Schengen: Sa ne decuplam de Bulgari!

Ministrul Justitiei din Germania a declarat ca intelege frustrarea manifestata de Bulgaria cu referire la amanarea aderarii acesteia la spatiul Schengen din cauza problemelor interne ale Romaniei :“Bulgaria indeplineste toate criteriile de aderare la Schengen. Am vazut cu ochii nostri ca toate granitele bulgaresti sunt pazite cu echipamente moderne de control. Bulgaria a facut progrese uriase si a reusit sa-si rezolve cea mai importanta problema: coruptia la punctele de frontiera. Inteleg pe deplin frustrarea Bulgariei de a-si vedea aderarea amanata din cauza problemelor interne ale altei tari. Oricum, separarea celor doua state este imposibila.”

Romania, cat si Bulgaria, ar trebui sa se inscrie in competitiile pentru realizarea obiectivelor nationale pe baza competentelor si a meritelor individuale.

Ministrul Justitiei german aprecia ca a vazut granitele bulgaresti si sunt pazite de echipamente moderne de control. Tinem sa ii aducem aminte ca Rapoartele Uniunii Europene, cat si voci reprezentative ale Europei au facut, dupa controale la fata locului, aceleasi aprecieri si despre Romania.

Strategia de extindere a Spatiului Schengen urmareste o logica pragmatica si conectata la unele interese comune expres sustinute.

Daca privim harta Europei si expunerea tarilor ce apartin Spatiului Schengen, observam ca a urmat linia extinderii Uniunii Europene, iar veriga lipsa in acest circuit este exact Romania – Bulgaria. Geometria si geopolitica relatiilor internationale sau a celor europene se intelege analizand si hartile, nu numai declarand aprecieri subiective pe trendul unor afilieri nefiresti a lucrurilor.

Romania a demonstrat ca a indeplinit toate criteriile impuse in demersul de aderare iar laitmotivul coruptiei si a slabelor rezultate in procesul de reformare a justitiei au fost aplicate ambelor tari din dorinta de a ascunde lipsa de competitivitate organizationala si institutionala a UE in privinta largirii spatiului si a integrarii reale.

Totusi, daca analizam, pe aceasta directie, a monitorizarii pe justitie, in special MCV-ul bulgaresc, observam ca:

Reformele in justitie sunt mai bine apreciate in Romania fata de Bulgaria. Modul de aplicare a reformelor bulgaresti a fost aspru criticat, in special din lipsa unei strategii pe termen lung, coerente si cu obiective punctuale. Nu se intelege ca scop al reformei un sistem judiciar functional, independent si eficient in care coruptia si crima organizata sunt pedepsite intr-adevar.

Exista indoieli asupra sustenabilitatii si ireversibilitatii generate de reforma din Justitia bulgareasca. Nicio masura anuntata de Guvernul de la Sofia nu scapa criticii deoarece nu au niciun rezultat tangibil:

–         Curtea specializata impotriva crimei organizate – Board KOR – organism anticoruptie – nu si-a indeplinit misiunea;

–         Raidurile politiei de frontiera nu au fost eficiente. Coruptia la frontiere atinge inca un grad ingrijorator;

–         Sistemul judiciar este acuzat de hibe puternice deoarece au existat cazuri proeminente cand inculpatii nu au intrat in regim de detentie chiar daca au primit sentintele de condamnare.

Aprecierile cu privire la reforma Justitiei din Romania cuprinde evaluari pozitive despre institutiile monitorizate si nu subliniaza deficiente asemanatoare cu cele din Bulgaria, care afecteaza in grad mai ridicat principiile pe care s-a consolidat Spatiul Schengen.

Ce este mai ingrijorator pentru Spatiul Schengen? Gradul ridicat al coruptiei la frontiere din Bulgaria sau gradul de coruptie la nivel inalt reclamat pentru Romania  fapt ce se traduce efectiv prin lupta politica declansata de Traian Basescu impotriva adversarilor politici? In ce situatie apare fenomenul de spill-over?

In Raportul MCV al Bulgariei, la dosarul crimei organizate apare cuvantul UNIC – deoarece grupurile de crima organizata exercita o influenta considerabila asupra activitatilor economice din tara si au o capacitate de mobilitate foarte mare. Faimoasele ucideri comandate sunt in trend, ajungandu-se la cifra de 150 in mai putin de 10 ani fara a fi trimise in fata instantelor de judecata.

Lupta impotriva coruptiei este blocata in contextul in care crima organizata influenteaza procesul politic.

Inca o data, ne intrebam, existenta crimei organizate atat de bine impamantenita din Bulgaria nu reprezinta un motiv de ingrijorare pentru europeni?

Evenimentul terorist din vara anului 2012 petrecut la Burgas, in Bulgaria este un argument pozitiv pentru germanii care considera ca Bulgaria ar fi indreptatita sa intre deja in Spatiul Schengen?

Diferente evident ca sunt, numai ca nu sunt pozitive si nu favorabile Bulgariei si a argumentelor Ministrului de Justitie german.

Pentru mai multe detalii, puteti consulta cele doua rapoarte la linkurile de mai jos:

MCV ro.

MCV bg.

Dar DA, trebuie sa pledam pentru o decuplare a Romaniei!

Romania are nevoie sa isi imbunatateasca in permanenta mediul economic, social si politic. Dar trebuie sa faca acest lucru cu multa responsabilitate si determinare si NU comparandu-se cu alte tari, oricare ar fi acelea.

Obiectivele Romaniei trebuie stabilite de catre romani, in functie de nevoile, obiectivele, aspiratiile si posibilitatile acestora.

De asemenea, responsabilitatea realizarii acestor obiective apartine in totalitate si nemijlocit tot romanilor.

 

Autor: Adrian Marius Dobre, Secretar General Fundatia Europeana Titulescu

Sursa: http://blog.adrianmariusdobre.eu/

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *