Lupta pentru „Continentul Negru”

Casa Alba a lansat o noua strategie SUA pentru Africa Sub-Sahariana care se concentreaza asupra potentialului economic al continentului. De asemenea stabileste procese si face recomandari pentru chestiuni referitoare la democratie, securitate si dezvoltare.

Strategia a aparut intr-un moment in care prezenta Chinei in Africa creste considerabil prin investitii si comert.

Strategia SUA pentru Africa este constituita ca un parteneriat pentru cresterea comertului si a investitiilor in zona, intarind programele de schimb deja existente.  SUA isi ia angajamentul de a fi intermediar intre companiile americane si cele africane pentru a identifica oportunitati de afaceri.  Unele state africane erau deja intr-o formula de cooperare  “ Africa Growth and Opportunity Act (Agoa)”, iar la una din reuniunile Agoa Hillary Clinton declara: “Vreau ca toti cetatenii americani, in special comunitatea noastra de business sa auda asta: Africa ofera cea mai mare rata de returnare a investitiilor straine directe decat orice alta regiune in dezvoltare.”

Strategia SUA pentru Africa Sub-Sahariana in 4 piloni

Mediul de pe continentul african, profund divizat si cu o caracteristica dominanta – clientelar – este platforma pe care China si SUA se lupta pentru resurse. Cu o China industrializata care are nevoie de resurse energetice si cu o SUA care de asemenea este in cursa pentru resurse, dar mai mult nu poate fi nepasatoare la strategia Chinei, Africa se afla in fata unei divizari mai profunde.

Intre timp, strategia americana pentru Africa sub-sahariana este construita pe baza a patru piloni:

Intarirea institutiilor democratice – aceasta coloana  promoveaza transparenta, drepturile omului, societatea civila şi o media independenta, de asemenea normele si procesele democratice.

Promovarea oportunitatilor si dezvoltarii – construita in jurul conceptul de dezvoltare durabila, aceasta directiva face referire la problematici dificile ale continetului african, precum reducerea gradului de saracie, securitate alimentara, sistemul de sanatate publica, oportunitati egale pentru tineri si femei, s.a.m.d.

Accelerarea cresterii economice, comertului, investitiilor – acest obiectiv subliniaza o mai mare guvernanta economica a sectorului public si o capacitate marita de a accesa in mod efectiv si de a beneficia de o piata globala. Practic, acesta este pilonul de baza al strategiei.

Avansarea pacii si securitatii – aceasta directiva se refera la infrangerea al-Qaeda si a filialelor sale, cooperare regionala pentru securitate, responsabilitate pentru atrocitatile comise.

Acesta noua strategie reafirma prezenta SUA in Africa si aduce in prim plan lupta pentru Africa.

Lupta pentru Africa : China si SUA

In timp ce SUA si UE sunt principalii parteneri comerciali, atat pentru investitii cat si pentru ajutor/donatii ai Africii, in ultimul timp China apare ca un jucator important pe „Continentul Negru”.

Intre 1998 si 2010 exporturile de bunuri din Africa catre China au crescut de 60 de ori, comparativ cu cele catre SUA si UE, care au crescut de 5, respectiv 3 ori. Drept rezultat, cota exporturilor africane catre China a crescut de la aproape 1% la 15% intr-un deceniu.  In timp ce cota exporturilor catre UE a scazut de la 36 % la 23%, cea catre SUA nu s-a diminuat considerabil.

Nu este un secret, China este interesata de resursele Africii, la fel ca multe alte state. Un semn in acest sens il reprezinta faptul ca o patrime din totalul importurilor de petrol ale Chinei provin din Africa sub-sahariana si mai mult de 2 treimi din exporturile de petrol ale Africii se indreapta spre China.

O caracteristica a interventiei investitionale a Chinei pe continent il reprezinta faptul ca ea cauta si piete si nu numai vizeaza resursele, in schimb SUA si-a directionat aproximativ 60% din investitii in sectorul minier.

Firmele chineze rezidente sunt producatori, vizeaza industria prelucratoare, produse farmaceutice, anvelope, investeste in infrastructura, educatie si tehnologia informatiei. Acestea sunt nise importante pentru China, in conditiile in care prezenta SUA in regiune este mai bine consolidata prin programe anterioare si prin ajutoare umanitare considerabile si contrangatoare.

Intr-adevar, riscul este mare in momentul in care decizi sa investesti in state post-conflict, un risc pe care statele vestice evita sa si-l asume.

Iar aceasta stare de fapt se constituie intr-o imensa oportunitate pentru Romania, care poate folosi piata africana ca un debuseu al exporturilor, scazandu-si astfel dependenta fata de piata UE si incepand De-euroizarea, in conditiile in care majoritatea tranzanctiilor pe teritoriul  african se efectueaza in dolari americani.

Aceasta necesita insa o strategie bine pusa la punct si construirea unei diplomatii economice autentice. 

 

Autor: Adrian Marius Dobre, Secretar General Fundatia Europeana Titulescu

Sursa: http://blog.adrianmariusdobre.eu/

Share daca ti-a placut articolul:

One Response to Lupta pentru „Continentul Negru”

  1. bubu 07/07/2013 at 12:00

    execrabil articol, da impresia de o taducere proasta, incearca sa te decizi intre africa cu a mic si Africa cu a mare 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × two =