Ce se mai intampla cu Schengen?

Urmeaza Reuniunea Consiliului pe  Justitie si Afaceri Interne din 6-7 decembrie iar aderarea Romaniei la Schengen nu se afla pe agenda discutiilor. Explicatia o primim de la purtatorul de cuvant al Presedintiei cipriote a UE, Nikos Christodoulides, care declara ca de la precedentul Consiliu nu s-au inregistrat evolutii considerabile pentru a se putea lua o decizie pe acest subiect : “De atunci nu au fost facute progrese considerabile pentru a ne permite includerea subiectului pe agenda Consiliului si pentru a permite luarea unei decizii pozitive. Consiliul va reveni asupra acestei chestiuni anul viitor.”

Raportul pe justitie si dosarul Schengen

Data publicarii urmatorului Raport MCV este prevazuta pentru luna decembrie, iar Olanda a sustinut ca nu se poate pronunta in privinta aderarii Romaniei la Schengen inainte de consultarea acestui raport. O alta explicatie de ordin factual, dar nu si etic.

Impunerea unor extra – conditionalitati de factura politica au reprezentat un laitmotiv in argumentarea respingerii aderarii Romaniei la Schengen. Corectitutdinea acestui tratament nu a insemnat pentru Europa o prioritate in analizarea dosarului, invocandu-se sau creandu-se de fiecare data motive de amanare, chiar si a unei decizii de orice fel.

O situatie in care Europa nu poate depasi cercul vicios in care se afla, un cerc al neincrederii si al amanarii perpetue de a-si lua angajamente si responsabilitati. Si aceasta stare de fapt este valabila nu numai pe subiectul Schengen.

Daca vorbim despre o problema de fond, ce a declansat un blocaj general, atunci putem considera ca Uniunea Europeana se afla intr-un moment deosebit de important in existenta sa: ori va deveni o entitate mult mai integrata, ori nu va mai fi deloc! O expunere la extreme, care in mod evident se va obtine cu pasi mici, in orice parte se va indrepta ea.

Faptul ca am indeplinit toate criteriile tehnice pentru aderarea la spatiul Schengen, nu a fost suficient, cu toate ca acestea sunt regulile pe care statele europene le-au trasat si pe care celelalte state membre  le-au respectat. Impactul evenimentelor europene devine factorul decisiv in acest proces, dar modul in care este gestionat de catre europeni nu este cel mai eficient si viabil.

Gradul de neicredere intre statele europene creste

Blocarea aderarii Romaniei la spatiul Schengen poate fi interpretata ca o dovada clara de neincredere intre statele europene. Urmarind  de asemenea evolutiile pe negocierile Bugetului multianual al UE, raportarea la situatia Greciei, incapatanarea in a aplica abuziv masurile de austeritate putem spune ca neincrederea in spatiul european este un sentiment dominant. Pe acest fundament, o atitudine constructiva, cu greu isi gaseste calea, iar acest lucru se vede in lipsa masurilor si a rezultatelor.

Tehnica blocajelor trebuie depasita. Aderarea Romaniei la Schengen a devenit o obsesie si nu o limita. Chiar daca nu este inscrisa pe agenda Consiliului JAI din 6-7 decembrie, o decizie se poate lua. Se poate ajunge la o intelegere asupra unui calendar clar, se poate decide o data fixa la care Romania sa primeasca un raspuns privind aderarea. Ar fi un semn extrem de important pentru relatiile dintre Uniunea Europeana si Romania, dar si pentru toate statele europene. Ar insemna practic o desprindere din cercul neincrederii.

Pana la urma problema fundamentala nu se rezuma pur si simplu daca euro supravietuieste, sau daca institutiile europene actuale sau viitoare au capacitatea de a supraveghea economiile destabilizate. Problema rezida in respectarea conceptelor de baza ale Uniunii Europene si faptul ca Uniunea Europeana de ieri nu mai este cea de astazi. Astfel, din punct de vedere institutional si procedural, ea va trebui sa fie redesenata.

Peste tot auzim dovezi ale incertitudinii supravietuirii Uniunii Europene si chiar daca unii o considera o aberatie, ea poate fi perceputa ca pe o schimbare permanenta cu consecinte majore la nivel mondial.

Intrebarea ”cum va arata Europa?” ne trimite momentan si la o imagine a divizarii.

Si discriminarea aplicata Romaniei nu atenueaza aceasta perspectiva!

 

Autor: Adrian Marius Dobre, Secretar General Fundatia Europeana Titulescu

Sursa: http://blog.adrianmariusdobre.eu/

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *