Noxele avioanelor, motiv de ceartă între SUA şi UE

Comisia Europeană vrea să oblige companiile aeriene din întreaga lume să plătească pentru poluare. Operatorii din SUA ameninţă că vor sista zborurile spre UE. De câteva luni, pe piaţa operatorilor aerieni mocneşte un conflict care ar putea duce la un dezastru comercial.

În linie cu politica îndrăzneaţă de mediu a Comisiei Europene, autorităţile de la Bruxelles au decis ca, de la 1 ianuarie 2012, şi companiile aeriene să intre în rândul celor care trebuie să cumpere certificate de emisii de dioxid de carbon, alături de cele din energie şi industrie. Aceasta deoarece sectorul transporturilor se numără printre principalele surse de poluare ale planetei.

Mecanismul de certificate de emisii este menit să încurajeze companiile să investească pentru reducerea poluării, să diminueze consumul de carburanţi şi să utilizeze biocombustibili. Astfel, ele trebuie să cumpere un număr de certificate echivalent cu tonele de dioxid de carbon pe care le emit.

Ameninţări din toate părţile

Dacă poluează mai puţin, companiile pot vinde aceste documente. Însă includerea unei companii în această schemă îi majorează consistent costurile. În prezent, un certificat de emisii valorează circa 10 euro pe piaţa europeană, dar în urmă cu trei ani costa peste 30 de euro.

Comisia Europeană a inclus aici operatorii aerieni din întreaga lume, ceea ce i-a nemulţumit pe toţi cei care nu provin din Uniunea Europeană. Argumentul Comisiei este că poluarea se face pe teritoriul UE, în timp ce operatorii din afara spaţiului comunitar spun că nimeni nu îi poate forţa să intre sub incidenţa legilor europene.

Companii din SUA, China, Japonia, Brazilia şi multe alte state au ameninţat că-şi vor întrerupe zborurile spre şi dinspre UE, ceea ce ar însemna un coşmar pentru întreaga planetă. În ultimele zile, conflictul a luat amploare. Congresul american a decis ca operatorii din SUA să nu intre în schema certificatelor, după ce a reieşit că acest lucru le-ar costa pe companii 3,1 miliarde de dolari între 2012 şi 2020. „Această notă de plată ar putea aprinde un adevărat război care ar pune în pericol slujbele a mii de americani”, a declarat Annie Petsonk, consultant la Environmental Defense Fund din New York, citată de Bloomberg.

IATA cere ajutorul Naţiunilor Unite

Totuşi, Comisia Europeană nu cedează. „Nu intenţionăm să modificăm legislaţia, însă suntem deschişi să discutăm cu partenerii noştri pe marginea modului de implementare”, a afirmat Isaac Valero-Ladron, purtător de cuvânt al Agenţiei pentru Schimbări Climatice.

La rândul său, comisarul european de resort, Connie Hedegaard, spune că se aşteaptă ca operatorii aerieni să respecte legile UE, „aşa cum şi UE respectă legile americane”.

Asociaţia Internaţională pentru Transportul Aerian (IATA) a cerut ajutorul Agenţiei pentru Aviaţie din cadrul Naţiunilor Unite pentru a media acest conflict şi a elabora un program asumat de toţi operatorii la nivel global.

Articolul a fost preluat de pe site-ul adevarul.ro si poate fi accesat aici.

Sursa foto: airplane-wallpapers.blogspot.com

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two × one =