Solutii pentru respectarea cetateniei europene de catre Statul Roman

EUROLINK- Casa Europei propune 6 chestiuni fundamentale spre examinare Presedintiei si Consiliului European, pentru o ferma sprijinire a respectarii cetateniei europene de catre Statul roman

~ Prolog la Masa Rotunda a Casei Europei, 15 octombrie 2010 ~

Motto:

“Teza noastra este ca Romania trebuie sa se ocupe de cetatenii ei asa cum Franta se ocupa de cetatenii ei, o pozitie impartasita si de Comisia Europeana, care considera ca statele membre ale UE sunt responsabile de propria politica de integrare. Acest lucru este cu atat mai valabil pentru cetatenii de etnie roma, care sunt supusi discriminarii in tarile de origine.”

E. S. Dl Henri PAUL, Ambasadorul Republicii franceze in Romania

in ziarul “Romania Libera”, ed.8 oct. 2010

“Cred ca Romania merita mult mai mult si ca doar o politica inovatoare poate corecta starea depresiva in care ne-am afundat.”

E.S. Dl Ambasador Dr. Thoedor BACONSCHI, Ministrul Afacerilor Externe,

in revista “22.ro”, nr. 41/2010

In pregatirea Mesei Rotunde Europene, programata sa aiba loc in data de 15 octombrie 2010 la Palatul Parlamentului, prin consultarea publica propusa pe site-ul www.HouseofEurope.ro, initiatorii lanseaza in mod public, in cadrul editiei speciale a Buletinului Informativ “Early Warning Support”, provocarea ca societatea civila si expertii interesati de acest proces de reflectie si actiune civica sa raspunda in mod coerent si unitar la 6 chestiuni fundamentale de strategie pe care Presedintia Uniunii Europene si Consiliul European ar merita sa le puna pe tapet si sa le decida. Aceasta nu poate fi decat in favoarea accelerarii normalizarii comportamentului politic al elitelor Statului roman, cat si al indeplinirii mult mai consecvente si naturale a obligatiilor politice, juridice si morale pe care le are Statul roman in raport cu Uniunea Europeana in ansamblu, cat si cu Statele Membre, fiecare in parte:

  1. Este necesara o monitorizare si o supervizare speciala a Ministerului Finantelor Publice din cadrul Guvernului Romaniei pentru a-si indeplini mult mai ferm si corect obligatiile ce ii revin in raport cu noile norme si standarde financiare decise de UE, in special in legatura cu stablirea si respectarea alocarilor din bugetului de stat, cat si cu prevenirea iregularitatilor, conflictelor de interese, fraudelor  si coruptiei potentiale in absorbtia Fondurilor UE?
  2. In vederea depasirii impasului actual, este legitima si binevenita o supraveghere si o  evaluare ritmica paralela a modului in care Statul roman si organizatiile rome agreeate se implica in integrarea comunitatilor de romi din Romania si utilizeaza Fondurile Europene?
  3. Este posibila, realista si utila activarea de presiuni suplimentare asupra Statului roman pentru a-si indeplini cat mai prompt si completangajamentele si obligatiile din Tratatul de Aderare si a preveni formularea  unor tot mai numeroase proceduri de infringementcontra Guvernului Romaniei, inclusiv amanarea aderarii la Acordul Schengen?
  4. Ce penalizari sau sanctiuni suplimentare externe/comunitare pot fi propuse contra Statului roman in masura in care raporturile sale cu UE, dar si cu societatea civila din Romania vor continua sa se deterioreze constant si sistematic?
  5. Este cumva oportuna si cum ar merita privita politic posibilitatea (propusa deja pe plan european) de suspendare a dreptului de vot al reprezentantilor Statului roman in diverse instante comunitare, fara ca poporul roman sa aiba de suferit, dar pentru a se realiza o co-responsabilizare autentica si mai consistenta in apartenenta Romaniei la UE?
  6. Ce alte strategii inovative concepute european ar putea fi propuse si ar modifica atitudinea adeseori indiferenta sau chiar aroganta a numerosi politicieni si oficiali romani chiar fata de statutul de Stat Membru al Romaniei si la obligatiile prevazute pentru asigurarea si incurajarea manifestarii cetateniei europene in raport cu  proprii cetateni  si, simultan si in paralel, a integrarii in spatiul european si Piata Unica UE ?

In baza acestui set de interogatii si chestiuni problematice, identificate anterior de opinia publica, organizatorii isi propun stabilirea unei grile de evaluare si generare de raspunsuri constructive pentru a putea sesiza impreuna – in anii ce preced viitoarele alegeri parlamentare – o sansa de modificare a comportamentului institutional european al autoritatilor din Romania si a stilului de leadership, conforma marilor provocari si santiere in care se afla angrenate celelalte State Membre si forta UE in ansamblu, ca protagonist politic pe scena internationala.

Reamintim ca sondajul de opinie ad-hoc si temele de reflectie raman in continuare deschise celor interesati pana in data de 14 octombrie 2010, pe pagina de internet www.HouseofEurope.ro/taskforce.html

Partenerii media ai evenimentului sunt: Agentia de Presa RADOR, CalendarEvenimente.ro, Tribuna Economica, NewsChannel.ro, Economie si Administratie Locala, Euroconsultanta-Ghidul Firmei, ClubAfaceri.roPRwave.roFinantare.roSmartFinancial.roSmartBank.ro,GhiseulBancar.ro, Comunicatii Mobile, ComunicateMedia.roStiriEvenimente.roCaleaEuropeana.ro; Early Warning Support – “EU-RO Clearing Funds”.

Pentru conformitate,

Departamentul de presa si relatii publice

Fundatia EUROLINK-Casa Europei, Bucuresti

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *