Iulian Fota, consilier prezidential: NATO raspunde de securitatea statelor membre iar Rusia raspunde de securitatea propriului teritoriu

“NATO raspunde de securitatea statelor membre iar Rusia raspunde de securitatea propriului teritoriu. Asta nu inseamna ca deciziile nostre trebuiesc privite printr-o optica de conflict sau competitie”, a declarat Iulian Fota, consilierul prezidential pe probleme de securitate, in cadrul Comisiei pentru dimensiunea Civila a Securitatii de la Adunarea Parlamentara a NATO, anunta site-ul Hotnews.ro. Consilierul prezidential a prezentat duminica in fata specialistilor prezenti regiunile importante din punct de vedere strategic pentru Romania. Iulian Fota a vorbit despre relatia Romania-Moldova, despre optica romaneasca asupra Balcanilor de Vest si despre Kosovo.

Declaratiile facute de consilierul prezidential Iulian Fota dupa dezbaterile din cadrul Comisiei pentru dimensiunea Civila a Securitatii de la Adunare Parlamentara a NATO: S-a spus aici foarte clar si de catre reprezentantii NATO, cat si de catre reprezentantii Romaniei, ca transparenta este maxima pe subiectul scutului antiracheta. Toate informatiile importante, toate datele relevante sunt oferite si transmise Rusiei. Cooperarea NATO-Rusia pe acest subiect continua si cred eu ca se va dezvolta. Sunt in continuare lucruri unde ne intelegem si sunt lucruri unde NATO si Rusia vad aceasta problema diferit. Asta este parte a relatiei de incredere pe care o dezvoltam cu Rusia de cativa ani.

Din punctul asta de vedere nu m-as hazarda sa dau importanta acestor puncte de vedere mai mult decat respectul pe care il merita orice om cu o opinie. Este un proces firesc de a dezbate marile probleme de securitate ale Europei, ale NATO si ale Rusiei, de a ne consulta, de a vedea cum e mai bine. In final, fiecare raspunde pentru securitatea sa. NATO raspunde de securitatea statelor membre iar Rusia raspunde de securitatea propriului teritoriu. Asta nu inseamna ca deciziile nostre trebuiesc privite printr-o optica de conflict sau competitie sau de suma zero.

Trebuie sa ma refer in cateva cuvinte si la Kosovo. Noi apreciem si salutam compromisul si dialogul inceput intre Belgrad si Pristina. Speram ca acest dialog este un moment de crestere a increderii atat intre cei doi actori, cat si intre cei doi actori si institutiile euro-atlantice. In ce priveste  Kosovo, Romania isi mentine in continuare pozitia. Este pozitia de principiu. Pozitia noastra o intalnim si in alte situatii de acest fel. Noi credem ca, inainte de recunoasterea unei statalitati, partile implicate trebuie sa ajunga ele, bilateral, la o intelegere, la o decizie comuna.

Cand vine vorba de Kosovo Romania are o pozitie de principiu pe care o intalnim si atunci cand vine vorba de relatiile dintre Israel si Autoritatea Palestiniana. Asa cum o intalnim cand vine vorba despre situatii similare din zona Marii Negre. Este important ca organizatii precum NATO sa fie echilibrate si obiective fata de cele doua parti.

In ceea ce priveste Macedonia si Bosnia Hertegovina, asteptam cu interes realizarea obiectivelor interne de natura a le permite depasirea fazelor curente legate de aderarea la alianta. Este important ca toate tarile din Balcanii din Vest sa primeasca sansa aderarii la Occident prin intermediul celor doua organizatii.

In ceea ce priveste KFOR, este de salutat compromisul si intelegerea din cadrul dialogului intre Belgrad si Pristina. Este regretabil faptul ca subiectul stampilelor vamale au devenit, s-a transformat intr-un moment de tensiune. Un moment de tensiune care cred ca va fi depasit atat prin contributia celor doua parti, cat si prin rolul extrem de important al aliantei. Cred ca dialogul Pristina-Belgrad este cheia rezolvarii situatiei din Kosovo. In absenta unui astfel de dialog este putin probabil sa asistam la evolutii spectaculoase sau progrese in ceea ce tine de parcursul euro-atlantic al celor doua.

Romania continua sa joace un rol activ in KFOR asa cum joaca un rol important in operatiunile de stabilizare a Balcanilor din Vest. In ultimii ani in cadrul misiunii EULEX Romania a avut cea mai importanta contributie cu politisti si jandarmi. Pentru ca Balcanii de Vest reprezinta un vecin al nostru avem tot interesul ca stabilitatea acestei regiuni sa fie maxima si regiunea sa-si gaseasca un viitor in institutiile euro-atlantice.

Marea Neagra continua sa-si pastreze importanta strategica pentru Occident, pentru NATO. Este o zona de vecinatate a Romaniei, dar si a NATO. Dincolo de Romania, Turcia si Bulgaria fiind in acest moment membre ale aliantei.

Marea Negra este o zona importanta pentru Occident din punct de vedere energetic. Aici cred eu ca se desfasoara sau intalnim una din marile mize strategice pentru Occident in perioada urmatoare. Marea Neagra este un culoar strategic catre Afganistan.

Cred ca recentele decizii privitoare la participarea la scutul antiracheta ale Romaniei si Turciei arata cat de importanta este Marea Neagra si nevoia de a avea pe agenda aliantei problema Marii Negre.

Cred ca trebuie discutata in cadrul Adunarii Parlamentare tendinta modernizarii echipamentelor militare si a capabilitatilor militare in zona Marii Negre, inclusiv pe componenta navala. Anul 2008 a aratat ca elementul militar ramane esential in ecuatia securitatii din zona Marii Negre.

Subliniez faptul ca Republica Moldova, desi este un stat neutru, manifesta interes pentru o relatie pragmatica si eficienta cu NATO. Este si acesta tendinta de incurajat si de sprijinit. Republica Moldova a avut o participare activa in privinta misiunilor de mentinere a pacii. Sunt convins ca interesul pentru cooperarea este in egala masura mare atat la Chisinau cat si la Bruxelles, avand in vedere ca domeniile de cooperare dintre cele doua capitale acopera domenii importante pentru alianta, cum sunt: combaterea terorismului sau apararea cibernetica. Este de subliniat ca la Chisinau, in aprilie 2011, s-a deschis un centru de securitate cibernetica. Securitatea cibernetica devine a doua mare preocupare de securitate pentru statele noastre, dupa terorism.

In privinta Ucrainei, este de salutat politica non-bloc a Ucrainei. Trebuie incurajata dezvoltarea relatiei Ucraina-Nato, avand in vedere importanta strategica a acestui partener special al aliantei pentru stabilitate si democratie in vecinatatea estica a NATO.

In regiunea Caucaz pare ca asistam la o letargie in relatia NATO – Georgia. Cred ca ar fi de dorit ca, in loc de un conflict inghetat, sa nu asistam la inghetarea relatiei NATO cu Georgia. In prisma summitul de la Chicago este important sa dam un semnal important. Sa se inteleaga ca NATO ramane un partener important pentru Goergia.

Rusia este un partener esential pentru Occident. Eu cred ca in toate aceste discutii pe care le avem cu Rusia, chiar daca uneori retorica publica nu o sustine sau nu o evidentiaza, putem fi moderat optimisi ca, intr-un final, Rusia va intelege ca cea mai sigura frontiera a sa este cea de vest. Frontiera cu Occidentul.

Ne mentinem prezenta militara in Afghanistan

Afganistanul este foarte important pentru Romania. Avem 1900 de militari acolo (cifra oficiala potrivit MAPN 1815 vezi aici n.red.). Ne mentinem prezenta militara in Afganistan. Succesul misiunii este unul de mare importanta pentru NATO. Este important ca procesul de tranzitie sa nu fie unul cosmetic, sa fie unul solid, ireversibil.

Sa putem incheia cu succes in 2014, asa cum s-a convenit la Lisabona. Nu ne vom diminua prezenta militara acolo. Contribuim nu numai pe linie militara, dar contribuim si cu jandarmerie, contribuim si cu judecatori atat la consolidarea fortelor de securitate cat si la remodelarea si consolidarea sistemului de drept in Afganistan.

In sesiunea de intrebari si raspunsuri acesta declara despre Moldova: In problema Republicii Moldova cred ca trebuie aplicata aceeasi formula pe care NATO a aplicat-o in tarile din Europa Centrala. Sprijinirea aspiratiilor pentru democratie si prosperitate. Atunci cand optiunile sunt exprimate liber, fie spre NATO, fie spre UE este de datoria nostra sa sprijinim aceste aspiratii. Noi speram ca toti vecinii nostri sa fie membrii UE si NATO sau macar intr-una din ele.

Optiunea majoritara, asa cum vad eu semnalele din Chisinau, este pro-occidentala. Acest drum nu este usor si nu se construieste usor. Atat timp cat populatia opteaza pentru un anumit curs politicienii inteleg mesajul, asa cum si in Romania s-a inteles ca cine se abate de la calea euro-atlantica risca mult, asa cred ca se intampla si in Moldova.

Coalitia de acolo este implicata in implementarea reformelor. Cred ca si in Transnistria, daca intrebi cetatenii unde isi vad viitorul sa nu fiti surprinsi daca multi dintre ei cred ca viitorul lor e in Europa.

Declaratiile integrale ale lui Iulian Fota pot fi accesate aici.

Sursa foto: presidency.ro

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *