în patru spitale, în special în secția de bărbați din cadrul Clinicii de Psihiatrie Botoșani și la Spitalul Pădureni-Grajduri. Relele tratamente au constat în pumni, palme și în îmbrânceli și strigăte din partea personalului auxiliar pentru abateri sau accidente minore sau ca parte a unei intervenții de imobilizare sau în mod punitiv, în încercarea de a controla pacienții într-un mediu adesea periculos, perturbat și cu personal insuficient.

Tratamentul pacienților psihiatrici se baza în principal pe farmacoterapie, iar CPT solicită să se ia măsuri pentru a aplica abordări moderne de tratament clinic multidisciplinar.

În ceea ce privește imobilizarea pacienților agitați la pat cu ajutorul unor curele, CPT afirmă că o astfel de măsură nu ar mai trebui să fie aplicată în cazul copiilor. În schimb, personalul ar trebui să fie instruit în tehnici de imobilizare manuală, iar secțiile pentru copii ar trebui să posede camere de calmare. Ar trebui întărite măsurile de siguranță în jurul utilizării măsurilor de contenție, cum ar fi înregistrarea cu exactitate a fiecărei utilizări și a duratei.

CPT a constatat, de asemenea, că spitalele au eludat dispozițiile Legii privind sănătatea mintală care reglementează spitalizarea involuntară pentru a interna pacienți pe bază de voluntariat. Alte garanții, cum ar fi consimțământul pentru tratament, informarea pacienților și procedurile de reclamație trebuie, de asemenea, consolidate.

CPT a vizitat trei centre publice de asistență socială, unde mulți rezidenți au vorbit în mod pozitiv despre personal, iar atmosfera din centre părea în general relaxată. Cu toate acestea, numărul de personal specializat și instruit în mod corespunzător din cadrul unității era insuficient pentru a oferi îngrijire personalizată adecvată pentru numărul mare de rezidenți dependenți. De asemenea, este nevoie de mai mult personal multidisciplinar pentru a oferi contribuții psiho-sociale, ocupaționale și recreative pentru rezidenți.

În răspunsul lor, autoritățile române furnizează informații cu privire la diverse măsuri, luate sau preconizate, pentru a pune în aplicare recomandările formulate de Comitet în raportul de vizită, în special prin intermediul Strategiei Naționale de Sănătate 2023-2030 și al Planului de Acțiune al acesteia.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions
COMISIA EUROPEANA42 mins ago

Comisia Europeană reiterează sprijinul pentru România în implementarea cadrului financiar multianual 2021-2027 în cadrul unei întâlniri între ministrul Adrian Câciu și director general interimar al DG EMPL

INTERNAȚIONAL1 hour ago

Klaus Iohannis, vizită în Coreea de Sud, la invitația omologului său: Va fi adoptată Declarația Comună privind consolidarea Parteneriatului Strategic bilateral

ROMÂNIA1 hour ago

Proiectele de parteneriat public-privat sunt viitorul, subliniază ministrul Marcel Boloș în cadrul unor întâlniri cu reprezentanți ai FMI și Băncii Mondiale

ROMÂNIA2 hours ago

Premierul Marcel Ciolacu, întâlnire cu președintele Emiratelor Arabe Unite: Pe timp de pace putem construi. Asigurarea securității în zonele noastre va contribui la impulsionarea relațiilor comerciale

INTERNAȚIONAL3 hours ago

Argentina cere să devină “partener global” NATO: Ministrul argentinian al apărării i-a înmânat lui Mircea Geoană o scrisoare de intenție în acest sens

SUA3 hours ago

“Mișcă-te Europa!”: Donald Trump cere Europei să furnizeze mai mulți bani pentru a ajuta Ucraina

SCHENGEN4 hours ago

Schengen: Comisia Europeană a propus Consiliului UE să stabilească data eliminării controalelor la frontierele terestre pentru România și Bulgaria

ROMÂNIA DIGITALĂ13 hours ago

Digital Innovation Summit Bucharest 2024 marchează o nouă etapă în colaborarea dintre sectoarele public și privat pentru a modela un viitor digital mai sigur și mai prosper

COMISIA EUROPEANA15 hours ago

Liderii UE au făcut primul pas către viitorul pieței unice, cerând “un nou pact european pentru competitivitate ancorat în piața unică” și cu o Uniune a piețelor de capital cu un potențial anual de 470 de miliarde de euro pentru companii

CONSILIUL EUROPEAN17 hours ago

Klaus Iohannis le-a prezentat omologilor din UE viziunea României privind viitorul pieței unice, cu accent pe rolul prioritar al coeziunii și agriculturii și ridicarea controalelor la frontierele terestre

ROMÂNIA20 hours ago

În ultimii 30 de ani, România a beneficiat de investiții de peste un miliard de euro din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, subliniază directorul BERD pentru țara noastră

ROMÂNIA2 days ago

Directorul general ICI București, în cadrul Digital Innovation Summit: Lumea se schimbă şi va trebui să ne adaptăm. Foarte multe informații nu le mai putem opera decât dacă suntem digitalizați

ROMÂNIA2 days ago

Ne dorim să dezvoltăm Portul Constanța în perspectiva procesului de redresare și reconstrucție a Ucrainei, subliniază Marcel Ciolacu în Qatar: Avem nevoie de expertiza și experiența companiilor qatareze

ROMÂNIA2 days ago

Ministrul Adrian Câciu își dorește ca Europa anului 2030 să ”fie un furnizor mondial de tehnologie, un producător de semiconductori şi un producător de software”, fiind convins că România va fi cu totul alta

REPUBLICA MOLDOVA3 days ago

Gala AOR. Președintele Rețelei Orașelor și Municipiilor din R. Moldova din cadrul CALM: Ne dorim parteneriate în care Republica Moldova să se simtă parte a românității de facto și de jure

ROMÂNIA DIGITALĂ3 days ago

Digital Innovation Summit Bucharest explorează în perioada 16-18 aprilie punctul de intersecție dintre inovarea digitală, securitatea cibernetică și eforturile diplomatice într-o lume interconectată

ROMÂNIA DIGITALĂ3 days ago

Digital Innovation Summit/Nicolae Ciucă: Văd următorii 10 ani ca pe un deceniu al siguranței, în care investiția în inovație și tehnologie trebuie să fie parte a noului proiect de țară

ROMÂNIA4 days ago

Premierul Marcel Ciolacu, întâlnire cu președintele Congresului Mondial al Ucrainenilor: Lucrăm împreună pentru a asigura drepturi egale pentru minoritățile naționale din România și Ucraina

NATO1 week ago

Klaus Iohannis explică de ce România nu a investit 2,5% din PIB pentru apărare în 2023: Inflația, lipsa lichidităților la momentul achiziției și a echipamentelor militare

PARLAMENTUL EUROPEAN1 week ago

Regele Philippe al Belgiei, în plenul PE: „Europa și întreaga lume au mare nevoie de speranță”

Trending