De ce ar trebui ca autoritatile locale sa utilizeze social media

Autor: Andra Alexandru, DigitalDiplomacy.ro

copy-logo-DD2Am stabilit deja in articolele anterioare numeroasele beneficii pe care social media le poate oferi autoritatilor publice centrale sau reprezentantelor unei tari in strainatate, daca sunt integrate intr-un mod corect si eficient in strategia de comunicare a acestora.

Insa, utilizarea retelelor sociale si in general a noilor media poate fi o oportunitate extraordinara inclusiv pentru autoritatile publice locale, de a interactiona cu locuitorii unei regiuni, oras sau comune, de a gasi noi metode de lucru, de reducere a costurilor si de a imbunatati serviciile.

Beneficii

Asadar, prin intermediul noilor media administratia publica locala are posibilitatea de a:

  • oferi o mai buna informare cu privire la serviciile pe care le pune la dispozitie, la evenimentele pe care le organizeaza, deci la activitatea generala a institutiei in beneficiul cetatenilor;
  • extinde consultarea comunitatii prin canalele online si, astfel, de a imbunatati serviciile pe care le ofera, fara costuri suplimentare pentru sondaje;
  • imbunatati implicarea comunitatii in diverse activitati;
  • sprijini intr-un mod mult mai eficient comunitatea in situatii de criza;
  • imbunatati comunicarea inter-institutionala;
  • imbunatati, in definitiv, reputatia institutiei si a liderilor sai.

In era digitala, inclusiv autoritatile locale trebuie sa fie prezente in mediul online, cu atat mai mult cu cat locuitorii, afacerilor locale, scolile, grupuri din interiorul comunitatii, toate folosesc retelele sociale pentru a face schimb de informatii, impresii si judecati, inclusiv despre institutiile sau liderii politici din zona.

Motivele reticentei

Comunicarea in mediul online difera foarte mult de cea prin media traditionale, iar pentru ca aceasta trecere sa fie cu adevarat un succes, trebuie ca anumite lucruri sa fie schimbate, atat la nivel de mentalitate, cat si modul in care functioneaza comunicarea in institutiile locale. In primul rand, trebuie sa se renunte la teama de necunoscut si la grija in legatura cu posibilitatea aparitiei unor comentarii negative la adresa lor, deoarece acestea pot fi evitate sau gestionate cu usurinta. In plus, este mai bine sa stii ce se spune despre tine, ca sa poti modifica acea impresie, atat prin actiuni concrete, cat si prin o comunicare mai eficienta. In al doilea rand, lipsa de experienta a personalului in ceea ce priveste utilizarea noile media nu trebuie sa fie o bariera, deoarece pot fi organizate training-uri si recalificari, care sa asigure abilitatile de baza pentru gestionare unor astfel de conturi. In plus, social media nu trebuie sa fie vazute ca responsabilitati suplimentare care mananca din timpul altor indatoriri mai presante, deoarece postarile pot dura doar cateva minute si, mai mult decat atat, social media trebuie considerate o investitie pe termen lung.

Cu toate acestea, retelele sociale aduc intr-adevar cateva provocari noi. Acestea sunt legate de frecventa postarilor, de importanta ca acestea sa fie atractive, de nevoia de monitorizare a conturilor, de timpii de raspuns la comentarii sau tonul folosit.

Exemple

Pentru ca am aratat intr-un alt articol ce rol pot indeplini retelele sociale in raspunsul autoritatilor locale in situatii de criza prin exemplul strategiei formulate de autoritatile din New York in toamna trecuta pentru uraganul Sandy, o sa va prezint in continuare cateva exemple din Australia, Spania si Marea Britanie despre cum pot fi utilizate noile media pentru a face orasele locuri mai frumoase si pentru a le face viata locuitorilor mai usoara.

  1. Consultarea localnicilor – Consiliul local Mosman din Australia, aflat la cateva ore de Sydney, a adoptat inca din 2009 noile tehnologii web pentru comunicare si pentru implicarea comunitatii in deciziile si activitatile autoritatilor. Consiliul utilizeaza bloguri, forumuri, retelele sociale si a avut chiar primul cont local de Twitter din Australia.  Una din cele mai interesante decizii ale Consiliului a fost de a determina localnicii sa se implice in mod activ in planificarea viitorului pentru Mosman, prin postarea de idei pe un forum. Ideea proiectului „Big Ideas”/ ”Idei marete” a fost faptul ca uneori ideile cu adevarat geniale nu sunt neaparat formulate intr-o consultare sau o sedinta, ci pot aparea oricand si de la oricine. Asadar, proiectul „Big Ideas”, lansat in martie 2011, cauta sa exploreze creativitatea si gandirea inovativa a locuitorilor din Mosmoan. Mai multe informatii puteti gasi aici.
  2. Raportarea si solutionarea problemelor locale – Consiliul local din orasul Lewisham, Marea Britanie a lansat in 2004 aplicatia www.lovelewisham.org pentru a afla problemele specifice ale comunitatii. Deoarece in cele mai multe cazuri raportarea unei probleme este o actiune uni-directionala, Consiliul local a hotarat sa ofere localnicilor oportunitatea de a inregistra o sesizare mult mai rapid, in mediul online, dar si de a urmari raspunsul autoritatilor, sporind astfel transparenta activitatii institutiilor locale. Un exemplu similar vine din orasul catalan Copons, unde localnicii au posibilitatea de a raporta incidente sau probleme pe o pagina speciala de Facebook, gestionata de autoritatile publice locale, care sunt obligate sa ofere intotdeauna un raspuns. Pentru mai multe detalii, accesati acest link.
  3. Informare – Consiliul regiunii Derbyshire din Marea Britanie a folosit in 2009 un mix de canale online pentru a oferi informatii in timp real despre alegerilor locale pentru Parlamentul European. A fost creat un site special (elections.derbyshire.gov.uk/2009elections) si au fost prezentate informatii sub forma de text, si video atat pe Facebook, cat si pe Twitter, cu scopul de a imbunatati accesul la informatii si participarea localnicilor, dar si de a promova Derbyshire per ansamblu. Pentru mai multe detalii, accesati acest link

In Romania

Dupa o trecere in revista a tuturor conturilor pe retele sociale pentru cele 41 resedinte de judet si primarii de sector din Bucuresti (doar institutiile, nu si liderii lor), putem spune ca prezenta si activitatea administratiei publice din Romania in mediul digital este scazuta. Desi exista cateva primarii care au facut deja pasi importanti, sunt totusi foarte putine care au integrat cu succes retelele sociale in comunicarea institutionala.

Facebook-ul s-a dovedit a fi cel mai popular canal totusi, cu 20 de primarii din 41 care au conturi oficiale. La nivelul capitalei, in afara de primaria generala, doar trei din primariile de sector au cont de Facebook.

In ceea ce priveste Twitter-ul, doar trei primarii ale resedintelor de judet au cont si doar una din primariile de sector ale capitalei, dar care nu mai este activ din 2010 – Primaria Sectorului 3.

Foarte putine primarii sunt care apeleaza si la alte retele sociale precum Youtube. Flickr sau Google+, mai exact doar cinci.

Am fost totusi placut surpinsa sa observ ca unele primarii au incorporat deja servcii online, e-primaria, precum cea din Cluj – Napoca.

Si pentru ca Facebook-ul este cea mai utilizata retea sociala de catre primariile din intreaga tara, am realizat doua topuri care sa ne arate care sunt cele mai urmarite si cele mai active, fara ca ambele criterii sa fie indeplinite simultan:

Ceea ce am putut oberva doar la o prima vedere accesand aceste conturi este, in primul rand, faptul ca de cele mai multe ori nu se regasesc link-uri catre acestea pe website-urile oficiale ale primariilor. In al doilea rand, chiar si pentru primariile care sunt active pe social media, comunicarea este uni-directionala, pentru informare si cu foarte putine comentarii din partea celor care urmaresc activitatea acestor instituturii in mediul online.

In concluzie, importanta noilor media pentru autoritatile locale este clara. Iar acest lucru va deveni din ce in ce mai evident pentru cele din Romania atunci cand proiectul de regionalizare va avea loc. Regionalizarea va inseamna o schimbare majora nu doar din punct de vedere organizational si birocratic, dar si o schimbare la nivelul perceptiei pentru fiecare cetatean in ceea ce priveste apartenenta la o comunitate. Asadar, beneficiile noilor media pentru autoritatile publice regionale si locale vor fi, pe langa cele mentionate la inceputul articolului, urmatoarele: posibilitatea de a oferi informatii si servcii online (prin platforme specializate) unei numar mult mai mare de persoane, intr-un mod mult mai eficient atat din punct de vedere al timpului, cat si al costurilor; oportunitatea de a construi si creste increderea cetatenilor din fostele judete pentru noile autoritatile regionale; dar poate cel mai important lucru, vor putea conecta oameni, construind astfel noi comunitati si identitati pentru regiunile desemnate. Asadar, integrarea noilor media in strategia de comunicare a autoritatilor publice locale va deveni in curand o necesitate, iar cele din Romania au deja numeroase exemple in intreaga lume despre ce pot realiza prin intermediul lor.

Voi ce autoritati locale urmariti pe retelele sociale si care considerati ca le utilizeaza cu succes?

 

 

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *