Pe ce va cheltui UE 150 de miliarde de euro in 2013? (Adrian Marius Dobre)

Propunerea pentru Bugetul UE – 2013

Proiectul de Buget al Uniunii Europene pentru 2013 a fost prezentat de catre Comisia Europeana pe 25 aprilie a.c.

Principiile care stau la baza documentului politic prezentat sunt cresterea economica si ocuparea fortei de munca in UE prin combinarea  consolidarii fiscale cu investitiile in cresterea economica. Un discurs ce cuprinde cele doua curente europene privind actiunile viitoare la nivelul Uniunii. Daca agenda publica inca ne prezinta austeritate versus crestere economica, proiectul propunere pentru buget le imbina intr-un mod “constructiv”.

Principalele caracteristici ale acestei propuneri pot fi sintetizate astfel :

–          Concentreaza investitiile in domeniile prioritare definite in Strategia UE de crestere economica, Europa 2020;

Proiect de Buget UE 2013 – Angajamente:

–          Ingheata cheltuieli precum: majorarea angajamentelor, bugetul administrativ al Comisiei – cu scopul reducerii de personal cu 1%, pentru ca in 5 ani sa se ajunga la un procent de 5%.

Cotidianul englez The Times, scoate la lumina un studiu  al lui Pawel Swidlicki, de la think-tankul independent Open Europe. El a analizat mai atent si a observat ca, “reducerea personalului propusa pentru anul viitor nu reprezinta decat o pierdere neta de 6 din cele aproape 41 mii de locuri de munca din UE”.

Mai mult: In timp ce UE reduce 286 de posturi dintr-un total de 40,775, trece la o suplimentare de 280 de posturi ca urmare a aderării Croaţiei, asteptata de la 1 iulie 2013, aducand numarul total de personal în toate institutiile UE la 40769. Cu alte cuvinte, net, aceasta reduce numai 6 locuri de munca.

Swidlicki, a conchis despre afirmatia că UE isi reduce cheltuielile de administrare: “cheltuielile de administrare per ansamblul UE vor creste cu 3,2 procente”.

–          Propune o crestere de 6,8% a nivelului platilor. Aceasta a fost cea mai criticata propune de catre Ministrii de Finante europeni.

–          Proiectul de Buget 2013 ajunge la suma de 150,9 miliarde de euro, reprezentand o crestere de 2% fata de 2012. Platile reprezinta 137,9 miliarde de euro (cu 6,8% mai mult decat 2012). Problema ministrilor de finante este in principal faptul ca majorarea platilor se face pentru cheltuieli administrative, cu toate ca UE stipuleaza o subtiere a personalului. In acest caz avem exemplul Ombudsmanului ( cu majorare cu 2,9 %)  si a Serviciului European pentru Actiune Externe (o crestere de 5,7%) – motivarea acestei majorari fiind pusa pe seama perioadei de tranzitie a noii institutii europene recent infiintata. Evident aceste majorari nu se incadreaza in principiile de crestere economica si ocuparea locurilor de munca.

Proiect Buget UE 2013 – in cifre:

Legenda:

CA- Credite de angajament

CP- Credite de plata

 

Procedura:

Proiectul de Buget trebuie sa fie adoptat de Consiliul European si de Parlament. Intr-o prima etapa, pana in iulie 2012, Consiliul isi face cunoscuta pozitia, urmand apoi Parlamentul. Daca exista dezacord intre cele doua institutii, urmeaza o procedura de conciliere de 21 de zile.

Desi pe fondul ultimelor declaratii ale Presedintelui Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a Comisarului european pentru buget, Janusz Lewandowski si a continutului propunerii de proiect se preconiza o alocare suplimentara catre domeniile ce presupun crestere economica si ocuparea locurilor de munca, putem observa si o crestere a cheltuielilor administrative.

Data fiind importanta acestor alocari bugetare, voi reveni cu o analiza mai dezvoltata a principalelor categorii de cheltuieli.

Autor: Adrian Marius Dobre, expert afaceri Europene, secretar general Fundatia Europeana “Titulescu”

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

15 + four =