Luni, 11 iunie 2012, Ioana Avram este invitată la Cafeneaua Complexităţii

O tema incitanta, mai ales acum, intr-o epoca a consumului, o epoca a valorilor ce se schimba de la o saptamana la alta. O invitatie la a medita asupra adevaratelor semnificatii ale vesmantului ce ne acopera, o “interfeta” intre Om si Societate, intre OM si Natura, intre EU si Ceilalti… Ghidul in explorarea acestui fascinant subiect este Doamna Prof. Univ. Dr. Ioana Avram de la UNARTE. Iata, in avant-premiera cateva cuvinte despre …Sufletul hainelor:

Moda este curentul cultural dominant al unei epoci si se manifesta in toate domeniile vietii cotidiene, fiind un instrument prin care societatea dicteaza virtutile, care trebuie respectate si viciile, care trebuie tolerate de la o generatie la alta.
Asa cum se stie, moda este o forma de comunicare, care nu este niciodata, cultural sau politic, neutra. Fie ca ne place sau nu, fie ca acceptam sau refuzam sa credem, este una dintre ele mai eficiente canale mediatice de manipulare, cu atat mai periculoasa, cu cat pare mai inofensiva, ba chiar frivola si ridicola. Nu filtram informatia, nici nu construim “scuturi” de protectie si in consecinta suntem profund afectati in structura profunda.
Moda vestimentara este insa, mult mai mult decat haine, este mai cu seama un instrument al puterii prin care poate fi dictat un ideal, prin intermediul miturilor de frumusete, si a efectelor pe care acesta le induce in constiinta publica.
Manevrata corect, Ea poate controla toate actiunile de „disciplinare” (personale, comunitare sau sociale) pe care cineva cu putere si le propune, deoarece se carceterizeaza printr-o “stare de flux social, cu manifestari colective”, prin forme efemere, gestionand mitologia urbana a momentului.
Aproape unanim acceptat, moda este un set de mituri sociale, necesare sanatatii psihice a lumii in care traim. Se pare ca oamenii sunt construiti pentru a dori sa fie incantati, sa aiba mereu in fata modelele succesului, sa creada statornic in retetele de fericire, pe care acestea le “vand”, chiar adaca ele (retetele) functioneaza intotdeauna pentru altii.
Ca parte a unui ritual social, avand un anume aspect ceremonial, formele modei se schimba rapid, iar schimbarile in sine sunt formele manifeste ale acestui ritual, la care intreaga omenire ia parte.
Societatea contemporana multicodificata are nevoie de limbaj si facilitator pentru fluidizarea relatiilor dintre grupuri de indivizi fragmentate, transnationale, transformationale, iar moda vestimentara este o forma retelizata de actiune colectiva, care are foarte mult in comun cu comportamentul multimilor. Ea se bazeaza, in mare parte, pe aparenta fizica si pe obiecte materiale, dar raspandirea ei este dependenta de intensitatea aspiratiilor spirituale, de viteza de comunicare si de calitatea inovatiilor tehnologice.

Mai multe informaţii despre întâlnirile de la Cafeneaua Complexităţii puteţi afla accesând www.cafenea.complexity.ro.

 

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve − 10 =