Connect with us

FONDURI EUROPENE

Care este diferenta dintre Polonia si Romania in cadrul absortiei de fonduri comunitare?

Published

on

Pentru a atinge un anumit nivel de dezvoltare economica locala, regionala sau nationala, trebuie sa luam in considerare diferiti factori economici, socio-culturali si politici. Dezvoltarea economica nu este de natura economica tot timpul. Este clar ca societatea si capitalul social au un impact major asupra economiei si implicit asupra dezvoltarii si cresterii economice. Pe langa influenta pe care o are capitalul social, demonstrata de autori celebrii precum Putnam, Granovetter si Fukuyama, alti factori care influenteaza dezvoltarea unei zone sunt pozitia geografica a acesteia, nivelul increderii intre actorii publici si privati implicati in acest proces, patrimoniu cultural  si obiceiurile inradacinate intr-o anumita comunitate si probabil cel mai important factor suportul politic si al institutiilor publice.

In ultimul timp, este recunoscut faptul ca o economie de piata este incorporata in societate, in alte cuvinte o economie poate functiona daca este sustinuta de o intreaga societate. Teoria si practica au demonstrat deja impactul pozitiv pe care politica de coeziune a UE o are asupra cresterii economice. Mergand mai departe, prin extrapolare, putem spune ca fenomenul de absorbtie al fondurilor europene, este incorporat in societate si este influentat de factorii social-politici.

In articolul de fata voi sublinia rolul institutional dar in principiu ma voi focusa pe impactul pe care il are politica si politicienii asupra acestui fenomen, analizand la nivel macro evolutia absortiei de fonduri in Romania si Polonia.  De ce o analiza politica a fenomenului? Este ceea ce Webber numea “capitalismul politic” si anume în absenţa statului de drept şi cu un sistem instituţional slab aparatul birocratic  nu functioneaza in conformitate cu normele universale si este influentat de relatii dependente de puterea politica. Exista factori socio-economici ca si lipsa de eficienta, management defectuos, inertia birocratica si coruptia care au un impact major asupra economiei de piata si mai ales asupra absorbtiei de fonduri europene. Acesti factori pot fi priviti ca trasaturi ale  unui popor sau ale unei anumite regiuni ce  au radacini în istoria si patrimoniul cultural. Comunitatiile locale si institutiile locale formeaza o stransa relatie influentandu-se reciproc. Actiunile dintr-o  comunitate genereaza functionarea institutiilor locale şi acestea stau la baza relatiilor (sociale, culturale, religioase şi familiale), care „lipesc” o comunitate.

Daca vorbim despre dezvoltare la nivel local si regional, conceptul trebuie sa ia in considerare institutiile economice, socio-culturale si politice ale acelui loc. Chiar daca EU accentueaza importanta politicii de coeziune, (in special al obiectivului european de cooperare teritoriala), care prevede o sumă importantă de bani pentru diferite activitati de dezvoltare regionala cum ar fi infrastructura, inovare şi antreprenoriat, turism, şi alte tipuri de actiuni care duc la  crestere economica, trebuie sa luam în considerare că rezultatele sunt diferite de la tara la tara şi de la regiune la regiune. La nivel european schimbul de cunostinte si bune practici este  apreciat si multe proiecte transnationale sau interregionale sunt promovate in scopul de a sublinia buna colaborare intre regiuni cu un PIB mare pe cap de locuitor si regiunile mai putin dezvoltate. Dar pentru a reusi în acest proces de dezvoltare intre cele mai bogate regiuni din Europa si regiunile mai putin dezvoltate ar trebui sa luam in considerare factorii sociologici care au o influenta directa asupra acest lucru: mentalitatea, cultura, birocratia şi coruptia. Ce poate fi dovedit a fi un proiect de succes pentru o regiune din Polonia, poate fi considerat ca un esec intr-o regiune din Romania. Relatiile si aspectele competitionale ale unui anumite regiuni nu sunt universale, nu le gasim pretudindeni si nu sunt egal distribuite.

ROMANIA SI POLONIA

Chiar daca ambele tari au similaritati privind pozitia geografica, marime si divizia administrativa teritoriala, impactul fondurilor a avut efect diferit, Polonia fiind una dintre tariile cu o relativ buna absorbtie (in comparatie cu Romania), dupa primii ani de le aderare 2004-2006.

Chiar daca Polonia nu a facut parte din topul acestui clasament, trebuie sa luam in considerare faptul ca spre deosebire de celelate tari Polonia, este cea mai mare tara din Estul Europei. Laudabil este faptul ca dupa prima perioada (2004-2006) Polonia a invatat din greselile comise si guvernul impreuna cu societatea civila au creat climatul propice pentru perioada 2007-2013. In aceasta comparatie intre cele doua tari, trebuie sa luam insa in consideratie, nivelul de dezvoltare si economia de piata inainte de 1989. In Polonia, piata a fost mult mai libera si schimburile economice cu Vestul mult mai intensive decat in Romania, unde regimul lui Ceausescu era foarte strict. Alt factor care trebuie luat in calcul, este cel legat de politicile aplicate imediat dupa 1989, in ambele tari. In Polonia, politicile au fost mai liberale, interventia statului fiind minora, marile intreprinderi industriale fiind privatizate la inceputul anilor 90, spre deosebire de Romania, unde politica protectionista a statului a ingreunat dezvoltarea economica rapida. Si un ultim factor care trebuie luat in considerare, si probabil cel mai important este nivelul de descentralizare al Poloniei. Pentru fiecare regiune dintre cele 16 NUTS II, a fost creat cate un Program Operational specific cu nevoile regiunii respective.

Romania dupa patru ani de la aderare se confruntă inca, cu diverse probleme care influenţează procesul de absorbţie al fondurilor comunitare: incapacitatea administraţiei publice, lipsa de personal calificat, lipsa de măsuri legislative care pot încuraja parteneriatul public-privat, mari perioade de evaluare a proiectelor, un sistem instituţional cu eficienţă scăzută, lipsa unei  strategii locale sau regionale de absorbţie a fondurilor  UE şi politizarea excesivă a fondurilor. Pe langa toate aceste probleme, coruptia prezenta  la toate nivelurile societăţii este un alt factor care influenţează procesul de absorbţie al banilor europeni.

În 2008, România a fost din nou evaluata de Transparency International printre naţiunile cele mai corupte din UE-27 cu un Indicele de Percepţie al Corupţiei (IPC) scor de 3,8, ceea ce înseamnă că ţara are o problemă gravă de corupţie. Potrivit unui Eurobarometru din aprilie 2008, 75% dintre respondenţii români consideră corupţia o problemă majoră în ţara lor (Comisia Europeană, 2008). Toti acesti factori sunt factori socio-politici care au un impact major asupra procesului de dezvoltare regionala.

In parlamentul romanesc

În februarie 2011, Daniel Befu, un jurnalist de la ziarul România Liberă, a trimis mesaje SMS la 460 de români MP, pretinzând a fi un om de afaceri care reprezintă un fond de investitii din Emiratele Arabe Unite, care doreste să facă afaceri cu ei. Un sfert din cei 460 de membri ai parlamentului român, au  răspuns într-un mod pozitiv, chiar dacă legea le  interzice să se implice în activităţi economice.

In parlamentul european

În luna martie, 2011, Parlamentul European a fost zguduită de un scandal de coruptie, in care a fost implicat una dintre cele mai importante figuri ale delegaţiei române la Bruxelles, Adrian Severin, fostul vice-cancelar şi ministru de externe al României în anii 1990. Jurnalisti de la Sunday Times, au pretins ca reprezinta o organizaţie de Lobby din sectoarul bancar şi au contact 60  de deputaţi europeni pentru a testa etica lor. În cursul anchetei de opt luni, jurnalistii au gasit politicieni dispusi „sa isi vanda serviciile”, pentru a crea amendamente in schimbul unor sume de bani. Editia din 20 Martie a Sunday Times, a publicat numele celor trei europarlamentari care au cazut in capcana: Ernst Strasser din Austria, Zoran Thaler din Slovenia si Adrian Severin din Romania. Dar ceea ce a fost mai interesant, a fost scandalul care a urmat acestui articol si inversunarea cu care Adrian Severin a tinut piept clasei politice romanesti, mass-mediei si societatii civile, refuzand sa renunte la pozitia de europarlamentar.

In guvernul Romaniei

Cel mai recent caz de “conflict de interese” este cel al  ministrului Muncii, Ioan Botis care a demisionat în 20 aprilie 2011, după ce a aparut in presa o informatie conform careia ONG-ul pentru care  soţia sa a lucrat, a primit 500.000 de euro în subvenţii de la  UE. Soţia domnului Botis a lucrat ca si consilier pentru un ONG care a primit finantare din partea Ministerului Municii in valoare de peste 2 milioane de Ron, finantare oferita de prin AMPOSDRU.Chiar dacă la început a avut sprijinul partidului de guvernământ, şi de sprijinul prim-ministrului Emil Boc, domnul Botis a decis sa demisioneze.

În opinia mea, cele  mai importante elemente care trebuie luate in considerare in Romania sunt legate de intarirea sistemului institutional si a statului de drept, factori care reprezinta conditii esentiale in  procesul de realizare al politicilor. Transparenta, responsabilitate, eficienta, competitivitate, multi-level governance reprezintă factorii principali care ar trebui să fie pilonii oricarui sistem.  In Romania toti acesti factori sunt in faza incipienta. Apoi, putem merge mai departe si discuta despre lipsa de resurse umane, lipsa de infrastructura si inovatie, distanta si accesibilitatea pietelor externe,etc. Dar, inainte de aceste lucruri, trebuie sa ne asiguram  ca acei factori care alcatuiesc pilonii de baza ai unui sitem functioneaza într-un mod sanatos.

Cand vorbim despre performanta economica, cheia succesului o reprezinta buna guvernanta. Dacă nu exista imbunatatiri si  responsabilitati pentru  reducerea coruptiei alte reforme vor avea doar un impact limitat. Dupa 20 de ani de economie de piata, Romania este inca la coada clasamentului, in spatele tuturor tarilor post-comuniste, cand vine vorba de performanta institutionala sau economica. Coruptia, care apare ca  o reflectare a cadrului institutional slab, continua sa fie un impediment serios pentru competitivitatea economiei romanesti. Lupta impotriva coruptiei, reducerea acesteia printr-o reforma de succes administratiei publice este un subiect care a fost în mod constant o prioritate in relatia dintre Romania si UE.

Gratian Mihailescu

Consultant Afaceri Europene

FONDURI EUROPENE

Secția ATI de la Spitalul Militar din București, reabilitată cu sprijinul PNRR, anunță președintele Comisiei pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților: Reprezintă mai mult decât o realizare tehnică

Published

on

© Alexandru Rogobete - Facebook

Președintele Comisiei pentru Sănătate şi Familie din Camera Deputaţilor, Alexandru Rogobete, a participat vineri la inaugurarea secției ATI de la Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”, reabilitată cu sprijinul fondurilor europene, al PNRR și al bugetului de stat.

„Astăzi am avut onoarea să particip la inaugurarea secției ATI de la Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central “Dr. Carol Davila”, un loc unde fiecare clipă contează, unde curajul și dedicarea medicilor fac diferența între viață și moarte. Această secție, reabilitată cu sprijinul fondurilor europene, al PNRR – sănătate și al bugetului de stat, reprezintă mai mult decât o realizare tehnică. Este o promisiune că vom lupta neîncetat pentru a asigura pacienților șansa la viață, indiferent de cât de grea este bătălia”, a transmis Alexandru Rogobete într-un mesaj postat pe pagina de Facebook.

 

De asemenea, Alexandru Rogobete a subliniat că simte o „responsabilitate profundă” de a susține în continuare proiectele „care schimbă cu adevărat destine”.

„Eforturile noastre comune – de la deciziile politice și proiectele PNRR, până la munca medicilor și încrederea oamenilor – pot transforma spitalele în locuri de speranță, unde lupta pentru viață are șanse mai mari de câștig. Astăzi, am simțit din nou că împreună putem face diferența”, a conchsi Rogobete.

Continue Reading

FONDURI EUROPENE

Marcel Boloș prezintă direcțiile prioritare după revenirea în funcția de ministru al investițiilor și proiectelor europene astfel încât România să atingă în continuare ”cele mai înalte standarde în absorbția fondurilor europene”

Published

on

© MIPE

România a demonstrat că poate atinge cele mai înalte standarde în absorbția fondurilor europene și o va demonstra în continuare, prin măsuri ferme pentru a elimina blocajele administrative și pentru a ne asigura că beneficiarii au tot sprijinul de care au nevoie, a transmis ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, într-un comunicat de presă al instituției pe care o conduce în care prezintă direcțiile de prioritate asumate pentru perioada următoare.

Acesta a revenit la MIPE după ce, în perioada aprilie 2022-iunie 2023 și noiembrie 2019-decembrie 2020, a coordonat absorbția fondurilor europene din poziția de ministru.

”Am avut zile pline în acest început de mandat, cu discuții aplicate alături de echipa de specialitate din cadrul ministerului, în care am stabilit acțiunile concrete, necesare pentru accelerarea implementării PNRR, impulsionarea finalizării perioadei de programare 2014-2020, consolidarea situației apelurilor de proiecte aferente exercițiului financiar 2021-2027, dar și pentru a preveni riscul de decomitere. De asemenea, analizăm cum putem ajusta și eficientiza măsurile sociale oferite exclusiv din fonduri europene, în strictă concordanță cu regulamentele UE. Timpul nu este de partea noastră, dar ne-am asumat să lucrăm în ritm accelerat la un plan pe care să-l implementăm printr-o colaborare strânsă cu toate instituțiile și beneficiarii implicați, pentru a livra rezultate vizibile încă de lunile următoare”, a subliniat Boloș.

În analiza inițiată după preluarea mandatului pentru a vedea care este stadiul proiectelor și resurselor disponibile, acesta a observat că există în continuare oportunități pentru maximizarea eficienței în utilizarea fondurilor europene.

El și-a fixat următoarele priorități pentru a evita blocajele:

  • Evaluarea și deblocarea implementării Planului Național de Redresare și Reziliență, astfel încât reformele și investițiile propuse să rămână în parametri optimi și să aducă beneficii reale.

Instituția anunță că a fost efectuată o evaluare comprehensivă a investițiilor întârziate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), acestea fiind încadrate în diferite categorii de risc.

Simultan, se examinează posibile scenarii privind renegocierea PNRR, astfel încât România să rămână aliniată priorităților europene și să evite blocajele în accesarea următoarelor tranșe de finanțare.

MIPE reamintește că alocarea PNRR modificată este de 28,5 miliarde euro (14,9 miliarde euro în împrumuturi, 13,6 miliarde euro în granturi) și acoperă 66 de reforme și 113 investiții (179 de măsuri), structurate în jurul a 16 componente, care conțin 518 jaloane și ținte.

  • Închiderea și monitorizarea atentă a proiectelor fazate din 2014-2020, pentru o valorificare integrală a fondurilor deja angajate.

La final de 2024, România a primit 23,9 miliarde euro (din sumele solicitate Comisiei Europene pentru exercițiul financiar 2014-2020, ajungând la un procent de 99,4%. ”Este un rezultat care poziționează România printre liderii Uniunii Europene în atragerea fondurilor europene pentru coeziune, contribuind astfel la dezvoltarea economică și socială a țării. Pentru a închide cu succes perioada de programare 2014-2020, eforturile se vor concentra pe verificarea și validarea finală a cheltuielilor efectuate, astfel încât toate sumele declarate să fie eligibile și conforme cu reglementările europene”, se arată în comunicatul MIPE, care explică și ce presupune această etapă, și anume ”realizarea controalelor administrative și a auditului final, transmiterea pachetelor de închidere către Comisia Europeană și gestionarea eventualelor ajustări și corecții financiare”.

  •  Prevenirea riscului de decomitere în cadrul financiar multianual 2021-2027, prin corelarea intervențiilor și a apelurilor de proiecte cu obiectivele financiare și indicatorii specifici.

În perioada de programare 2021-2027, care aduce României 45 de miliarde de euro, prin 16 programe (8 programe naționale și 8 programe regionale), ministrul va acorda o atenție deosebită prevenirii riscului de decomitere pentru 2025.

”O prioritate imediată o reprezintă realizarea măsurilor care conduc la îndeplinirea condițiilor favorizante (setul de cerințe de bază pe care un stat membru trebuie să le îndeplinească înainte de a putea primi rambursări pentru proiectele finanțate prin fondurile europene). De asemenea, se va urmări o coordonare riguroasă în aplicarea unitară a măsurilor orizontale (cum ar fi ajutorul de stat, achizițiile publice, costurile simplificate etc.) la nivelul tuturor entităților implicate în gestionarea fondurilor nerambursabile”, mai arată comunicatul.

Până în prezent, autoritățile de management care gestionează programele 2021-2027 au semnat cu beneficiarii 3.500 contracte de finanțare în valoare totală de aprox. 35,3 miliarde euro, din care aprox. 18,5 miliarde euro contribuție UE (60% din alocarea UE).

MIPE mai anunță că ”autoritățile de management se vor concentra pe activitatea referitoare la încheierea contractelor de finanțare aferente alocărilor deja puse la dispoziția potențialilor beneficiari de fonduri europene, precum și pe lansarea apelurilor pentru acele priorități pentru care încă nu au fost lansate”.

”Acum, trebuie realizată o analiză obiectivă și întreprinse toate diligențele pentru evitarea riscului de decomitere de peste 5 miliarde euro aferent anului 2025”, a mai subliniat ministrul.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene reiterează angajamentul de a asigura un cadru eficient de monitorizare și raportare, care să permită urmărirea atentă a progresului proiectelor și intervenția rapidă atunci când apar blocaje sau întârzieri.

În paralel, se va oferi asistență tehnică și de îndrumare beneficiarilor prin ghiduri, sesiuni de formare și ateliere, astfel încât aceștia să poată derula proiectele în conformitate cu cerințele europene și să evite neregulile.

Continue Reading

FONDURI EUROPENE

Ministrul Marcel Boloș, după revenirea la MIPE: Așa începe un mandat dedicat dezvoltării României, cu investiții care schimbă vieți și proiecte ce conectează comunități

Published

on

© Marcel Boloș - Facebook

Ministrul Investiţiilor și Proiectelor Europene, fostul ministru de Finanțe Marcel Boloş, a depus, luni seară, jurământul de credință în faţa președintelui Klaus Iohannis, în cadrul unei ceremonii desfășurate la Palatul Cotroceni. 

„Așa începe un mandat dedicat dezvoltării României, cu investiții care schimbă vieți și proiecte ce conectează comunități. Am depus jurământul cu responsabilitatea că voi accelera accesarea fondurilor europene, simplifica procedurile pentru beneficiari și transforma fiecare resursă în rezultate concret”, a scris Marcel Boloș, pe Facebook.

 

Ministrul a precizat că în această nouă etapă va continua să lucreze pentru modernizarea infrastructurii, digitalizarea serviciilor publice și reducerea decalajelor regionale, „astfel încât să vorbim de o Românie mai competitivă”.

„Începem împreună un drum care să aducă progres pentru fiecare cetățean. Așa să îmi ajute Dumnezeu!”, a conchis Marcel Boloș.

Marcel Boloş a fost propus, la 23 decembrie 2024, ministru al Investiţiilor şi Proiectelor Europene în noul Guvern. Din 15 iunie 2023 a fost ministru al Finanţelor în Guvernul Marcel Ciolacu, iar în noiembrie 2024 a fost desemnat ministru interimar al Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, scrie Agerpres.

PSD, PNL, UDMR și grupul minorităților naționale au ajuns luni dimineață la un acord de coaliție pentru formarea viitorului guvern și privind componența cabinetului guvernamental, convenind, de asemenea, să aibă un candidat comun la președinție în persoana lui Crin Antonescu, această decizie urmând a fi votată în forurile de conducere ale fiecărui partid, au anunțat liderii coaliției, Marcel Ciolacu (PSD), Ilie Bolojan (PNL), Kelemen Hunor (UDMR) și Varujan Pambuccian (minorități), într-o declarație de presă susținută la Parlament. 

Senatorii şi deputaţii au acordat, luni, în şedinţă comună în plenul Parlamentului României, votul de încredere Guvernului condus de Marcel Ciolacu.

S-au înregistrat 240 de voturi „pentru” şi 143 de voturi „împotrivă”, a anunţat deputatul PSD Daniel Suciu, care a prezentat procesul verbal referitor la rezultatul votului. Majoritatea de 50%+1 era reprezentată de 234 de voturi.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
EUROPARLAMENTARI ROMÂNI6 hours ago

Eurodeputatul Dan Motreanu: Indiferent de schimbările politice, legătura transatlantică rămâne esențială ca pilon al stabilității globale

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI6 hours ago

Gheorghe Falcă, apel către români să respingă ferm orice formă de extremism: Cei care glorifică crimele trecutului nu merită să ne reprezinte viitorul

SUA6 hours ago

La Forumul Economic Mondial de la Davos, Scholz a făcut apel la „calm” în privința președinției lui Trump: Parteneriatul dintre Europa și SUA este indispensabil pentru pacea și securitatea globală

U.E.6 hours ago

Decizia lui Donald Trump de a retrage SUA din Acordul de la Paris reprezintă o ”evoluție cu adevărat nefericită”, subliniază UE: Europa va continua să colaboreze cu toate națiunile care doresc să protejeze natura

U.E.8 hours ago

Invocând cazul României, Comisia Europeană va lua măsuri ferme împotriva manipulării digitale în procesele electorale și pentru combaterea dezinformării

ROMÂNIA8 hours ago

Curtea Europeană a Drepturilor Omului a respins, în unanimitate, cererea lui Călin Georgescu de reluare a alegerilor prezidențiale anulate de CCR

U.E.8 hours ago

Vicepreședinta CE, Roxana Mînzatu, a discutat cu partenerii sociali din Polonia despre provocările cu care se confruntă pe piața muncii din UE

CHINA8 hours ago

Vicepreședintele Chinei subliniază la Forumul Economic de la Davos că ”protecționismul nu duce nicăieri”: Multilateralismul este ”calea corectă pentru menținerea păcii mondiale”

POLITICĂ8 hours ago

SONDAJ INSCOP: 69,1% dintre români ar vota un naționalist ca președinte. 61,6% și-ar schimba opțiunea dacă respectivul candidat ar propune ieșirea din UE și 81% ar face la fel dacă ar propune apropierea de Rusia

U.E.8 hours ago

SONDAJ INSCOP: Aproape 9 din 10 români se opun ieșirii din NATO și UE și susțin direcția Occident a României. 45% consideră că Rusia susține propaganda în România

CHINA8 hours ago

Vicepreședintele Chinei subliniază la Forumul Economic de la Davos că ”protecționismul nu duce nicăieri”: Multilateralismul este ”calea corectă pentru menținerea păcii mondiale”

SUA1 day ago

Donald Trump proclamă debutul “epocii de aur” în discursul inaugural: Declinul Americii a luat sfârșit. Am fost salvat de Dumnezeu pentru a face America măreață din nou

SUA1 day ago

Donald Trump a depus jurământul solemn și a devenit oficial cel de-al 47-lea președinte al Statelor Unite ale Americii

ROMÂNIA5 days ago

Românii își aleg președintele pe 4 mai. Campania electorală începe pe 18 februarie

SUA6 days ago

În discursul de adio înainte de a-i preda ștafeta puterii lui Trump, Joe Biden avertizează că SUA ar putea cădea în “mâinile unei oligarhii” care amenință democrația prin “abuz de putere”: “Este rândul vostru să stați de pază”

ROMÂNIA6 days ago

Ciolacu: Bugetul pentru 2025, construit pe o abordare prudentă care să permită închiderea anului cu un deficit de 7%

SUA1 week ago

Într-un discurs-moștenire, Biden îi predă lui Trump o politică externă în care SUA “câștigă competiția mondială”: China nu ne va depăși. De când a început războiul, eu am stat în centrul Kievului, nu Putin

INTERNAȚIONAL2 weeks ago

Mark Zuckerberg anunță că “va reduce drastic cenzura” pe Facebook și Instagram și va acorda “prioritate libertății de exprimare”, criticând guvernele, presa tradițională și UE

U.E.2 weeks ago

Președintele Austriei se va întâlni cu liderul extremei-drepte pentru a-i încredința formarea unui guvern

U.E.2 weeks ago

Susținători ai Ucrainei au protestat la Bratislava împotriva politicilor pro-ruse ale premierului Fico: Slovacia e Europa

Trending