Parteneriat strategic cu economia reala – O investitie in INCREDERE!

Adrian Marius Dobre AMDMediul investitional si de afaceri din Romania a fost adesea criticat de catre reprezentantii companiilor straine si de catre ambasadorii din Franta, Marea Britanie sau Statele Unite ale Americii acreditati la Bucuresti. Instabilitatea si impredictibilitatea fiscala, birocratia excesiva fac concurenta atu-urilor pe care Romania le poate oferi companiilor, astfel ca nu putine au fost cazurile in care tarile vecine s-au ales cu investitii considerabile in detrimentul nostru. Lipsa infrastructurii rutiere si renumele prost in materie de coruptie au avut de asemenea un aport important in decizia de relocare a productiei sau a serviciilor unor mari companii.

Cu toate acestea, Romania are multe de demonstrat si de oferit, cu atat mai mult cu cat aceste deficiente pot fi reglementate printr-o macro-strategie coerenta si aici tin sa fac o precizare – nu o strategie de dragul de a exista ci niste pasi simpli, de bun simt, care sa asigure o buna colaborare intre stat si companiile din spatiul economiei reale.

Crearea unui dialog intre institutiile guvernamentale si companiile straine prezente in Romania poate constitui un pas in acest sens si nu presupune un efort imposibil, ci din contra, este o initiativa fireasca. In cel mai concret si practic mod ma refer la semnarea unor protocoale de colaborare, a unor parteneriate strategice care sa urmareasca stabilirea unui climat confortabil pentru investitorii straini. Scopurile unei astfel de initiative sunt diverse si se pot multiplica, de la securizarea investitiilor straine, pana la sporirea ocuparii fortei de munca, impulsionarea exporturilor si reinvestirea profiturilor la nivel local.

Nu inventam apa calda. Ca si exemplificare, guvernul ungar si-a propus ca pana in 2025 sa isi dubleze PIB-ul si considera ca cei mai buni parteneri in realizarea acestui obiectiv sunt companiile straine, care vor ajuta economia maghiara sa se orienteze pe calea cresterii. Pana in acest moment au reusit sa creeze o retea formata din 40 de companii straine, printre care se regasesc nume precum : Coca-Cola, Alcoa, Daimler, Suzuki, Hankook, General Electric, Microsoft, Stadler, Tesco, IBM, Tata Consultancy Services, Gedeon Richter, Nokia Siemens Networks, s.a.

Nici ungurii nu au creat apa calda! Acest tip de parteneriat strategic intre stat si companiile reprezentative din mediul economic este o practica frecventa in toate economiile dezvoltate. Este, daca vreti, o masura clasica de buna guvernanta. Astfel ca, ungurii nu au creat o super strategie, cu actiuni complicate, cu studii de impact sau alte asemenea. S-au intalnit cu acesti oameni si le-au transmis ca sunt foarte seriosi in intentiilor lor ca impreuna sa consolideze economia din Ungaria (poate nu in termenii folositi de mine, dar cu siguranta ceva asemanator).

De ce este atat de important un parteneriat al statului cu companiile din economia reala? Pentru ca formarea unei astfel de retele poate deveni un instrument important:

  • in cresterea exporturilor;
  • in crearea locurilor de munca;
  • in cresterea PIB-ului;
  • in mentinerea unei relatii mai bune cu companiile reprezentative din economie;
  • in sporirea investitiilor straine;
  • in crearea unui mediu investitional si de afaceri stabil si prietenos;
  • in transferul rapid de initiative constructive dinspre mediul de afaceri catre guvern;
  • in imbunatatirea considerabila a comunicarii atat din punct de vedere cantitativ, dar mai ales calitativ;
  • in institutionalizarea unui barometru extrem de fin al mersului si sanatatii economiei;
  • si in cele din urma, in cresterea economica atat de mult dorita.

Impactul acestor parteneriate nu este de neglijat. Companiile percep un sentiment suplimentar de siguranta, iar prin faptul ca prezenta lor, buna lor functionare si bunele practici pe care le implementeaza sunt importante pentru cresterea economica nationala, acestea primesc garantia identificarii unor obiective comune si, mai ales, garantia implementarii unor actiuni comune pentru atingerea obiectivelor.

Cred ca este cel mai potrivit moment ca parteneriatele strategice intre statul roman si companiile importante din economia reala sa inceapa sa prinda contur!

Pentru ca cel mai important activ al unui mediu de afaceri sanatos si care se doreste in dezvoltare este – mai presus de capitaluri, tranzactii financiare, legislatie sau orice altceva – INCREDEREA!

 

Autor: Adrian Marius Dobre, Secretar General Fundatia Europeana Titulescu

Sursa: http://blog.adrianmariusdobre.eu/

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *