Connect with us

CONSILIUL UE

Actul privind serviciile digitale: Germania, Franța și alte patru țări UE solicită Comisiei Europene acțiuni ferme împotriva platformelor precum Shein și Temu

Published

on

© European Union, 2015/ Source: EC - Audiovisual Service

Germania, Austria, Polonia, Danemarca, Țările de Jos și Franța solicită o abordare unificată în ceea ce privește aplicarea standardelor UE în domeniul comerțului electronic, cerând într-o scrisoare transmisă Comisiei Europene o aplicare mai strictă a legislației împotriva platformelor de comerț electronic, inclusiv cele asiatice Temu și Shein.

În scrisoarea transmisă înaintea unei reuniuni a miniștrilor competitivității care a avut loc joi la Bruxelles, cele șase țări îndeamnă Comisia Europeană să ia “toate măsurile necesare în limitele competenței sale” pentru a pune în aplicare Legea privind serviciile digitale (DSA) împotriva platformelor online foarte mari (VLOPS), relatează Euronews.com.

Desemnarea piețelor online Temu și Shein ca VLOP-uri “este un pas semnificativ” în aplicarea normelor, dar “rămâne esențială aplicarea riguroasă a DSA”, se arată în scrisoare. De altfel, miniștrii celor 27 de țări membre ale Uniunii Europene au discutat joi, la Bruxelles, la solicitarea Germaniei, dezvoltarea unei abordări unificate privind aplicarea standardelor UE în comerțul electronic, lucru salutat de Ecommerce Europe, organizația reprezentativă a companiilor din sectorul comerțului digital la nivelul UE.

Temu și Shein s-au alăturat unei liste de 25 de platforme care au fiecare mai mult de 45 de milioane de utilizatori lunari în UE, care include, de asemenea, Amazon, TikTok și Meta. ASD a intrat în vigoare în februarie 2024 pentru toate platformele online, introducând norme de transparență și obligații privind produsele ilegale.

Comisia va trebui să colecteze date privind încălcările, în cooperare cu coordonatorii naționali ai serviciilor digitale, pentru a detecta abaterile și a impune sancțiuni eficiente, se arată în scrisoare.

“Vor fi necesare etape suplimentare în ceea ce privește măsurile de punere în aplicare, de exemplu, digitalizarea specificațiilor produselor este esențială pentru a detecta automat deficiențele – cum ar fi prin intermediul pașaportului digital al produselor”, adaugă aceasta.

În orientările sale politice, Comisia s-a angajat să consolideze aplicarea comerțului electronic pe baza unor controale vamale, fiscale și de securitate eficiente. În viitorul colegiu, finlandeza Henna Virkkunen va supraveghea portofoliul tehnologiei, iar irlandezul Michael McGrath – care va supraveghea statul de drept – are, de asemenea, comerțul electronic printre competențele sale.

Țările menționate solicită, de asemenea, o mai mare supraveghere a pieței în statele membre ale UE, prin consolidarea competențelor de intervenție ale autorităților, în special în ceea ce privește capacitatea acestora de a acționa împotriva platformelor de comerț electronic.

“Intenționăm să consolidăm în continuare automatizarea și digitalizarea controalelor, de exemplu prin intermediul unui web-crawler”, scriu acestea, adăugând că acest lucru ar trebui să garanteze că consumatorii, în special copiii, au la dispoziție produse sigure.

În ceea ce privește vămile UE, cele șase state membre doresc ca discuțiile în curs în domeniul TVA și punerea în aplicare a importatorului desemnat și eliminarea scutirii de taxe vamale de 150 de euro să fie discutate cu prioritate. Germania încurajează Ungaria, care prezidează în prezent reuniunile miniștrilor UE, și Comisia să avanseze discuțiile privind aceste propuneri.

Ultima lor prioritate este protecția datelor. Potrivit scrisorii, executivul UE va trebui să afle mai multe despre datele colectate de platformele de comerț electronic și despre modul în care acestea utilizează aceste date.

În ultimele luni, Comisia Europeană a desemnat, în temeiul Actului privind serviciile legislative, atât Shein, cât și Temu, drept platforme online foarte mari care trebuie să respecte normele UE privind serviciile digitale, protejând consumatorii.

În același timp, presa a relatat că UE pregătește modificarea taxelor vamale pentru coletele de sub 150 de euro pentru a contracara volumele uriașe de colete Shein și Temu, acuzate că nu respectă legislația europeană.

De altfel, Federația Organizațiilor Consumatorilor Germani a transmis încă din luna aprilie că platforma chineză Temu nu respectă legislația UE privind protecția consumatorilor, avertizând că ia în considerare o acțiune în justiție. Ulterior, Polonia a amenințat de la nivel guvernamental platformele asiatice Shein și Temu cu blocarea geografică dacă vor încălca drepturile clienților polonezi, iar Asociația Comercianților din Austria a acuzat platforma Temu de practici comerciale necinstite.

Și la nivel național, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor din România a demarat verificări privind potențiale practici comerciale incorecte ale platformelor online de cumpărături Temu și Shein.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

CONSILIUL UE

Miniștrii țărilor UE au discutat despre ajutoarele de stat, IMM-uri și viitorul pieței unice în contextul rapoartelor Draghi și Letta: Soluțiile propuse sunt susținute de România de mai mult timp

Published

on

© European Union 2024

Soluțile propuse de raportul Draghi pentru îmbunătățirea competitivității europene cuprind și soluții susținute de România de mai mult timp, le-a transmis joi ministrul român al economiei Ștefan-Radu Oprea omologilor săi din UE, alături de care a participat la reuniunea Consiliului Uniunii Europene de la Bruxelles, în format competitivitate, axat pe piața unică și industrie.

Oprea, care anterior a prezidat o reuniune de coordonare a miniștrilor de resort din familia Socialiștilor Europeni, a precizat că reuniunea Consiliului a avut pe agendă analiza raportului Draghi, viitorul schemelor de ajutor de stat, scrisori de poziție pe tema e-commerce și a Strategiei industriale europene sau despre provocările pe care le resimt IMM-urile.

Poziționarea României a fost de a aprecia raportul Draghi pentru analiza corectă asupra cauzei pierderii competitivității companiilor europene. Printre soluțiile propuse se regăsesc și cele susținute de România de mai mult timp“, a spus ministrul social-democrat, într-o postare pe Facebook.

Oprea a insistat asupra nevoii de finanțarea a companiilor energo-intensive, asupra unor termene realiste, corelate cu dezvoltarea actuală a pieței automobilelor electrice pentru industria auto sau debirocratizarea și simplificarea reală a proceselor birocratice europene.

Vom continua discuțiile cu Italia, Cehia, Slovacia și alte State Membre pentru identificarea poziției comune pentru susținerea industrie auto“, a asigurat el.

Potrivit unui comunicat al Consiliului UE, miniștrii europeni au purtat o discuție privind viitorul competitivității europene, pe baza unei note pregătite de președinția maghiară a Consiliului UE.

Miniștrii au făcut o evaluare generală a raportului lui Mario Draghi intitulat „Viitorul competitivității europene” și au discutat ce elemente ale acestui raport ar trebui reflectate în noul acord privind competitivitatea europeană.

Al doilea schimb de opinii al miniștrilor s-a axat pe cadrul ajutoarelor de stat și pe contribuția acestora la obiectivele de politică ale UE, pe baza unui document de referință pregătit de președinția maghiară.

Miniștrii și-au exprimat opiniile cu privire la propunerile privind ajutoarele de stat care au fost incluse în rapoartele foștilor prim-miniștri italieni Enrico Letta și Mario Draghi privind piața internă și, respectiv, competitivitatea.

De asemenea, aceștia au reflectat asupra oportunității trecerii de la normele-cadru temporare privind ajutoarele de stat la normele privind ajutoarele de stat anterioare crizei.

În cele din urmă, miniștrii au explicat modul în care, în opinia lor, ar putea fi crescut nivelul de finanțare publică care contribuie la competitivitatea UE.

Miniștrii din UE au avut un schimb de opinii privind fructificarea de către IMM-uri a beneficiilor pieței unice. Discuția s-a axat pe măsurile care trebuie luate cel mai urgent în Uniunea Europeană pentru a îmbunătăți accesul IMM-urilor la piața internă, inclusiv cooperarea transfrontalieră, și pe oportunitatea adaptării definiției IMM-urilor și a întreprinderilor mici cu capitalizare medie la nevoile mediului economic al secolului al XXI-lea.

De asemenea, miniștrii au primit informări cu privire la alte chestiuni, respectiv comerțul electronic (la solicitarea delegației germane), prioritățile pentru piața internă (la solicitarea delegațiilor cehă și luxemburgheză)

Miniștrii au aprobat, de asemenea legea privind piața internă pentru situații de urgență și reziliență (IMERA) și măsurile însoțitoare (IMERA omnibus), precum și Cerul unic european 2+.

Continue Reading

CONSILIUL UE

Țările din UE vor avea 18 luni la dispoziție pentru implementarea Actului legislativ privind reziliența și situațiile de urgență pe piața internă (IMERA)

Published

on

© European Union, 2022

Consiliul Uniunii Europene a dat joi aprobarea finală pentru un nou regulament menit să îmbunătățească reziliența pieței interne și capacitatea de răspuns în situații de urgență, potrivit unui comunicat. Actul legislativ privind reziliența și situațiile de urgență pe piața internă (IMERA) a trecut astfel de ultima etapă a procesului decizional și va asigura pregătirea pentru crizele viitoare, coordonarea la nivel european și reacții rapide în fața unor situații neprevăzute.

Regulamentul IMERA introduce un cadru care va permite monitorizarea potențialelor crize, activarea unor regimuri de vigilență sau de urgență și coordonarea răspunsurilor între statele membre și instituțiile europene. De asemenea, Consiliul a adoptat un pachet de măsuri complementare („IMERA omnibus”) care actualizează legislația existentă în domeniile esențiale pentru piața internă, adaptând-o la noile provocări.

Măsuri esențiale pentru crize

Un aspect central al IMERA este crearea unui „grup consultativ” format din reprezentanți ai Comisiei Europene și ai statelor membre, care va evalua situațiile de criză și va propune soluții adecvate în cazurile de urgență. În plus, regulamentul prevede măsuri de ultimă instanță, precum solicitări prioritare de produse relevante pentru criză și proceduri accelerate de introducere pe piață a anumitor bunuri critice.

Pentru a evalua impactul crizelor asupra pieței interne, Comisia Europeană va efectua teste de rezistență și simulări, iar operatorii economici vor fi încurajați să dezvolte protocoale de răspuns și să organizeze cursuri de formare pentru situații de criză.

După aprobarea de astăzi, actul legislativ va fi semnat de președinta Parlamentului European și de președintele Consiliului și va fi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Regulamentul va intra în vigoare la 20 de zile după publicare, iar statele membre vor avea la dispoziție 18 luni pentru a implementa noile norme.

Această inițiativă urmărește să consolideze reziliența pieței interne europene în fața viitoarelor crize, asigurându-se că bunurile, serviciile și persoanele pot circula liber chiar și în cele mai dificile circumstanțe.

Continue Reading

CONSILIUL UE

Consiliul UE și-a adoptat poziția pentru reforma “Cerului Unic European”, un dosar coordonat în numele Parlamentului European de fostul eurodeputat român Marian-Jean Marinescu

Published

on

© European Communities, 2005/ Source: EC - Audiovisual Service

În vederea îmbunătățirii eficienței generale a modului în care spațiul aerian european este organizat și gestionat, Consiliul Uniunii Europene a adoptat joi poziția sa în primă lectură privind reforma cerului unic european, un dosar negociat vreme de peste un deceniu, în numele Parlamentului European, de fostul europarlamentar român Marian-Jean Marinescu.

Potrivit unui comunicat al Consiliului remis CaleaEuropeană.ro, scopul reformei este de a îmbunătăți performanța, organizarea și gestionarea spațiilor aeriene din UE și furnizarea serviciilor de navigație aeriană pentru a crește capacitatea, a reduce costurile și a spori adaptabilitatea sistemului, încercând totodată să reducă impactul aviației asupra mediului și climei. Poziția Consiliului în primă lectură menține obiectivele-cheie ale cerului unic european: consolidarea siguranței, răspunsul la nevoile de capacitate și contribuția la reducerea emisiilor de CO₂, fiind în același timp rentabilă.

Principalele elemente ale poziției Consiliului: 

Poziția Consiliului în primă lectură conține următoarele elemente principale, în conformitate cu acordul provizoriu dintre colegiuitori:

– în ceea ce privește domeniul de aplicare al noului cadru legislativ, aplicarea regulamentului nu aduce atingere suveranității statelor membre asupra spațiului lor aerian și cerințelor statelor membre în materie de ordine publică, securitate publică și apărare;

– în consecință, noul regulament nu acoperă operațiunile și antrenamentele militare.

În ceea ce privește furnizarea de servicii de navigație aeriană și de trafic aerian și organizarea reglementării acestora:

– fiecare stat membru desemnează o autoritate națională de supraveghere pentru a evalua conformitatea furnizorilor de servicii de navigație aeriană cu anumite cerințe, cum ar fi sustenabilitatea financiară și structura organizațională, în cooperare cu autoritatea națională competentă responsabilă cu certificarea furnizorilor de servicii de navigație aeriană;

– statele membre pot decide să atribuie aceste sarcini uneia sau alteia dintre autorități;

– furnizorii de servicii de navigație aeriană și autoritatea națională de supraveghere pot face parte din aceeași organizație, cu condiția ca acestea să fie separate din punct de vedere funcțional și să îndeplinească cerințele de independență;

– statele membre vor avea, de asemenea, posibilitatea de a fuziona funcțiile de supraveghere economică și de siguranță în cadrul aceleiași entități administrative, deoarece această soluție reduce birocrația și se adaptează la modelele organizaționale existente;

– furnizorii de servicii de trafic aerian pot deschide voluntar anumite servicii de navigație aeriană la condițiile pieței, iar statele membre pot decide să autorizeze deschiderea la condițiile pieței a serviciilor de trafic aerian pentru controlul aerodromurilor și/sau al apropierii;

– autoritățile naționale de supraveghere și Comisia vor evalua împreună performanța serviciilor de navigație aeriană, în conformitate cu principiile subsidiarității și proporționalității.

Comisia este asistată în acest proces de un comitet independent de evaluare a performanțelor (PRB), care are un rol consultativ, este instituit ca o entitate stabilă și permanentă și va fi finanțat din bugetul UE.

În plus, au fost introduse măsuri de reducere a amprentei de CO₂ a sectorului aviației, în principal posibilitatea unei modulații obligatorii a tarifelor de rută pentru a încuraja utilizatorii spațiului aerian să sprijine îmbunătățirea performanțelor climatice și de mediu, cum ar fi utilizarea rutelor disponibile cu cel mai mare consum de combustibil sau utilizarea sporită a tehnologiilor de propulsie alternative nepoluante. Acestea ar face obiectul unui studiu de fezabilitate care va determina contribuția și valoarea adăugată a unei astfel de modulări și va evalua impactul acesteia asupra traficului aerian, a furnizării de servicii, a costurilor administrative și a părților interesate.

În cele din urmă, perspectiva de rețea este consolidată prin adăugarea de noi funcții de rețea și prin atribuirea de sarcini suplimentare, clar delimitate, actualului administrator al rețelei, Eurocontrol, astfel încât acesta să poată contribui mai bine la utilizarea durabilă și eficientă a spațiului aerian, în timp ce statele membre vor fi pe deplin implicate în deciziile de importanță strategică pentru rețea.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions
SCHENGEN5 mins ago

Germania “a muncit din greu” pentru aderarea României la Schengen și va continua să o facă, asigură ambasadorul Gebauer: România merită să fie în Schengen, “nu este un act de milă”

COMISIA EUROPEANA10 mins ago

 Ungaria, trimisă la Curtea de Justiție a Uniunii Europene din cauza legii sale privind apărarea suveranității

INTERNAȚIONAL24 mins ago

Ambasadorul Germaniei respinge o pace dictată de Rusia: Soluția pentru care lucrăm trebuie să aducă pace și securitate Europei și Ucrainei în special

ROMÂNIA38 mins ago

Procedură de infringement: Comisia Europeană solicită României să elimine restricțiile legate de stabilirea prețurilor și exportul de energie electrică și gaze

ENERGIE1 hour ago

România ar putea juca rolul de furnizor de energie pentru industria germană. Ambasadorul Peer Gebauer: Energia va fi un pilon major al relațiilor bilaterale

ROMÂNIA1 hour ago

Ambasadorul Germaniei: O Românie “de încredere, pro-occidentală și pro-atlantică” este “moștenirea lui Klaus Iohannis”. Rezultatele alegerilor nu vor schimba cursul de acțiune al României

ENGLISH2 hours ago

INTERVIEW | Ambassador Peer Gebauer on German Unity Day: We will remain a pillar of stability in Europe. Energy and defense, major pillars of growth in German-Romanian cooperation

INTERVIURI2 hours ago

INTERVIU | Ambasadorul Peer Gebauer, de Ziua Unității Germane: Vom rămâne un pilon de stabilitate în Europa. Energia și apărarea, pilonii majori de creștere a cooperării româno-germane

EUROBAROMETRU2 hours ago

Eurobarometru: 7 din 10 români consideră că țara lor a avut beneficii de pe urma statutului de membru al UE. 68% sunt optimiști cu privire la viitorul UE

ROMÂNIA3 hours ago

Klaus Iohannis, vizită în Franța pentru summitul Francofoniei. Șeful statului va prezenta viziunea României privind rolul francofoniei în transformarea multilateralismului

ROMÂNIA1 hour ago

Ambasadorul Germaniei: O Românie “de încredere, pro-occidentală și pro-atlantică” este “moștenirea lui Klaus Iohannis”. Rezultatele alegerilor nu vor schimba cursul de acțiune al României

ENGLISH2 hours ago

INTERVIEW | Ambassador Peer Gebauer on German Unity Day: We will remain a pillar of stability in Europe. Energy and defense, major pillars of growth in German-Romanian cooperation

INTERVIURI2 hours ago

INTERVIU | Ambasadorul Peer Gebauer, de Ziua Unității Germane: Vom rămâne un pilon de stabilitate în Europa. Energia și apărarea, pilonii majori de creștere a cooperării româno-germane

CHINA2 days ago

Noul secretar general NATO: Interesele și reputația Chinei vor fi afectate de faptul că alimentează “cel mai mare conflict din Europa de la al Doilea Război Mondial”

NATO2 days ago

Noul secretar general NATO îl avertizează pe Putin că Alianța “nu va ceda” în susținerea Ucrainei și diminuează temerile legate de Trump

ROMÂNIA2 days ago

Forumul de Securitate de la Varșovia. Ministrul Energiei, intervenție francă: Piața energiei ar trebui să fie o piață unică. Nu trebuie să fii un geniu ca să vezi unde se termină prețurile mici și unde încep cele mari

U.E.2 days ago

UE ia în considerare o nouă tranșă de asistență pentru Liban, denunțând încălcarea suveranității acestuia de către Israel

ROMÂNIA2 days ago

Oficial: România îndeplinește începând de astăzi toate criteriile tehnice pentru aderarea la Visa Waiver, anunță ambasadorul României în SUA

ROMÂNIA3 days ago

Ministrul Apărării subliniază necesitatea de „tineri militari cât mai bine pregătiți și motivați pentru provocările viitorului mediu de securitate”

CONSILIUL DE SECURITATE1 week ago

Klaus Iohannis, în ultimul său discurs la ONU: România pledează pentru un Consiliu de Securitate al Națiunilor Unite extins, în care responsabilitatea este norma, nu excepția

Trending