Mai are SUA interes pentru Europa?

Reducerile cheltuielilor din sectorul militar anuntate de Administratia Obama au reprezentat un subiect intens dezbatut in campania electorala americana, dar si tema de studiu a unor importante centre de cercetare.

Concluzia majora suna ca un stereotip: „reducerile vor diminua capacitatea și flexibilitatea SUA de a reacționa la schimbările neașteptate din Eurasia și Orientul Mijlociu”. De fapt, consecintele unei astfel de politici inseamna mai mult decat atat, depinde din ce perspectiva privim.

Daca analizam din punctul de vedere al prezentei bazelor militare in Europa, observam ca acestea fac parte dintr-un proces de evolutie conceput pentru a satisface nevoile de securitate ale SUA. Dupa cel de-al doilea razboi mondial, incepand cu 1952, trupele americane din Europa au participat si au sustinut mai mult de 200 de operatii militare, cele mai multe in afara Europei. Astfel ca, devine importanta mentionarea rationamentului stationarii unui numar mare de trupe americane in Europa, pentru a intelege situatia de astazi si evolutiile probabile de actiune.

Dupa ce Secretarul de Stat american, Hillary Clinton a declarat in cadrul unei conferinte la U.S. Naval Academy in Annapolis, Maryland din 11 aprilie a.c. :

„Preşedintele Obama a facut din Asia punctul central al politicii sale externe, iar natura legaturilor interconectate SUA-Asia subliniază importanta pivotarii administratiei in regiune”, au aparut analize conform carora regiunea europeana nu mai prezinta interes pentru SUA.

Nu putem contesta existenta provocarilor prezente si emergente de securitate din regiunea Asia – Pacific la adresa SUA si a aliatilor, nici interdependenta economica mondiala, care extind aceste provocari oriunde, pana si in Europa. Din acest motiv interesele SUA in Asia cat si cele in Europa sunt complementare. A pivota nu inseamna a exclude sau a substitui.

Primul argument invocat asupra faptului ca SUA nu ar trebui sa mai fie prezenta din punct de vedere militar in Europa se rezuma la bani : „SUA nu ar trebui sa fie o umbrela de securitate pe cheltuiala contribuabilului american, Europa poate sa isi construiasca propria capaciatate de aparare”.

Totusi nu cred ca problema cea mai mare a SUA este capacitatea Europei de a se apara ci mai curand propriile interese si pastrarea statutului de lider mondial, ceea ce implica o prezenta in toate colturile lumii, care intr-adevar costa.

Nu poti pleca din Europa cand China vine cu un capital de investitie imens si incearca sa formeze o contrapondere oriunde este prezenta SUA (vezi si cazul Africii).

Multi cercetatori dar si leaderi europeni au interpretat reducerile cheltuielilor din aparare privind forţele din Europa ca o dezangajare americana in zona. Consider ca au mers prea departe cu astfel de concluzii. Nu trebuie sa uitam ca interesele americane economice și de securitate au nevoie de o Europa stabila, iar prezenta militara a SUA in Europa contribuie la acest lucru.

Romania un punct strategic important pentru prezenta SUA in Europa

Romania inseamna mult pentru strategia de securitate a SUA. Aria de operatii a Black Sea Rotational Force este in mod formal regiunea Marii Negre, Balcanii, Caucazul si se extinde si in Republica Moldova si Grecia. Aceasta este definita ca o zona vitala din punct de vedere geostrategic a lumii, fiind jonctiunea dintre Europa, Asia si Orientul Mijlociu, regiune care include toate conflictele inghetate din spatiul ex-sovietic: Abhazia, Nagorno-Karabah, Osetia de Sud si Transnistria. Iar Romania se afla aici!

O regiune imposibil de penetrat pentru Pentagon inainte de 1990. Prin extinderea NATO s-a produs o evolutie in acest sens, s-au depus multe eforturi in realizarea acestui deziderat si SUA nu va renunta la planul sau din motive financiare. Exista posibilitatea incetinirii acestui proces sau a stoparii unor planuri pentru un termen scurt, dar interesul american in Europa nu va cunoaste mai putina importanta doar pentru ca este criza economica.

Economiile celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, impreuna cu Statele Unite, alcatuiesc aproximativ jumatate din economia mondială.

Mereu argumentele economice au avut o pondere importanta in relatiile dintre state, iar in contextul actual, cand nu mai distingem politica de economie, sau daca economia nu este cumva politica si viceversa, cu atat mai mult.

Una dintre cele mai importante retele energetice se afla la periferia Europei care se invecineaza cu o regiune dintre cele mai instabile. Economiile europene depind de petrolul și gazele naturale transportate prin Caucazul volatil si prin mai multe puncte maritime înguste (o noua provocare de securitate – rutele maritime artice).

SUA nu poate si nu va vrea sa stea departe de Europa.

Pana la sudul Europei, de la estul Oceanului Atlantic si pana la Orientul Mijlociu, de la Caucaz, este un arc de instabilitate

Aceasta regiune experimenteaza o instabilitate in crestere din cauza presiunilor demografice, preturilor materiilor prime care au crescut, conflictelor interstatale si intrastatale, politicii tribale, concurentei pentru accesul la apa si alte resurse naturale, tensiunilor religioase, tendintelor revolutionare, terorismului, proliferarii nucleare si conflictelor inghetate. In plus, este traversata de unele dintre cele mai vitale benzi de transport globale, resurse energetice si puncte comerciale înguste. Iata o suma de factori ce creeaza instabilitatea!

De asemenea, evolutiile recente din Africa de Nord, după revoltele din 2011, au demonstrat utilitatea capacitătilor militare americane robuste din apropierea potentialelor puncte fierbinti la nivel mondial.

Vechii si actualii Balcani au de asemenea, potential de a genera instabilitate, cu toate ca s-au depus eforturi substantiale pentru stabilizarea acestora.

Cu alte cuvinte, SUA are multe motive sa nu isi poata permite sa stea departe de Europa!

 

Autor: Adrian Marius Dobre, Secretar General Fundatia Europeana Titulescu

Sursa: http://blog.adrianmariusdobre.eu/

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *