Raport CRPE: ”MAE contra MAEu – cum putem stopa rivalitatea si incuraja cooperarea intre cele doua ministere care ne reprezinta in UE”

In sedinta de guvern din aceasta saptamana ar trebui sa se stabileasca detaliile exacte ale functionarii Ministerului Afacerilor Europene. Centrul Roman de Politici Europene lanseaza in acest context raportul: MAE contra MAEu – cum putem stopa rivalitatea si incuraja cooperarea intre cele doua ministere care ne reprezinta in UE” (autori: Cristian Ghinea si Dragos Dinu).

CRPE reia concluziile analizelor publicate anterior, unde aratam ca mecanismul de coordonare a afacerilor europene din Romania este unul deficitar. Cercurile de decizie stabilite in ianuarie 2008 (politic, inalt birocratic, functionaresc) nu functioneaza in practica. Greutatea a picat pe umerii tandemului MAE – Departamentul de Afaceri Europene. Dar nici aici lucrurile nu merg bine, exista dualitate si rivalitate intre MAE si DAE. Pana acum s-a rezolvat de facto prin faptul ca MAE a ajuns sa domine DAE, pentru ca detine Reprezentanta Romaniei la Bruxelles, ambasadele in tarile membre si pentru ca are in lucru dosare mai sensibile politic. Aparitia unui Minister al Afacerilor Europene (MAEu) risca sa complice lucrurile mai mult decat sa le simplifice. Premierul Emil Boc a promis ca viitorul minister sa se ocupe coordonarea afacerilor europene. Dar de fapt noul minister doar preia vechiul DAE (plus institutia care se ocupa de fonduri europene) si nu pare a primi parghii suplimentare. Intaietatea MAE nu va mai fi totusi usor acceptata de catre noua institutie, deci riscam sa accentuam rivalitatea si frictiunile de pana acum.

Aceste disfunctionalitati si riscuri sunt analizate pe larg in raportul CRPE. In plus, cei doi autori propun cateva solutii simple:

–          Delimitarea mai clara a ariilor de competenta;

–          Acces direct si control partial al MAEu asupra Reprezentantei de la Bruxelles, si, similar, asupra diplomatilor care se ocupa de afacerile europene in ambasadele Romaniei din statele membre UE;

–          Stabilirea unei cutume clare intre MAE si MAEu conform careia ultimul cuvant in stabilirea pozitiei de tara il are MAEu, iar in situatia in care MAE are nevoie sa schimbe aceste pozitii pentru a face ”tranzactii” cu alte capitale europene (functie legitima si de mare importanta politica a MAE), atunci MAE ar trebui sa argumenteze in prealabil in cadrul unor reuniuni comune si ulterior sa informeze amanuntit MAEu privind rezultatele;

–          Fundamentarea mai buna a pozitiilor de tara prin analize si studii de impact. MAEu ar trebui sa supervizeze bugetele de cercetare si analiza ale ministerelor de linie implicate in zona afacerilor europene. Acesti bani raman nefolositi desi e mare nevoie de astfel de analize. Cea mai buna solutie este externalizarea cercetarii. Institutul European din Romania (institutie care se ocupa tot de cercetare in domeniu) ar trebui restructurat, flexibilizat si ar trebui sa functioneze ca o platforma de contractat cercetare, adaptata rapid la nevoile de formulare a pozitiilor de tara.

Acest raport apare sub egida comuna a proiectelor “Romania activa in dezbaterile europene II”, derulat de Centrul Roman de Politici Europene (CRPE) si finantat de Fundatia Soros in cadrul Initiativei de Politica Externa si « Intarirea capacitatii Parlamentului Roman de a fi un Actor European Activ », finantat de Friedrich Ebert Stiftung.

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 + 9 =