MCV-ul din Cutia Pandorei

dan-carbunaruMCV-ul a reusit sa arunce clasa politica din Romania intr-un nou razboi. Al declaratiilor. Presedintele a explicat care este pozitia oficiala a Romaniei, intr-o conferinta de presa la Cotroceni, aratand ca e un raport corect. Liderii USL contesta corectitudinea concluziilor Comisiei si se pregatesc de o dezbatere in Parlamentul European, prin care sa ceara explicatii Comisiei. Totusi, ce e MCV-ul? O mostenire din etapa preaderarii, pentru ca ne-a fost plasata in decembrie 2006, inainte de a deveni stat mebru.

Iata cum explica UE, in primul raport MCV al Comisiei, rolul acestui mecanism:

“Acest mecanism a fost instituit pentru a îmbunătăţi funcţionarea sistemului legislativ, administrativ şi judiciar şi pentru a remedia deficienţele grave în lupta împotriva corupţiei. Scopul mecanismului de cooperare şi verificare este de a asigura adoptarea acelor măsuri care să garanteze românilor şi celorlalte state membre că deciziile, normele şi practicile administrative şi judiciare din România corespund cu cele din restul Uniunii Europene. Progresele în domeniul reformei sistemului judiciar şi în domeniul luptei împotriva corupţiei vor permite cetăţenilor şi întreprinderilor din România să se bucure de drepturile care le revin în calitate de cetăţeni ai Uniunii Europene. Fără progrese ireversibile în aceste domenii, România riscă să fie incapabilă să aplice în mod corect dreptul comunitar”.

Ce aveam de facut? Aflam tot de la Comisie.

Decizia 2006/928/CE a Comisiei din 13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare şi de verificare a progresului realizat de România în vederea atingerii anumitor obiective specifice în domeniul reformei sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei preciza, in anexa, care erau Obiectivele de referință pe care România trebuie să le atingă:

1. Garantarea unui proces judiciar mai transparent și mai eficient totodată, în special prin consolidarea capacităților și a responsabilizării Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea și evaluarea impactului noilor coduri de procedură civilă și administrativă.

2. Înființarea, conform celor prevăzute, a unei agenții pentru integritate cu responsabilități în domeniul verificării patrimoniului, al incompatibilităților și al conflictelor de interese potențiale, precum și cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care să poată duce la aplicarea unor sancțiuni disuasive.

3. Continuarea, în baza progreselor realizate deja, a unor cercetări profesioniste și imparțiale cu privire la acuzațiile de corupție la nivel înalt.

4. Adoptarea unor măsuri suplimentare de prevenire și combatere a corupției, în special în cadrul administrației locale.

Dupa ani de rapoarte tehnice, colorate pe alocuri politic, in vara anului trecut, dar mai ales in raportul din ianuarie 2013, Comisia a schimbat centrul de greutate, trecand, prin criteriile statului de drept, in abordari politice.

Timp de trei ani, CE a avut la indemana posibilitatea de a active clauza de salvgardare, care includea, ca sanctiuni, si nerespectarea hotararilor judecatoresti emise in Romania. Cum au trecut cei trei ani, sanctiuni nu se mai pot da. insa, unele state member, cum ar fi Olanda, pot invoca MCV-ul ca bariera in calea unor obiective nationale importante, cum ar fi Schengen. Cei care astazi pun sub semnul intrebarii, si pe buna dreptate, extinderea cadrului de analiza pe MCV, ar putea afla cu surpriza ca oricand, cu o majoritate calificata, in Consiliul European, statele membre pot crea un cadru formal mult mai dur pentru Romania, care sa extinda ariile de verificare si chiar sa adauge sanctiuni concrete.

Cutia Pandorei sta sa se deschida.

Dan Carbunaru

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *