LIVE Cafeneaua Complexităţii, luni 20 ianuarie, orele 19:30. “Explorând haosul în căutarea formelor viitorului”

Cafeneaua Complexitatii va da o noua intalnire luni, 20 ianuarie, incepand cu orele 19:30, unde invitatul special al serii este  Lector univ. dr. Ioana Sanda Avram. Tema serii este  “Explorând haosul în căutarea formelor viitorului”.
<Mituri

Cafeneaua-Complexitatii-Explorand-Haosul-In-Cautarea-Formelor-Viitorului-300x223In cultura populara exista foarte multe mituri legate de moda vestimentara, acceptate fara retineri, circulate prin toate ”spatiile”, cele reale, virtuale sau de socializare mondena. In realitate aceste mituri sunt nerealiste, doar suport anecdotic sau pur si simplu perdele de fum in spatele carora se disimuleaza o realitate dura si de cele mai multe ori nemiloasa.

Printre aceste mituri, adesea apare cel al MODEI care ne guverneaza si ne impune sacrificii chinuitoare, impotriva naturii noastre.

De fapt, moda NU guverneaza pe nimeni. Ea este doar un barometru social, care“simte”, inregistreaza si prezinta semnele schimbarii, cu mult inainte ca ele sa fie sesizate de catre constiinta publica. Ca le vom accepta sau nu, aceste schimbari se vor petrece. Oamenii se simt manevrati de moda, dar, in realitate, dinamica sociala este cea care va schimba modul lor de viata. In fiecare societate se manifesta un curent cultural puternic, “mainstream”, care presupune o “stiinta” a supravietuirii pe valurile sale, prin care oamenii sunt pregatiti sa se confrunte cu provocarile acelui moment. Exista modele, exista reguli, exista lectii de viata, exista exemple aplicabile.

Si totusi, in fiecare societate, de undeva, dintr-o “negociere” periferica intre “actori” de cele mai multe ori neluati in seama, se naste o noua miscare, o forma fundamental diferita, care din izvoras creste in fluviu, reconfigurand intreg tabloul Lumii, prin insasi prezenta sa si prin efectele pe care le produce. Pana atunci, insa, acest “nou emergent” se manifesta, inca de la inceput – inainte de a atinge momentul viralitatii contaminatoare, ne atinge fiinta profunda cu aripa invizibila, si ne transforma. Nu il percepem, de regula, decat atunci cand suntem iremediabil contaminati si ne trezim dezarmati in fata a ”ceva”, care de multe ori nu are nici nume, nici fata, fiindca este diferit de modelele in care am trait pana atunci si pentru care avem imagine, forme, cuvinte, solutii si motivatie.

Exista totusi oameni care, profesional sunt obligati sa caute, sa simta, sa inteleaga si sa exprime in limbaj, de multe ori inventat “ad hoc”, noile modele ale valorilor viitorului.

Moda – elementul care «simte» vibratia viitorului

Asa cum am mai afirmat, moda nu inventeaza nimic, doar infatiseaza ceea ce este emergent, si ceea ce, prin mecanismele si instrumentele sale, ea resimte deja si poate exprima public. Actioneaza ca un baromentru al tendintelor, descifrand semnele modelelor cuturale emergente, resimtind vibratia noului si descoperind noile coduri prin care viitorul isi va comunica statusul si intentiile.

Moda vestimentara este port drapelul curentelor mari culturale, care vor afecta lumea viitoare, iar simbolurile lansate de ea devin alfabet decriptabil pentru ce ne asteapta in viitor. Tot ceea ce face designerul, care se adreseaza unui client din viitor, este bazat pe futorologie, pe cunoastere, capacitatea de a reordona creativ informatiile, pe studii si pe intuitie, pe propria cultura si pe vizionarism educat. In realitate, tendintele culturale sunt prognoze de perspectiva, avand misiunea de a determina reperele unei societati viitoare, in scopul de a pregati jucatorii-cheie implicati, industriile si opinia publica pentru confruntarea cu ”socul viitorului”. In limbaj comun, o tedinta este asimilata cu “mersul modei” si asociata cu aspiratiile sociale.

Categoria de tendinte culturale are ca suport domenii si instrumente de analiza, care permit depistarea noului si reviziurea conceptelor de viata, la nivel personal, zonal, planetar. Elemente ca ”analiza statistica”, ”noul emergent”, ”gustul momentului”, “pop-culture”, ”moda vestimentara” si ”opinia publica” sunt indicatori de evaluare si prognoza care permit eleborarea unor studii de tendinte culturale, utile in dezvoltarea societatii. Aici s-ar putea pune intrebarea: la urma urmei, la ce servesc toate astea, toata aceasta desfasurare impresionanta de forte, inteligenta si cunoastere creativa? Asa cum semanam toamna sau primavara in speranta unei recolte viitoare, societatea in care traim functioneaza structural, pe baza unui mecanism, care se alimenteaza azi pentru maine cu resurse (materiale, umane, competente, etc… ), cu cunoastere, cu tehnologii si aderenta sociala.

Studiile viitorului, prognoza sau futurologie

Asa ca, trebuie sa ne facem o idee despre ceea ce ne asteapta, ca sa putem semana seminte sanatoase in sol pregatit.Vor aparea noi actori pe scena economica, sociala, politica, tipologia activitatilor va deveni din ce in ce mai rapid volatila, etc. Asa incat, este absolut necesar ca sa se aiba in vedere modelul de viitor pentru care se munceste, inca de azi. Cum arata el? Care va fi stilul de viata maine?Intrebarea urmatoare care s-ar pune at fi: bine, bine, dar de unde aflu toate astea? Cum selectez toate informatiile necesare pentru a trasa o directie? Cum scormonesc in haosul din jur ca sa amusin ”noul emergent”? Ce este credibil si pe ce drumuri inselatoare pot apuca? Ce efecte poate produce o abordare neconfirmata? Pana unde merge asumarea viziunii? Cat este prognoza si cat mitologie?

Ca sa intelegem mai bine toate acestea,  la Cafeneaua Complexitatii vom vorbi despre Studiile viitorului, prognoza sau futurologie, despre futurologi celebri, despre metode de sondare si decelare a ”semnelor viitorului”, despre credintele si miturile viitorulu, despre Moda ca fenomen al psihologiei sociale, despre Tendintele de moda ca forma vizionara a dinamicii culturale, despre ”Vanatorii de Nou” si despre multe alte subiecte legate de acest Nou Univers, al zilei de maine.

Spatiul, unde impreuna, fiinta umana (fie ea client sau cetatean), oferta, institutiile si organizatiile, companiile, nevoile si aspiratiile se intalnesc, se afla undeva in viitor dar nu mai arata ca acum, chiar daca locul geografic este acelasi. Sa nu uitam ca sunt foarte multi cei care traiesc AZI lucrand cu concept, cei care pregatesc productia de maine si produsele de poimaine. Pentru ei produsele viitorului nu sunt utopia, ci realitatea muncii lor, colectii de produse si logistica eleborarii lor, precum si multe alte activitati, care se intampla azi, care insa se vor regasi in valorile lui MAINE

Vorbim deci, despre ”Produsul care nu exista inca, dar va exista” pentru ”beneficiarul care exista deja, dar va fi altfel decat este acum”.

Bine ati venit in lumea modei! Pentru noi, viitorul se intampla la timpul prezent!>>

LIVE AICI, luni, 20 ianuarie, incepand cu orele 19: 30.

Cafeneaua Complexitatii este un proiect al Centrului pentru Studii Complexe, organizatie neguvernamentala si nonprofit. Cafeneaua Complexitatii este un eveniment public, organizat pentru comunitatea CSC si cu sprijinul ei. 

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 × 4 =