Connect with us

FONDURI EUROPENE

Băsescu, Barosso, fiţuica şi banii europeni…

Published

on

La sfarsitul saptamanii trecute reprezentantii a 15 state UE si Croatia – printre care 9 premieri – si presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, s-au reunit la Bucuresti pentru adoptarea unei pozitii comune de sustinere a unei finantari corespunzatoare a politicii de coeziune, pentru urmatoarea perioada financiara 2014-2020. Grupul intitulat “Prietenii coeziunii” reuneste statele care beneficiaza cel mai mult de pe urma politicii de coeziune a UE respectiv a fondurilor structurale.

Cu aceasta ocazie presedintele Traian Basescu l-a primit vineri, la Palatul Cotroceni, pe presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, caruia i-a inmanat o ciorna cu explicatiile privind motivele pentru care Romania are o absorbtie scazuta a fondurilor europene. Documentul nu are valoare oficiala, insa modul si gestul presedintelui este ridicol, din punctul meu de vedere. Societatea civila, reprezentata de cele mai puternice organizatii si institutii (Institutul de Politici Publice, Societatea Academica Romana, Academia de Advocacy, Transparency International, Centrul Roman de Politici Europene) trag semnale de alarma cu privire la cheltuirea fondurilor europene, inca din 2009. Culmea e, ca nimeni nu i-a ascultat. Numeroase scrisori au fost adresate guvernului Romaniei si fostului prim-ministru Boc, pentru deblocarea utilizarii fondurilor europene, printre care, cea mai importanta, semnata de peste 100 de ONG-uri este cea din martie 2010. Formatul intreg al scrisorii il puteti citi aici. Din pacate consultariile cu potentialii beneficiari care nu au prea existat si slaba comunicare cu societatea civila, plus coruptia si birocratia excesiva a aruncat Romania in haosul in care se afla in prezent, cand vine vorba de fonduri europene. Insa eu am o dilema :

Oare ce avea domnul presedinte Basescu scris pe fitzuica pe care a inmanat-o presedintelui Baroso ? Scria oare despre incapacitatea administratiei publice de a absoarbe banii europeni ? Scria oare despre numeroasele acte de coruptie intalnite in acest fenomen ? despre cum se realizeaza achizitiile publice in Romania, in  cadrul proiectelor,  despre ce salarii au unii asa zisi consultanti in POSDRU sa zicem, despre cum se aproba unele proiecte, in functie de culoarea politica a aplicantului ? Scria oare despre alocarile financiare care se fac de la Bucuresti, pe culoare politica, pentru bugetele locale ? Scria oare ca un Consiliu Judetean in Romania are  in medie intre 3000 si 4000 de angajati, impreuna cu institutiile adiacente, bugetari angajati in mare parte pe ‘pile’, ceea ce face sa avem un sistem public putred si ineficient ? Scria despre  faptul ca descentralizarea si regionalizarea-care in cazul Poloniei a ajutat la absorbirea banilor europeni in procent de 100%- este un subiect pus pe agenda politicienilor numai cu anumite ocazii electorale ? Se scria oare in acea fituica despre sustenabilitatea proiectelor aprobate pana in prezent si despre faptul ca la nivelul admnistratiei locale, castigatorii proiectelor au fost comunitati conduse de reprezentantii tuturor partidelor politice ?

Sunt curios ce scria in acel document neoficial despre Programul Operational de Transport si de faptul ca Romania a accesat 3% din totalul de 6 miliarde acordate pentru infrastructura. Cum poti explica faptul ca desi primesti o gramada de bani pentru infrastructura, plus bani din bugetul public, in tara nu s-au construit decat 300 de km de autostrada in cinci ani de zile.

La momentul in care s-au elaborat majoritatea documentelor strategice, care ulterior s-au transformat in Programe Operationale, a existat o lipsa de viziune a expertilor romani, lucru care speram sa nu se intample si pentru urmatoarea perioada financiara 2014-2020. Multe dintre proiectele aprobate pana in prezent nu sunt proiecte sustenabile, ele fiind scrise numai pentru a incasa bani europeni. Pregatim oameni, insa nu stim daca exista locuri de munca pentru ei, facem strategii de dezvoltare pe bugete enorme – strategii care de multe ori nu sunt urmate-, sau construim centre de afaceri, fara obligativitatea de a dovedi ce plus de valoare economica aduc acestea. Este si cazul POSDRU, program care a fost intrerupt de Bruxelles.

Un articol bun a aparut in Dilema Veche despre cum stau lucrurile cu acest Program Operational : «Aşa şi-au făcut loc proiecte fantasmagorice, multe şi mărunte, în care femei de peste 60 de ani urmau cursuri pentru salvamari. Sau în care tineri defavorizaţi din mediul rural, unii care de-abia ştiau să scrie bine româneşte, erau pregătiţi să-şi dezvolte abilităţile de comunicare. Cum balta s-a dovedit bogată în peşte, beneficiarii şi-au şi asigurat salarii de manageri din sectorul bancar, unii dintre ei cumulînd atîtea proiecte, încît orele de lucru zilnice depăşeau bine de tot 24 de ore….avand salarii de 10.000 de euro». Nu stiu din ce cauza imi vine obsesiv in minte cazul Ioan Botis, ministrul Muncii, care a fost demis in 2011, dupa ce sotia sa, consilier al unui ONG, a primit finantare in valoare de 500.000 de euro, de la acelasi minister prin POSDRU.

Ton Van Lierop, purtator de cuvant al Comisiei Europene, al directoratului de Politici Regionale spunea ca problemele Romaniei sunt sitematice si sunt legate de corupţie, legislaţie, incompetenţa, lipsa de eficienta in management şi a autorităţilor de control, birocraţie şi conflictele de interese. Oare Comisia Europeana, condusa de Barosso, avea nevoie de acea fituica de o pagina a presedintelui Basescu pentru a explica esecul Romaniei in absorbtia fondurilor europene ?

Autor: Gratian Mihailescu, Consultant Afaceri Europene

Foto: presidency.ro

FONDURI EUROPENE

Cetatea Deva va fi restaurată cu fonduri europene în valoare de 4,7 milioane euro până în primăvara anului 2023

Published

on

© https://cetateadeva.ro/gallery

Cetatea Deva va fi restaurată cu fonduri europene până în primăvara anului 2023. 

Primarul Municipiului Deva, Nicolae-Florin Oancea, a semnat, marți, 16 iulie 2019, cu ADR Vest contractul de finanțare prin Programul Operațional Regional (Regio-POR) 2014-2020 pentru proiectul ”Reabilitarea zonei urbane Dealul Cetății Deva, monument al naturii și istoric cu valoare turistică ridicată din Municipiul Deva – Refuncționalizarea Incintei I”, în valoare totală de 21.996.485,74 lei, inclusiv (echivalentul a 4.724.940 de euro), dintre care: 21.556.556,03 lei (4.630.441,2 euro) – valoarea asistenței nerambursabile solicitate; 439.929,71 lei (94.498,8 euro) – valoarea cofinanțării Municipiului Deva.

În mesajul postat de primăria municipiului Deva, se arată că perioada de implementare a proiectului va fi iulie 2019-august 2023, iar perioada de execuție a lucrărilor și recepția la terminarea lucrărilor: 37 de luni, estimate a se desfășura în intervalul aprilie 2020 – mai 2023.

 

Citiți și: Cetatea Sarmizegetusa Regia va fi restaurată, fiind cel mai mare proiect din acest domeniu din ultimii 30 de ani

 

Continue Reading

FONDURI EUROPENE

Cel mai mare și performant planetariu din România, realizat inclusiv cu fonduri europene, va fi inaugurat în Salina Slănic din județul Prahova

Published

on

© Supernvova Planetarium/ Facebook
Supernova Planetarium este cel mai MARE si mai Performant planetariu din Romania cu cel mai mare ecran sferic de 16m diam., max. 200 de locuri, proiectoare 4K laser, fotolii super-ergonomice.

Acesta va fi inaugurat, vineri, 19 iulie, la Salina Slănic Prahova, proiectul fiind realizat cu fonduri europene, anunţă, luni, într-un comunicat de presă, Asociaţia Astronomică “Urania”, iniţiator al proiectului, relatează Agerpres.

©Supernova Planetarium/ Facebook

“Supernova Planetarium, cel mai mare planetariu din România, va fi instalat în Salina Slănic Prahova, la 208 metri adâncime – un proiect în valoare de peste 2 milioane de lei, inclusiv finanţare europeană. ‘Cerul de sub Pământ’ se deschide în prezenţa iniţiatorilor proiectului, invitaţilor şi a publicului, aniversând împreună jumătate de veac de istorie: ‘APOLLO 11 – 50 de ani de la aselenizare’. Amfitrionul evenimentului: cosmonautul dr. ing. Dumitru Prunariu, membru de onoare al Academiei Române”, se arată în comunicat.

SUPERNOVA PLANETARIUM funcționează încă de anul trecut în salină, iar turiștii vor găsi ”nu numai un al doilea obiectiv important de vizitat, dar și cel mai mare și performant planetariu digital din Romania.”, transmite echipa proiectului pe pagina de Facebook.

Biletele pot fi rezervate online, aici.

Continue Reading

FONDURI EUROPENE

Premieră în România: Prin finanțare cu fonduri europene, o firmă din Cluj lansează primul simulator românesc pentru instruirea controlorilor de trafic aerian

Published

on

© Wikipedia

Primul simulator românesc pentru instruirea controlorilor de trafic aerian ce poate fi utilizat şi de la distanţă, de pe o tabletă, a fost realizat la Cluj-Napoca, finanţarea pentru acesta depăşind un milion de euro, majoritatea banilor venind din fonduri europene.

Directorul general al Sim Soft Distribution, Ioan Alexandru Drăgan, a declarat, vineri, la Cluj-Napoca, într-o conferinţă de presă că simulatorul are scopul de a pregăti controlorii de trafic aerian să aibă reacţii mai bune în situaţii de criză, prevenind, astfel, pierderile umane şi cele materiale, scrie portalul startupcafe.ro.

„Compania noastră a finalizat un proiect de cercetare, care este primul simulator românesc care priveşte testarea controlorilor de trafic aerian şi se adresează atât clienţilor din sectorul civil, cât şi din cel militar. Scopul este de a pregăti controlorii de trafic aerian să aibă reacţii mai bune în situaţii de criză, prevenind astfel pierderile umane şi pierderile materiale. Realizarea simulatorului a durat doi ani, din august 2017 – august 2019, valoarea totală a proiectului fiind de 4,9 milioane de lei, din care asistenţă financiară nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) de 3,5 milioane de lei. Costul simulatorului se ridică între 500.000 de euro şi 1,5 milioane de euro, în funcţie de complexitate şi personalizare”, a spus Drăgan, conform sursei menționate.

Într-o postare pe Facebook, Reprezentanța Comisiei Europene în România a arătat că aceasta este o ”premieră în tehnologia din România”.

”O firmă locală a realizat primul simulator românesc pentru controlorii de trafic aerian. Costul proiectului a fost de 4,9 milioane de lei, din care 3,5 milioane, asigurate prin fonduri UE”, a transmis RCE.

 

Simulatorul, numit ATMIS AIO, cartografiază şi redă 100% funcţionalitatea operaţională a simulatoarelor de zbor disponibile în piaţă, dar se bazează pe un pachet format din cele mai recente şi avansate tehnologii privind opţiunile de instruire. Simulatorul are rolul de a îmbunătăţi procedura de instruire a controlorilor de trafic aerian cu ajutorul unor instrumente şi a conţinutului de calitate. Practic, sunt eliminate costurile mari şi aduce în scenă gradul de libertate al utilizatorului.

Simulatorul românesc este folosit de Aeroportul din Atena, va fi livrat Romatsa, pentru instruirea controlorilor de trafic aerian de pe mai multe aeroporturi din România, şi urmează să fie abordate pieţe emergente, cum ar fi Africa – Nigeria, Ghana, Senegal.

Compania clujeană de soft a fost înfiinţată în anul 2011 şi se ocupă de crearea şi livrarea simulatoarelor software de management al traficului aerian, dezvoltate de ingineri aerospaţiali cu înalte calificări şi de specialişti în managementul traficului aerian.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending