Comisarul european pentru transporturi Adina Vălean intenționează să prelungească suspendarea normei privind sloturile aeroportuare pentru utilizarea eficientă a capacității aeroporturilor și pentru a împiedica denaturarea competiției, potrivit unei declarații oficiale.
„Pandemia de coronavirus a avut un impact extraordinar asupra călătoriilor aeriene și a sectorului aviației în ansamblu. Raportul de astăzi arată că nivelul traficului aerian rămâne scăzut și, mai important, este puțin probabil să-și revină în viitorul apropiat. În acest context, lipsa de certitudine asupra utilizării sloturilor face dificilă planificarea orarelor de către companiile aeriene, ceea ce face dificilă, la rândul lor, planificarea de către aeroporturi și pasageri. Pentru a răspunde nevoii de certitudine și de a răspunde la datele de trafic, intenționez să prelungesc renunțarea la sloturi pentru sezonul de iarnă 2020/2021, până la 27 martie 2021”, a transmis oficialul european.
Un slot de aeroport reprezintă dreptul unei aeronave să decoleze sau să aterizeze pe un aeroport la un anumit moment al zilei. În conformitate cu Regulamentul UE privind sloturile orare (CEE 95/93), companiile aeriene fac obiectul regulii „folosești sau pierzi” și au obligația de a exploata 80 % din sloturile alocate. În caz contrar, își pierd dreptul de slot în sezoanele viitoare.
Totodată, Adina Vălean a apreciat faptul că părțile interesate din industrie – aeroporturi, companii aeriene și coordonatori de sloturi – au ajuns la un acord cu privire la modul de a atenua aceste probleme și aș dori să subliniez importanța acestui acord. Astfel, companiile aeriene vor putea începe acum să planifice și să pună la dispoziție orice capacitate aeroportuară în exces pentru alții.
„Mă aștept ca industria să respecte condițiile convenite în mod voluntar în timpul sezonului de iarnă 2020/2021, în așteptarea adoptării unor condiții pe deplin aplicabile – că se bazează pe această înțelegere referitor la faptul că intenționăm să acordăm imediat derogarea pentru întregul sezon”, a precizat comisarul european.
Suspendarea inițială a normei privind utilizarea sloturilor aeroportuare – adoptată în primele zile ale crizei – a permis companiilor aeriene să ia decizii temeinice din punct de vedere financiar cu privire la efectuarea zborurilor, precum și evitarea zborurilor fantomă. Cu toate acestea, raportul Comisiei Europene la care face referire comisarul Vălean subliniază, de asemenea, anumite probleme legate de derogarea actuală, care împiedică companiile aeriene să utilizeze eficient capacitatea aeroporturilor.
„Sloturile nu sunt întotdeauna eliberate la timp pentru ca alți utilizatori sau aeroporturi să planifice operațiunile așa cum și-ar dori; concurența poate fi, de asemenea, denaturată dacă companiile aeriene încearcă să obțină avantaje prin creșterea prezenței pe piață fără a utiliza sloturile și capacitatea aeroporturilor în mod corect. Un astfel de comportament poate împiedica concurența și, prin urmare, poate dăuna pasagerilor UE și clienților de marfă. Acest lucru trebuie remediat”, a explicat oficialul Comisiei Europene.
De asemenea, Adina Vălean a transmis că „acum este momentul să începeți să reflectați asupra modului de revenire la un regim normal de sloturi, odată ce traficul aerian se ridică la niveluri mai stabile”.
În prezent, Comisia consultă publicul și părțile interesate cu privire la această inițiativă, iar comisarul european speră să prezinte pe această bază o propunere înainte de sfârșitul anului.