Connect with us

U.E.

Comisia Europeană accelerează pregătirile pentru un Brexit fără acord: măsuri temporare pentru protejarea drepturilor sociale ale cetățenilor și a beneficiarilor bugetului UE

Published

on

Având în vedere riscul tot mai ridicat ca Regatul Unit să iasă din UE la data de 30 martie a acestui an fără a se ajunge la un acord (scenariul no deal), Comisia Europeană a adoptat astăzi un set final de propuneri de contingență în domeniile coordonării în materie de asigurări sociale și bugetului UE, potrivit unui comunicat al executivului european.

De asemenea, Comisia  a făcut precizări legate de cotinuarea programului Erasmus+ pentru cetățenii europeni și cei britanici care la 30 martie 2019 vor beneficia încă de oportunitățile oferite de acesta. 

Citiți și Studenții Erasmus+ aflați în Regatul Unit la momentul retragerii din UE își pot continua studiile și în cazul unui scenariu fără acord privind Brexit

Aceste propuneri au fost prezentate în urma invitațiilor formulate de Consiliul European (articolul 50), în noiembrie și decembrie 2018, care vizau intensificarea activității de pregătire la toate nivelurile, a adoptării, la 19 decembrie 2018, a Planului de acțiune de contingență al Comisiei, care include mai multe măsuri legislative, și a propunerilor de contingență prezentate săptămâna trecută, care vizau activitățile de pescuit din UE. Propunerile prezentate astăzi se adaugă activității ample de pregătire pe care Comisia a desfășurat-o din decembrie 2017, astfel cum s-a stabilit în comunicările anterioare privind pregătirea.

Citiți și Pregătirea pentru Brexit: Comisia Europeană adoptă două propuneri vizând atenuarea impactului asupra pescuitului în UE în situația unui Brexit fără acord

Protejarea drepturilor în materie de asigurări sociale ale cetățenilor 

Comisia a subliniat în mod constant faptul că drepturile cetățenilor UE în Regatul Unit și cele ale resortisanților Regatului Unit în UE reprezintă o prioritate. Aceștia nu ar trebui să suporte consecințele Brexitului. Propunerea prezentată astăzi vizează să asigure faptul că, în cazul unui scenariu no deal, drepturile persoanelor care și-au exercitat dreptul la liberă circulație înainte de retragerea Regatului Unit sunt protejate. Aceste drepturi includ perioadele de asigurare, de încadrare în muncă (independentă) sau de rezidență în Regatul Unit înainte de retragere. De exemplu, acest lucru înseamnă că, în cazul în care un cetățean al UE27 a lucrat timp de 10 ani în Regatul Unit înainte de Brexit, această perioadă ar trebui să fie luată în considerare de autoritățile competente din statele membre ale UE la calcularea drepturilor de pensie ale persoanei respective, atunci când se retrage din câmpul muncii.

Regulamentul propus asigură faptul că statele membre continuă să aplice principiile de bază ale coordonării asigurărilor sociale în UE, și anume agregarea, asimilarea și egalitatea de tratament. Propunerea prezentată astăzi nu reinstituie, în niciun caz, avantajele semnificative ale acordului de retragere, astfel cum a fost convenit la 14 noiembrie. Nu acoperă drepturile acumulate după 29 martie 2019 și nici exportabilitatea prestațiilor în numerar, furnizarea continuă a prestațiilor de boală în natură și normele privind legislația aplicabilă.

Protejarea beneficiarilor bugetului UE

După cum s-a subliniat în repetate rânduri, toate angajamentele asumate de cele 28 de state membre ar trebui onorate de cele 28 de state membre. Acest lucru este, de asemenea, valabil în cazul unui scenariu no deal, în care s-ar aștepta din partea Regatului Unit să își onoreze toate angajamentele asumate în perioada în care a fost membru al UE.

Propunerea prezentată astăzi îi permite UE ca, în cazul unui scenariu no deal, să fie în măsură să își onoreze angajamentele și să continue să efectueze plăți în 2019 către beneficiarii din Regatul Unit pentru contractele semnate și deciziile luate înainte de 30 martie 2019, cu condiția ca Regatul Unit să își onoreze obligațiile care îi revin în cadrul bugetului pentru 2019 al UE și să accepte toate verificările de audit și controalele necesare. Acest lucru ar contribui la atenuarea impactului semnificativ al unui scenariu no deal pentru o gamă largă de domenii care beneficiază de finanțare din partea UE, cum ar fi cercetarea, inovarea sau agricultura. 

Această chestiune este distinctă de acordul financiar dintre UE și Regatul Unit și nu aduce atingere respectivului acord în cazul unui scenariu no deal.

Etapele următoare

Comisia Europeană va colabora îndeaproape cu Parlamentul European și cu Consiliul pentru a asigura adoptarea actelor legislative propuse, astfel încât acestea să intre în vigoare până la 30 martie 2019. Comisia reamintește, de asemenea, Parlamentului European și Consiliului, faptul că este important ca actele delegate să intre în vigoare cât mai curând posibil. 

Este important de remarcat faptul că aceste măsuri nu vor atenua – și nu pot să atenueze – impactul global al unui scenariu no deal, nu compensează în vreun fel lipsa de pregătire și nici nu reinstituie toate avantajele conferite de statutul de membru al UE sau condițiile favorabile ale unei eventuale perioade de tranziție, astfel cum se prevede în acordul de retragere.

Propunerile prezentate astăzi au un caracter temporar și un domeniu de aplicare limitat și vor fi adoptate unilateral de către UE. Acestea țin seama de discuțiile purtate cu statele membre. Comisia va continua să sprijine statele membre în activitatea lor de pregătire și și-a intensificat eforturile, de exemplu prin organizarea de vizite în toate capitalele UE27.

Context

La 14 noiembrie 2018, negociatorii Comisiei și cei ai Regatului Unit au convenit asupra condițiilor acordului de retragere. La 22 noiembrie 2018, Comisia a aprobat acordul de retragere finalizat. La 25 noiembrie 2018, Consiliul European (articolul 50) a aprobat acordul de retragere și a invitat Comisia, Parlamentul European și Consiliul să ia măsurile necesare pentru garantarea intrării în vigoare a acordului la 30 martie 2019, astfel încât să se asigure o retragere ordonată a Regatului Unit din UE. În prezent, ratificarea în Regatul Unit a acordului de retragere este incertă.

Ratificarea acordului de retragere reprezintă, în continuare, obiectivul și, totodată, prioritatea Comisiei. Astfel cum s-a subliniat în prima comunicare a Comisiei privind pregătirea pentru Brexit, publicată la 19 iulie 2018, indiferent de scenariul avut în vedere, alegerea Regatului Unit de a părăsi Uniunea Europeană va cauza perturbări semnificative.

Prin urmare, părțile interesate, precum și autoritățile naționale și autoritățile UE trebuie să se pregătească pentru cele două scenarii principale posibile:

  • dacă acordul de retragere este ratificat înainte de 30 martie 2019, dreptul UE va înceta să se aplice Regatului Unit și pe teritoriul acestuia la 1 ianuarie 2021, adică după o perioadă de tranziție de 21 de luni. Acordul de retragere include posibilitatea unei singure prelungiri a perioadei de tranziție, de până la un an sau doi ani. 
  • dacă acordul de retragere nu este ratificat înainte de 30 martie 2019, nu va exista o perioadă de tranziție, iar dreptul UE va înceta să se aplice Regatului Unit și pe teritoriul acestuia începând cu 30 martie 2019. Acesta este scenariul no deal sau cliff-edge.

Citiți și

UE mai face o ajustare tehnică în contextul Brexit: cifrele privind consumul de energie actualizate în direcția realizării obiectivelor de eficiență energetică

Președinția României la Consiliul UE, negocieri cu Parlamentul European pentru asigurarea de noi conexiuni maritime între statele membre și Irlanda în contextul unui Brexit ,,fără acord”

Viza de călătorie în UE pentru cetățenii britanici, strâns legată de aplicarea principiului reciprocității

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

U.E.

Spania se oferă să primească migranții africani de pe Open Arms, dar nava refuză să pornească într-o călătorie de 6 zile spre portul Algeciras

Published

on

© Pedro Sanchez/Twitter

Spania s-a oferit să preia cei peste 100 de migranți africani de la bordul navei de salvare Open Arms pe care Italia îi refuză, însă purtătoarea de cuvânt a organizației neguvernamentale care deține ambarcațiunea a transmis că sunt nevoiți să refuze oferta din cauza condițiilor umanitare grave de la bordul navei, care nu mai suferă nicio amânare, relatează RTE. și Agerpres.

Debarcarea acestor migranţi, majoritatea africani, ar fi trebuit să se realizeze în Italia după ce şase state membre ale UE, printre care și România, ar fi acceptat să-i preia, dar ministrul italian de interne Matteo Salvini a refuzat să permită acostarea navei ONG-ului spaniol. El a acceptat totuşi sâmbătă debarcarea a 27 de ,,presupuși minori neînsoţiţi”. Anterior, Salvini a estimat că normal ar fi ca Spania să primească migranţii, întrucât nava Open Arms are pavilion spaniol.

Citiți și

Matteo Salvini autorizează debarcarea a 27 de minori de pe nava Open Arms

MAE: România a răspuns pozitiv apelului Comisiei Europene de a reloca migranți din Malta. Țara noastră ar mai putea primi din migranții refuzați de Italia

În acest context, guvernul spaniol a emis un comunicat de presă prin care anunța disponibilitatea de a prelua restul migranților rămași la bordul Open Arms, ancorată în apele italiene din apropierea insulei Lampedusa de aproximativ 17 zile.

,,Răspunsul de neconceput al autorităţilor italiene, concret, cel al ministrului de interne Matteo Salvini, de a-şi închide toate porturile, precum şi dificultăţile exprimate de alte state din Mediterana Centrală, au determinat Spania să conducă din nou răspunsul faţă de o criză umanitară”, afirmă într-un comunicat guvernul de la Madrid, citat de Agerpres.

În acest sens, premierul socialist spaniol Pedro Sanchez a ordonat autorităților portuare din Portul Algeciras să fie pregătite pentru debarcarea migranților africani salvați din apele Mediteranei, în largul coastelor Libiei. 

Potrivit unei postări pe Twitter, șeful guvernului spaniol a apreciat necesitatea de a se stabili ,,o soluţie europeană ordonată şi susţinută, care să răspundă provocării migraţiei conform valorilor UE de progres şi umanism”.


 

Cu toate acestea, purtătoarea de cuvânt a naevi Open Arms a declarat:

,,Nu acceptăm Spania ca destinație portuară pentru că ne aflăm într-o stare de urgență umanitară extremă. Ceea ce le trebuie (migranților de la bord, n.r.) este să fie debarcați acum”, adăugând că ,,este de neconceput să navigăm șase zile; de atât avem nevoie este nevoie ca să ajungem la Algeciras.” 

Totuși, organizația a recunoscut că ,,porturile spaniole nu sunt cele mai apropiate sau cele mai sigure pentru Open Arms …dar deocamdată Spania este singura țară dispusă să o accepte”, citează RTE. 

Continue Reading

U.E.

Guvernul britanic a semnat legislația pentru abrogarea Actului Parlamentului din 1972 privind aderarea Regatului Unit la UE

Published

on

© Stephen Barclay/Twitter

Secretarul de stat pentru Brexit, Stephen Barclay, a semnat ordinul de anulare a Actului din 1972 care consemnează apartenența Regatului Unit la Uniunea Europeană, din dorința de a pune capăt aplicării dreptului UE în Marea Britanie, potrivit unui comunicat al Guvernului britanic. 

Guvernul a semnat legislația pentru abrogarea Actului Parlamentului care a impus Marii Britanii calitatea de membru al UE (CEE) în 1972. Acesta este vehiculul care permite transpunerea reglementărilor de la nivel supranațional în legislația Regatului Unit. 

Potrivit guvernului britanic, anunțul abrogării legii marchează un pas istoric în restituirea puterilor legislative de la Bruxelles Marii Britanii.

,,Reluăm controlul asupra legilor noastre, așa cum a votat publicul în 2016”, este declarația făcută de Stephen Barclay. 

Abrogarea Actului din 1972 va intra în vigoare pe data de 31 octombrie, când Marea Britanie ar urma să părăsească în mod oficial blocul european.

Vorbind după semnarea legislației care va cristaliza legea privind viitoarea abrogare a Actului din 1972, secretarul de stat pentru ieșirea din UE, Stephen Barclay, a declarat:

,,Acesta este un semnal clar pentru oamenii din această țară că nu există nicio cale de întoarcere – ieșim din UE așa cum a fost promis, la 31 octombrie, indiferent de circumstanțe – potrivit instrucțiunilor care ne-au fost date (de alegători, n.r.) în 2016.  Voturile a 17,4 milioane de oameni care au decis să părăsească UE este cel mai solid mandat democratic dat vreunui guvern britanic. Politicienii nu pot alege ce voturi publice doresc să respecte. Parlamentul a votat deja să plece la 31 octombrie. Semnarea acestei legislații asigură că Legea privind retragerea din UE va abroga Actul Comunităților Europene din 1972 în ziua retragerii”, este mesajul transmis de șeful Departamentului pentru ieșirea din UE. 

Continue Reading

U.E.

Ministrul de interne german, Horst Seehofer: Sirienii cu statut de refugiat vor fi deportați dacă vizitează Siria

Published

on

© Horst Seehofer/Facebook

Ministrul de interne german, Horst Seehofer, a sugerat ca solicitanţii de azil din Siria să fie deportaţi dacă va constata că s-au întors acasă în vizite private regulate după ce au fugit din ţară, relatează DPA, citat de Agerpres

,,Oricine este refugiat sirian şi merge regulat în Siria în vacanţă nu poate pretinde în mod serios că a fost persecutat. Trebuie să lipsim o astfel de persoană de statutul ei de refugiat”, a declarat Seehofer pentru ziarul Bild am Sonntag.

Dacă autoritățile din cadrul Biroului federal pentru migraţie şi refugiaţi (BAMF) ar lua la cunoștință că persoanele cu statut de refugiat s-au întors în ţara de origine, autorităţile ar putea examina imediat posibilitatea revocării acestui statut, potrivit politicianului conservator.

Situația din Siria este permanent monitorizată de autoritățile germane care sunt decise să efectueze repatrieri ,,dacă situaţia o permite”, a adăugat Horst Seehofer.

În jur de 780.000 de sirieni au fugit în Germania în ultimii ani din cauza războiului civil din Siria care durează de opt ani, notează DPA. 

Continue Reading

Cum pot vota românii din diaspora la alegerile prezidențiale

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending