Leonard Orban: Pentru a evita pierderea de fonduri pentru necheltuire în 2012, mai trebuie să trimitem CE facturi de un mld euro. În privinţa POSDRU, mingea nu e în terenul nostru, ci al Comisiei

Riscul suspendarii programelor operationale de mediu, transporturi, operational si de competitivitate este mic, dar soarta celui de resurse umane sta in mainile Comisiei Europene, a spus ministrul Leonard Orban intr-un interviu pentru HotNews.ro. Rata de absorbtie n-a crescut deloc in primele doua luni ale lui 2012 (este 8,3% in prezent), din cauza ca nu au existat cereri de plata de transmis Bruxelles-ului.

Principalele declaraţii ale ministrului Orban:

  • Eu am mai spus si intre trecut ca exista pericolul suspendarii programelor operationale, am spus-o atunci cand s-au reluat platile, in decembrie 2011, pentru patru programe operationale, si apoi in aprilie 2012, cand s-au reluat platile pentru programul operational de dezvoltare a resurselor umane (POS DRU). Am spus foarte clar ca avem termen pana in luna iunie sa indeplinim anumite masuri sa putem scapa de corectii financiare si sa evitam posibila suspendare de plati care ar putea fi aplicata din luna iulie a acestui an. Nu este o declaratie noua, dar probabil contextul politic e diferit.
  • Este vorba despre doua tratamente diferite: unul pentru patru programe operationale (PO) – mediu, unde se aplica o corectie financiara preventiva de 20%, transporturi, de crestere a competitivitatii economice si POR, pentru care se aplica o corectie de 10%. in privinta acestor programe avem de luat niste masuri care vizdeaza cadrul institutional, o segregare de functii in interiorul autoritatilor de management (AM), o chestiune ce tine de cadrul legal (deja rezolvata), alta care tine de modul in care este monitorizat procesul de achizitii publice si nu in ultima instanta de modul in care se aplica corectiile financiare si cum se opereaza cu ele.
  • In privinta POS DRU situatia e diferita. Mingea nu e in terenul nostru, ci al Comisiei Europene. Asteptam evaluarile pe care le face Comisia, a fost o misiune de audit la inceputul lunii aprilie, care a evaluat functionarea sistemului, va mai fi una in luna mai, care va evalua diferite proiecte – cum au fost realizate, daca s-au respectat regulile, criteriile de eligibilitate, si in functie de rezultatele lor se va lua o decizie cum se va continua pe acest program.
  • Va dau un exemplu de masura care mai trebuie luate, desi ele sunt foarte tehnice: trebuie sa se clarifice nivelul corectiilor financiare, sa se negocieze intre autoritatile de management si Autoritatea de Audit pana unde se va merge cu nivelul corectiilor, ca sumele odata definite sa fie aplicate regulile pentru recuperarea lor. V-am spus despre ideea de segregare a unor functii in cadrul AM-urilor. Hotararea de Guvern in acest sens a fost adoptata in urma cu o luna si in momentul de fata institutiile au finalizat acest proces de segregare a acestor functii pentru o urmarire mai atenta a tot ceea ce se intampla pe zona de achizitii publice.
  • Problemele privind achizitiile publice semnalate de Comisia Europeana au fost considerate probleme sistemice. In urma discutiei cu Comisia Europeana, la jumatatea lui 2011, autoritatile romane au decis sa suspende unilateral transmiterea de cereri de plata catre Comisie.
  • Principalele observatii ale Comisiei se referau la faptul ca fie nu erau respectate procedurilenu era respectata legislatia europeana, pentru ca in momentul de fata legislatia romaneasca este deplin compatibila cu cea a Uniunii Europene, ca de multe ori procedurile erau scurtate – de exemplu publicarea anuntului se facea intr-un termen mai redus decat permitea procedura normala, pentru a orienta atribuirea. De multe ori caietele de sarcini erau organizate de asa maniera incat erau orientate catre o firma sau alta si elementele privind conflictul de interese si incompatibilitatile nu erau evaluate in sistem. Adica erau mari suspiciuni privind existenta unor conflicte de interese sau incompatibilitati in sistem. In conditiile in care se intamplau aceste lucruri, iar AM nu erau capabile sa constate aceste lucruri, s-a considerat ca era o problema sistemica.
  • Sigur ca s-au luat o serie de masuri, unele dintre ele sunt deja implementate si deja structurile functioneaza pe noi reguli. Dar, pe de alta parte, sunt considerate ca fiind insuficiente si sunt necesare alte masuri, intr-un proces mai larg in care functioneaza achizitiile publice.Si aici e important sa subliniez – este vorba despre achizitii publice nu numai in ceea ce priveste gestionarea fondurile UE, ci si a celor de la bugetul national. Pentru ca sunt deschise proceduri de incalcare a tratatelor, contra unor primarii din Romania, care sunt cu semnul intrebarii sau se investigheaza aplicarea corecta privind achizitiile publice.

Interviul integral aici.

Foto: gov.ro

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

20 + three =