România poate contribui la o producție sustenabilă de biocombustibili în UE

romania UECoaliția pentru Mediu din România (CMR) a lansat astazi o scrisoare deschisă prin care își exprimă îngrijorarea față de discuțiile ce au loc la nivelul Consiliului UE pe tema biocarburanților și emisiilor provenite din schimbarea indirectă a utilizării terenurilor (ILUC). Cele 70 de organizaţii neguvernamentale membre ale CMR solicită miniștrilor Energiei, Mediului, Agriculturii și Transporturilor să adopte o poziție care să încurajeze o producție sustenabilă de biocombustibili în cadrul negocierilor derulate sub egida președinției lituaniene a Consiliului UE.

Cel mai recent text propus de Lituania recomandă creșterea producției de biocarburanți proveniți din culturi alimentare la 7%, cu mult peste nivelul actual de consum și contrar propunerii Comisiei Europene de limitare la 5%. Lituania propune, de asemenea, ca emisiile provenite din schimbarea indirectă a utilizării terenurilor (ILUC) să nu se ia în calcul la contorizarea emisiilor provenite din producția și consumul biocarburanților. În ceea ce privește biocombustibilii avansați, președinția lituaniană propune o țintă adițională, fără a lua în considerare riscurile de mediu ale unora dintre aceste tehnologii.

Potrivit CMR, aceste abordări ar impiedica Uniunea Europeană să își atingă scopurile propuse în ceea ce privește politicile climatice și ar pune în pericol siguranța hranei și mediul. Pentru a realiza o politică de transport care să reducă emisiile de CO2, consumul de combustibil și poluarea aerului, CMR încurajează Guvernul României să îmbunătățească propunerile făcute de președinția lituaniană, luând în considerare următoarele recomandări:

1. Includerea obligatorie a factorilor ILUC, pentru a ne asigura că toate aspectele de impact asupra climei, provenite de pe urma biocarburanților, sunt luate în considerare

Un număr însemnat de studii științifice și o serie de instituții reputate (printre care OECD, FAO, JRC, UNEP și Comisia Europeană) indică faptul că consumul de biocarburanți din UE generează emisii importante provenite din schimbarea indirectă a destinației terenurilor (ILUC) și poate conduce, în unele cazuri, la depășirea emisiilor de gaze cu efect de seră ale combustibililor fosili.

Prin introducerea obligatorie a emisiilor provenite din ILUC, ne putem asigura că resursele regenerabile promovate în Europa vor conduce sectorul transportului către o dezvolare realmente sustenabilă, cu emisii scăzute.

Afirmațiile reprezentanților industriei, care susțin că investiții de miliarde de euro se vor pierde prin introducerea factorilor ILUC, nu au o bază solidă de susținere. O analiză a sectorului transporturilor ne arată că, de fapt, aproape toate investițiile în infrastructura existentă în prezent vor fi recuperate până în 2017[1].

Coaliția pentru Mediu din România (CMR) a lansat astazi o scrisoare deschisă prin care își exprimă îngrijorarea față de discuțiile ce au loc la nivelul Consiliului UE pe tema biocarburanților și emisiilor provenite din schimbarea indirectă a utilizării terenurilor (ILUC). Cele 70 de organizaţii neguvernamentale membre ale CMR solicită miniștrilor Energiei, Mediului, Agriculturii și Transporturilor să adopte o poziție care să încurajeze o producție sustenabilă de biocombustibili în cadrul negocierilor derulate sub egida președinției lituaniene a Consiliului UE.

Cel mai recent text propus de Lituania recomandă creșterea producției de biocarburanți proveniți din culturi alimentare la 7%, cu mult peste nivelul actual de consum și contrar propunerii Comisiei Europene de limitare la 5%. Lituania propune, de asemenea, ca emisiile provenite din schimbarea indirectă a utilizării terenurilor (ILUC) să nu se ia în calcul la contorizarea emisiilor provenite din producția și consumul biocarburanților. În ceea ce privește biocombustibilii avansați, președinția lituaniană propune o țintă adițională, fără a lua în considerare riscurile de mediu ale unora dintre aceste tehnologii.

Potrivit CMR, aceste abordări ar impiedica Uniunea Europeană să își atingă scopurile propuse în ceea ce privește politicile climatice și ar pune în pericol siguranța hranei și mediul. Pentru a realiza o politică de transport care să reducă emisiile de CO2, consumul de combustibil și poluarea aerului, CMR încurajează Guvernul României să îmbunătățească propunerile făcute de președinția lituaniană, luând în considerare următoarele recomandări:

1. Includerea obligatorie a factorilor ILUC, pentru a ne asigura că toate aspectele de impact asupra climei, provenite de pe urma biocarburanților, sunt luate în considerare

Un număr însemnat de studii științifice și o serie de instituții reputate (printre care OECD, FAO, JRC, UNEP și Comisia Europeană) indică faptul că consumul de biocarburanți din UE generează emisii importante provenite din schimbarea indirectă a destinației terenurilor (ILUC) și poate conduce, în unele cazuri, la depășirea emisiilor de gaze cu efect de seră ale combustibililor fosili.

Prin introducerea obligatorie a emisiilor provenite din ILUC, ne putem asigura că resursele regenerabile promovate în Europa vor conduce sectorul transportului către o dezvolare realmente sustenabilă, cu emisii scăzute.

Afirmațiile reprezentanților industriei, care susțin că investiții de miliarde de euro se vor pierde prin introducerea factorilor ILUC, nu au o bază solidă de susținere. O analiză a sectorului transporturilor ne arată că, de fapt, aproape toate investițiile în infrastructura existentă în prezent vor fi recuperate până în 2017[2].



[2] Studiu IISD
Sursa:  Comunicat TERRA Mileniul III
Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three − 2 =