Connect with us

MEDIU

Climă: Emisiile de gaze cu efect de seră din UE s-au redus cu 8,7% în 2019

Published

on

© European Union 2020 - Source : EP

Emisiile de gaze cu efect de seră de la toți operatorii care fac obiectul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) în 2019 s-au redus în general cu 8,7% față de nivelurile din 2018, ca urmare a scăderii cu 9% a emisiilor din instalațiile staționare și a creșterii cu 1% a emisiilor din aviație, informează Comisia Europeană.

În conformitate cu ETS UE, toți operatorii au fost obligați să raporteze emisiile verificate pentru 2019 până la 31 martie 2020 și să predea suficiente certificate pentru a acoperi aceste emisii până la 30 aprilie 2020. Toate datele – care acoperă o perioadă înainte de criza Covid-19 – sunt acum publice disponibil pe site-ul web al jurnalului de tranzacții al Uniunii Europene.

În ciuda situației economice dificile din cauza crizei COVID-19, industria, sectorul energetic și aviația și-au îndeplinit obligațiile climatice.

Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în 2019 a avut loc în contextul unei economii în creștere a UE (creșterea PIB-ului UE-28 cu 1,5% în 2019). Cea mai mare reducere a fost obținută în sectorul energiei electrice, cu o scădere de 15%, reflectând tranziția de la utilizarea cărbunelui pentru producția de energie la utilizarea surselor regenerabile și a gazului. De asemenea, reduceri ale emisiilor au fost observate în majoritatea sectoarelor industriale, inclusiv producția de fier și oțel, ciment, produse chimice și rafinării ducând la o scădere de 2% a emisiilor din industrie.

EU ETS este un instrument important de reducere a emisiilor și de stimulare a unor reduceri suplimentare prin stabilirea unui preț la carbon. Salut eforturile depuse în scopul respectării termenului de conformitate, în ciuda circumstanțelor dificile, și sunt încurajat de reducerile nivelurilor de emisii înregistrate anul trecut. Întrucât scopul nostru este să revizuim în continuare EU ETS în următorii ani, acesta poate deveni un instrument și mai puternic care să mijlocească îndeplinirea obiectivelor noastre  europene stipulate în Pactul verde și a angajamentelor asumate în cadrul Acordului de la Paris, modernizând în același timp economia noastră și energia care o alimentează”, a spus Frans Timmermans, vicepreședinte executiv pentru Acordul Verde European.

Emisiile din instalațiile staționare s-au redus considerabil, iar emisiile companiilor aeriene semnificativ mai mici decât în anii precedenți

Emisiile verificate de gaze cu efect de seră provenite de la instalațiile staționare (centrale electrice și instalații de fabricație) s-au ridicat la 1.527 miliarde de tone echivalentul de CO2 în 2019, adică cu 9% mai puține decât în ​​2018.

În ceea ce privește emisiile companiilor aeriene, în 2019 s-a înregistrat o creștere a emisiilor semnificativ mai mică decât în ​​anii precedenți.

În conformitate cu Directiva EU ETS, toți operatorii de aeronave comerciale și operatorii de aeronave non-comerciale cu emisii semnificative sunt responsabili pentru emisiile produse de zborurile din Spațiul Economic European (SEE) în perioada 2013-2023.

Emisiile verificate de la operatorii de aeronave s-au ridicat la 68,14 milioane tone echivalent de CO2 în 2019, ceea ce a însemnat o creștere de aproximativ 1% mai mult decât în 2018, când s-au înregistrat 67,49 milioane tone echivalent de CO2. Mai mult, 54% din aceste emisii au fost acoperite de cote obținute din licitații sau din alte sectoare. Operatorii de aeronave au primit alocare gratuită de 31,3 milioane de certificate, care acoperă 46% din aceste emisii, în timp ce 1,5% din creditele internaționale au acoperit emisiile rămase.

ETS este o piatră de temelie a politicii UE de combatere a schimbărilor climatice, acoperind industriile care generează aproximativ 45% din emisiile de gaze cu efect de seră ale UE. Acest sistem limitează emisiile provenite din mai mult de 11.000 de centrale, instalații industriale și companii aeriene.

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

COMUNICATE DE PRESĂ

Primul demers al comunității de afaceri din România pentru mediu: eMAG, GreenTech și Fundația Conservation Carpathia lansează Angajamentul pentru Mediu

Published

on

© eMAG

Mediul de afaceri a lansat o inițiativă fără precedent în România, și anume „Angajamentul pentru Mediu”, un demers ce își propune sa reunească comunitatea de business din România în asumarea unui viitor sustenabil, în armonie cu mediul înconjurător, se arată într-un comunicat remis CaleaEuropeană.ro

Proiectul este inițiat de eMAG, alături de Fundația Conservation Carpathia și GreenTech, și are scopul de a încuraja și susține companiile din România în a-și asuma obiective măsurabile și a adopta măsuri concrete pentru protejarea mediului înconjurător și pentru prevenirea schimbărilor climatice. Totodată, Angajamentul pentru Mediu își propune să contribuie la reducerea amprentei de carbon a companiilor din România.

Economia se va transforma ca urmare a direcției Uniunii Europene de a-și reduce, până în 2030, emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55%, comparativ cu 1990, și de a realiza neutralitatea climatică până în 2050, prin care creșterea economică va fi decuplată de creșterea emisiilor. Angajamentul ajută companiile să se transforme mai devreme, să fie mai rezistente, fără să sufere pierderi.

Angajamentul poate fi accesat de către companiile care își asumă să parcurgă cinci pași: să își calculeze amprenta de carbon, să reducă amprenta de carbon, să compenseze emisiile care nu au putut fi evitate, în mod voluntar, dacă își doresc să ajungă mai repede la net zero, să publice un raport nefinanciar și să adere la o inițiativă globală.

Semnatarii pot beneficia de know-how și instrumente disponibile prin intermediul platformei Angajamentului pentru Mediu www.angajamentpentrumediu.ro, care le pot ajuta să își calculeze amprenta de carbon și să își definească un plan de măsuri concrete pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon.

„Nicio organizație nu poate reuși să susțină schimbarea de care avem nevoie cu toții de una singura, de aceea ne dorim să lucrăm alături de companii din toate sectoarele economice pentru a contribui la un viitor sustenabil. Angajamentul pentru Mediu este primul demers ce reunește mediul de afaceri din România în asumarea unui viitor sustenabil, în acord cu direcția europeană, și reprezintă o oportunitate pentru toate companiile responsabile din România, care vor putea acționa concret pentru reducerea amprentei de carbon. Companiile care se alătură demersului vor beneficia de cunoștințele necesare acestei transformări treptate, care nu generează costuri suplimentare. Această transformare este precum a fost digitalizarea acum 10-15 ani: cu cât începi mai devreme, cu atât vei avea un avantaj mai mare”, a declarat Iulian Stanciu, Președinte executiv eMAG.

Orice companie poate adera la Angajament, indiferent de domeniul de activitate și indiferent dacă pleacă de la un nivel mare de emisii, întrucât o companie este bună în măsura în care se îmbunătățește. Astfel, Angajamentul este pentru toată lumea.

Prin accesul la conținutul de pe platformă, transformarea nu ar trebui sa fie una costisitoare, ci chiar se pot face optimizări de costuri, cum sunt de pildă cele rezultate în urma utilizării energiei verzi.

Companiile pot folosi participarea la Angajament în poziționarea în fața clienților lor, având în vedere că sustenabilitatea este un criteriu din ce în ce mai important în alegerea bunurilor, serviciilor sau a partenerilor de business.

În misiunea sa de a contribui la conservarea și restaurarea ecosistemelor naturale din Munții Carpați, în beneficiul biodiversității și a comunităților locale, Fundația Conservation Carpathia se alătură acestui demers cu convingerea că, pentru a avea rezultate durabile, este nevoie de implicare din partea cât mai multor organizații non-profit și a comunității de business.

„Fiecare pas pe care-l facem, atât la nivel individual, cât și ca organizații, lasă o amprentă asupra mediului, care este tot mai vizibilă în schimbările climatice pe care le trăim. Dincolo de conștientizarea acestei probleme, credem că este nevoie de pași concreți pe care să-i facem pentru a încetini acest ritm și a schimba felul în care facem lucrurile. Angajamentul pentru Mediu este parte din soluțiile la care au acces companiile pentru a adresa problemele climatice. Companiile care vor să urmeze acest drum, au ocazia să învețe de la alții sau să îi ajute pe alții să avanseze în direcția reducerii amprentei de carbon a afacerii lor. Ceea ce facem noi la Carpathia pentru natură este susținut și de companii responsabile prin proiecte de CSR, dar în cazul companiilor, impactul major vine din acțiuni ce țin de operațiunile lor directe, tocmai prin asumarea reducerii amprentei lor de carbon”, a transmis Barbara Promberger, Director Executiv Fundația Conservation Carpathia.

La rândul său, GreenTech, în calitate de partener pentru compensarea emisiilor ce nu pot fi evitate, se alătură demersului cu convingerea că acesta va juca un rol important în stimularea companiilor din România să adopte măsuri concrete de reducerea emisiilor, în beneficiul tuturor.

„Obiectivul ambițios al Green Deal, de reducere globală a emisiilor de carbon pe continentul european, nu poate fi atins fără implicarea actorilor principali din piață într-un demers ferm. Credem cu tărie că această platformă este necesară și va juca un rol important în stimularea companiilor din România să adopte măsuri concrete de reducere a emisiilor, cu numeroase beneficii pentru mediu. De aceea, ne-am alăturat cu entuziasm proiectului, în calitate de partener fondator, punând la dispoziția celor care vin alături de noi, expertiza de peste 20 de ani în reciclare și soluții circulare de revalorificare materială, precum și aceea de unic reciclator european ce a primit validarea Gold Standard pentru emiterea de certificate de carbon pentru piața voluntară a emisiilor”, a precizat Alina Elena Genes, GreenGroup Divizie Reciclare PET – Europa Centrală și de Est.

Prin intermediul singurului proiect de reducere a emisiilor prin reciclarea PET-urilor, acreditat Gold Standard la nivel european, Green Tech închide circuitul deșeurilor de plastic PET, reciclând 2 miliarde de sticle folosite anual și utilizează plasticul recuperat pentru a crea produse noi, cum ar fi  granule din PET reciclat, fibre sintetice poliesterice sau banda PET.

Până acum au semnat Angajamentul pentru Mediu companiile: Ascendis, AS Metal, Banca Transilvania, BIT Software, Carbon Expert, Chimica SA, Concelex, Conviv Media, Fundația pentru Sănătate Orhideea SPA, Filip&Co, ING Bank, Pehart, Restart Energy, Smart Living Cycle, SmartPoint și Zentiva.


Despre eMAG

Companie românească fondată în 2001, eMAG este un pionier al pieței de comerț online din România, iar în 2022 a devenit cel mai valoros brand românesc și prima companie de ecommerce care ocupă primul loc în clasamentul Brand Finance. De 20 de ani, compania investește constant în servicii digitale bazate pe tehnologii dezvoltate în România, care ajută clienții să economisească timp și bani, și a creat un ecosistem regional, exportând modelul local cu succes în Bulgaria și Ungaria. Cu o gamă de produse în continuă creștere atât prin oferta proprie, cât și prin partenerii din Marketplace, eMAG este locul unde oricine poate căuta și comanda orice, de oriunde. Clienții beneficiază de servicii cu valoare adăugată precum livrarea la easybox și livrarea rapidă prin tazz by eMAG, serviciul Genius pentru abonați, 30 de zile drept de retur, returnarea rapidă a banilor prin Instant Money Back, deschiderea coletului la livrare, call center 24/7, finanțare în rate prin eCredit sau servicii de eșalonare a plății precum Buy now, pay later sau Slice it, și aplicația de mobil. www.emag.ro/desprenoi

Despre Fundația Conservation Carpathia

Fundaţia Conservation Carpathia contribuie la conservarea şi refacerea ecosistemelor naturale din Munţii Carpaţi, în beneficiul biodiversităţii şi a comunităţilor locale, prin achiziţionarea, protejarea şi administrarea de păduri şi pajişti alpine. În peste 12 ani de activitate, Fundaţia a salvat de la tăiere 26.900 ha de pădure, a plantat peste 3 milioane de puieţi în zone grav afectate de vechi tăieri neconforme, a creat o zonă de management cinegetic activ pe o suprafaţă de 78.000 ha şi contribuie la bunăstarea comunităţilor din vecinătatea pădurilor protejate prin proiecte sociale, de educaţie şi de dezvoltare de afaceri verzi: www.carpathia.org  

Despre GreenTech

Compania românească GreenTech este parte din Green Group, cel mai mare grup integrat de reciclare a deșeurilor din Europa Centrală și de Est. Înființată în anul 2002 la Buzău, GreenTech a deschis calea reciclării deșeurilor PET în România. Cu o capacitate anuală de procesare a deșeurilor PET de 150.000 tone, și fabrici în România, Slovacia și Lituania, GreenTech este astăzi unul dintre cei mai importanți reciclatori pentru deșeuri de ambalaje tip PET din Europa. GreenTech este și un important producător european de r-PET (granule reciclate pentru uz alimentar) și bandă PET (produs de legătorie), precum și furnizor de fulgi din PET reciclat pentru producția  fibrei sintetice poliesterice. https://www.green-tech-global.com/ro

Continue Reading

MEDIU

Parlamentul European, pregătit să negocieze cu statele UE noile norme care reglementează întregul ciclu de viață al bateriilor

Published

on

© European Union, 2020/ Source: EC - Audiovisual Service

Parlamentul European este pregătit să negocieze cu guvernele statelor membre pentru forma finală a noilor norme care reglementează întregul ciclu de viață al produselor cu baterii, de la proiectare până la sfârșitul ciclului de viață, se arată în comunicatul oficial al Legislativului European. 

În timpul dezbaterii de miercuri, deputații europeni au subliniat rolul crucial pe care bateriile îl au în tranziția către o economie circulară și neutră din punct de vedere climatic și pentru competitivitatea și autonomia strategică a UE. Proiectul legislativ a fost adoptat joi cu 584 de voturi pentru, 67 împotrivă și 40 de abțineri.

Deputații europeni sunt în favoarea revizuirii legislației actuale pentru a lua în considerare evoluțiile tehnologice.

Ei propun cerințe mai stricte privind durabilitatea, performanța și etichetarea, inclusiv introducerea unei noi categorii de “baterii pentru „mijloace de transport ușoare”, cum ar fi scuterele și bicicletele electrice, precum și reguli privind o declarație și o etichetă privind amprenta de carbon.

Până în 2024, bateriile portabile din aparate, cum ar fi smartphone-urile, și bateriile pentru „mijloace de transport ușoare” trebuie să fie proiectate astfel încât consumatorii și operatorii independenți să le poată îndepărta singuri cu ușurință și în siguranță, spun deputații europeni.

Raportul stabilește, de asemenea, niveluri minime de recuperare a cobaltului, plumbului, litiului și nichel din deșeuri pentru reutilizarea în baterii noi și obiective de colectare mai stricte pentru bateriile portabile.

Continue Reading

MEDIU

Vinietele vor fi înlocuite de taxe de trecere: Parlamentul European a aprobat reforma tarifelor în transportul rutier de mărfuri

Published

on

© European Parliament

Conform noilor norme adoptate joi, taxele rutiere pentru camioane vor trece de la taxarea în funcție de timp la cea în funcție de distanță, ceea ce va face ca principiile „poluatorul plătește” să funcționeze mai bine, potrivit comunicatului oficial. 

Parlamentul European a dat undă verde finală unui acord cu guvernele UE privind actualizarea normelor care definesc taxele pe care statele membre le pot impune camioanelor și camioanelor, dar și autobuzelor, furgonetelor și autoturismelor care folosesc drumurile din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T). Acest lucru nu va obliga statele membre ale UE să taxeze vehiculele care utilizează drumurile lor. Cu toate acestea, în cazul în care vor alege să facă acest lucru, ele vor trebui să respecte normele UE.

Scopul noilor norme este de a muta taxarea rutieră de la un model bazat pe timp la un sistem bazat pe distanță sau pe kilometri reali, pentru a reflecta mai bine principiile „poluatorul plătește” și „utilizatorul plătește”.

Deputații europeni s-au asigurat că statele membre vor elimina treptat “vinietele” (taxarea rutieră bazată pe timp) pentru vehiculele grele (camioane, autocamioane și autobuze) în rețeaua TEN-T în termen de opt ani de la intrarea în vigoare a noilor norme și vor începe să aplice taxe de trecere (taxe bazate pe distanță).

Cu toate acestea, statele membre vor putea în continuare să păstreze vinietele pentru anumite părți specifice ale acestei rețele, dacă pot dovedi că un nou mod de taxare ar fi disproporționat față de veniturile preconizate.

Pentru a încuraja utilizarea pe scară mai largă a vehiculelor mai ecologice, țările UE vor trebui să stabilească, începând din 2026, tarife diferite de taxare rutieră în funcție de emisiile de CO2 pentru camioane și autobuze și de performanța de mediu pentru camionete și microbuze. De asemenea, acestea vor trebui să reducă considerabil taxele pentru vehiculele cu emisii zero sau cu emisii scăzute.

În conformitate cu noile norme, vinietele vor fi valabile pentru perioade mai scurte (o zi, o săptămână sau 10 zile) și vor avea plafoane tarifare care pot fi impuse pentru autoturisme, pentru a se asigura că șoferii ocazionali din alte țări ale UE sunt tratați în mod echitabil. Țările UE care doresc să taxeze vehiculele mai ușoare, cum ar fi furgonetele, microbuzele și autoturismele, vor putea în continuare să aleagă între sistemele de taxare sau viniete.

Deputații europeni s-au asigurat că, la trei ani de la intrarea în vigoare a normelor, statele membre vor prezenta rapoarte publice privind taxele de trecere și tarifele de utilizare percepute pe teritoriul lor, inclusiv informații privind modul în care utilizează aceste venituri. Deputații europeni doresc ca veniturile generate de aceste taxe să contribuie la transportul durabil, la infrastructură și la mobilitate.

Normele vor intra în vigoare la 20 de zile după ce vor fi publicate în Jurnalul Oficial al UE. Statele membre vor avea la dispoziție doi ani pentru a pregăti aplicarea noilor norme.

Continue Reading

Facebook

NATO10 hours ago

Jens Stoltenberg a discutat cu Recep Tayyip Erdogan despre importanța politicii NATO a ”ușilor deschise”, în încercarea de a-l convinge să renunțe la opoziția față de aderarea Finlandei și Suediei la NATO

ROMÂNIA12 hours ago

România trimite Ucrainei măști chirurgicale, viziere și combinezoane

SUA13 hours ago

În fața ”provocărilor secolului XXI”, SUA și Coreea de Sud se angajează să ”aprofundeze cooperarea în domeniul tehnologiilor critice și emergente, precum și în cel al securității cibernetice”

INTERNAȚIONAL14 hours ago

Canada interzice comerțul cu bunuri de lux cu Rusia și adaugă alte 14 persoane pe lista sancțiunilor

MAREA BRITANIE16 hours ago

Ministrul britanic de externe: Moldova ”ar trebui echipată conform standardelor NATO”

ROMÂNIA17 hours ago

MAE l-a contactat pe ambasadorul Ungariei în România după ce președinta Katalin Novak a declarat că își ”asumă calitatea de reprezentant al tuturor maghiarilor, indiferent unde aceştia locuiesc”

U.E.18 hours ago

Germania respinge ideea constituirii unei noi datorii comune europene pentru a finanța reconstrucția Ucrainei

ONU19 hours ago

Uniți pentru Ucraina: UE, România și alte 40 de țări, printre care SUA și Regatul Unit, sprijină Ucraina împotriva Rusiei la Curtea Internațională de Justiție

ROMÂNIA1 day ago

Marcel Ciolacu: România trebuie să aibă capacitatea de absorbţie a mărfurilor din Ucraina către UE şi zona non-UE

G71 day ago

Sprijin pentru Ucraina: G7 promite 19,8 miliarde de dolari pentru a menține pe linia de plutire economia ucraineană devastată de războiul declanșat de Rusia

ROMÂNIA1 day ago

Marcel Ciolacu: România trebuie să aibă capacitatea de absorbţie a mărfurilor din Ucraina către UE şi zona non-UE

G71 day ago

Sprijin pentru Ucraina: G7 promite 19,8 miliarde de dolari pentru a menține pe linia de plutire economia ucraineană devastată de războiul declanșat de Rusia

U.E.2 days ago

Viktor Orban consideră că ”anul 2024 va fi unul decisiv, al marelui test”: Conservatorii trebuie ”să recucerească instituțiile” din Bruxelles și Washington

NATO2 days ago

Klaus Iohannis și Nicolae Ciucă salută prezența militarilor portughezi în România: Realitatea ne determină să consolidăm mai departe apărarea NATO în regiunea Mării Negre

Eugen Tomac3 days ago

Eugen Tomac, pledoarie pentru R. Moldova în Parlamentul European: Locul acesteia este în UE. Poporul său este unul european

ONU3 days ago

Bogdan Aurescu a propus, la ONU, realizarea unui coridor internațional de transport pentru facilitarea exporturilor de produse alimentare din Ucraina

PARLAMENTUL EUROPEAN3 days ago

Președinta Parlamentului European, mesaj către ”prietena” Maia Sandu: Republica Moldova își are locul în familia europeană. Nu putem să ne dezamăgim vecinii care privesc spre Europa

PARLAMENTUL EUROPEAN3 days ago

Maia Sandu, discurs istoric de la pupitrul Parlamentului European: Crimeea este Ucraina, Donbas este Ucraina, Kiev este Ucraina. Și vor fi întotdeauna

REPUBLICA MOLDOVA3 days ago

În aplauzele Parlamentului European, Maia Sandu a cerut o decizie politică pentru candidatura R. Moldova la UE: Este luminița de la capătul tunelului, farul care ne ghidează în această furtună cumplită

SUA4 days ago

Premierul Greciei, discurs istoric în Congresul SUA: Nu vom accepta încălcarea suveranității și a drepturilor noastre teritoriale. Ultimul lucru de care are NATO nevoie este o altă sursă de instabilitate pe aripa de sud-est a Alianței

Team2Share

Trending