Unde merg romanii la cumparaturi pe timp de criza?

Românii preferă să își facă cea mai mare parte a cumpărăturilor în marile magazine. Potrivit unui studiu realizat pentru CaleaEuropeană.ro de către compania de cercetare Reveal Marketing Research, mai mult de jumatate dintre respondenti au declarat ca hypermarket-ul este tipul de magazin pe care il prefera.

Hypermarket-urile si supermarket-urile sunt apreciate pentru oferta mai bogata si mai diversificata, iar majoritatea clientilor le prefera deoarece gasesc aici toate produsele de care au nevoie, se arata in concluziile cercetarii.

Pe locul trei in topul preferintelor se afla minimarket-urile, care sunt cele mai la indemana pentru cumparaturile “last minute”, deoarece se afla in imediata proximitate a gospodariilor. Din minimarket-uri cumpara mai mult femeile decat barbatii, persoanele peste 55 de ani, cu educatie medie si venituri personale intre 500 si 1000 de Lei.

Din magazinele de discount cumpara in principal femeile, persoanele peste 55 de ani cu educatie medie, cu venituri intre 500 si 2000 de Lei. Pe de alta parte, din magazinele de tip cash&carry cumpara aproape de doua ori mai multi barbati decat femei. Acesti cumparatori sunt persoane intre 36-55 de ani, cu venituri intre 1001-2000 de Lei si cu educatie superioara.

Din hypermarket-uri cumpara toate tipurile de respondenti: atat femei cat si barbati, atat persoane de 36-55 de ani cat si peste 55 de ani, cu educatie medie si superioara si cu venituri predominant intre 500 si 2000 de Lei. Din supermarket-uri cumpara aproape in aceeasi masura femeile si barbatii. De asemenea procentele sunt asemanatoare intre persoanele cu venituri intre 500-1000 Lei si 1001-2000 de Lei. Jumatate dintre cumparatori au intre 36-55 de ani si educatie superioara.

Magazinele mari, preferate pentru cumparaturi saptamanale sau lunare

Frecventa cumparaturilor este cu atat mai mare cu cat magazinele se afla in imediata proximitate a gospodariilor. Magazinele mari, de tip cash&carry, supermarket si hypermarket sunt preferate pentru cumparaturile saptamanale sau chiar lunare. Frecventa medie cu care se cumpara din minimarket-uri si magazine de proximitate este de 2-3 ori pe saptamana. Supermarket-urile sunt cele preferate pentru cumparaturile saptamanale in timp ce magazinele cash&carry si hypermarket-urile sunt frecventate in medie de 2-3 ori pe luna.

Magazinele de proximitate, cumparaturi mai dese, sume cheltuite mai mici

Cercetarea efectuata de Reveal Marketing Research arata ca suma cheltuita este cu atat mai mica cu cat proximitatea fata de gospodarie este mai mare. Desi majoritatea respondentilor au declarat ca prefera marile magazine pentru cumparaturi, cel mai des acestia cumpara de la minimarket-uri si magazine de proximitate, unde cheltuie insa cele mai mici sume de bani. Peste 30% dintre respondenti au declarat ca lasa pana in 50 de Lei pentru de cumparaturi la minimarket-uri si magazine de proximitate.

In schimb in magazinele mari, gen supermarket, hypermarket si cash&carry, unde oferta este mult mai variata dar si distanta fata de casa este mai mare, respondentii au declarat ca sumele cheltuite sunt si de 4 ori mai mari, in aproximativ jumatate din cazuri acestea trecand de 200 Lei per vizita.

 

„Comportamentul de cumparare este determinat de echilibrul dintre beneficiile emotionale si cele rationale. In contextul actual al pietei, mesajul rational este cel care primeaza,comportamentul de cumparare fiind unul precaut. Cu toate ca magazine de proximitate sunt in continuare cele mai importante punti in relatia cu consumatorul, datorita beneficiilor emotionale asociate, marii retaileri au inteles perfect nevoile consumatorilor si si-au adaptat masurile prin comunicarea beneficiilor asociate cu relatia dintre consumator si stilul sau de viata, a mesajelor rationale, de cele mai multe ori legate de pretul produselor.”, declara Marius Luican, General Manager, Reveal Marketing Research.

 

Barbatii prefera super-market-urile

Barbatii aleg intr-o mai mare masura sa cumpere din supermarket-uri decat femeile. Persoanele intre 18-35 de ani merg in hypermarket-uri  mai des de o data pe saptamana, obiceiul lor fiind semnificativ diferit fata de cel al seniorilor de peste 55 de ani , care merg de 2-3 ori pe luna. Respondentii cu educatie medie si superioara prefera in mai mare masura cumparaturile din hypermarket-uri decat cei cu educatie primara.

 

Cumparatorii cu educatie superioara cheltuiesc sume mai mari

Femeile cheltuiesc mai multi bani in minimarket-uri in timp ce barbatii lasa sume mari de bani in supermarket-uri. Cei cu educatie superioara lasa pentru cumparaturi in hypermarket-uri in medie 330 Lei, cu aproximativ 100 RON  mai mult decat celelalte categorii. O diferenta semnificativa intre sumele de bani cheltuite in acest tip de magazin se observa si la persoanele cu venituri personale de peste 2000Lei, care lasa in medie 420 Lei, fata de cele cu venituri mai mici si care lasa cu pana la 200 Lei mai putin.

Studiul a fost realizat telefonic (CATI – Computer Assisted Telephonic Interviews), in luna octombrie 2011, pe un esantion de 800 de persoane cu varsta peste 18 ani. Marja de eroare calculata este de ± 3,46%.

 

Share daca ti-a placut articolul:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

thirteen − one =