UE se pregătește pentru combaterea propagandei în contextul alegerilor europene din 2019: Comisia Europeană a lansat o consultare publică privind știrile false, iar Federica Mogherini cere ”resurse adiționale” din partea țărilor membre

Uniunea Europeană este dispusă să facă noi pași concreți în direcția combaterii propagandei după ce luni Comisia Europeană a lansat o consultare publică privind știrile false și dezinformarea on-line și a creat un Grup de experți la nivel înalt, iar șefa diplomației europene, Federica Mogherini, a solicitat resurse adiționale pentru Stratcom, unitatea de lucru pentru combaterea propagandei din cadrul Serviciului European de Acțiune Externă.

”Trebuie să le dăm concetățenilor noștri mijloacele de a identifica știrile false, de a putea crede în ceea ce ei citesc online și de a gestiona informațiile pe care le primesc”, a argumentat prim-vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, într-un comunicat de presă.

De cealaltă parte, Federica Mogherini a precizat că bugetul unității de lucru pentru Comunicare Strategică din cadrul SEAE necesită mai multă consistență, în condițiile în care comunicarea strategică și combaterea propagandei au fost incluse pe agenda reuniunii miniștrilor de Externe din UE la solicitarea României și a altor 7 țări membre

Comisia Europeană va prezenta o strategie de combatere a știrilor false în 2018, cu un an înaintea alegerilor europene

Lucrările Grupului de experți la nivel înalt și rezultatele consultării publice vor fi integrate într-o strategie europeană de combatere a proliferării știrilor false, strategie pe care Comisia ar urma să o prezinte în primăvara anului 2018, cu un an înainte de alegerile europene.

Deși executivul european nu face nicio mențiune explicită privind un actor terț care utilizează propaganda pentru a destabiliza încrederea cetățenilor în UE, este cunoscut faptul că Rusia este suspectată de implicare în manipularea opiniei publice în contextul alegerilor din SUA, dar și în alegerile care au avut loc în Europa anul acesta, inclusiv și în evenimentele din Catalonia.

Interesul pentru combaterea știrilor false în preajma alegerilor europene din 2019 nu ține numai de presupusele interferențe ale unor actori terți, dar și de faptul că alegerile europarlamentare de peste doi ani au o miză aparte pentru Europa. Finalizarea procesului de ieșire a Marii Britanii din UE, summit-urile liderilor europeni (inclusiv cel de la Sibiu de pe 9 mai 2019) pentru determinarea viitorului UE în următorul deceniu și bifarea priorităților asumate de către Comisia Juncker – creșterea economică, digitalizare, apărare și securitate – vor fi teme majore în campania electorală din 2019 și vor necesita un efort substanțial de comunicare, dar și de combatere a dezinformării.

Consultarea publică lansată de Comisie va fi deschisă participării până la mijlocul lunii februarie. Ea se adresează cetățenilor, platformelor de comunicare socială, organizațiilor de știri (posturi de televiziune și radio, presă scrisă, agenții de presă, presă on-line și verificatori ai veridicității informațiilor), cercetătorilor și autorităților publice.

”Dorim să aflăm ce cred respondenții că se poate face la nivelul UE pentru a le oferi cetățenilor instrumente eficiente de identificare a informațiilor verificate și credibile, care să le permită în același timp să se adapteze rapid la provocările erei digitale”, precizează executivul european.

Mai multe detalii despre consultarea publică și întocmirea grupurilor de experți aici.

Înaltul Reprezentant al UE cere bani mai mulți pentru combaterea propagandei

FOTO: European External Action Service

Separat, miniștrii de Externe din țările membre ale Uniunii Europene au discutat luni subiectul comunicării strategice și combaterea propagandei, subiectul fiind inclus pe ordinea de zi a reuniunii Consiliului Afaceri Externe ca răspuns la scrisoarea adresată șefei diplomației europene, Federica Mogherini, de 8 state membre, printre care se numără și România.

În acest context, Federica Mogherini le-a cerut țărilor UE să sprijine o sporire a bugetului Stratcom pentru combaterea propagandei.

”Sper că de această dată Consiliul va sprijini propunerea mea și amendamentele Parlamentului European pentru a crește bugetul unității de lucru pentru Comunicare Strategică în termeni de consistență”, a spus Înaltul Reprezentant al UE.

Discuțiile din cadrul Consiliului au vizat acest aspect, în condițiile în care cele 8 țări semnatare ale scrisorii amintite au explicat faptul că forțele operative ale UE ar trebui să aibă o finanțare adecvată” și o bază instituțională solidă.

De altfel, în bugetul UE pentrul anul 2018 ce urmează a fi finalizat de către Parlamentul European și de Consiliu au fost incluse angajamente financiare de 1.1 milioane de euro pentru combaterea propagandei și a dezinformării.

 

.

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *