Connect with us

CONSILIUL UE

Actul privind solidaritatea cibernetică: Statele membre convin asupra unei poziții comune pentru consolidarea capacităților de securitate cibernetică în UE

Published

on

© European Union, 2021/ Source: EC - Audiovisual Service

Statele membre la nivel de reprezentanți au ajuns la o poziție comună asupra așa-numitului ”act privind solidaritatea cibernetică”, menit să consolideze capacitățile UE de a detecta, de a se pregăti și de a răspunde la amenințările și incidentele de securitate cibernetică.

”Acordul de astăzi reprezintă un al pas pentru a îmbunătăți reziliența cibernetică a Europei. Cu siguranță va consolida capabilitățile UE și ale țărilor membre de se pregăti, preveni, răspunde și acoperi o scară largă de amenințări cibernetice și atacuri într-un mod mai eficient și eficace”, a subliniat ministrul spanil al digitalizării, Jose Luis Escriva, conform unui comunicat al instituției. 

Principalele propuneri ale Comisiei

Propunerea Comisiei Europene vizează în principal:

  • să sprijine detectarea și sensibilizarea cu privire la amenințările și incidentele de securitate cibernetică semnificative sau la scară largă
  • să consolideze pregătirea și să protejeze entitățile critice și serviciile esențiale, cum ar fi spitalele și serviciile de utilități publice
  • să consolideze solidaritatea la nivelul UE, gestionarea concertată a crizelor și capacitățile de reacție la nivelul statelor membre
  • contribuie la asigurarea unui peisaj digital sigur și securizat pentru cetățeni și întreprinderi.

Pentru a detecta rapid amenințările cibernetice majore, propunerea stabilește ”un scut european cibernetic”, o infrastructură paneuropeană formată din centre operaționale de securitate (SOC) naționale și transfrontaliere din întreaga UE. Acestea sunt entități însărcinate cu schimbul de informații și au sarcina de a detecta amenințările cibernetice și de a acționa în consecință.

Acestea vor utiliza tehnologii de ultimă generație, cum ar fi inteligența artificială (AI) și analiza avansată a datelor, pentru a detecta și partaja în timp util avertismente privind amenințările și incidentele cibernetice la nivel transfrontalier. La rândul lor, autoritățile și entitățile relevante vor putea să răspundă mai eficient și mai eficace la incidentele majore.

Proiectul de regulament promovează, de asemenea, crearea unui mecanism cibernetic de urgență pentru a spori pregătirea și capabilitățile în UE. Acesta va sprijini:

  • acțiuni de pregătire, inclusiv testarea entităților din sectoarele extrem de critice (sănătate, transporturi, energie etc.) pentru a detecta eventualele vulnerabilități, pe baza unor scenarii și metodologii comune de risc
  • o nouă rezervă de securitate cibernetică a UE constând în servicii de răspuns la incidente de la furnizori de încredere din sectorul privat, precontractate și, prin urmare, pregătite să intervină, la cererea unui stat membru sau a instituțiilor, organismelor și agențiilor UE, în cazul unui incident de securitate cibernetică semnificativ sau la scară largă
  • asistență reciprocă în termeni financiari, în cazul în care un stat membru ar putea oferi sprijin unui alt stat membru.

În cele din urmă, regulamentul propus instituie mecanismul de analiză a incidentelor de securitate cibernetică pentru a spori reziliența UE prin examinarea și evaluarea incidentelor de securitate cibernetică semnificative sau de amploare după ce acestea au avut loc, prin extragerea de învățăminte și, dacă este cazul, prin emiterea de recomandări pentru a îmbunătăți poziția UE în domeniul cibernetic. La cererea Comisiei sau a autorităților naționale, agenția de securitate cibernetică a UE (ENISA) ar urma să analizeze anumite incidente de securitate cibernetică și să prezinte un raport cu lecțiile învățate și recomandări.

Amendamentele Consiliului

Consiliul este de acord cu principalele propuneri ale Comisiei, dar amendează propunerea de regulament în următoarele aspecte:

  • clarifică terminologia și adaptează textul la specificitățile statelor membre, în special în ceea ce privește SOC-urile și scutul cibernetic
  • în ceea ce privește obiectul și domeniul de aplicare, a fost îmbunătățit limbajul cu privire la măsurile de răspuns și de redresare, precum și la dispozițiile care se referă la securitatea națională
  • definițiile au fost modificate și aliniate la alte acte legislative, în principal la directiva recent revizuită privind rețelele și sistemele informatice (NIS 2)
  • caracterul voluntar al implicării statelor membre în mecanismele instituite prin propunerea Comisiei a fost subliniat în tot textul, iar interacțiunile dintre entitățile existente și cele definite de proiectul de regulament au fost clarificate
  • rolul agenției UE pentru securitate cibernetică (ENISA) a fost consolidat și clarificat în întregul text
  • au fost introduse îmbunătățiri în ceea ce privește achizițiile publice, finanțarea, schimbul de informații și mecanismul de analiză a incidentelor.

Acordul de astăzi cu privire la poziția comună a Consiliului (mandat de negociere) va permite viitoarei președinții să înceapă negocierile cu Parlamentul European cu privire la versiunea finală a legislației propuse.

Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialistă în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

CONSILIUL UE

România a reiterat la reuniunea miniștrilor de externe din UE sprijinul ferm pentru o pace justă și durabilă, cu implicarea Ucrainei și a Europei în negocieri pentru a asigura sustenabilitatea unui acord de pace

Published

on

© MAE/ Facebook

Ministrul afacerilor externe Emil Hurezeanu a participat marți, 20 mai 2025, la reuniunea miniștrilor afacerilor externe din statele membre ale UE (Consiliul Afaceri Externe/CAE), care a avut loc la Bruxelles.

Potrivit unui comunicat remis CaleaEuropeană.ro, agenda reuniunii a inclus agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, respectiv evoluțiile din Orientul Mijlociu, inclusiv Siria.

Cu privire la agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, ministrul Emil Hurezeanu a subliniat importanța continuării sprijinului UE pentru Ucraina pe toate palierele și a reiterat susținerea pentru apelul partenerilor internaționali pentru încetarea focului în Ucraina.

De asemenea, ministrul român de externe a salutat adoptarea celui de-al 17 pachet de sancțiuni la adresa Rusiei, precum și noile listări în direcția consolidării regimului de sancțiuni al UE privind acțiunile hibride ale Rusiei și în cadrul regimului privind drepturile omului.

Citiți și: UE adoptă cel de-al 17-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Noile măsuri vizează aproape 200 de nave din „flota fantomă” de petroliere rusești

A salutat coordonarea la nivelul liderilor ”coaliției de voință”, reiterând sprijinul ferm pentru o pace justă și durabilă, cu implicarea Ucrainei și a Europei în negocieri pentru a asigura sustenabilitatea unui acord de pace.

Totodată, șeful diplomației române a reafirmat sprijinul pentru avansarea negocierilor de aderare a Ucrainei și Republicii Moldova la UE, având în vedere progresele înregistrate de cele două state.

Referitor la situația din Orientul Mijlociu, ministrul Emil Hurezeanu a exprimat îngrijorarea față de continuarea escaladării din Fâșia Gaza și a transmis un apel către toate părțile în vederea respectării dreptului internațional umanitar și reluarea dialogului.

În context, a subliniat faptul că România va continua să sprijine acțiunile umanitare din Gaza, menționând faptul că cea mai recentă evacuare medicală a unor pacienți pediatrici din Gaza, la care țara noastră  a contribuit în baza Mecanismului de Protecție Civilă al Uniunii Europene, a avut loc la 14 mai, numărul total de pacienți care primesc îngrijiri medicale în țara noastră fiind în prezent de 41 de persoane.

Referitor la situația din Siria, șeful diplomației române a evidențiat așteptările din partea comunității internaționale de la noile autorități siriene în privința continuării procesului de tranziție politică pașnică și inclusivă.

De asemenea, ministrul afacerilor externe a subliniat importanța ameliorării situației economice a Siriei pentru a contribui la consolidarea stabilității interne.

Continue Reading

CONSILIUL UE

UE adoptă cel de-al 17-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Noile măsuri vizează aproape 200 de nave din „flota fantomă” de petroliere rusești

Published

on

© European Union 2025

Statele membre au adoptat marți cel de-al 17-lea pachet de sancțiuni economice și individuale împotriva Rusiei, vizând limitarea accesului acesteia la tehnologii militare esențiale și reducerea veniturilor din energie care alimentează războiul de agresiune împotriva Ucrainei. Noul pachet sancționează sever „flota fantomă” de petroliere a Rusiei, operatorii acesteia, precum și un important producător rus de petrol.

„Această rundă de sancțiuni împotriva Rusiei este cea mai amplă de la începutul războiului, împreună cu noi sancțiuni hibride, legate de drepturile omului și de armele chimice. În acest al 17-lea pachet, includem Surgutneftegas – un gigant petrolier rus – precum și aproape 200 de nave din flota fantomă a Rusiei. În timp ce Putin simulează interesul pentru pace, mai multe sancțiuni sunt în lucru. Acțiunile Rusiei și cei care permit Rusiei se confruntă cu consecințe grave. Cu cât Rusia persistă mai mult în războiul său ilegal și brutal, cu atât răspunsul nostru va fi mai dur”, a declarat șefa diplomației europene, Kaja Kallas.

Comisia Europeană salută adoptarea de către Consiliu a celui de al 17-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Noile sancțiuni ale UE sporesc costul pentru Rusia de a-și continua războiul, sporind presiunea asupra economiei sale deja tensionate și fragile. „Acesta este un semnal clar al sprijinului continuu și de neclintit al UE pentru Ucraina”, transmite instituția.

Citiți și: Ambasadorii UE au aprobat cel de-al 17-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Ursula von der Leyen: „Acest război trebuie să se încheie”

Potrivit comunicatului oficial, cel de al 17-lea pachet conține următoarele elemente-cheie:

Măsuri de anticircumvenție

UE a inclus pe listă 189 de nave suplimentare care fac parte din flota fantomă a petrolierelor sau care contribuie la veniturile energetice ale Rusiei, numărul total al navelor incluse pe listă ridicându-se la 342. Navele au fost identificate împreună cu statele membre și cu Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă (EMSA). Acestea fac în prezent obiectul unei interdicții privind accesul în porturi și al unei interdicții privind furnizarea de servicii.

Listările navelor UE, împreună cu eforturile depuse de țări partenere precum Regatul Unit și SUA, reduc în mod semnificativ capacitatea Rusiei de a obține venituri din eludarea plafonului prețului petrolului, ceea ce face din ce în ce mai dificilă înlocuirea navelor sancționate.

În ansamblu, exportul de petrol a devenit mai complex și mai costisitor pentru Kremlin, deoarece aceste nave nu mai sunt capabile să funcționeze ca de obicei. Potrivit celor mai recente date ale Coaliției pentru plafonarea prețului petrolului, există o scădere a volumelor transportate și a numărului de nave care transportă petrol rusesc. De când UE a început să includă pe listă aceste nave, livrările de țiței din Rusia au scăzut cu 76 %.

Acest pachet adaugă, de asemenea, 31 de noi întreprinderi pe listă care oferă sprijin direct sau indirect complexului militar industrial al Rusiei sau care sunt implicate în eludarea sancțiunilor. Aceasta include 18 societăți stabilite în Rusia și 13 stabilite în țări terțe (6 Turcia, 3 Vietnam, 2 EAU, 1 Serbia și 1 Uzbekistan).

Listații suplimentare

Pachetul de astăzi include 75 de includeri suplimentare pe listă, inclusiv 17 persoane și 58 de entități, responsabile de acțiuni care subminează integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei. Acestea fac în prezent obiectul înghețării activelor și al interdicției de a pune la dispoziție resurse economice, precum și – în cazul persoanelor fizice – al interdicțiilor de călătorie. Noile listări afectează în principal sectorul militar și cel al apărării din Rusia. Noile liste utilizează noi criterii legate de facilitatorii flotei fantomă și noile criterii pentru industria militară, ambele adoptate în cel de al 16-lea pachet. În plus, listările includ o companie rusă de transport maritim (Joint Stock Company Volga Shipping) importantă pentru generarea de venituri. În cele din urmă, noile liste vizează, de asemenea, actorii implicați în jefuirea patrimoniului cultural, precum și alte persoane care erau active în teritoriile ocupate.

Măsuri comerciale

Pachetul extinde și mai mult lista produselor cu dublă utilizare și a produselor tehnologice avansate care fac obiectul restricțiilor la export, cu scopul de a împiedica Rusia să utilizeze tehnologii-cheie, în special pentru utilizări militare, cum ar fi:

  • precursori chimici ai materialelor energetice. Există dovezi că acești precursori chimici sunt utilizați, direct sau indirect, drept propulsori pentru rachetele rusești. În consecință, în acest ambalaj au fost adăugate articole precum clorat de sodiu, clorat de potasiu, pulbere de aluminiu, pulbere de magneziu și pulbere de bor.
  • piese de schimb și componente pentru mașini-unelte de înaltă precizie pentru controlul numeric al computerului ( CNC ). În timp ce mașinile-unelte sunt deja în mare parte acoperite de sancțiuni deja în vigoare, piesele de schimb, cum ar fi șuruburile cu bile și codificatoarele, sunt esențiale pentru ca Rusia să își mențină baza industrială care deservește sistemul militar.

Prin restricționarea exporturilor acestor produse sensibile și prin supunerea lor la măsuri antieludare, cum ar fi interdicția de tranzit, va deveni mult mai dificil pentru Rusia să se aprovizioneze cu aceste resurse.

„Scutirea de SAKHALIN”

Cel de al 17-lea pachet include o prelungire a derogării de la plafonul prețului petrolului, care permite transportul de țiței originar din proiectul Sahalin-2 din Rusia cu nave către Japonia, pe baza preocupărilor legate de securitatea energetică. Prelungirea se acordă pentru o perioadă de un an, până la 28 iunie 2026.

Impactul sancțiunilor 

Sancțiunile UE rămân în centrul răspunsului UE la agresiunea militară nejustificată a Rusiei împotriva Ucrainei. Acestea au un obiectiv clar – subminarea capacității Rusiei de a finanța și de a susține războiul său împotriva Ucrainei. Datele economice indică în mod clar faptul că sancțiunile UE funcționează.

Rusia își vinde acum resursele la un preț redus și cumpără ceea ce are nevoie la un preț ridicat, ceea ce are un impact negativ clar asupra economiei sale. Economia rusă funcționează aproape la capacitate maximă și se confruntă cu o inflație ridicată și în creștere, în prezent de peste 10 %, și se estimează că va ajunge la 9,3 % în 2025, depășind cu mult ținta sa de 4 %. Deficitul guvernului crește vertiginos, iar dobânzile sunt de 21%. De asemenea, Rusia s-a folosit în mod considerabil de Fondul său Național de Avuție pentru a-și finanța deficitul bugetar. Valoarea activelor lichide deținute de Fond este astăzi cu 65% mai mică decât înainte de război.

În plus, datorită sancțiunilor UE și G7 în domeniul energiei și politicii REPowerEU de diversificare a aprovizionării și de înlocuire a importurilor din Rusia, veniturile Rusiei din petrol și gaze au scăzut de la 100 de miliarde de euro în 2022 la 22 de miliarde de euro în 2024. Aceasta este o reducere de aproape 80% în comparație cu înainte de război.

Prin restricții la export, economia rusă este împiedicată să aibă acces la bunuri cu dublă utilizare, tehnologii critice și bunuri industriale esențiale pentru efortul său de război, cum ar fi piese de schimb, utilaje și produse electronice. Rusia a pierdut peste 60 % din ceea ce a primit din comerțul cu UE înainte de război. 

UE menține o coordonare internațională puternică în ceea ce privește sancțiunile în cadrul G7 și cu alți parteneri care împărtășesc aceeași viziune. În calitate de gardian al tratatelor UE, Comisia Europeană monitorizează aplicarea sancțiunilor UE de către statele membre ale UE.

Continue Reading

CONSILIUL UE

Statele membre susțin simplificarea colectării TVA pentru bunurile importate

Published

on

© European Union, 2017/ Source: EC - Audiovisual Service

Consiliul Uniunii Europene a ajuns la un acord cu privire la poziția statelor membre referitoare la directiva privind normele pentru taxa pe valoarea adăugată (TVA) aplicabile vânzărilor la distanță de bunuri importate și TVA la import.

Potrivit comunicatului oficial, noua directivă urmărește să îmbunătățească colectarea TVA-ului pentru bunurile importate, prin transferarea responsabilității de plată către furnizori — măsură care, cel mai probabil, îi va încuraja să utilizeze ghișeul unic pentru TVA la import (IOSS).

Potrivit noilor reguli, comercianții străini sau platformele vor deveni responsabili pentru plata TVA-ului la import și a TVA-ului aferent vânzărilor la distanță de bunuri importate în statul membru în care ajung produsele. Această măsură va stimula utilizarea sistemului IOSS, întrucât cei care nu îl folosesc vor fi obligați să se înregistreze fiscal în fiecare stat membru în care desfășoară vânzări.

„Colectarea TVA-ului pentru importuri prin intermediul ghișeului unic (IOSS) este benefică pentru bugetele publice ale statelor membre și va facilita negocierile în curs privind reforma Codului Vamal al Uniunii, o prioritate esențială pentru președinția noastră”, a declarat ministrul polonez de finanțe, Andrzej Domanski.

Sistemul IOSS funcționează ca un punct unic de contact pentru importatorii de bunuri din țări terțe în Uniunea Europeană. Scopul său este de a simplifica declararea și plata TVA-ului la import, permițând comercianților să se înregistreze într-un singur stat membru, chiar dacă vând produse către clienți din întreaga UE.

Un alt avantaj esențial este că IOSS permite plata TVA-ului în avans, la momentul achiziției de către consumator, și nu la graniță. Astfel, se protejează veniturile fiscale ale statelor membre și se îmbunătățește conformarea fiscală în cazul importurilor. Totodată, se transferă responsabilitatea colectării TVA de la consumatori către platforme — un model pe care Consiliul speră să-l extindă și la taxele vamale, în cadrul reformei Codului Vamal al Uniunii.

Directiva este supusă unei proceduri legislative speciale, ceea ce presupune că adoptarea textului necesită unanimitatea în rândul statelor membre. Parlamentul European va fi consultat asupra textului agreat și va fi invitat să emită un aviz. Ulterior, documentul va trebui adoptat formal de Consiliu, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și va intra în vigoare la o dată ulterioară.

Pe 17 mai 2023, Comisia Europeană a prezentat un pachet legislativ pentru reforma vamală, care includea trei propuneri, printre care și această directivă privind TVA-ul pentru vânzările la distanță de bunuri importate. Propunerea inițială prevedea, printre altele, eliminarea scutirii vamale pentru bunurile cu o valoare de până la 150 de euro.

Totuși, Consiliul a decis să amâne discutarea acestor prevederi și să le includă în negocierile mai ample privind reforma Codului Vamal. Textul directivei asupra căruia s-a convenit astăzi se concentrează exclusiv pe măsuri de stimulare a utilizării IOSS.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
ROMÂNIA17 minutes ago

Nicușor Dan, validat ca președinte al României de CCR: Voi lupta pentru consolidarea instituțiilor statului și prosperitatea economică a țării

ENERGIE51 minutes ago

Ministrul Energiei invită companiile din domeniu să acceseze peste 300 de milioane de euro pentru producția de energie electrică pentru autoconsum astfel încât acestea să devină mai competitive

S&D60 minutes ago

Vicepreședintele PE interpelează Comisia Europeană: Un mecanism european pentru reducerea inegalităților de acces la servicii de sănătate, necesar

INTERNAȚIONAL1 hour ago

Doi angajați ai ambasadei Israelului în SUA au fost uciși în apropierea Muzeului Evreiesc din Washington: „Un act odios de terorism antisemit”

ROMÂNIA1 hour ago

Șeful diplomației române a promovat parteneriatul România–Africa la reuniunea ministerială UE-UA de la Bruxelles

PARLAMENTUL EUROPEAN1 hour ago

Propunerile lui Dan Motreanu pentru bugetul UE 2028-2034, susținute de PPE: România va beneficia în continuare de fonduri europene consistente pentru dezvoltare și agricultură

INTERNAȚIONAL1 hour ago

Friedrich Merz temperează așteptările privind o încheiere rapidă a războiului din Ucraina: Germania trebuie să joace un rol ”activ, de susținere, puternic” în eforturile de pace

PARLAMENTUL EUROPEAN2 hours ago

Președinta Sloveniei face apel la o mai mare autonomie strategică a UE în fața crizelor multiple și subliniază responsabilitatea Uniunii de a susține ordinea mondială multilaterală

ROMÂNIA2 hours ago

ICI București a participat la conferința de deschidere a „Bucharest Leaders’ Summit: The Path to 5.0. From Vision To Reality”

INTERNAȚIONAL2 hours ago

„Fără presiune asupra Moscovei, nu poate exista o pace justă”, a subliniat Volodimir Zelenski într-o convorbire cu secretarul general al NATO

U.E.2 days ago

Von der Leyen: Bugetul actual al UE a fost proiectat pentru o lume care nu mai există. Următorul trebuie să fie flexibil, coerent, descentralizat și simplificat

EDUCAȚIE3 days ago

Ministrul Daniel David a prezentat raportul de diagnostic al educației și cercetării din România: Șase copii din 20 de se află în zona de analfabetism funcțional

ROMÂNIA1 week ago

Decidenți din Parlamentul României și European își exprimă deschiderea de a consolida dialogul cu mediul de afaceri românesc pentru a crește absorbția fondurilor europene: România trebuie să rămână ancorată în UE

ROMÂNIA1 week ago

Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Concordia reliefează caracterul vital al fondurilor UE pentru economia românească: Dacă nu aducem fiecare euro în țară, ne paște recesiunea

ROMÂNIA1 week ago

Romanian Business Leaders face apel la dialog între decidenții politici și antreprenori și avansează un set de 10 măsuri concrete pentru a accesa ”mai mulți bani” europeni, ”mai repede și mai bine”

ROMÂNIA1 week ago

Ministrul Finanțelor, vești bune de la Bruxelles: România va încasa pe 10 iunie 1,3 miliarde de euro din a treia cerere de plată din PNRR

U.E.2 weeks ago

„Stare de urgență în gândire și acțiune”: Von der Leyen și noul cancelar german susțin mobilizarea rapidă privind competitivitatea UE, sprijinirea Ucrainei și gestionarea migrației

ROMÂNIA2 weeks ago

Marcel Boloș confirmă riscul de suspendare a fondurilor europene dacă reforma fiscală nu este implementată

ROMÂNIA2 weeks ago

Boloș: România pregătește cererea de plată nr. 4 din PNRR de 5.7 mld. de euro. La finalul lunii mai, vor fi încasate 1,3 mld. de euro din cererea de plată nr. 3

ROMÂNIA3 weeks ago

Marcel Ciolacu: Am ales ordinea, nu haosul. România are nevoie de un președinte cu majoritate parlamentară

Trending