In primele 6 luni, romanii au cumparat mai putin si mai prost, dar mai scump

În prima jumatate a anului consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 6% ca valoare, din cauza inflatiei, in principal, dar a scazut cu 2% ca volum, releva Gfk. Fenomenul de down-trading (trecerea catre produse dintr-un segment de pret inferior) s-a mentinut in primele sase luni ale lui 2011, publică fin.ro.

Cel mai mult au crescut preturile la alimentele de baza – cu 15%, in timp ce cheltuielile pentru produse alimentare ne-esentiale au crescut cu 4%.

Dintre produsele alimentare de baza, uleiul s-a scumpit cu pana la 40%, in vreme ce volumul a scazut cu aproape 2%. Pentru cafeaua macinata si prajita – considerata de asemenea de catre consumatori un produs esential – nivelul cheltuielilor a ramas relativ stabil. Cu toate acestea, consumul a scazut cu pana la 7%, la un numar de consumatori constant.

Cheltuielile pentru produsele de ingrijire a locuintei si de igiena personala au inregistrat cresteri de 5%in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent. Dintre produsele nealimentare de baza, romanii au platit mai putin pentru detergent de rufe (-1% in valoare), in timp ce pentru sampon de par cheltuielile au crescut cu pana la 12%, desi consumul a ramas aproximativ acelasi.

Deodorantele si sapunul de toaleta au inregistrat cresteri modeste de 4% fiecare, ca volum, in timp ce numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data aceste produse a crescut usor.

 

Buticurile pierd teren, dar castiga super si hypermarketurile

Comertul modern a atras in primele sase luni ale anului 47% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent. Buticurile si magazinele alimentare, principalele formate ale comertului traditional, au pierdut 4 puncte procentuale in valoare, antrenand in primele sase luni ale anului curent doar 37% din totalul cheltuielilor pentru produse de larg consum comparativ cu 41% in perioada similara a anului 2010.

 

La nivel de cheltuieli absolute, in aceasta perioada hipermarketurile si supermarketurile au inregistrat rate de crestere de aproape 15% fiecare, iar magazinele de tip discount de 14%. Principalul motor de crestere in cazul formatelor comertului modern este numarul mai mare de cumparatori, tendinta explicata si de expansiunea teritoriala dinamica a marilor lanturi de retail.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.

Aricolul a fost preluat de pe fin.ro.

Sursa foto: mediafax.ro

 

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

19 + 10 =