Forumul “Exporturile – motor de creştere economică pentru România”

Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, dl. Mihai Daraban a participat joi, 19 iunie a.c., la Forumul Exporturile – motor de creştere economică pentru România.

Evenimentul a fost organizat de Intact Media Group şi s-a desfăşurat la Palatul Parlamentului, Sala Drepturilor Omului, în prezenţa Prim-ministrului României, dl. Victor Ponta, a Viceprim-ministrului, Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, dl. Daniel Constantin, a Ministrului Economiei, dl. Constantin Niţă, dar şi a unor importanţi reprezentanţi ai companiilor exportatoar, potrivit unui comunicat remis redacţiei.

Forumul a fost deschis de Prim-ministrul României, dl. Victor Ponta care a declarat că rolul Camerei de Comerţ şi Industrie a României va fi mult mai important decât până acum în comunicarea planului Strategiei de Export şi nu doar pentru organizarea de târguri şi expoziţii. În ceea ce priveşte competitivitatea companiilor pe pieţe externe, Guvernul are în vedere următoarele direcţii: fiscalitate redusă, politică agricolă, scheme de ajutor de stat pentru companii mari dar şi pentru IMM-uri în vederea creării de noi locuri de muncă, legislaţia muncii şi reducerea preţului la energie. 

foto conferinta

Viceprim-ministrul, Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, dl. Daniel Constantin a precizat că în 2013 România a înregistrat un succes economic, exporturile agricole fiind mai mari decât importurile. În anul 2013 s-au exportat produse agricole în valoare de peste 5 miliarde euro şi pentru prima dată după 20 de ani se înregistrează o balanţă pozitivă pentru România de 324 milioane euro faţă de un deficit de 745 milioane euro în 2012. Strategia ministerului în ceea ce priveşte exporturile vizează un amplu proces de investiţii în irigaţii, bugetul alocat pentru 2014 fiind de 140 milioane euro faţă de anul 2012 care a avut un buget de 25 milioane euro, iar pentru perioada 2014-2020 un buget de 370 milioane euro.

Ministrul Economiei, dl. Constantin Niţă a confirmat faptul că România este cea mai mare piaţă din Sud-Estul Europei. Ministrul Economiei a arătat că exporturile au atins în 2013 un nivel record de 49,6 miliarde euro iar importurile au totalizat 55,3 miliarde euro. La 30 aprilie 2014 exporturile au însumat 16,93 miliarde euro, cu o creşte de 8,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2013. Sectoarele strategice şi pieţele ţintă pentru perioada următoare în ceea ce priveşte exporturile sunt maşini şi echipamente, IT&C, mobilă, confecţii şi încălţăminte, aeronautică şi tehnică militară, construcţii dar şi energie, precizând că este necesar ca România să exporte energie.

Priorităţile Ministerului Economiei în ceea ce priveşte strategia de export 2014-2020 sunt: diversificarea schimburilor de export, creşterea rolului Consiliului de Export şi crearea de noi centre regionale, dezvoltarea portalului de comerţ exterior, reorientarea activităţii de comerţ exterior, atragerea de fonduri structurale, înfiinţarea a cinci centre de promovare a produselor româneşti prin crearea unor agenţii economice, finalizarea strategiei de competitivitate şi a strategiei de reindustrializare a României.

La rândul său Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României a punctat aspectele care trebuie rezolvate în sprijinul agenţilor economici, în principal exportatori, aspecte care au fost precizate şi de reprezentanţii Guvernului, respectiv reducerea fiscalităţii, problematica energetică, în special diversificarea surselor de energie, exploatarea surselor convenţionale şi neconvenţionale – încurajarea exploatării gazelor de şist sau din Marea Neagră, dar şi aspecte legate de domeniul transporturilor precum finalizarea tronsonului Piteşti-Sibiu sau tronsonul 7 european ce deserveşte ţări din Europa Centrală precum Serbia, Ungaria, Slovacia şi Austria. În ceea ce priveşte navigabilitatea pe Dunăre, dl. Mihai Daraban a făcut referire la regularizarea malurilor Dunării şi asigurarea unui pescaj de 2,5 m astfel încât să fie posibilă o navigabilitate pe Dunăre de 365 zile/an, în beneficiul exportatorilor.

De asemenea a precizat că împreună cu Direcţia Generală Comerţ şi Relaţii Internaţionale din cadrul Ministerului Economiei, Camerele de Comerţ şi Industrie Judeţene au promovat permanent oferta de export a României şi în acest sens consideră necesar crearea unui ghid local care să prezinte ofertele companiilor şi proiectele de investiţii din fiecare judeţ.

 

 

.

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *