Primarul Emil Boc a semnat, joi, împreună cu primarii comunelor Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțida acordul de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluarea strategică adecvată pentru introducerea trenului metropolitan și a metroului Cluj-Napoca. Acest proiect de investiții reprezintă un pas semnificativ pentru dezvoltarea socio-economică a zonei metropolitane Cluj-Napoca și are ca obiectiv asigurarea unor servicii de mobilitate de calitate ridicată pentru populația zonei metropolitane, precum și un transport eficient înspre și dinspre Cluj-Napoca, a precizat edilul într-o postare pe Facebook.
Finanțare europeană pentru construcția metroului și a traseului de tren metropolitan
,,Am semnat împreună cu primarii din Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțida un acord de asociere pentru realizarea trenului metropolitan şi a metroului în Cluj-Napoca. E un proiect integrat. De ce l-am prezentat în această modalitate integrată? E singura modalitate pentru a primi fonduri europene. Dacă separam metroul de trenul metropolitan existau riscuri şi şanse mai mici de a avea finanţare europeană. Trenul metropolitan e proiectul integrat care cuprinde două componente, de aceea am fost şi la Bruxelles de atâtea ori, de aceea m-am consultat cu Comisia Europeană. Acest proiect este eligibil pentru ceea ce înseamnă finanţare europeană şi în exerciţiul acesta financiar şi în următorul”, a spus primarul Eml Boc, vineri, la postul de radio Realitatea FM Cluj.
Edilul Clujului a prezentat şi variantele de traseu pentru cele două proiecte.
,,Este pe o zonă de 43 de kilometri de la Nădăşel la Bonţida. Acesta este culoarul de cale ferată existent pentru trenul metropolitan. Presupune modernizarea staţiilor existente de cale ferată, vor fi create staţii noi, vor fi puncte noi în Baciu, la Tetarom, la Podul Ira, la Aeroport, pe ruta Apahida-Bonţida specialiştii vor decide unde să fie staţii noi. Pentru fiecare punct de oprire se vor analiza facilitățile disponibile pentru călători: bănci, zone de așteptare, toalete, puncte de procurare a biletelor (automate/case), etc.. De la acele staţii se va asigura conectivitatea cu transportul în comun. În staţiile din afara Clujului se vor asigura parcări de tipul park&ride, să îţi laşi maşina şi să iei trenul şi să vii, din jumătate în jumătate de oră, de la Gherla la Huedin, cu impact major pentru dezvoltarea economică. Partea de metrou este pe axa est-vest a oraşului, pe o distanță de 16 km, de la Gilău până în Cluj-Napoca la Podul Ira”, a precizat edilul Clujului.
Emil Boc a mai spus că metroul va fi și de suprafață (în afara orașului) și subteran, iar trenul metropolitan va uni orașul cu aeroportul. Dezvoltarea infrastructurii în acest fel va genera dezvoltarea economică a Clujului, prin atragerea de investiții, conexiuni mai bune pentru vizitatori și decongestionarea traficului.
Licitația pentru studiul de fezabilitate se va lansa în săptămâna 8-14 aprilie
Boc oferă asigurări asupra faptului că în această săptămână se va lansa licitaţia pentru studiul de fezabilitate la trenul metropolitan și la metrou.
,,Nu sunt poveşti. Săptămâna aceasta vom lansa deja licitaţia pentru studiul de fezabilitate la trenul metropolitan şi pentru un studiu de prefezabilitate la metrou. Îmi vor spune specialiştii care vor fi termenele până la care vor trebui să fie predate aceste studii. Eu trebuie să dau doar viziune oraşului şi zonei metropolitane. Acesta e doar începutul. Bani din exerciţiul financiar actual vor fi atraşi cu siguranţă pentru trenul metropolitan, după ce se realizează studiul de fezabilitate, aprobarea proiectului, licitaţie şi execuţie. Cu acest proiect odată intrat în linia de finanţare a UE, se păstrează finanţarea şi în exerciţiul financiar următor. Are şanse mari de a primi finanţare şi în 2021-2027 şi atunci vor fi bani şi pentru metrou, şi pentru tren metropolitan. Nu vor fi toţi banii pentru metrou, să fim serioşi, nu se va face tot metroul din fonduri europene. Pe acest tren se va putea circula mai repede decât credem la prima vedere”, a conchis Emil Boc.