Negociatorii Parlamentului European privind bugetul UE și președinția germană a Consiliului UE au ajuns marți, după zece săptămâni de negocieri intense, la un compromis privind un acord politic pentru bugetul de 1.824 de miliarde de euro al Uniunii Europene, informează legislativul european într-un comunicat în care subliniază că Parlamentul a obținut 16 miliarde de euro în plus față de pachetul convenit de șefii de stat sau de guvern la summitul din iulie.
Europarlamentarii refuzaseră să-şi dea acordul asupra viitorului buget multianual pentru perioada 2021-2027, estimând că suma de 1.074,3 miliarde de euro convenită în urma negocierilor între liderii europeni pentru acesta este insuficientă. Eurodeputaţii au cerut de asemenea instituirea unui mecanism de condiţionare a accesării fondurilor europene de situaţia statului de drept şi crearea de noi surse de venit pentru bugetul european, însă și un acord în acest sens a fost obținut la 5 noiembrie în urma tratativelor dintre președinția Consiliului și negociatorii Parlamentului.
În comunicatul citat, Parlamentul European arată că, din cele 16 miliarde suplimentare, 15 miliarde de euro vor consolida programele emblematice pentru a proteja cetățenii de pandemia COVID-19 și vor oferi oportunități următoarei generații și vor păstra valorile europene. De asemenea, 1 miliard de euro va spori flexibilitatea pentru a răspunde nevoilor și crizelor viitoare.
Prioritatea absolută a Parlamentului a fost aceea de a asigura majorări ale programelor emblematice care erau expuse riscului de a fi subfinanțate în urma acordului Consiliului European din iulie 2020, punând în pericol angajamentele și prioritățile UE, în special pactul verde și agenda digitală.
Fondurile suplimentare vor proveni în principal din amenzile încasate în contextul încălcării dreptului concurenței (pe care întreprinderile trebuie să le plătească atunci când nu respectă normele UE), în conformitate cu solicitarea continuă a Parlamentului de a menține banii generați de Uniune în bugetul UE.
Datorită acestui compromis, în termeni reali, Parlamentul European triplează, printre altele, pachetul pentru EU4Health, asigură echivalentul unui an suplimentar de finanțare pentru Erasmus+ și asigură o consolidare a finanțării pentru cercetare.
Noi resurse proprii
Negociatorii au fost de acord cu principiul conform căruia costurile de rambursare pe termen mediu și lung a datoriei rezultate din fondul de redresare nu ar trebui să fie în detrimentul unor programe de investiții bine stabilite în CFM și nu ar trebui să aibă ca rezultat contribuții mult mai mari bazate pe VNB din partea statelor membre. Prin urmare, negociatorii PE au elaborat o foaie de parcurs pentru introducerea de noi resurse proprii în următorii șapte ani. Această foaie de parcurs este inclusă în „acordul interinstituțional”, un text obligatoriu din punct de vedere juridic. În plus față de contribuția de pe urma materialelor plastice începând cu 2021, foaia de parcurs include o resursă proprie bazată pe schema de comercializare a certificatelor de emisii (ETS, din 2023, eventual legată de un mecanism de ajustare la frontiere a emisiilor de carbon), o taxă digitală (din 2024) și o resursă proprie bazată pe TTF, precum și o contribuție financiară din partea sectorului corporativ sau o nouă resursă întemeiată pe baza fiscală consolidată comună a societăților (din 2026).
Verificarea modului în care sunt cheltuite fondurile UE din instrumentul de redresare: consolidarea controlului bugetar
În ceea ce privește cheltuielile aferente pachetului New Generation EU, Parlamentul a obținut garanția că cele trei instituții se vor întâlni în mod regulat pentru a evalua punerea în aplicare a fondurilor puse la dispoziție în temeiul articolului 122. Cheltuielile vor fi realizate în mod transparent, iar Parlamentul, împreună cu Consiliul, va controla orice abatere de la planurile convenite anterior.
Instrumentul de redresare (New Generation EU) se bazează pe articolul 122 din Tratatul UE, care nu prevede niciun rol pentru Parlamentul European. Negociatorii PE au obținut, de asemenea, o nouă procedură de instituire a unui „dialog constructiv” între Parlament și Consiliu pe baza unei evaluări a Comisiei, pentru a conveni asupra implicațiilor bugetare ale oricărui nou act legislativ propus în temeiul articolul 122.
Aspecte orizontale: obiective în materie de biodiversitate, egalitatea de șanse între femei și bărbați
Vor fi puse în aplicare metodologii îmbunătățite de monitorizare a aspectelor legate de climă și de biodiversitate, cu scopul de a se asigura că cel puțin 30% din totalul cheltuielilor din bugetul Uniunii și din New Generation EU vor sprijini obiectivele în domeniul climei. De asemenea, 7,5% din cheltuielile anuale vor trebui dedicate obiectivelor privind biodiversitatea începând cu 2024 și 10 % începând cu 2026.
O altă prioritate orizontală a CFM va fi promovarea egalității de gen și a integrării, însoțită de o evaluare aprofundată a impactului și o monitorizare a programelor în funcție de criterii legate de egalitatea de gen.
Negocierile dintre Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene au început ca urmare a acordului șefilor de stat sau de guvern din UE din 21 iulie 2020 privind un plan istoric de relansare de 1.824 de miliarde de euro, alcătuit dintr-un CFM 2021-2027 de 1.074 de miliarde de euro și dintr-un instrument de recuperare economică de 750 de miliarde de euro.
Din cele 1.824 de miliarde de euro, România ar urma să beneficieze de 79,9 miliarde de euro.